Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1625
- Data wpłynięcia: 2013-08-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1212
1625-ustawa
− składek na ubezpieczenia społeczne – 900 tys. zł dotyczy zmniejszenia środków
na wydatki z tytułu przekazywanych do ZUS-u składek na ubezpieczenie społeczne
wypłacanych w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku służbowego
z prokuratorami,
− zakupu usług remontowych – 1.600 tys. zł.
Ostatecznie po dokonaniu nowelizacji ustawy budżetowej wydatki w części 88 –
Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury zmniejszą się do kwoty 1.821.687 tys. zł,
z tego wydatki bieżące wyniosą 1.794.050 tys. zł.
Ujęte w ustawie budżetowej na rok 2013 w budżetach dysponentów wydatki
na finansowanie i współfinansowanie projektów w ramach Narodowej Strategii Spójności
w latach 2007 - 2013, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych
Obszarów Rybackich (z wyłączeniem wydatków na Wspólną Politykę Rolną - WPR) oraz
środków o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w łącznej
wysokości 3.833.193 tys. zł zostały zmniejszone o kwotę 92.875 tys. zł, tj. do wysokości
3.740.318 tys. zł.
Kwota zmniejszenia w wysokości 92.875 tys. zł dotyczyła ograniczenia wydatków
zgłoszonych przez dysponentów części budżetowych na współfinansowanie projektów
realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Ograniczeniu wydatków w stosunku
do ustawy budżetowej na rok 2013 uległy następujące pozycje:
− współfinansowanie projektów z udziałem funduszy strukturalnych, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy oraz Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich (z wyłączeniem wydatków na WPR)
w wysokości 81.405 tys. zł,
− współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem „innych środków”, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w wysokości 11.470 tys. zł.
Ograniczenie wydatków w wysokości 92.875 tys. zł dotyczyło zmniejszenia wydatków
w następujących częściach budżetowych:
− w części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe – na łączną kwotę
3.464 tys. zł,
− w części 22 – Gospodarka wodna – na łączną kwotę 41.546 tys. zł,
− w części 28 – Nauka – na łączną kwotę 8.000 tys. zł,
− w części 41 - Środowisko – na łączną kwotę 1.154 tys. zł,
48
− w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych – na łączną kwotę 82 tys. zł,
− w części 58 – Główny Urząd Statystyczny – na łączną kwotę 157 tys. zł,
− w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej – na łączną kwotę 540 tys. zł,
− w części 85 – budżety wojewodów – na łączną kwotę 37.932 tys. zł.
Ograniczenie wydatków budżetowych w ww. zakresie uzasadnione jest:
• zmianami w harmonogramach realizacji projektów, co wiąże się z mniejszym
zapotrzebowaniem na środki ujęte w częściach dysponentów,
• oszczędnościami powstałymi w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych,
• przesunięciem realizacji projektów, które wymagają postępowania przetargowego
na kolejny rok budżetowy.
Ujęte w ustawie budżetowej na rok 2013 w budżetach dysponentów wydatki
na finansowanie i współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) w łącznej
wysokości 2.875.988 tys. zł tys. zł zostały zmniejszone o kwotę 40.441 tys. zł,
tj. do wysokości 2.835.547 tys. zł.
Kwota zmniejszenia w wysokości 40.441 tys. zł dotyczyła:
− ograniczenia wydatków zgłoszonych przez dysponentów części budżetowych
na współfinansowanie projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w oparciu o
mechanizm finansowania wyprzedzającego. Ograniczenie tych wydatków dotyczy części 85
– budżety wojewodów – w wysokości 40.104 tys. zł,
− ograniczenia wydatków na pomoc techniczną w ramach Programu Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007-2013 w cz. 35 – Rynki rolne – w wysokości 337 tys. zł.
Ograniczenie wydatków budżetowych w odniesieniu do budżetów wojewodów
uzasadnione jest:
• zmianami w harmonogramach realizacji projektów, co wiąże się z mniejszym
zapotrzebowaniem na środki ujęte w budżetach wojewodów,
• oszczędnościami powstałymi w wyniku przeprowadzonych już postępowań przetargowych,
• przesunięciem realizacji projektów poza rok 2013.
Ograniczenie wydatków budżetowych w odniesieniu do cz. 35 – Rynki rolne wynika
z mniejszych kosztów kampanii informacyjno-promocyjnej, realizowanej zgodnie z Rocznym
Planem Komunikacyjnym PROW 2007-2013.
49
5. Programy wieloletnie w układzie zadaniowym
Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych zestawienie programów
wieloletnich w układzie zadaniowym stanowi załącznik do ustawy budżetowej, która – w myśl
art. 136 ust. 1 w/w ustawy – może określać, w ramach limitów wydatków na rok budżetowy,
limity wydatków na programy wieloletnie. Programy te są przyjmowane przez Radę Ministrów
na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w celu realizacji strategii
przyjętych przez Radę Ministrów, w tym w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa.
Przygotowując projekt ustawy zmieniającej ustawę budżetową dokonano również analizy
stopnia realizacji poszczególnych programów wieloletnich w 2013 r., która skutkowała m.in.
zaproponowanymi zmianami w zakresie limitów wydatków na ich realizację w roku bieżącym.
W zestawieniu ujęto również aktualizacje założeń realizacyjnych dotyczących poszczególnych
programów dokonane już uprzednio stosownymi uchwałami Rady Ministrów zmieniającymi
uchwały ustanawiające poszczególne programy.
W 2013 r. realizowane będą 54 programy wieloletnie, na które zaplanowano wydatki
budżetowe w wysokości 7.413.262 tys. zł. Szczegółowe informacje dotyczące zmian
w odniesieniu do poszczególnych programów przedstawiono poniżej.
1. Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy
państwowej w latach 2010-2013
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. (zmniejszenie wydatków
ze 125.838 tys. zł do 102.156 tys. zł) wynikają m.in. z oszczędności poprzetargowych
związanych z realizacją zadania pn. „Budowa zintegrowanego budynku dla służb granicznych”
– KPG Dorohusk-Jagodzin, z przewidywanych zmian w zakresie zadań Programu,
tj. planowanego odstąpienia od realizacji w ramach Programu zadania pn. „Wyposażenie
przejścia w sprzęt do kontroli ruchu towarowego (w tym skaner)” – KPG Dorohusk-Jagodzin,
a także rezygnacji z realizacji zadań pn.: „Zapewnienie minimalnej infrastruktury do kontroli
pasz” – KPG Dorohusk-Jagodzin oraz „Budowa infrastruktury dla dokonywania kontroli
granicznej w ruchu towarowym na stacji granicznej w Medyce” - KPG Przemyśl-Mościska
(w związku ze zbyt niskim natężeniem ruchu w kolejowym przejściu granicznym Przemyśl-
Mościska, co skutkowałoby niepełnym wykorzystaniem tej infrastruktury). Na wartość
miernika natomiast wpływ ma również – obok w/w zmian – odstąpienie przez PKP PLK S.A.
od realizacji inwestycji pn. „Ustawienie ekranów tłumiących hałas pociągów przejeżdżających
w sąsiedztwie m. Medyka” – KPG Przemyśl-Mościska, na którą wydatki uwzględnione były
w ramach finansowych „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013
z perspektywą do roku 2015”.
50
2. Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zmiana w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynika z przeprowadzonej przez
Uniwersytet Jagielloński – jednostkę realizującą Program – analizy jego realizacji oraz
uzgodnień z wykonawcami aktualnie realizowanych zadań inwestycyjnych, w tym dotyczących
ich możliwości wykonawczych, w wyniku których ustalono, że łączny koszt robót budowlano-
montażowych, które zostaną wykonane w 2013 r. wyniesie 65.600 tys. zł.
3. Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe
Zmiany w poziomie finansowania programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” wynikają z oszczędności powstałych
z tytułu różnic kursowych złotego wobec walut obcych w stosunku do zakładanych w ustawie
budżetowej
na
rok
2013,
odchyleń
poziomu
rynkowych
stóp
procentowych
w stosunku do zakładanych, a także wolniejszego od wstępnie sygnalizowanego przez stronę
amerykańską tempa wzrostu potrzeb w zakresie finansowania prac w ramach kontraktu
podstawowego – powodującego brak ciągnięć kredytu FMF. Poziom wydatków prognozuje się
w wysokości 35.297 tys. zł w stosunku do pierwotnie planowanych wydatków na poziomie
62.297 tys. zł.
4. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
Zmiany w zakresie programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji dotyczą
„Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-
2020”, programu „Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Nidec Motors &
Actuators (Poland) Sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: Fabryka silników
i napędów elektrycznych dla przemysłu motoryzacyjnego, w latach 2008-2013” oraz programu
„Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez TJX European Distribution Sp. z o.o.
we Wrocławiu pod nazwą: Centrum Operacyjne we Wrocławiu, w latach 2012-2016”.
Zmiana poziomu finansowania „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu
dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020” w 2013 r. wynika z aktualizacji założeń Programu
dokonanych uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2013 r. zmieniającą uchwałę
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Program wspierania inwestycji o istotnym
znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020. Zmiana ta stanowi konsekwencję
mniejszego, w stosunku do przyjętych założeń, zainteresowania inwestorów wsparciem
z budżetu państwa na warunkach określonych w tym Programie.
Jednocześnie, w załączniku nr 11 nie wykazano programu wieloletniego „Wsparcie
finansowe
inwestycji
realizowanej
przez
Nidec
Motors
&
Actuators
(Poland)
Sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: Fabryka silników i napędów elektrycznych
dla przemysłu motoryzacyjnego, w latach 2008-2013”. Stanowi to konsekwencję stwierdzenia
51
braku realizacji umowy zawartej przez Ministra Gospodarki z inwestorem o udzielenie
wsparcia. Z uwagi na niemożność realizacji podjętych w 2008 r. zobowiązań umownych
(problemy z utworzeniem i utrzymaniem wymaganej liczby nowych miejsc pracy) inwestor
dokonał zwrotu całości wsparcia otrzymanego dotychczas w ramach programu wieloletniego.
Obecnie trwa procedura formalnego rozwiązania umowy.
W załączniku nie wykazano również programu wieloletniego „Wsparcie finansowe
inwestycji realizowanej przez TJX European Distribution Sp. z o.o. we Wrocławiu pod nazwą:
Centrum Operacyjne we Wrocławiu, w latach 2012-2016” – w związku z odstąpieniem od jego
realizacji uchwałą Rady Ministrów nr 188/2012 z dnia 15 listopada 2012 r.
5. Kultura +
Zmiany w poziomie finansowania Programu wieloletniego pn. „Kultura+” wynikają
w szczególności z aktualizacji założeń Programu dokonanych uchwałą Rady Ministrów
nr 213/2012 z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Programu
Wieloletniego Kultura+. Zmiany te polegają na obniżeniu kwoty ogółem na realizację
programu ze wszystkich źródeł finansowania (całkowite wydatki z budżetu państwa nie uległy
zmianie, mając na uwadze zwiększenie dostępności wsparcia dla jednostek samorządu
terytorialnego jako beneficjentów programu zmniejszono natomiast minimalny poziom
ich wkładu własnego w zakresie priorytetu Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek), a także
na przesunięciach w planowanych na poszczególne lata realizacji programu wydatkach.
Zmiany te skutkują również aktualizacją planowanych mierników stopnia realizacji celów
programu.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę strukturę wydatków zaplanowanych na realizację
priorytetu Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” w 2013 r., możliwe było dokonanie
zmniejszenia o 8.000 tys. zł środków (w zakresie wydatków bieżących 6.800 tys. zł, w zakresie
wydatków majątkowych 1.200 tys. zł) przewidzianych w uchwale do wydatkowania na rok
bieżący – zmiana ta nie pociąga za sobą jednak obniżenia wartości miernika (zgodnie
z założeniami liczba oddanych do użytku obiektów bibliotecznych po budowie lub remoncie
w ujęciu narastającym na 2013 r. nadal planowana jest na poziomie 82).
6. Budowa kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. stanowią skutek trudności
związanych z jego rozpoczęciem w pierwszym roku jego obowiązywania – w 2012 r. prace
zostały ograniczone do przygotowania i ogłoszenia przetargów na prace projektowe,
przeprowadzenia konkursu na koncepcję ekspozycji stałej i odtworzenia terenów zabytkowej
„Enklawy historycznej”. Prace pierwotnie zaplanowane na 2012 r. realizowane są dopiero
w 2013 r., a zmiany w harmonogramie ich realizacji skutkują m.in. obniżeniem finansowania
realizacji Programu w 2013 r. o kwotę 11.000 tys. zł.
52
na wydatki z tytułu przekazywanych do ZUS-u składek na ubezpieczenie społeczne
wypłacanych w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku służbowego
z prokuratorami,
− zakupu usług remontowych – 1.600 tys. zł.
Ostatecznie po dokonaniu nowelizacji ustawy budżetowej wydatki w części 88 –
Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury zmniejszą się do kwoty 1.821.687 tys. zł,
z tego wydatki bieżące wyniosą 1.794.050 tys. zł.
Ujęte w ustawie budżetowej na rok 2013 w budżetach dysponentów wydatki
na finansowanie i współfinansowanie projektów w ramach Narodowej Strategii Spójności
w latach 2007 - 2013, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych
Obszarów Rybackich (z wyłączeniem wydatków na Wspólną Politykę Rolną - WPR) oraz
środków o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w łącznej
wysokości 3.833.193 tys. zł zostały zmniejszone o kwotę 92.875 tys. zł, tj. do wysokości
3.740.318 tys. zł.
Kwota zmniejszenia w wysokości 92.875 tys. zł dotyczyła ograniczenia wydatków
zgłoszonych przez dysponentów części budżetowych na współfinansowanie projektów
realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Ograniczeniu wydatków w stosunku
do ustawy budżetowej na rok 2013 uległy następujące pozycje:
− współfinansowanie projektów z udziałem funduszy strukturalnych, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy oraz Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich (z wyłączeniem wydatków na WPR)
w wysokości 81.405 tys. zł,
− współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem „innych środków”, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w wysokości 11.470 tys. zł.
Ograniczenie wydatków w wysokości 92.875 tys. zł dotyczyło zmniejszenia wydatków
w następujących częściach budżetowych:
− w części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe – na łączną kwotę
3.464 tys. zł,
− w części 22 – Gospodarka wodna – na łączną kwotę 41.546 tys. zł,
− w części 28 – Nauka – na łączną kwotę 8.000 tys. zł,
− w części 41 - Środowisko – na łączną kwotę 1.154 tys. zł,
48
− w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych – na łączną kwotę 82 tys. zł,
− w części 58 – Główny Urząd Statystyczny – na łączną kwotę 157 tys. zł,
− w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej – na łączną kwotę 540 tys. zł,
− w części 85 – budżety wojewodów – na łączną kwotę 37.932 tys. zł.
Ograniczenie wydatków budżetowych w ww. zakresie uzasadnione jest:
• zmianami w harmonogramach realizacji projektów, co wiąże się z mniejszym
zapotrzebowaniem na środki ujęte w częściach dysponentów,
• oszczędnościami powstałymi w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych,
• przesunięciem realizacji projektów, które wymagają postępowania przetargowego
na kolejny rok budżetowy.
Ujęte w ustawie budżetowej na rok 2013 w budżetach dysponentów wydatki
na finansowanie i współfinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) w łącznej
wysokości 2.875.988 tys. zł tys. zł zostały zmniejszone o kwotę 40.441 tys. zł,
tj. do wysokości 2.835.547 tys. zł.
Kwota zmniejszenia w wysokości 40.441 tys. zł dotyczyła:
− ograniczenia wydatków zgłoszonych przez dysponentów części budżetowych
na współfinansowanie projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w oparciu o
mechanizm finansowania wyprzedzającego. Ograniczenie tych wydatków dotyczy części 85
– budżety wojewodów – w wysokości 40.104 tys. zł,
− ograniczenia wydatków na pomoc techniczną w ramach Programu Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007-2013 w cz. 35 – Rynki rolne – w wysokości 337 tys. zł.
Ograniczenie wydatków budżetowych w odniesieniu do budżetów wojewodów
uzasadnione jest:
• zmianami w harmonogramach realizacji projektów, co wiąże się z mniejszym
zapotrzebowaniem na środki ujęte w budżetach wojewodów,
• oszczędnościami powstałymi w wyniku przeprowadzonych już postępowań przetargowych,
• przesunięciem realizacji projektów poza rok 2013.
Ograniczenie wydatków budżetowych w odniesieniu do cz. 35 – Rynki rolne wynika
z mniejszych kosztów kampanii informacyjno-promocyjnej, realizowanej zgodnie z Rocznym
Planem Komunikacyjnym PROW 2007-2013.
49
5. Programy wieloletnie w układzie zadaniowym
Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych zestawienie programów
wieloletnich w układzie zadaniowym stanowi załącznik do ustawy budżetowej, która – w myśl
art. 136 ust. 1 w/w ustawy – może określać, w ramach limitów wydatków na rok budżetowy,
limity wydatków na programy wieloletnie. Programy te są przyjmowane przez Radę Ministrów
na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w celu realizacji strategii
przyjętych przez Radę Ministrów, w tym w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa.
Przygotowując projekt ustawy zmieniającej ustawę budżetową dokonano również analizy
stopnia realizacji poszczególnych programów wieloletnich w 2013 r., która skutkowała m.in.
zaproponowanymi zmianami w zakresie limitów wydatków na ich realizację w roku bieżącym.
W zestawieniu ujęto również aktualizacje założeń realizacyjnych dotyczących poszczególnych
programów dokonane już uprzednio stosownymi uchwałami Rady Ministrów zmieniającymi
uchwały ustanawiające poszczególne programy.
W 2013 r. realizowane będą 54 programy wieloletnie, na które zaplanowano wydatki
budżetowe w wysokości 7.413.262 tys. zł. Szczegółowe informacje dotyczące zmian
w odniesieniu do poszczególnych programów przedstawiono poniżej.
1. Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy
państwowej w latach 2010-2013
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. (zmniejszenie wydatków
ze 125.838 tys. zł do 102.156 tys. zł) wynikają m.in. z oszczędności poprzetargowych
związanych z realizacją zadania pn. „Budowa zintegrowanego budynku dla służb granicznych”
– KPG Dorohusk-Jagodzin, z przewidywanych zmian w zakresie zadań Programu,
tj. planowanego odstąpienia od realizacji w ramach Programu zadania pn. „Wyposażenie
przejścia w sprzęt do kontroli ruchu towarowego (w tym skaner)” – KPG Dorohusk-Jagodzin,
a także rezygnacji z realizacji zadań pn.: „Zapewnienie minimalnej infrastruktury do kontroli
pasz” – KPG Dorohusk-Jagodzin oraz „Budowa infrastruktury dla dokonywania kontroli
granicznej w ruchu towarowym na stacji granicznej w Medyce” - KPG Przemyśl-Mościska
(w związku ze zbyt niskim natężeniem ruchu w kolejowym przejściu granicznym Przemyśl-
Mościska, co skutkowałoby niepełnym wykorzystaniem tej infrastruktury). Na wartość
miernika natomiast wpływ ma również – obok w/w zmian – odstąpienie przez PKP PLK S.A.
od realizacji inwestycji pn. „Ustawienie ekranów tłumiących hałas pociągów przejeżdżających
w sąsiedztwie m. Medyka” – KPG Przemyśl-Mościska, na którą wydatki uwzględnione były
w ramach finansowych „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013
z perspektywą do roku 2015”.
50
2. Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zmiana w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynika z przeprowadzonej przez
Uniwersytet Jagielloński – jednostkę realizującą Program – analizy jego realizacji oraz
uzgodnień z wykonawcami aktualnie realizowanych zadań inwestycyjnych, w tym dotyczących
ich możliwości wykonawczych, w wyniku których ustalono, że łączny koszt robót budowlano-
montażowych, które zostaną wykonane w 2013 r. wyniesie 65.600 tys. zł.
3. Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe
Zmiany w poziomie finansowania programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” wynikają z oszczędności powstałych
z tytułu różnic kursowych złotego wobec walut obcych w stosunku do zakładanych w ustawie
budżetowej
na
rok
2013,
odchyleń
poziomu
rynkowych
stóp
procentowych
w stosunku do zakładanych, a także wolniejszego od wstępnie sygnalizowanego przez stronę
amerykańską tempa wzrostu potrzeb w zakresie finansowania prac w ramach kontraktu
podstawowego – powodującego brak ciągnięć kredytu FMF. Poziom wydatków prognozuje się
w wysokości 35.297 tys. zł w stosunku do pierwotnie planowanych wydatków na poziomie
62.297 tys. zł.
4. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
Zmiany w zakresie programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji dotyczą
„Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-
2020”, programu „Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Nidec Motors &
Actuators (Poland) Sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: Fabryka silników
i napędów elektrycznych dla przemysłu motoryzacyjnego, w latach 2008-2013” oraz programu
„Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez TJX European Distribution Sp. z o.o.
we Wrocławiu pod nazwą: Centrum Operacyjne we Wrocławiu, w latach 2012-2016”.
Zmiana poziomu finansowania „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu
dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020” w 2013 r. wynika z aktualizacji założeń Programu
dokonanych uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2013 r. zmieniającą uchwałę
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Program wspierania inwestycji o istotnym
znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020. Zmiana ta stanowi konsekwencję
mniejszego, w stosunku do przyjętych założeń, zainteresowania inwestorów wsparciem
z budżetu państwa na warunkach określonych w tym Programie.
Jednocześnie, w załączniku nr 11 nie wykazano programu wieloletniego „Wsparcie
finansowe
inwestycji
realizowanej
przez
Nidec
Motors
&
Actuators
(Poland)
Sp. z o.o. w Niepołomicach k. Krakowa pod nazwą: Fabryka silników i napędów elektrycznych
dla przemysłu motoryzacyjnego, w latach 2008-2013”. Stanowi to konsekwencję stwierdzenia
51
braku realizacji umowy zawartej przez Ministra Gospodarki z inwestorem o udzielenie
wsparcia. Z uwagi na niemożność realizacji podjętych w 2008 r. zobowiązań umownych
(problemy z utworzeniem i utrzymaniem wymaganej liczby nowych miejsc pracy) inwestor
dokonał zwrotu całości wsparcia otrzymanego dotychczas w ramach programu wieloletniego.
Obecnie trwa procedura formalnego rozwiązania umowy.
W załączniku nie wykazano również programu wieloletniego „Wsparcie finansowe
inwestycji realizowanej przez TJX European Distribution Sp. z o.o. we Wrocławiu pod nazwą:
Centrum Operacyjne we Wrocławiu, w latach 2012-2016” – w związku z odstąpieniem od jego
realizacji uchwałą Rady Ministrów nr 188/2012 z dnia 15 listopada 2012 r.
5. Kultura +
Zmiany w poziomie finansowania Programu wieloletniego pn. „Kultura+” wynikają
w szczególności z aktualizacji założeń Programu dokonanych uchwałą Rady Ministrów
nr 213/2012 z dnia 27 grudnia 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Programu
Wieloletniego Kultura+. Zmiany te polegają na obniżeniu kwoty ogółem na realizację
programu ze wszystkich źródeł finansowania (całkowite wydatki z budżetu państwa nie uległy
zmianie, mając na uwadze zwiększenie dostępności wsparcia dla jednostek samorządu
terytorialnego jako beneficjentów programu zmniejszono natomiast minimalny poziom
ich wkładu własnego w zakresie priorytetu Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek), a także
na przesunięciach w planowanych na poszczególne lata realizacji programu wydatkach.
Zmiany te skutkują również aktualizacją planowanych mierników stopnia realizacji celów
programu.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę strukturę wydatków zaplanowanych na realizację
priorytetu Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” w 2013 r., możliwe było dokonanie
zmniejszenia o 8.000 tys. zł środków (w zakresie wydatków bieżących 6.800 tys. zł, w zakresie
wydatków majątkowych 1.200 tys. zł) przewidzianych w uchwale do wydatkowania na rok
bieżący – zmiana ta nie pociąga za sobą jednak obniżenia wartości miernika (zgodnie
z założeniami liczba oddanych do użytku obiektów bibliotecznych po budowie lub remoncie
w ujęciu narastającym na 2013 r. nadal planowana jest na poziomie 82).
6. Budowa kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. stanowią skutek trudności
związanych z jego rozpoczęciem w pierwszym roku jego obowiązywania – w 2012 r. prace
zostały ograniczone do przygotowania i ogłoszenia przetargów na prace projektowe,
przeprowadzenia konkursu na koncepcję ekspozycji stałej i odtworzenia terenów zabytkowej
„Enklawy historycznej”. Prace pierwotnie zaplanowane na 2012 r. realizowane są dopiero
w 2013 r., a zmiany w harmonogramie ich realizacji skutkują m.in. obniżeniem finansowania
realizacji Programu w 2013 r. o kwotę 11.000 tys. zł.
52
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1625-zalaczniki
› Pobierz plik
-
1625-ustawa
› Pobierz plik
-
1625
› Pobierz plik