Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
Sp. z o. o.;
45) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
polskiej gospodarki i nie wpłynie na przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rozwój regionalny.
12-01-dg
29
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w art. 45a
ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Na podstawie art. 45a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z pó n. zm.2))
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wysokość kary pienię nej za naruszenia określone w art. 45a ust. 1 w:
1) pkt 2 oraz pkt 4 lit. d ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej „ustawą”, wynosi
1 000 zł;
2) pkt 3 lit. a oraz pkt 4 lit. a ustawy wynosi 2 000 zł;
3) pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b, c i e oraz pkt 5 ustawy wynosi 10 000 zł;
4) pkt 7 ustawy, popełnione przez grupę producentów tytoniu:
a) wynosi 3.000 zł,
b) łączna wysokość kary, za dany rok kalendarzowy nie mo e przekroczyć
15.000 zł.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. ……………..
1
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia określonego w art. 45a
ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r.
……………..), zgodnie z którym minister właściwy do spraw rynków rolnych został
zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia wysokości kar pienię nych za
naruszenia, o których mowa w art. 45a ust. 1 ww. ustawy, ró nicując je w zale ności od
rodzaju tych naruszeń i społecznej szkodliwości czynu.
Projekt rozporządzenia w sprawie wysokości kar pienię nych za naruszenia
określone w art. 45a ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego wprowadza przepisy karne w zakresie przetwarzania roślin na cele
energetyczne. Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie kar pienię nych nakładanych na
grupę producentów tytoniu za nie wywiązywanie się z obowiązku przekazanie kopii umowy
na uprawę tytoniu zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązku przekazywania tych
umów dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji
Rolnictwa.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z nowelizacji ustawy z dnia
26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U.
z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z pó n. zm.) i w związku z tym zmiany brzmienia art. 45a ust.
1 przedmiotowej ustawy, w którym zostały przewidziane kary pienię ne dla grup
producentów tytoniu
Projektowane rozporządzenie wprowadza analogiczne przepisy karne w zakresie
przetwarzania roślin na cele energetyczne do tych, jakie są zawarte w obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 marca 2010 r. w sprawie
wysokości kar pienię nych za naruszenia określone w art. 45a ust. 1 ustawy o
płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 53, poz. 315).
Ustalając wysokość kar pienię nych w projektowanym rozporządzeniu wzięto pod uwagę
art. 45a ust. 2 ustawy, zgodnie z którym wysokość kary pienię nej, o której mowa w ust. 1
tego artykułu, nie mo e przekroczyć kwoty 10 000 złotych.
Biorąc pod uwagę wytyczne do upowa nienia, wysokość kar zró nicowano
w zale ności od rodzaju naruszeń i społecznej szkodliwości czynu. Wy sze kary ustalono
dla podmiotów gospodarczych a ni sze dla wnioskodawców (§ 1 rozporządzenia).
2
Ponadto projekt rozporządzenia wprowadza regulacje odnośnie kar pienię nych
nakładanych na grupę producentów tytoniu za nie przekazanie kopii umowy na uprawę
tytoniu dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji
Rolnictwa. Przedmiotowy zapis wynika z regulacji zawartych w projekcie ustawy o zmianie
ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych
innych ustaw. Projekt ustawy wprowadza zmiany w programie wsparcia specjalnego od
2012 r., poprzez ustanowienie nowego instrumentu w ramach wsparcia specjalnego, tzw.
płatności do tytoniu. Polska zdecydowała o wprowadzeniu zmian w systemie wsparcia
specjalnego, korzystając z mo liwości przewidzianej w art. 68 ust. 8 akapit pierwszy
rozporządzenia Rady (WE) 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r., ustanawiającego wspólne
zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki
rolnej i
ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16,
z pó n. zm.). W projekcie ustawy zawarto regulacje dotyczące trybu przyznawania i
wypłacania płatności do tytoniu.
Na podstawie art. 7 ust 2j projektowanej ustawy, rolnik wnioskujący o płatność do
tytoniu zobowiązany jest do dołączenia do wniosku kopii umowy na uprawę tytoniu,
w przypadku gdy zawarł umowę z pierwszym przetwórcą. Wymóg dołączenia tych
dokumentów do wniosku ma na celu ustalenie, czy rolnik spełnia warunki
kwalifikowalności. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2k projektu ustawy, grupa producentów
tytoniu zobowiązana jest do przekazania kopii umowy na uprawę tytoniu dyrektorowi
oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do dnia 31 maja.
Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 3 projektowanej ustawy powy szy termin w 2012 r., został
ustalony na dzień 30 czerwca. Taka konstrukcja przepisów umo liwi kontrolę zgodności
zło onych przez rolników oświadczeń o zawartych umowach kontraktacji ze stanem
faktycznym.
W związku z powy szym w celu skutecznego wyegzekwowania obowiązku
przekazania kopii umowy dyrektorowi oddziału regionalnego ARiMR na uprawę tytoniu
przez grupę producentów tytoniu konieczne jest wprowadzenie przepisów karnych w tym
zakresie. Zgodnie z art. 45a ust. 1 pkt 7 projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach
zaproponowano ustanowienie kary pienię nej dla grupy producentów tytoniu w wysokości
do 10 tys. zł. Jednocześnie art. 45a ust. 2a przedmiotowego projektu zakłada,
wymierzanie kary wielokrotnie, z tym e jej łączna wysokość nie mo e przekroczyć 50 tys.
zł.
3
Biorąc pod uwagę wytyczne do upowa nienia, w projektowanym § 1 pkt 4 a)
rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości kar pienię nych za
naruszenia określone w art. 45a ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego wysokość kary została ustalona na poziomie 3.000 zł, natomiast
łączna wysokość kary, za dany rok kalendarzowy zgodnie z projektowanym w § 1 pkt 4 b)
została ustalona w maksymalnej wysokości na poziomie 15.000 zł. Kwota 15.000 zł
wynika z
pięciokrotnego nało enia kary w
wysokości 3.000 zł w danym roku
kalendarzowym. Zgodnie z projektowanym art. 46 pkt 2a) organem właściwym do
wymierzenia w drodze decyzji, kary dla grupy producentów tytoniu będzie dyrektor
oddziału regionalnego ARiMR, natomiast prezes Agencji dla tych postępowań będzie
organem II instancji.
Proponowane rozwiązanie ma na celu zapewnienie lepszej ochrony interesów
rolników będących członkami grupy producentów tytoniu, którym groziłaby odmowa
przyznania płatności do tytoniu w przypadku nieprzekazania przez grupę producentów
tytoniu kopii umowy na uprawę.
Przy ustalaniu wysokości kary dla grupy producentów tytoniu na poziomie
mniejszym od maksymalnego została wzięta pod uwagę społeczna szkodliwość czynu.
Ponadto projektowane rozporządzenie w stosunku do obecnie obowiązującego nie
zawiera przepisów dotyczących kar pienię nych nakładanych na zatwierdzonego
przetwórcę lub skupującego owoce miękkie za odmowę umo liwienia lub utrudnianie
przeprowadzania kontroli. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania przepisów
krajowych do przepisów unijnych. Dostosowanie to polega na uchyleniu w projekcie
ustawy przepisów dotyczących stosowanej od 2008 r. przejściowej płatności z tytułu
owoców miękkich. Zgodnie z art. 98 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009 – dotychczas
stosowana płatność do owoców miękkich, tj. płatność realizowana na warunkach
określonych w tytule IV, rozdział 1, sekcja 9 rozporządzenia nr 73/2009, mogła być
stosowana do 31 grudnia 2011 r.
Uchylane przepisy regulują zadania oraz właściwość organów i jednostek
organizacyjnych w zakresie przejściowej płatności z tytułu owoców miękkich, zasady i tryb
przyznawania i wypłaty przejściowej płatności z tytułu owoców miękkich oraz
przeprowadzania kontroli w tym zakresie. W związku z uchyleniem art. 45a w ust. 1 pkt 6
projektowanej ustawy, wprowadzającego karę pienię ną za uniemo liwianie lub
utrudnianie przeprowadzania kontroli przez zatwierdzonych przetwórców lub skupujących
owoce miękkie, zachodzi konieczność likwidacji kar na poziomie rozporządzenia. W
związku z powy szym przedmiotowy projekt nie zawiera regulacji w zakresie kar
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik