eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1625
  • Data wpłynięcia: 2013-08-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1212

1625-ustawa

7. Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Zmiana w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynika m.in. z opóźnień
w realizacji procesu inwestycyjnego w 2012 r. oraz I połowie 2013 r., związanych m.in.
z opóźnieniami w rozpoczęciu i prowadzeniu prac budowlanych dotyczących tzw. „suchego
wykopu” wynikającymi m.in. z długotrwałej procedury przetargowej na wyłonienie jego
wykonawcy (w szczególności w związku z odwołaniami składanymi przez potencjalnych
wykonawców oraz arbitrażem przed Krajową Izbą Odwoławczą), a także kolizją inwestycji
z kolektorem sanitarnym budowanym przez spółkę miejską Gdańska Infrastruktura
Wodociągowo-Kanalizacyjna. W związku z powyższym w ramach Programu nie wykorzystano
dotychczas środków w łącznej wysokości 181.260 tys. zł, w tym w 2013 r. kwoty 127.000 tys. zł.
8. Program budowy dróg krajowych 2011-2015
Zmiany w poziomie finansowania Programu wynikają m.in. ze zmian wprowadzonych
uchwałami Rady Ministrów nr 186/2012 oraz nr 93/2013 zmieniającymi uchwałę Rady
Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie ustanowienia programu
wieloletniego pn. „Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2011-2015”. Uchwałą
nr 93/2013 wprowadzono zmiany zarówno w zakresie rzeczowym jak i finansowym Programu.
W zakresie rzeczowym rozszerzono listę zadań finansowanych ze środków Krajowego
Funduszu Drogowego, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót
zostaną uruchomione w 2013 r. W konsekwencji konieczne było ustanowienie nowego limitu
finansowego liczonego od 1 stycznia 2014 r. w kwocie 35,7 mld zł przeznaczonego
na realizację w/w projektów. W oparciu o dane dotyczące poziomu wykonania wydatków
Krajowego Funduszu Drogowego oraz wydatków budżetowych w 2012 r. w załączniku nr 11
dokonano również aktualizacji wysokości kosztów całkowitych Programu.
9. Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-
Rozwój
Zmiany w poziomie finansowania „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych –
Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój” wynikają z aktualizacji założeń programu
dokonanych uchwałą Rady Ministrów nr 199/2012 zmieniającej uchwałę w sprawie jego
ustanowienia. Zmiany te dotyczyły kosztów całkowitych realizacji programu oraz łącznych
nakładów z budżetu państwa do poniesienia po 2012 r. (bez zmian w zakresie nakładów
budżetowych planowanych na poszczególne lata realizacji Programu). Zmiany te skutkują
jednocześnie aktualizacją planowanych mierników stopnia realizacji celów programu.

53
10. Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynikają z przesunięć w strukturze
jego finansowania (zmiany te nie skutkują więc zmianą ogółu wydatków na realizację
Programu w 2013 r. ze wszystkich źródeł).
11. Program Ochrony Brzegów Morskich
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynikają m.in. z planowanej
zmiany źródeł finansowania zadań inwestycyjnych realizowanych w jego ramach – z uwagi
na możliwość sfinansowania niektórych zadań ze środków Unii Europejskiej możliwe jest
zmniejszenie zaangażowanie środków budżetu państwa. Zmiany wynikają również
z aktualizacji harmonogramów rzeczowo-finansowych poszczególnych zadań i przesunięciem
części inwestycji na lata kolejne, a także z rozstrzygnięć postępowań przetargowych na kwoty
niższe od planowanych (oszczędności poprzetargowe).
12. Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. wynikają z prowadzonych obecnie
prac nad jego aktualizacją (w tym wydłużenia terminu jego realizacji i przeniesieniem części
wydatków na 2014 r.). Związane jest to z koniecznością skorelowania terminu pogłębienia
i poszerzenia istniejącego toru (do parametrów wymaganych dla gazowców) z uaktualnionym
przez Polskie LNG S.A. terminem wejścia statku LNG oraz wykonania prac pogłębiarsko-
podczyszczeniowych na nowym torze wejściowym i obrotnicy statków w porcie zewnętrznym
tuż przed wejściem tego statku. Zmiany te nie wpłyną na wartość docelową miernika stopnia
realizacji Programu w 2013 r.
13. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Zmiany
w
poziomie
finansowania
Programu
w
2013
r.
wynikają
m.in.
z przeprowadzanego obecnie – w związku z wymogami wynikającymi z przepisów ochrony
środowiska – tzw. testu nadrzędnego interesu publicznego dla projektowanych zmian
dotyczących m.in. zakresu rzeczowego, terminu realizacji oraz ogólnych kosztów realizacji
Programu. Środki przeznaczone na realizację Programu w 2013 r. pozwolą na wykonanie
opracowania pn. „Aktualizacja Studium Wykonalności” oraz przeprowadzenie w/w testu.
14. Programy wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia
Zmiany w odniesieniu do programów wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę
w ochronie zdrowia wynikają w szczególności z uchwał Rady Ministrów nr 32/2013, 35/2013,
36/2013, 37/2013 oraz 38/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie zmian w poszczególnych
programach w zakresie ich finansowania po 2012 r.

54
Zmiana poziomu finansowania programu wieloletniego pn. „Nowa siedziba Szpitala
Uniwersyteckiego Kraków – Prokocim” wynika ze stopnia zaawansowania jego realizacji –
Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie przeprowadził konsultacje i analizy
dotyczące możliwości wykorzystania dostępnych środków w 2013 r. Uczelnia posiada
aktualnie pozwolenie na budowę oraz projekt budowlany i wykonawczy. Zakończono wycinkę
samosiejek, wykarczowano i uporządkowano plac pod budowę. Aktualnie trwa postępowanie
przetargowe
na
przebudowę
magistrali
wodociągowej
na
odcinku
kolidującym
z zaprojektowanym jego zagospodarowaniem. Zlecono również aktualizację kosztorysów
i przygotowywane jest ogłoszenie dialogu konkurencyjnego, którego celem jest wyłonienie
głównego wykonawcy inwestycji. Podpisanie umowy przewidywane jest na koniec 2013 r.
W ustawie budżetowej na rok 2013 na realizację tego programu zaplanowano środki
w wysokości 60.000 tys. zł. Planowane obecnie wydatkowanie środków wyniesie 3.421 tys. zł
– zostaną one przeznaczone na przygotowanie terenu pod inwestycję, aktualizację
dokumentacji oraz usługi doradcze.
Z kolei zmiana poziomu finansowania programu wieloletniego pn. „Wieloletni Program
Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy”, wynika
z wnikliwej analizy stanu zaawansowania rzeczowo-finansowego przez Uniwersytet Mikołaja
Kopernika w Toruniu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy. Niższe
od pierwotnie zaplanowanych wydatki wynikają przede wszystkim z konieczności rozwiązania
w 2012 r. umowy z Generalnym Wykonawcą, realizującym budowę Centrum Zdrowia
Psychicznego etap I, konieczności przeprojektowania obiektu na potrzeby Kliniki Psychiatrii,
Kliniki Dermatologii, Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunodermatologii oraz
Zakładu Medycyny Paliatywnej, także mniejszym od pierwotnie planowanego zakresem robót
budowlanych, które zostaną wykonane w roku bieżącym – w wyniku długotrwałej procedury
związanej z etapowaniem działań oraz obecnym stanem realizacji prowadzonego w ramach
przetargu ograniczonego postępowania o zamówienie publiczne na zadanie inwestycyjne
pn. „Budowa obiektu na potrzeby Kliniki Psychiatrii, Kliniki Geriatrii, Kliniki Dermatologii,
Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunodermatologii oraz Zakładu Medycyny
Paliatywnej na terenie Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 im. dr A. Jurasza w Bydgoszczy przy
ul. M. Curie Skłodowskiej 9”, a także trwającymi pracami nad realizacją pierwszego etapu prac
projektowych dotyczących „Opracowania wielobranżowej dokumentacji projektowej
modernizacji Klinik Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy”.
W ustawie budżetowej na rok 2013 na realizację programu zaplanowano środki
w wysokości 45.500 tys. zł. Planowane obecnie wydatkowanie środków wyniesie 36.459 tys. zł.

55
15. Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich 2007-2013
Zmiany w poziomie finansowania Programu w 2013 r. stanowią konsekwencję zmian
w strukturze kosztów w kosztorysie zbiorczym jego realizacji, które zostały wprowadzone
uchwałą Rady Ministrów nr 92/2013 z dnia 28 maja 2013 r. Zmiany w Programie dotyczyły
liczby rejsów na kutrach i łodziach rybackich, rejsów dalekomorskich, rejsów wędkarstwa
morskiego, wypraw lądowych do portów i przystani rybackich, wypraw lądowych
do bosmanatów portów, wyjazdów koordynacyjnych, corocznych Regionalnych Spotkań
Koordynacyjnych – umożliwiły one dostosowanie do aktualnej sytuacji rybołówstwa
w regionie zakres i rodzaj danych, które w danym roku należy zebrać.
6. Omówienie głównych zmian w artykułach projektu ustawy o zmianie ustawy
budżetowej na rok 2013
W zakresie części tekstowej projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
zmiany dotyczyły w szczególności:
− zmniejszenia łącznej kwoty podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa
o 23.655.860 tys. zł, tj. z kwoty 299.385.300 tys. zł przyjętej w ustawie budżetowej na rok
2013 do wysokości 275.729.440 tys. zł, zmniejszenia łącznej kwoty wydatków budżetu
państwa o 7.656.360 tys. zł, tj. z zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2013 kwoty
334.950.800 tys. zł do wysokości 327.294.440 tys. zł. Powyższe zmiany implikują zmianę
ustalenia na dzień 31 grudnia 2013 r. maksymalnego deficytu budżetu państwa na kwotę
51.565.000 tys. zł, która jest o 15.999.500 tys. zł wyższa od zaplanowanej w wysokości
35.565.500 tys. zł w ustawie budżetowej na rok 2013,
− zwiększenia kwoty przychodów o kwotę 81.792.158 tys. zł, tj. z zaplanowanej w ustawie
budżetowej na rok 2013 kwoty 267.365.179 tys. zł do wysokości 349.157.337 tys. zł,
zwiększenia kwoty rozchodów o kwotę 65.792.658 tys. zł, tj. z zaplanowanej w ustawie
budżetowej na rok 2013 kwoty 237.954.227 tys. zł do wysokości 303.746.885 tys. zł –
w związku ze zwiększeniem potrzeb pożyczkowych oraz uwzględnieniem w przepływach
budżetowych konsolidacji środków walutowych będących w dyspozycji Ministra Finansów,
− zmiany salda przychodów i rozchodów budżetu państwa o kwotę 15.999.500 tys. zł,
tj. z zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2013 kwoty 29.410.952 tys. zł
do wysokości 45.410.452 tys. zł – w związku ze zwiększeniem deficytu budżetu państwa
oraz pozostałymi zmianami wpływającymi na wysokość potrzeb pożyczkowych,
− zwiększenia maksymalnej kwoty przyrostu zadłużenia na dzień 31 grudnia 2013 r. z tytułu
zaciągniętych i spłaconych kredytów lub pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych
papierów wartościowych – do wysokości 85.000.000 tys. zł, tj. o 5.000.000 tys. zł

56
w stosunku do kwoty 80.000.000 tys. zł ujętej w ustawie budżetowej na rok 2013 z powodu
zwiększenia potrzeb pożyczkowych w 2013 r.,
− zmniejszenia kwoty, do której Minister Finansów jest upoważniony dokonywania
ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek udzielanych na podstawie
umów międzynarodowych rządom innych państw – do kwoty 1.080.000 tys. zł,
tj. o 420.000 tys. zł w stosunku do kwoty 1.500.000 tys. zł ujętej w ustawie budżetowej
na rok 2013 z powodu braku wypłat kolejnych transz pożyczki dla Republiki Islandii
na podstawie Umowy pożyczki z 2009 r. zawartej między Rządem RP a Rządem Republiki
Islandii oraz bankiem centralnym Islandii w celu wsparcia programu stabilizacji
gospodarczej Islandii,
− rozszerzenia limitu upoważnień Ministra Finansów do udzielania ze środków budżetu
państwa pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń
gwarantowanych przez państwo – do kwoty 18.000.000 tys. zł, tj. o 6.000.000 tys. zł wobec
kwoty 12.000.000 tys. zł ujętej w ustawie budżetowej na rok 2013. Zmiana limitu ma
charakter ostrożnościowy i ma służyć zabezpieczeniu na wypadek pojawiania się
nieprzewidzianych,
niekorzystnych
zdarzeń.
Zwiększenie
limitu
nie
oznacza
automatycznego wzrostu wydatków, a jedynie zwiększenie elastyczności zarządzania
płynnością finansową FUS,
− zaktualizowania wielkości prognozowanych na rok 2013 obejmujących: prognozowany
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, który ogółem wynosi
obecnie 101,6%, w stosunku do wysokości 102,7% prezentowanej w ustawie budżetowej
na rok 2013, prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów wynosi 101,9% w relacji do wysokości
103,0% ujętego w ustawie budżetowej na rok 2013 oraz prognozowane przeciętne
miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynoszące 3.621 zł wobec
przyjętego w ustawie budżetowej na rok 2013 – 3.713 zł. Zmiany wynikają z konieczności
aktualizacji prognoz makroekonomicznych obejmujących wielkości prognozowane na rok
2013 zgodnie z dokumentem „Założenia projektu budżetu państwa na rok 2014” przyjętym
przez Radę Ministrów w dniu 11 czerwca 2013 r.,
− zmniejszenia odpisu z Funduszu Emerytalno-Rentowego na Fundusz Administracyjny Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o kwotę 11.000 tys. zł, tj. z zaplanowanej
w ustawie budżetowej na rok 2013 kwoty 466.600 tys. zł do wysokości 455.600 tys. zł –
w związku z ograniczeniem środków na koszty administracyjne KRUS.

57
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: