Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
219
Dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej
a) dyplom uprawnia do zajmowania stanowiska oficera wachtowego na każdym statku
o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze krajowej,
b) kapitana na statku bez własnego napędy o pojemności brutto poniżej 3000 w żegludze
krajowej,
c) kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 200 w żegludze krajowej.
Dyplom uprawnia do weryfikacji na stopień sternika motorowodnego.
Dyplom szypra 1 klasy w żegludze krajowej
Dyplom uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana na każdym statku w żegludze
krajowej, w tym na statku pasażerskim o pojemności brutto poniżej 750, pod warunkiem
odbycia 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na
stanowisku kapitana, albo 12-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na
statkach pasażerskich.
Dyplom uprawnia do weryfikacji na stopień sternika motorowodnego.
220
Tabela 72. Aktualne wymogi i proponowane zmiany w zakresie dostępu do zawodu szypra 1 i 2 klasy
w żegludze krajowej
Aktualne wymogi:
Proponowane zmiany:
SZYPER 2 KLASY W ŻEGLUDZE KRAJOWEJ
wykształcenie średnie
wprowadzenie jednego zawodu – szypra żeglugi
krajowej z podziałem na klasy (klasy 1 oraz klasy 2)
• ukończenie uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym
lub ukończenie nauki w zakresie nawigacji w ośrodku
szkoleniowym
(policealnej szkole morskiej lub
technikum morskim) kształcącym co najmniej na
poziomie operacyjnym
oraz posiadanie
12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym
na statkach morskich
albo
• posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej
12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku
starszego marynarza na statkach morskich oraz
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym
i złożenie egzaminu na ten dyplom,
albo
• posiadanie stopnia podoficera Marynarki Wojennej albo
Straży Granicznej, dodatkowej 24-miesięcznej praktyki
pływania w dziale pokładowym na statkach morskich
oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym
i złożenie egzaminu na ten dyplom,
albo
• posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej albo
Straży
Granicznej,
wykształcenia
średniego
w specjalności
nawigacyjnej,
dodatkowej
24-
miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na
statkach morskich,
albo
• posiadanie patentu żeglarskiego kapitana żeglugi
śródlądowej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki
pływania na stanowisku kapitana w żegludze
śródlądowej na statku o pojemności brutto powyżej 200
oraz złożenie egzaminu na ten dyplom.
ważne świadectwo zdrowia
SZYPER 1 KLASY W ŻEGLUDZE KRAJOWEJ
wykształcenie średnie
wprowadzenie jednego zawodu – szypra żeglugi
krajowej z podziałem na klasy (klasy 1 oraz klasy 2)
• posiadanie dyplomu szypra klasy 2 w żegludze krajowej,
dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na
stanowisku oficerskim na statkach morskich
221
o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięcznej
praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach
morskich o pojemności brutto powyżej 100 oraz
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym
i złożenie egzaminu na ten dyplom
SZYPER 2 KLASY I SZYPER 1 KLASY (WYMOGI DODATKOWE DLA OBU KLAS)
• świadectwo przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, odpowiednie
świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej,
• świadectwo o przeszkoleniu w zakresie indywidualnych technik ratunkowych,
• świadectwo ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
• świadectwo pierwszej pomocy medycznej,
• świadectwo ratownika.
Praktyka pływania nabyta na statkach morskich bez własnego napędu zalicza się do
praktyki wymaganej do uzyskania dyplomu szypra 2 klasy w wymiarze: 2 miesiące tej
praktyki liczone jako 1 miesiąc praktyki wymaganej, w ilości nie większej niż 1/3 wymiaru
wymaganej praktyki.
Statystykę egzaminów na szypra 2 klasy żeglugi krajowej w ostatnich latach (na
podstawie danych Urzędów Morskich w Gdyni, Szczecinie i Słupsku) prezentuj
Tabela 73. Statystyka egzaminów na szypra 2 klasy żeglugi krajowej w latach 2002–2012
Liczba
Wpływ z opłat
Liczba osób
osób, które
wnoszonych przez
Koszty
przystępujących do
zdały
Wysokość opłaty osoby przystępujące przeprowadzenia
Rok
egzaminu
egzamin
egzaminacyjnej*
do egzaminu
egzaminów
2002
32
32
150 j.t.
5077
3999
2003
31
31
150 j.t.
5070
3955
2004
12
12
150 j.t.
1947
1374
2005
17
17
150 j.t.
2437
1960
2006
19
19
150 j.t.
2603
1911
2007
16
16
150 j.t.
2040
1407
2008
16
15
150 j.t.
1822
1281
2009
16
13
150 j.t.
2261
1531
2010
14
14
150 j.t.
1932
1323
2011
3
2
150 j.t.
420
270
2012
11
10
300 j.t.
3293
2769
RAZEM
187
181
-
-
-
Źródło: obliczenia własne na podstawie danych uzyskanych z Urzędów Morskich w Gdyni, Szczecinie i Słupsku.
222
* Wysokość opłaty za egzamin wyznaczana jest jako iloczyn liczby jednostek taryfowych odpowiedniego egzaminu
i wartości jednostki taryfowej. Wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR (specjalnych praw
ciągnienia) liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych
Narodowego Banku Polskiego. Wartość jednostki taryfowej w dniu 21 stycznia 2012 r. wynosiła 0,95 zł
Statystykę egzaminów na szypra 1 klasy żeglugi krajowej w ostatnich latach (na
podstawie danych z Urzędów Morskich w Gdyni, Szczecinie i Słupsku) prezentuje
Tabela 74. Statystyka egzaminów na szypra 1 klasy żeglugi krajowej w latach 2002–2012
Liczba
Wpływ z opłat
Liczba osób
osób, które
wnoszonych przez
Koszty
przystępujących do
zdały
Wysokość opłaty osoby przystępujące przeprowadzenia
Rok
egzaminu
egzamin
egzaminacyjnej*
do egzaminu
egzaminów
2002
4
4
150 j.t.
635
512
2003
4
4
150 j.t.
654
512
2004
1
1
150 j.t.
162
128
2005
3
3
150 j.t.
430
371
2006
6
6
150 j.t.
822
702
2007
2
2
150 j.t.
254
231
2008
3
2
150 j.t.
342
306
2009
2
1
150 j.t.
288
266
2010
4
4
150 j.t.
558
432
2011
5
4
150 j.t.
653
483
2012
5
4
300 j.t.
1352
1286
RAZEM
39
35
-
-
-
Źródło: obliczenia własne na podstawie danych uzyskanych z Urzędów Morskich w Gdyni, Szczecinie i Słupsku.
* Wysokość opłaty za egzamin wyznaczana jest jako iloczyn liczby jednostek taryfowych odpowiedniego egzaminu
i wartości jednostki taryfowej. Wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR (specjalnych praw
ciągnienia) liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych
Narodowego Banku Polskiego. Wartość jednostki taryfowej w dniu 21 stycznia 2012 r wynosiła 0,95 zł
Deregulacja zawodów szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz szypra 2 klasy żeglugi krajowej
polega na wprowadzeniu jednego zawodu szypra żeglugi krajowej z określonymi
uprawnieniami. Zaproponowane w projekcie zmiany nie będą miały negatywnego wpływu
na poziom bezpieczeństwa w żegludze krajowej.
223
4.16. Deregulacja dostępu do zawodu szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego oraz zawodu
szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego
Proponowana zmiana polega na połączeniu dwóch zawodów regulowanych: zawodu szypra
2 klasy rybołówstwa morskiego oraz zawodu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego.
W wyniku połączenia powstanie bardziej uniwersalny zawód – szyper rybołówstwa
morskiego (z podziałem na klasy), charakteryzujący się takim samym zakresem
obowiązków i uprawnień, przy pozostawieniu dotychczasowych wymogów
kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia, praktyk oraz posiadanych świadectw.
Do uzyskania dyplomu szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego wymagane jest:
1) posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki
pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz ukończenie szkolenia
w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na ten dyplom albo
2) posiadanie świadectwa starszego rybaka rybołówstwa morskiego, dodatkowej 12-
miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na ten dyplom,
albo
3) posiadanie dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej, dodatkowej 6-miesięcznej
praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz złożenie egzaminu
z zakresu wiedzy rybackiej, albo
4) ukończenie uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym w specjalności połowy
morskie oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich
w dziale pokładowym.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei