Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-czesc-II
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW)
z dnia
w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów
Na podstawie art. 4 ust. 4f ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich
samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze
publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, z 2012 r. poz. 1166 oraz
z ...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) formy i sposób odbywania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
2) rodzaje dokumentów potwierdzających odbycie obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego i zakres oświadczenia o odbyciu samokształcenia zawodowego;
3) sposób udokumentowania i tryb rozpatrywania wniosku o odbycie doskonalenia
zawodowego w terminie późniejszym;
4) szczegółowe kryteria, których spełnienie uprawnia jednostkę do przeprowadzania
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
5) rodzaje dokumentów składanych wraz z wnioskiem o wpis do wykazu jednostek
uprawnionych;
6) szczegółowy zakres i tryb przekazywania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów przez
jednostki uprawnione informacji dotyczących prowadzonego obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego.
Rozdział 2
Formy obligatoryjnego doskonalenia zawodowego
§ 2. Biegły rewident odbywa obligatoryjne doskonalenie zawodowe w zakresie, o którym
mowa w art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich
samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze
publicznym, zwanej dalej „ustawą”, w następujących formach:
1) kształcenia się na odległość – e-learning lub
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
1
2) uczestnictwa w szkoleniach, wykładach, seminariach i konferencjach, lub
3) pracy dydaktycznej, naukowo-dydaktyczej lub naukowej.
§ 3. Obligatoryjne doskonalenie zawodowe realizowane przez biegłego rewidenta w drodze
samokształcenia zawodowego obejmuje formy, o których mowa w § 2, oraz:
1) uczestnictwo w studiach wyższych lub
2) uczestnictwo w kursach kształcenia teoretycznego i praktycznego lub
3) udział w pracach legislacyjnych lub
4) własne publikacje lub
5) analizę czasopism lub literatury fachowej.
Rozdział 3
Odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego
§ 4. 1. Dokumentami potwierdzającymi odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego
w formach, o których mowa w § 2, są zaświadczenia lub certyfikaty, które zawierają co
najmniej:
1) imię i nazwisko oraz numer wpisu do rejestru biegłego rewidenta;
2) formę doskonalenia zawodowego;
3) zakres tematyczny doskonalenia zawodowego;
4) termin doskonalenia zawodowego;
5) liczbę godzin odbytego doskonalenia zawodowego;
6) nazwę jednostki uprawnionej przeprowadzającej doskonalenie zawodowe.
2. Dokumentem potwierdzającym odbycie samokształcenia zawodowego, o którym mowa w
art. 4 ust. 2b ustawy, jest oświadczenie, które zawiera:
1) informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 5;
2) uzasadnienie wyboru danego zakresu wiedzy lub umiejętności doskonalenia
zawodowego.
§ 5. 1. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może wyrazić zgodę na odbycie obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, na pisemny wniosek biegłego rewidenta
zawierający imię, nazwisko, numer wpisu do rejestru oraz uzasadnienie niewypełnienia
obowiązku odbycia doskonalenia zawodowego w wymaganym terminie.
2. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
2
Rozdział 4
Przeprowadzanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego
§ 6. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów, w celu umieszczenia jednostki w wykazie, o
którym mowa w art. 4 ust. 4b ustawy, sprawdza szczegółowe kryteria, których spełnienie
uprawnia jednostkę do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego:
1) szczegółowe założenia programowe i organizacyjno-techniczne obligatoryjnego
doskonalenia zawodowego;
2) charakterystykę zawodową wykładowców proponowanych do przeprowadzania
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
3) poziom (jakość) merytoryczny materiałów obejmujących zakresem rachunkowość lub
rewizję finansową, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, opracowanych na potrzeby
przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
4) zdolności organizacyjno-techniczne jednostki niezbędne do przeprowadzania
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w formach kształcenia, o których mowa w
§ 2 pkt 1 i 2, potwierdzone pisemną informacją.”
§ 7. 1. Jednostka zostaje wpisana do wykazu, o którym mowa w art. 4 ust. 4b ustawy, na
podstawie:
1) wniosku zawierającego nazwę jednostki, adres siedziby, rodzaj deklarowanych form
kształcenia oraz zakres tematyczny planowanego obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego;
2) dokumentów załączonych do wniosku, o którym mowa w pkt 1, potwierdzających
spełnienie kryteriów, o których mowa w art. 4 ust. 4a ustawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jednostka składa do Krajowej Rady Biegłych
Rewidentów w terminie do ostatniego dnia drugiego kwartału roku poprzedzającego rok
kalendarzowy planowanego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
§ 8. Jednostki uprawnione przekazują Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów:
1) pisemne informacje, o których mowa w art. 4 ust. 4e ustawy, o terminie, miejscu i
zakresie tematycznym przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,
co najmniej na 90 dni przed jego rozpoczęciem;
2) listy biegłych rewidentów uczestniczących w obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym,
o którym mowa w pkt 1, niezwłocznie po jego zakończeniu.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
3
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego dla biegłych rewidentów wynika z delegacji wprowadzonej w art. 4 ust. 4f
ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach
uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U.
Nr 77, poz. 649, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w ramach rządowej reformy
deregulacyjnej w obszarze zawodów rynku finansowego.
Dotychczas powyższe zagadnienia były uregulowane w uchwałach Krajowej Rady Biegłych
Rewidentów – organu samorządu zawodowego biegłych rewidentów, wydanych na podstawie
uchylonych przepisów ww. ustawy.
Projekt rozporządzenia określa formy i sposób odbywania obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego przez biegłych rewidentów, rodzaje dokumentów potwierdzających jego
odbycie, zakres oświadczenia o odbyciu samokształcenia zawodowego, sposób
udokumentowania i tryb rozpatrywania wniosku o odbycie doskonalenia zawodowego.
Ponadto projekt określa rodzaje dokumentów składanych przez jednostki wraz z wnioskiem
o wpis do wykazu, o którym mowa w art. 4 ust. 4b ustawy oraz szczegółowy zakres i tryb
przekazywania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów przez te jednostki informacji dotyczących
prowadzonego przez nie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
Rozwiązania przyjęte w projekcie rozporządzenia uwzględniają potrzebę elastycznego
i efektywnego systemu obligatoryjnego doskonalenia zawodowego oraz zapewnienia wysokiego
poziomu merytorycznego i organizacyjno-technicznego, w tym kompletności przekazywanych
danych dotyczących przebiegu obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy biegły rewident jest obowiązany stale podnosić
kwalifikacje zawodowe, w tym przez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego
w każdym roku kalendarzowym. Rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu mają zatem
zastosowanie do biegłych rewidentów, zarówno faktycznie wykonujących zawód, jak i tych
którzy nie są czynni zawodowo.
Projekt wprowadza katalog różnych form odbywania obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego przez biegłych rewidentów o zakresie tematycznym określonym przez Krajową
Radę Biegłych Rewidentów – organ samorządu zawodowego, zwiększając możliwości jego
zaliczenia w wymaganym ustawowo terminie w drodze kształcenia się na odległość – e-
learning, uczestnictwa w szkoleniach, wykładach, seminariach i konferencjach lub pracy
dydaktycznej, naukowo-dydaktyczej lub naukowej, organizowanych przez samorząd zawodowy
biegłych rewidentów oraz instytucje zajmujące się szkoleniem i doskonaleniem zawodowym.
Powyższy zakres obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegły rewident jest obowiązany
potwierdzić na podstawie dokumentów, których rodzaje określa rozporządzenie.
Rozporządzenie określa również sposób odbywania części obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego w drodze samokształcenia zawodowego. To nowe rozwiązanie przyjęte
w ustawie ma na celu umożliwienie biegłemu rewidentowi podnoszenie kwalifikacji
zawodowych w obszarze związanym z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, ale nie
ograniczającym się do zakresu tematycznego określonego przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów na podstawie art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy. Samokształcenie zawodowe może być
realizowane zarówno poprzez kształcenie się na odległość – e-learning, uczestnictwo
4
w szkoleniach, wykładach, seminariach i konferencjach, pracy dydaktycznej, naukowo-
dydaktycznej, naukowej, jak również uczestnictwo w studiach wyższych lub w kursach
kształcenia teoretycznego i praktycznego, udział w pracach legislacyjnych, własne publikacje
oraz analizę czasopism lub literatury fachowej.
Konsekwencją wprowadzenia nowych rozwiązań w ustawie, dotyczących możliwości
częściowego zaliczania doskonalenia zawodowego w drodze samokształcenia zawodowego,
jest określenie w rozporządzeniu zakresu oświadczenia składanego przez biegłego rewidenta
na potwierdzenie jego odbycia, zamiast formy udokumentowanej. Oświadczenie to zawiera
m.in. informacje o formie, zakresie tematycznym, terminie i liczbie godzin odbytego
doskonalenia zawodowego wraz z uzasadnieniem wybranego zakresu wiedzy lub
umiejętności doskonalenia zawodowego.
Rozporządzenie określa również tryb rozpatrywania wniosku biegłego rewidenta o odbycie
obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, w sytuacji, o której
mowa w art. 4 ust. 2f ustawy.
W celu zamieszczenia jednostki w wykazie, o którym mowa w art. 4 ust. 4b ustawy, Krajowa
Rada Biegłych Rewidentów sprawdza charakterystykę zawodową wykładowców, poziom
merytoryczny materiałów opracowanych na potrzeby doskonalenia zawodowego, posiadanie
zdolności organizacyjno-technicznych niezbędnych do przeprowadzania doskonalenia
zawodowego. Przepisów nie stosuje się do jednostek, w których biegły rewident odbywa
obligatoryjne doskonalenie zawodowe w drodze samokształcenia zawodowego.
Wykaz prowadzony przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, w którym są ujęte jednostki
uprawnione, jest publikowany na stronie internetowej do ostatniego dnia trzeciego kwartału
roku poprzedzającego rok kalendarzowy planowanego obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego.
Rozporządzenie określa również zakres informacji dotyczących prowadzonego przez jednostki
uprawnione obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, obejmujący pisemne informacje
o terminie, miejscu i zakresie tematycznym przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia
zawodowego, co najmniej na 90 dni przed jego rozpoczęciem oraz listy biegłych rewidentów
uczestniczących w obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym, niezwłocznie po jego
zakończeniu.
Zagadnienia regulowane niniejszym projektem rozporządzenia nie są objęte prawem Unii
Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik