eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I


249
4.24. Deregulacja dostępu do zawodu pilota balonu wolnego
Licencja pilota balonu wolnego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka
personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na
członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota balonu wolnego musi
mieć ukończone 17 lat oraz posiadać wykształcenie co najmniej gimnazjalne albo
równorzędne, a jeżeli z jego licencji wynika uprawnienie do wykonywania
zawodowego czynności pilota – ukończone 18 lat oraz co najmniej średnie
wykształcenie,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.
Aby uzyskać licencję pilota balonu wolnego należy zdać przed komisją egzaminacyjną
egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej. Egzamin
podlega opłacie lotniczej.
Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat spełnia określone prawem wymagania.
Ważność licencji jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności
psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego. Licencja jest świadectwem
stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do

250
wykonywania określonych czynności lotniczych. Licencjonowanych członków personelu
lotniczego obowiązuje wpis do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 300 zł, a za praktyczny 500 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 60 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 40 zł (każde następne
wydanie).

Tabela 93. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota balonu wolnego

Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian

orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
wykonanie co najmniej 60 lotów w łącznym czasie 40 godzin bez zmian
na sterowcu, w tym co najmniej:
a) 40 lotów w łącznym czasie 25 godzin jako pilot dowódca
sterowca,
b) godziny przelotów samodzielnych w charakterze dowódcy
sterowca, włączając w to jeden lot na odległość nie mniejszą
niż 50 km (jeżeli kandydat posiada licencję pilota balonu
wolnego i wykonał co najmniej 60 godzin lotu na balonach
jako pilot dowódca, powyższe wymagania może spełnić po
wykonaniu nie mniej niż 6 godzin lotu jako dowódca
sterowca, przy zachowaniu wymagań określonych w lit. b).
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego bez zmian

111 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


251

Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydane były 174 ważne licencje pilota balonu wolnego – PL(FB). W 2012 r. wydano
w sumie 10 takich licencji, w tym 1 kobiecie i 9 mężczyznom.

4.25. Deregulacja dostępu do zawodu pilota szybowcowego

Licencja pilota szybowcowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka
personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na
członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota szybowcowego musi
mieć ukończone 16 lat oraz wykształcenie co najmniej gimnazjalne albo równorzędne,
a jeżeli z licencji wynika uprawnienie do wykonywania zawodowego czynności pilota –
ukończone 18 lat oraz co najmniej średnie wykształcenie,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.

112 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.

252
Aby uzyskać licencję pilota szybowcowego, należy zdać przed komisją egzaminacyjną
egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej. Egzamin
podlega opłacie lotniczej.
Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat spełnia określone prawem wymagania.
Ważność licencji jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności
psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego. Licencja jest świadectwem
stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do
wykonywania określonych czynności lotniczych. Licencjonowanych członków personelu
lotniczego obowiązuje wpis do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 300 zł, a za praktyczny 100 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 60 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 40 zł (każde następne
wydanie).

Tabela 94. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota szybowcowego

Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
wykształcenie co najmniej ponadgimnazjalne lub rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
równorzędne, a jeżeli z licencji wynika uprawnienie do wykształcenia do wydania licencji
wykonywania zawodowego czynności pilota – średnie
wiek: ukończone 16 lat, a jeżeli z licencji
bez zmian
wynika uprawnienie do wykonywania zawodowego
czynności pilota – 18 lat
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkująca orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian
orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego lub

113 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do której
prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia
wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym
albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych,
w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.

253
w organizacji wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie
licencjonowania personelu
lotniczego, potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
co najmniej 35 godzin lotu na szybowcach lub na bez zmian
szybowcach z własnym napędem, w tym co najmniej:
a) 15 godzin lotu samodzielnego co najmniej w 40 lotach,
b) 1 przelot na dwusterze lub samodzielny na odległość nie
mniejszą niż 50 km.
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego bez zmian

Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, według stanu na dzień 31.12.2012 r.,
wydanych było 2306 ważnych licencji pilota szybowcowego – PL(G) 2012 r. wydano
w sumie 156 takich licencji, w tym 18 kobietom i 138 mężczyznom.
4.26. Deregulacja dostępu do zawodu radiooperatora pokładowego

Licencja radiooperatora pokładowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo
lotnicze, może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka
personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na
członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – ukończenie 18 lat oraz co
najmniej średnie wykształcenie,

114 Raport dotyczący ważnych licencji na dzień 31.12.2012 r., Rejestr Personelu Lotniczego, Urząd Lotnictwa
Cywilnego.
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ] . 63 ... 70 ... 110 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: