Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
254
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.
Aby uzyskać licencję radiooperatora pokładowego, należy zdać przed komisją
egzaminacyjną, egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin podlega opłacie lotniczej. Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat
spełnia określone prawem wymagania. Ważność licencji jest uzależniona od wyniku
okresowego sprawdzenia sprawności psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego.
Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz
dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych.
Licencjonowanych członków personelu lotniczego obowiązuje wpis do rejestru
prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
255
Tabela 95. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu radiooperatora
pokładowego
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
Usunięcie licencji radiooperatora pokładowego
z listy zawodów regulowanych, bowiem jest to
wiek: ukończone 18 lat
uprawnienie wpisywane do poszczególnych licencji
pilotów na daną specjalność lotniczą posiadaną
korzystanie w pełni z praw publicznych
przez ww., nie zaś samodzielna licencja.
Licencja radiooperatora pokładowego nie jest
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
obecnie wydawana w Rzeczypospolitej Polskiej,
ponieważ zgodnie z brzmieniem przepisu 3.4
załącznika 1 (Licencjonowanie Personelu) do
Konwencji o międzynarodowym lotnictwie
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214,
lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu z późn. zm.), w wydawanych w Polsce licencjach
powietrznym
lotniczych (oraz świadectwach kwalifikacji) do
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
licencji pilota na daną specjalność lotniczą dokonuje
się wpisu potwierdzającego spełnianie przez
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2
kandydata/pilota
wymagań
dotyczących
umiejętności i wiedzy w zakresie procedur
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
ra
diotelefonii i frazeologii lotniczej.
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego lub
w organizacji wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie
licencjonowania personelu lotniczego, potwierdzone
odpowiednimi świadectwami,
wykonanie co najmniej 20 godzin lotu, na statku
powietrznym wyposażonym w radiostacje łączności
radiotelegraficznej i radiotelefonicznej, wykonanie czynności
radiooperatora pokładowego pod nadzorem upoważnionego
przez ośrodek
szkolenia
lotniczego radiooperatora
posiadającego uprawnienia dotyczące typu (nie więcej niż
10 godzin lotu może być zastąpione lotami na symulatorze
albo ćwiczeniami na innym urządzeniu treningowym
aprobowanym przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego
115 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do której
prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia
wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym
albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, w
okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.
256
4.27. Deregulacja dostępu do zawodu technika mechanika lotniczego
Proponowana zmiana polega na połączeniu dwóch zawodów regulowanych: zawodu
technika mechanika lotniczego oraz zawodu technika awionika. W wyniku połączenia
powstanie zawód mechanik lotniczy obsługi technicznej charakteryzujący się zakresem
obowiązków i uprawnień łączonych zawodów, przy pozostawieniu dotychczasowych
wymogów kwalifikacyjnych.
Tabela 96. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu technika mechanika
lotniczego
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
połączenie
zawodów
technika
mechanika
lotniczego oraz zawodu technika awionika w jeden
zawód,
tj. mechanika lotniczego obsługi
korzystanie w pełni z praw publicznych
technicznej, określonego w art. 94 ust. 6 pkt 3
ustawy – Prawo lotnicze w obecnym brzmieniu
pełna zdolność do czynności prawnych
zaświadczenie o niekaralności
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 3
spełnienie wymagań PART-66
Technik mechanik lotniczy prowadzi naprawy główne (remonty i naprawy specjalne) oraz
modyfikacje statków powietrznych albo ich zespołów i wyposażenia lotniczego; zapewnia
wykonywanie tych napraw zgodnie z obowiązującą dokumentacją techniczną i przy użyciu
właściwych części i materiałów; utrzymuje w technicznej zdatności do lotu statki
powietrzne, ich zespoły lub ich wyposażenie lotnicze.
4.28. Deregulacja dostępu do zawodu technika awionika
Technik awionik wykonuje prace pomiarowe instalacyjno-montażowe, konserwacyjno-
-naprawcze i renowacyjne samolotowych urządzeń elektrycznych i elektronicznych,
posługując się dokumentacją techniczną i instrukcjami przeglądowymi, a także narzędziami
monterskimi, ślusarskimi i specjalnymi oraz elektryczną i elektroniczną aparaturą
257
kontrolno-pomiarową w celu diagnozowania stanu technicznego instalacji i urządzeń
awioniki pokładowej.
Tabela 97. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu technika awionika
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
połączenie
zawodów
technika
mechanika
lotniczego oraz zawodu technika awionika w jeden
zawód tj. mechanika lotniczego obsługi
korzystanie w pełni z praw publicznych
technicznej, określonego w art. 94 ust. 6 pkt 3
ustawy – Prawo lotnicze w obecnym brzmieniu
pełna zdolność do czynności prawnych
zaświadczenie o niekaralności
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 3
spełnienie wymagań PART-66
4.29. Deregulacja dostępu do zawodu dyspozytora lotniczego
Tabela 98. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu dyspozytora lotniczego
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji.
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem bez zmian
zakazu prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów
mechanicznych lub prowadzenia
wszelkiego rodzaju
pojazdów w ruchu powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
116 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.
258
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 3
bez zmian
• znajomość języka angielskiego odpowiednia dla bez zmian
wykonywania czynności dyspozytora lotniczego,
• posiadanie następującej praktyki lotniczej:
1) w okresie 3 lat bezpośrednio poprzedzających ubieganie
się o wydanie licencji wykonanie w ciągu 2 lat w przewozie
lotniczym czynności na następujących stanowiskach:
a) członek załogi lotniczej statku powietrznego w transporcie
lotniczym lub
b) meteorolog w organizacji wysyłającej statki powietrzne
w transporcie lotniczym, lub
c) kontroler ruchu lotniczego, lub
d) inspektor nadzoru technicznego nad dyspozytorami
lotniczym
albo
2) w okresie 2 lat bezpośrednio poprzedzających ubieganie
się o wydanie licencji, wykonanie czynności asystenta
dyspozytora lotniczego w ciągu co najmniej roku
oraz
3) odbycie w ciągu 2 lat od zaliczenia egzaminu
praktycznego na licencję
dyspozytora lotniczego
jednorocznej praktyki w czynnościach
dyspozytora lotniczego u przewoźnika lotniczego pod
nadzorem upoważnionego dyspozytora lotniczego.
• praktyka wykazana nie jest wymagana w przypadku
ukończenia odpowiedniego szkolenia teoretycznego
i praktycznego w ośrodku przeszkolenia pilotów
licencjonowanych na uprawnienia na typ statku
powietrznego oraz szkolenia dyspozytorów lotniczych,
potwierdzonego odpowiednimi świadectwami,
• zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu.
Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 118 ważnych licencji dyspozytora lotniczego – FDL. W 2012 r. wydano
w sumie 9 takich licencji, w tym 5 kobietom i 4 mężczyznom.
117 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei