Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
członkowskie pochodzenia po rednika. W opinii UKNF jednym z
wykonywały czynno ci
elementów służących zapewnieniu spełniania ww. wymogów
bezpo rednio związane z
przez brokerów ubezpieczeniowych jest wła nie wymóg
czynno ciami brokerskimi).
posiadania co najmniej redniego wykształcenia. Nie można przy
Również przewidziana jest
tym nie zauważyć także przyznanego w dyrektywie uprawnienia
możliwo ć – w zakresie brokera
do zaostrzenia przez państwa członkowskie wymogów ubezpieczeniowego – zwolnienia
wymienionych w art. 4 dyrektywy lub dołączenia innych z okre lonych czę ci egzaminu w
wymogów dotyczących po redników ubezpieczeniowych i
przypadku udokumentowania
reasekuracyjnych zarejestrowanych w ramach ich jurysdykcji.
przez kandydata zaliczenia
W opinii UKNF należy odstąpić od wprowadzenia
egzaminu obejmującego cały
proponowanego przepisu zakładającego możliwo ć czę ciowego
zakres tematyczny okre lonego
zwolnienia z egzaminu brokerskiego i utrzymanie możliwo ci
bloku tematycznego.
cało ciowego zwolnienia z egzaminu brokerskiego dla osób,
które posiadają odpowiednie do wiadczenie zawodowe w
zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji. Mając na uwadze fakt, iż
egzamin brokerski składa się z jednej, spójnej czę ci, ewentualne
czę ciowe zwolnienie z wymogu zdawania egzaminu
brokerskiego wymagałoby tworzenia indywidualnych testów w
zależno ci od zakresu, w którym osoba uzyskiwałaby zwolnienie.
Powyższe natomiast prowadziłoby do znacznych utrudnień w
sprawnym przeprowadzaniu egzaminów brokerskich, jak również
w należytym sprawdzeniu wiedzy osób ubiegających się o
uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalno ci brokerskiej.
Urząd Komisji
art. 24
a) ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Uwaga nie jest bezpo rednio
Nadzoru
„2) pozostawać w żadnym stałym stosunku umownym z związana z przedmiotem regulacji.
Finansowego
zakładem ubezpieczeń, agentem ubezpieczeniowym oraz osobą
Ponadto wymagałaby
wykonującą czynno ci agencyjne,”
uzasadnienia.
b) w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniuŚ
„5) być wspólnikiem, akcjonariuszem lub członkiem organów
podmiotu prowadzącego działalno ć agencyjną."
Urząd Komisji
art. 28
a) ust. 3 pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:
Uwaga zasadna.
Nadzoru
,,e) zdała egzamin przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów
Finansowego
Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych odpowiednio do zakresu
163
działalno ci albo uzyskała zwolnienie z wymogu zdawania
egzaminu,";
Urząd Komisji
art. 36
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie;
Uwaga niezasadna
Nadzoru
„4. Osobom wchodzącym w skład Komisji przysługuje
Finansowego
wynagrodzenie za udział w egzaminie, za opracowanie pytań Komisja Egzaminacyjna została
testowych i przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz za
powołana do przeprowadzenia
rozpatrzenie wniosku o zwolnienie z wymogu zdawania
egzaminu natomiast zwolnienie z
egzaminu.";
egzaminu jest elementem
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniuŚ
postępowania administracyjnego o
„4a. Komisja zwalnia z egzaminu osoby, które posiadają co
uzyskanie zezwolenia na
najmniej sze cioletnie do wiadczenie zawodowe w zakresie
wykonywanie działalno ci
ubezpieczeń lub reasekuracji, uzyskane odpowiednio do zakresu
brokerskiej.
egzaminu na brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego,
w okresie 10 lat bezpo rednio poprzedzających złożenie wniosku
do Komisji o zwolnienie z wymogu zdawania egzaminu.
Zwolnienie z wymogu zdawania egzaminu jest równoznaczne ze
zdaniem egzaminu odpowiednio do zakresu potwierdzonego
do wiadczenia.”ś
c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Osoba przystępująca do egzaminu lub składająca wniosek o
zwolnienie z wymogu zdawania egzaminu ponosi z tego tytułu
opłatę"ś
d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych okre la, w
drodze rozporządzenia, regulamin działania Komisji, sposób
przeprowadzania egzaminu, zasady i tryb rozpatrywania
wniosków o zwolnienie z wymogu zdawania egzaminu,
wysoko ć opłat, wysoko ć wynagrodzenia dla osób wchodzących
w skład Komisji oraz ustala zakres obowiązujących tematów
egzaminacyjnych.";
e) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych, wydając
rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6 uwzględnia konieczno ć
zapewnienia odpowiedniego sprawdzianu wiedzy kandydatów i
164
sprawnego przeprowadzenia egzaminów oraz rozpatrywania
wniosków o zwolnienie z wymogu zdawania egzaminów, sposób
działania Komisji oraz terminy przyjmowania zgłoszeń i
uiszczania opłat."
Urząd Komisji
art. 9
a)
ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
Uwaga niezasadna
Nadzoru
„5) zdała egzamin organizowany przez zakład ubezpieczeń."ś
Finansowego
b)
ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Propozycje są sprzeczne z
„1) zakres obowiązujących tematów egzaminu i tryb jego zakładaną ideą deregulacji Projekt
przeprowadzania, z uwzględnieniem szczególnych zasad w
ustawy proponuje zniesienie
zakresie spełniania warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, przez
egzaminu, a nie szkolenia.
osoby wykonujące czynno ci agencyjne w bankach,
spółdzielczych kasach oszczędno ciowo-kredytowych i innych
podmiotach, jedynie w odniesieniu do umów ubezpieczenia
zawieranych przez te podmioty lub za ich po rednictwem,".
Urząd Komisji
art.37
a)
ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Uwaga nie jest bezpo rednio
Nadzoru
„1) informację, czy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru związana z przedmiotem regulacji.
Finansowego
agentów ubezpieczeniowych oraz pod jakim numeremś"ś
Ponadto wymagałaby
b)
ust 5 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
uzasadnienia.
„5) informację, czy agent ubezpieczeniowy wykonuje działalno ć
na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
w tym także wykaz państw członkowskich na terytorium których
wykonuje działalno ćś".
Urząd Komisji
art. 40
a)
ust. 1 pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienieŚ „a) imię lub
Uwaga nie jest bezpo rednio
Nadzoru
imiona i nazwisko, nazwę,"ś
związana z przedmiotem regulacji.
Finansowego
b)
ust. 1 pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie: ,,b) numer
Ponadto wymagałaby
PESEL,";
uzasadnienia
c)
ust. 1 pkt 2 lit d otrzymuje brzmienie: ,,d) Numer
Identyfikacji Podatkowej NIP,";
d)
ust. 2 pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienieŚ ,,a) nazwę
podmiotu lub firmę,"ś
e)
w ust 2 pkt 2 po lit. c dodaje się lit. d w brzmieniuŚ „d)
Numer Identyfikacji Podatkowej NIP.".
Polska Izba
ogólna
Proponowane
zmiany
w
ustawie
o
po rednictwie Uwaga ma charakter ogólny i jest
Brokerów
ubezpieczeniowym, odnoszące się do zawodu brokera nie
sprzeczna z zakładaną ideą
Ubezpieczeniowych i
wywołają istotnych skutków w zakresie ułatwienia dostępu do
deregulacji.
165
Reasekuracyjnych
wykonywania zawodu brokera, a zatem osiągnięcie celu
deregulacji w odniesieniu do tego zawodu jest wątpliwe.
Proponowane zmiany, w razie ich wej cia w życie w
proponowanym kształcie, mogą w poważnym stopniu negatywnie
wpłynąć na jako ć, rzetelno ć oraz wiarygodno ć wiadczonych
przez brokerów usług, z dużą szkodą dla osób, poszukujących
ochrony ubezpieczeniowej (klientów zakładów ubezpieczeń).
Polska Izba
art. 9 ust. 1
W prawie europejskim działalno ć brokerska regulowana jest Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Brokerów
przepisami dyrektywy 2002/92/WE Parlamentu Europejskiego i
Ubezpieczeniowych i
Rady z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie po rednictwa
Proponuje się zachowanie
Reasekuracyjnych
ubezpieczeniowego. Art. 4 ust. 1 zdanie pierwsze dyrektywy
wymogu co najmniej redniego
stanowiŚ „Po rednicy ubezpieczeniowi i reasekuracyjni posiadają
wykształcenia.
wła ciwą wiedzę i umiejętno ci ustalone przez Państwo
W przypadku zwolnienia z
Członkowskie pochodzenia po rednika". Należy zwrócić uwagę,
wymogu zdawania egzaminu
że użyte zostały w tym przepisie dwa pojęciaŚ „wiedza" oraz
brokerskiego warunek
„umiejętno ci". Zawarty w projekcie ustawy wymóg posiadania li do wiadczenia będzie się odnosił
tylko kilkuletniego do wiadczenia zawodowego powoduje
do czynno ci bezpo rednio
zredukowanie wymogów jedynie do kategorii „umiejętno ci".
związanych z czynno ciami
Bez konieczno ci posiadania jakiegokolwiek wykształcenia oraz
brokerskimi.
bez konieczno ci zweryfikowania w trakcie egzaminu wiedzy
posiadanej przez osobę wnioskującą o wydanie zezwolenia na
Pozostałe uwagi są sprzeczne z
wykonywanie czynno ci brokerskich nie można mówić o
zakładaną ideą deregulacji.
jakichkolwiek wymogach należących do kategorii „wiedzy".
Tym samym projekt ustawy nie realizuje wymagań art. 4 ust. 1
zdanie pierwsze obowiązującej dyrektywy, a w konsekwencji
popada w sprzeczno ć z prawem europejskim.
Polska Izba
ogólna
Prawdziwą barierą w dostępie do zawodu brokera dla osób
Polski ustawodawca nie ma
Brokerów
zamierzających wykonywać ten zawód nie są zagadnienia objęte
wpływu na ograniczenie tej
Ubezpieczeniowych i
tre cią proponowanych zmian.
bariery.
Reasekuracyjnych
Najpoważniejszą barierą jest obowiązek zawarcia umowy
ubezpieczenia odpowiedzialno ci cywilnej z bardzo wysoką
(najwyższą w ród wszystkich zawodów regulowanych)
minimalną sumą gwarancyjną. Suma gwarancyjna wynosi 1
milion euro na jedno zdarzenie i 1,5 miliona euro w okresie
ubezpieczenia. Na wysoko ć tej sumy polski ustawodawca nie ma
166
praktycznego wpływu. Minimalna suma ubezpieczenia brokerów
została ustalona w art. 4 ust. 3 dyrektywy 2002/92/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 grudnia 2002 r. w
sprawie
po rednictwa
ubezpieczeniowego
(„IMD").
Przewidywane jest dalsze zwiększenie tej minimalnej sumy
gwarancyjnej w związku z rewizją dyrektywy w sprawie
po rednictwa ubezpieczeniowego (art. 8 ust. 3 oficjalnego
projektu Komisji Europejskiej w sprawie zmiany dyrektywy IMD
opublikowanego w dniu 3 lipca 2012 r.).
Polska Izba
ogólna
Izba uważa, że dostęp do zawodu aktuariusza powinien być Uwaga czę ciowo uwzględniona.
Ubezpieczeń
zapewniony
w
drodze
uzyskania
wyniku
pozytywnego
państwowego egzaminu aktuarialnego. Egzamin ten stanowi W zakresie zwolnienia z egzaminu
jasne kryterium pozwalające powierzyć stanowisko aktuariusza
aktuarialnego proponuje się
osobie o adekwatnej wiedzy i wprowadza jednakowe wymagania dodatkowe wymogi, tj. obowiązek
dla wszystkich, którzy chcą wykonywać zawód aktuariusza.
ukończenia studiów wyższych na
Aktuariusz jako osoba zaufania publicznego, pełni jedną z uczelni posiadającej uprawniania
kluczowych ról w działalno ci ubezpieczeniowej. Na do nadawania tytułu doktora nauk
aktuariuszach spoczywa szczególna odpowiedzialno ć społeczna ekonomicznych, matematycznych
związana z zapewnieniem bezpieczeństwa całego rynku lub fizycznych oraz potwierdzenie
ubezpieczeniowego, zarówno od strony zakładów ubezpieczeń , do wiadczenia pozytywną opinią
jak i z punktu widzenia bezpieczeństwa klientów. Rola
aktuariusza.
aktuariusza polega na wła ciwym szacowaniu przewidywanych,
przyszłych zobowiązań zakładu ubezpieczeń wynikających z Pozostałe propozycje są sprzeczne
zawartych umów ubezpieczenia Z tego względu szczególnej roli
z zakładaną ideą deregulacji.
nabiera konieczno ć rzetelnej weryfikacji wiedzy i do wiadczenia
aktuariusza poprzez państwowy egzamin aktuarialny.
Państwowa Komisja Egzaminacyjna, jako ciało niezależne
powinna działać jak dotąd w sposób transparentny, utrzymując
stały poziom trudno ci egzaminów, których zakres i tre ć
podawana jest na bieżąco do informacji publicznej Dodatkowo,
poddajemy pod rozwagę postulat systematycznego przeglądu
zakresu egzaminów, tak by był on zgodny ze standardami
wymagań opracowanymi na poziomie europejskim i
międzynarodowym przez Gruope Counsultatife oraz International
Actuarial Association, będące międzynarodową reprezentacją
167
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik

-
1576-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei