eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I


244
z innymi równoważnymi przepisami wymagana jest załoga
wieloosobowa,
b) 250 godzin lotu jako pilot dowódca śmigłowca, w tym nie
więcej niż 150 godzin lotu jako drugi pilot pełniący funkcję
dowódcy pod nadzorem, przy zachowaniu warunku
zatwierdzenia nadzoru przez Prezesa Urzędu,
c) 200 godzin przelotu jako pilot dowódca śmigłowca, w tym
nie więcej niż 100 godzin lotu jako drugi pilot pełniący
funkcję dowódcy pod nadzorem, przy zachowaniu warunku
zatwierdzenia nadzoru przez Prezesa Urzędu; wymagany
czas 200 albo odpowiednio 100 godzin przelotu może być
zawarty w ogólnym czasie lotów,
d) 70 godzin lotu według wskazań przyrządów, z których nie
więcej niż 30 godzin może być wykonanych na urządzeniu
treningowym,
e) 100 godzin lotu w nocy w charakterze dowódcy albo
drugiego pilota śmigłowca.
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego bez zmian

Statystykę egzaminów na pilota śmigłowcowego liniowego prezentuje Tabela 90.

Tabela 90. Statystyka egzaminów na pilota śmigłowca liniowego w latach 2002–2012

Liczba osób,
Liczba osób
które zdały
Wysokość opłaty Wpływ z opłat
przystępujących do
egzamin
egzaminacyjnej
wnoszonych
egzaminu (dotyczy
(dotyczy
(opłata za
przez osoby
państwowego egzaminu państwowego państwowy egzamin przystępujące
teoretycznego/egzaminu
egzaminu
teoretyczny/egzamin do egzaminu
Rok
praktycznego)
teoretycznego)
praktyczny)
(memoriałowo)
2002
b.d.
b.d.
b.d.
b.d.
2003
b.d.
b.d.
1000/3000
b.d.
2004
b.d.
b.d.
1000/3000
b.d.
2005
0/b.d.
0
1000/3000
b.d.
2006
0/b.d.
0
1000/3000
b.d.
2007
0/b.d.
0
1000/3000
b.d.
2008
0/b.d.
0
1000/3000
b.d.
2009
1/b.d.
1
1000/3000
b.d.
2010
1/0
1
1000/3000
b.d.
2011
2/0
2
1000/3000
b.d.
2012
1/b.d.
1
1000/3000
b.d.
Na podstawie danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.


245
4.22. Deregulacja dostępu do zawodu pilota wiatrakowcowego zawodowego

Licencja pilota wiatrakowcowego zawodowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze, może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku. – Prawo
lotnicze, potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz
kandydata na członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-
lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota zawodowego, bez
względu na kategorię statku powietrznego, którego dotyczy licencja – a więc na pilota
wiatrakowcowego zawodowego – ukończenie 18 lat oraz posiadanie co najmniej
średniego wykształcenia,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.

Aby uzyskać licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego należy zdać przed komisją
egzaminacyjną egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin podlega opłacie lotniczej.
Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat spełnia określone prawem wymagania.
Ważność licencji jest uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia sprawności
psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego. Licencja jest świadectwem

246
stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do
wykonywania określonych czynności lotniczych. Licencjonowanych członków personelu
lotniczego obowiązuje wpis do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 400 zł, a za praktyczny 1000 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 100 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 100 zł (każde następne
wydanie).

Tabela 91. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota
wiatrakowcowego
Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian

orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego
bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
wykonanie co najmniej 150 godzin lotu na wiatrakowcu, bez zmian
w tym co najmniej:
a) 50 godzin jako dowódca wiatrakowca,
b) 10 godzin przelotu jako dowódca wiatrakowca,
c) co najmniej 10 godzin lotu na dwusterze według
wskazania przyrządów,
d) 10 godzin lotu w nocy.
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego bez zmian


109 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.


247
4.23. Deregulacja dostępu do zawodu pilota sterowcowego zawodowego

Licencja pilota sterowcowego zawodowego, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze, może być udzielona osobie:
• korzystającej w pełni z praw publicznych,
• posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych,
• w stosunku do której nie zastosowano, decyzją prokuratora, środka zapobiegawczego
polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju
pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której nie orzeczono prawomocnym wyrokiem sądu
zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka
lub zakazu,
• odpowiadającej wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej,
określonym na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka
personelu lotniczego. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na
członka personelu lotniczego sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich,
• spełniającej wymogi w zakresie wieku i wykształcenia – na pilota zawodowego, bez
względu na kategorię statku powietrznego, którego dotyczy licencja – a zatem na pilota
sterowcowego zawodowego – ukończenie 18 lat oraz co najmniej średnie
wykształcenie,
• spełniającej wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki
lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu
państwowego.
Aby uzyskać licencję pilota sterowcowego zawodowego należy zdać przed komisją
egzaminacyjną, egzamin kwalifikacyjny składający się z części teoretycznej i praktycznej.
Egzamin podlega opłacie lotniczej. Licencje wydaje się po sprawdzeniu, czy kandydat
spełnia określone prawem wymagania. Ważność licencji jest uzależniona od wyniku
okresowego sprawdzenia sprawności psychicznej i fizycznej członka personelu lotniczego.
Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz
dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych.

248
Licencjonowanych członków personelu lotniczego obowiązuje wpis do rejestru
prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opłata za egzamin teoretyczny wynosi 400 zł, a za praktyczny 1000 zł. Opłata za wydanie
licencji wynosi 100 zł (wydanie po raz pierwszy/przywrócenie) lub 100 zł (każde następne
wydanie).

Tabela 92.
Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu pilota sterowcowego
zawodowego
Aktualne wymogi:

Proponowane zmiany:
wykształcenie średnie
rezygnacja z wymogu posiadania odpowiedniego
wykształcenia do wydania licencji
wiek: ukończone 18 lat
bez zmian
korzystanie w pełni z praw publicznych
bez zmian
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
bez zmian
niekaralność za przestępstwo skutkujące orzeczeniem zakazu bez zmian
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych
lub prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym
świadectwo radiotelefonisty w służbie lotniczej
bez zmian

orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1
bez zmian
ukończenie i zaliczenie szkolenia teoretycznego bez zmian
i praktycznego w ośrodku szkolenia lotniczego potwierdzone
odpowiednimi świadectwami
wykonanie co najmniej 60 lotów w łącznym czasie 40 godzin bez zmian
na sterowcu, w tym co najmniej:
a) 40 lotów w łącznym czasie 25 godzin jako pilot dowódca
sterowca,
b) godziny przelotów samodzielnych w charakterze dowódcy
sterowca, włączając w to jeden lot na odległość nie mniejszą
niż 50 km (jeżeli kandydat posiada licencję pilota balonu
wolnego i wykonał co najmniej 60 godzin lotu na balonach
jako pilot dowódca, powyższe wymagania może spełnić po
wykonaniu nie mniej niż 6 godzin lotu jako dowódca
sterowca, przy zachowaniu wymagań określonych w lit. b).
zdanie teoretycznego i praktycznego egzaminu państwowego bez zmian


110 Zgodnie z treścią art. 96 ust. 1a ustawy – Prawo lotnicze: licencja nie może być wydana osobie, w stosunku do
której prokurator postanowił zastosować środek zapobiegawczy polegający na obowiązku powstrzymania się od
prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu
powietrznym albo w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych, w okresie obowiązywania tego środka lub zakazu.

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62 ... 70 ... 110 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: