eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I


259
4.30. Deregulacja dostępu do zawodu mechanika pokładowego

Tabela 99.
Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu mechanika
pokładowego

Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji.
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2
bez zmian
– szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkolenia bez zmian
lotniczego, potwierdzone odpowiednimi świadectwami,
– wykonanie w trakcie praktycznego szkolenia lotniczego
i nadzorowanej praktyki na statku powietrznym jednej
z następujących kategorii: samolotowy, śmigłowcowy,
sterowcowy, do której ma się odnosić licencja, ogółem co
najmniej 100 godzin lotu w charakterze mechanika
pokładowego, w tym nie więcej niż:
a. 50 godzin lotu może być wykonane na urządzeniu
treningowym zaakceptowanym do tego celu przez
Prezesa Urzędu,
b. 25 godzin lotu może być zaliczone, jeżeli zostało
wykonane w charakterze:
– pilota, na statku powietrznym tej kategorii, do
której ma się odnosić licencja, o którą kandydat się
ubiega,
– mechanika pokładowego, posiadającego licencję
uprawniającą do wykonywania tych czynności na
statku powietrznym innej kategorii niż ta, do której
ma się odnosić licencja, o którą kandydat się ubiega,
– posiadanie co najmniej jednego roku praktyki w obsłudze
technicznej statków powietrznych tej kategorii, do której ma
się odnosić licencja, o którą kandydat się ubiega, w zakresie
płatowca, zespołu napędowego oraz wyposażenia
w przyrządy pokładowe i systemy nawigacyjne oraz

118 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


260
kierowania lotem,

zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu
państwowego.

Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 95 ważnych licencji mechanika pokładowego – FEL.
4.31. Deregulacja dostępu do zawodu skoczka spadochronowego

Tabela 100. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu skoczka
spadochronowego

Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania świadectwa kwalifikacji
wiek: ukończone 16 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem bez zmian
zakazu prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów
mechanicznych lub prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów w ruchu powietrznym
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2
zniesienie wymogu posiadania orzeczenia lotniczo-
-lekarskiego klasy 2 (nie dotyczy wykonujących
czynności lotnicze na podstawie posiadanego
uprawnienia instruktorskiego, uprawnienia do lotów
lub skoków z pasażerem oraz uczestniczących we
współzawodnictwie sportowym organizowanym
przez polski związek sportowy)
• ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego (szkolenie
to musi być prowadzone równolegle lub w połączeniu ze
szkoleniem do jednego z uprawnień
lotniczych
wpisywanych do licencji skoczka spadochronowego
zawodowego),
• wykonanie co najmniej takiej liczby i rodzajów skoków
spadochronowych, jakie są wymagane dla uprawnienia
wydawanego łącznie z licencją,
• zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu
państwowego.

119 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
120 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


261


Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 149 ważnych licencji skoczka spadochronowego zawodowego –
CDL(P).

4.32. Deregulacja dostępu do zawodu nawigatora lotniczego:

Tabela 101. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu nawigatora lotniczego

Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem bez zmian
zakazu prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów
mechanicznych lub prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów w ruchu powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2
bez zmian
• szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkolenia bez zmian
lotniczego, potwierdzone odpowiednimi świadectwami,
w trakcie praktycznego szkolenia lotniczego
i nadzorowanej praktyki wykonanie na statku powietrznym
ogółem co najmniej 200 godzin lotu w charakterze
nawigatora lotniczego, w tym co najmniej 30 godzin
w nocy (w czasie lotu nie więcej niż 100 godzin lotu może
być
wykonane na urządzeniu treningowym
zaakceptowanym do tego celu przez Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, 50 godzin lotu może być zaliczone,
jeżeli zostało wykonane w charakterze pilota),
• zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu
państwowego.


121 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
122 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


262
Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 11 ważnych licencji nawigatora lotniczego – FNL.

4.33. Deregulacja dostępu do zawodu mechanika poświadczenia obsługi technicznej statku
powietrznego

Tabela 102. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu mechanika
poświadczenia obsługi technicznej statku powietrznego

Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania świadectwa kwalifikacji
wiek: ukończone 18 lat (w przypadku uprawnienia do
bez zmian
poświadczania obsługi technicznej, wykonanej przez inną
osobę – wiek: ukończone 21 lat)
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem bez zmian
zakazu prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów
mechanicznych lub prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów w ruchu powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 3
zniesienie obowiązku

• szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkolenia bez zmian
lotniczego, potwierdzone odpowiednimi świadectwami,
• posiadanie praktyki w obsłudze:

1. poszczególnych zespołów samolotów albo śmigłowców
i wiatrakowców o maks. ciężarze do startu
nieprzekraczającym 5700 kg, jeżeli ma być uprawniony
do poświadczenia obsługi wykonywanej:
a) wyłącznie osobiście – 1 rok,
b) wykonywanej przez inne osoby pod nadzorem –
2 lata;

2. statku powietrznego jako całości: samolotu albo
śmigłowca i wiatrakowca o maks. ciężarze do startu
przekraczającym 5700 kg – 4 lata w charakterze

123 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
124 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


263
mechanika poświadczenia obsługi wszystkich zespołów
statku powietrznego, a jeżeli ukończył szkolenie
teoretyczne i praktyczne w tym zakresie – 2 lata;
3. statku powietrznego jako całości: sterowca, balonu
wolnego i szybowca, jeżeli ma być uprawniony do
poświadczenia obsługi wykonywanej:
a) wyłącznie osobiście – 2 lata,
b) wykonywanej przez inne osoby pod nadzorem

– 4 lata.

• zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu
państwowego

Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 256 ważnych licencji mechanika poświadczenia obsługi statku
powietrznego – PL(FB).
4.34. Zmiana w dostępie do zawodów, w przypadku których wymagane jest zdanie
egzaminu, którego zakres potencjalnie nakłada się na program studiów wyższych
(zmiana o charakterze horyzontalnym)


W trakcie koordynowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości prac nad ułatwieniem
dostępu do wykonywania niektórych zawodów wielokrotnie napotkano problem
„podwójnego egzaminowania”. Absolwenci uczelni wyższych, którzy starają się
o uzyskanie uprawnień do wykonywania danego zawodu, w znacznej części przypadków
zmuszeni są do ponownego zdawania egzaminów z tego samego zakresu tematycznego,
z jakiego zdawali już egzaminy na studiach. Sytuacja taka nie jest efektywna
z ekonomicznego punktu widzenia. Wydatki na działalność dydaktyczną uczelni wyższych
wyniosły w 2011 r. 15,8 mld zł (z czego 9,5 mld zł to wysokość dotacji z budżetu państwa)
i mimo tak wysokich nakładów na kształcenie (przeciętnie blisko 9 tys. zł rocznie na
każdego studenta), wiedza absolwentów nie jest honorowana przez państwowe komisje
egzaminacyjne, sprawdzające przygotowanie do wykonywania zawoduKonieczność
ponownego przystępowania do egzaminów oznacza nie tylko konieczność poniesienia
kosztów pieniężnych w postaci opłat egzaminacyjnych, ale również przeznaczenia
dodatkowego czasu na przygotowanie się do określonych egzaminów, co opóźnia
rozpoczęcie pracy zawodowej i oznacza koszt w postaci utraconych wynagrodzeń.

125 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
126 Źródło danych: Szkoły wyższe i ich finanse w 2011 r., GUS, 2012.
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 63 . [ 64 ] . 65 ... 70 ... 110 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: