Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)
Załącznik nr 1
SZEF
URZĘDU DO SPRAW CUDZOZIEMCÓW
WNIOSEK O:
NADANIE UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW ORAZ WYDANIE
IDENTYFIKATORA DLA UŻYTKOWNIKA INDYWIDUALNEGO
ZMIANĘ UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
WYBRANY
Lp.
UPRAWNIENIA
ZAKRES*
WPIS DANYCH
1.
Administrator
2.
Obywatelstwo
3.
Personalizacja dokumentów
4.
Rada do Spraw Uchodźców
5.
Repatriacja
6.
Straż Graniczna – Komendant PSG
7.
Straż Graniczna – Komendant OSG
8.
Straż Graniczna – Komendant Główny SG (II instancja)
9
UdSC - Legalizacja
10
UdSC – Postępowania Uchodźcze
11.
UdSC - Dublin
12
UdSC – Świadczenia
13.
UdSC - COW
14.
Wojewoda - Legalizacja
15.
Wojewoda – Repatriacja i Obywatelstwo
16.
Wykaz osób niepożądanych
PRZEGLĄDANIE DANYCH
1.
Pobyt
2.
Wykaz osób niepożądanych
3.
Eurodac
4
Raporty
5.
Wylogowanie
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
Zobowiązuję się do przestrzegania Instrukcji Zarządzania krajowym zbiorem rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców.
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(podpis użytkownika indywidualnego)
∗ Zaznaczyć właściwe pola „x”
4
Załącznik nr 2
UPOWAŻNIENIE DO:
DOSTĘPU ORAZ WYKORZYSTYWANIA DANYCH
KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I WYKAZU
W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
JEDNOSTKA
KONTO
HASŁO STARTOWE
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
Praca w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców powinna być
poprzedzona szkoleniem z zakresu obsługi krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach
cudzoziemców.
Przekazane hasła dostępu do ww. systemu są hasłami startowymi. Po ich otrzymaniu każdy pracownik
indywidualnie jest zobligowany do natychmiastowej zmiany swojego hasła dostępu bez konieczności
informowania o tym fakcie administratora systemu.
Przydzielone konta i hasła umożliwią pracę na bazie rzeczywistej krajowego zbioru rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców oraz dostęp do modułu „Wykaz” (baza rzeczywista uaktualniana
codziennie).
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2 z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr. 101,
poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie proszę o każdorazowe powiadamianie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o
przypadkach, w których osoba posiadająca upoważnienia do dostępu do danych osobowych - utraciła ww.
uprawnienia.
5
Załącznik nr 3
POTWIERDZENIE COFNIĘCIA UPRAWNIEŃ DO:
DOSTĘPU ORAZ WYKORZYSTYWANIA DANYCH
KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I WYKAZU
W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
JEDNOSTKA
KONTO
HASŁO STARTOWE
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 455 ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia:
1)
trybu i sposobu przydzielania, zmiany i cofania uprawnień do dostępu do krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń
telekomunikacyjnych;
2)
wzoru upoważnienia do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców oraz wykorzystywania danych.
Jak wynika z ustawy z dnia … o cudzoziemcach Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców prowadzi w systemie teleinformatycznym krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Dane przetwarzane w krajowym zbiorze rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców mogą być udostępniane organom
i podmiotom wskazanym w ustawie w art. 446 w zakresie niezbędnym do realizacji ich
ustawowych zadań. Szef Urzędu może udostępniać dane z krajowego zbioru rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń teletransmisji danych
pod warunkiem, że organy te będą spełniać określone warunki.
Rozporządzenie precyzuje tryb dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych w zależności
od tego, czy dane te będą udostępniane organowi jako użytkownikowi instytucjonalnemu, czy
też użytkownikowi indywidualnemu. Konieczne jest rozróżnienie użytkownika
instytucjonalnego, użytkownika indywidualnego i użytkownika końcowego. Użytkownikiem
instytucjonalnym jest organ uprawniony do współpracy z krajowym zbiorem rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pośrednictwem własnego systemu
teleinformatycznego. Organ ten będzie następnie wyznaczał użytkowników końcowych czyli
osoby fizyczne, które za pomocą systemu teleinformatycznego organu-użytkownika
instytucjonalnego będą miały dostęp do danych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Wykonując obowiązek wskazany w art. 39 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.), w § 8 wskazano dane, które zawierają ewidencje prowadzone przez
użytkowników instytucjonalnych dla użytkowników końcowych.
Użytkownikiem indywidualnym jest natomiast osoba fizyczna, która w ramach organu
jest upoważniona do wykorzystywania danych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. W tym przypadku organ nie musi posiadać własnego
systemu teleinformatycznego. Użytkownicy indywidualni będą bezpośrednio korzystać
z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców. W przypadku
użytkowników indywidualnych konieczne jest zatem uzyskanie od Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców upoważnienia do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców. W związku z tym, że użytkownicy indywidualni będą
wykorzystywać dane w ramach organu, z wnioskiem o nadanie uprawnień do dostępu do
7
krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców i wydanie
osobistego i niepowtarzalnego identyfikatora dla użytkownika indywidualnego będzie
występował ten właśnie organ.
Użytkownik instytucjonalny oraz organ występujący o dostęp do krajowego zbioru
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców dla użytkowników
indywidualnych, oprócz wymogów wskazanych w ustawie z dnia … o cudzoziemcach, muszą
spełnić określone kryteria. Należy bowiem wyraźnie podkreślić, że dostęp do krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców oznacza dostęp do danych
osobowych cudzoziemców. Wymaganie od organu spełniania tych kryteriów ma na celu
zapewnienia bezpieczeństwa danych cudzoziemców, a w przypadku użytkowników
instytucjonalnych – ponadto zapewnienia prawidłowej współpracy między krajowym zbiorem
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców a systemem teleinformatycznym
użytkownika instytucjonalnego.
W celu nadania, zmiany lub cofnięcia uprawnień do dostępu do krajowego zbioru
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców i wydania osobistego
i niepowtarzalnego identyfikatora dla użytkownika indywidualnego, organ będzie występował
do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z pisemnym wnioskiem, którego wzór określa
załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia. Wniosek ten będzie następnie podlegał weryfikacji
i w zależności od jej wyniku będą nadawane uprawnienia do dostępu do danych z krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców, bądź też będzie
następowała odmowa nadania takich uprawnień. W przypadku odmowy Szef Urzędu do
Spraw Cudzoziemców będzie obowiązany wskazać jej przyczynę.
Cofnięcie uprawnień do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców będzie następowało na wniosek, a sam fakt cofnięcia będzie
potwierdzany na formularzu. Wzór potwierdzenia cofnięcia uprawnień do dostępu do
krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców określa załącznik
nr 2 do projektu rozporządzenia.
W przypadku nadania uprawnień do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców użytkownikowi indywidualnemu Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców będzie wydawał upoważnienie, którego wzór określa załącznik nr 3 do
projektu rozporządzenia.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia zmniejszą ryzyko wystąpienia nadużyć
w tym zakresie oraz przyczynią się do zwiększenia przejrzystości zasad nadawania uprawnień
do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców.
Rozporządzenie wchodzi w życie … .
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
8
do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia ... (poz. ...)
Załącznik nr 1
SZEF
URZĘDU DO SPRAW CUDZOZIEMCÓW
WNIOSEK O:
NADANIE UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW ORAZ WYDANIE
IDENTYFIKATORA DLA UŻYTKOWNIKA INDYWIDUALNEGO
ZMIANĘ UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW,
EWIDENCJI I WYKAZU W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
WYBRANY
Lp.
UPRAWNIENIA
ZAKRES*
WPIS DANYCH
1.
Administrator
2.
Obywatelstwo
3.
Personalizacja dokumentów
4.
Rada do Spraw Uchodźców
5.
Repatriacja
6.
Straż Graniczna – Komendant PSG
7.
Straż Graniczna – Komendant OSG
8.
Straż Graniczna – Komendant Główny SG (II instancja)
9
UdSC - Legalizacja
10
UdSC – Postępowania Uchodźcze
11.
UdSC - Dublin
12
UdSC – Świadczenia
13.
UdSC - COW
14.
Wojewoda - Legalizacja
15.
Wojewoda – Repatriacja i Obywatelstwo
16.
Wykaz osób niepożądanych
PRZEGLĄDANIE DANYCH
1.
Pobyt
2.
Wykaz osób niepożądanych
3.
Eurodac
4
Raporty
5.
Wylogowanie
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
Zobowiązuję się do przestrzegania Instrukcji Zarządzania krajowym zbiorem rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców.
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(podpis użytkownika indywidualnego)
∗ Zaznaczyć właściwe pola „x”
4
Załącznik nr 2
UPOWAŻNIENIE DO:
DOSTĘPU ORAZ WYKORZYSTYWANIA DANYCH
KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I WYKAZU
W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
JEDNOSTKA
KONTO
HASŁO STARTOWE
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
Praca w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców powinna być
poprzedzona szkoleniem z zakresu obsługi krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach
cudzoziemców.
Przekazane hasła dostępu do ww. systemu są hasłami startowymi. Po ich otrzymaniu każdy pracownik
indywidualnie jest zobligowany do natychmiastowej zmiany swojego hasła dostępu bez konieczności
informowania o tym fakcie administratora systemu.
Przydzielone konta i hasła umożliwią pracę na bazie rzeczywistej krajowego zbioru rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców oraz dostęp do modułu „Wykaz” (baza rzeczywista uaktualniana
codziennie).
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2 z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr. 101,
poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie proszę o każdorazowe powiadamianie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o
przypadkach, w których osoba posiadająca upoważnienia do dostępu do danych osobowych - utraciła ww.
uprawnienia.
5
Załącznik nr 3
POTWIERDZENIE COFNIĘCIA UPRAWNIEŃ DO:
DOSTĘPU ORAZ WYKORZYSTYWANIA DANYCH
KRAJOWEGO ZBIORU REJESTRÓW, EWIDENCJI I WYKAZU
W SPRAWACH CUDZOZIEMCÓW
IMIĘ
NAZWISKO
PESEL
JEDNOSTKA
KONTO
HASŁO STARTOWE
____________________________
__________________________________
(miejscowość i data)
(pieczątka i podpis osoby uprawnionej)
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 455 ustawy
z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia:
1)
trybu i sposobu przydzielania, zmiany i cofania uprawnień do dostępu do krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń
telekomunikacyjnych;
2)
wzoru upoważnienia do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców oraz wykorzystywania danych.
Jak wynika z ustawy z dnia … o cudzoziemcach Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców prowadzi w systemie teleinformatycznym krajowy zbiór rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Dane przetwarzane w krajowym zbiorze rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców mogą być udostępniane organom
i podmiotom wskazanym w ustawie w art. 446 w zakresie niezbędnym do realizacji ich
ustawowych zadań. Szef Urzędu może udostępniać dane z krajowego zbioru rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń teletransmisji danych
pod warunkiem, że organy te będą spełniać określone warunki.
Rozporządzenie precyzuje tryb dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych w zależności
od tego, czy dane te będą udostępniane organowi jako użytkownikowi instytucjonalnemu, czy
też użytkownikowi indywidualnemu. Konieczne jest rozróżnienie użytkownika
instytucjonalnego, użytkownika indywidualnego i użytkownika końcowego. Użytkownikiem
instytucjonalnym jest organ uprawniony do współpracy z krajowym zbiorem rejestrów,
ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pośrednictwem własnego systemu
teleinformatycznego. Organ ten będzie następnie wyznaczał użytkowników końcowych czyli
osoby fizyczne, które za pomocą systemu teleinformatycznego organu-użytkownika
instytucjonalnego będą miały dostęp do danych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. Wykonując obowiązek wskazany w art. 39 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.), w § 8 wskazano dane, które zawierają ewidencje prowadzone przez
użytkowników instytucjonalnych dla użytkowników końcowych.
Użytkownikiem indywidualnym jest natomiast osoba fizyczna, która w ramach organu
jest upoważniona do wykorzystywania danych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców. W tym przypadku organ nie musi posiadać własnego
systemu teleinformatycznego. Użytkownicy indywidualni będą bezpośrednio korzystać
z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców. W przypadku
użytkowników indywidualnych konieczne jest zatem uzyskanie od Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców upoważnienia do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców. W związku z tym, że użytkownicy indywidualni będą
wykorzystywać dane w ramach organu, z wnioskiem o nadanie uprawnień do dostępu do
7
krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców i wydanie
osobistego i niepowtarzalnego identyfikatora dla użytkownika indywidualnego będzie
występował ten właśnie organ.
Użytkownik instytucjonalny oraz organ występujący o dostęp do krajowego zbioru
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców dla użytkowników
indywidualnych, oprócz wymogów wskazanych w ustawie z dnia … o cudzoziemcach, muszą
spełnić określone kryteria. Należy bowiem wyraźnie podkreślić, że dostęp do krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców oznacza dostęp do danych
osobowych cudzoziemców. Wymaganie od organu spełniania tych kryteriów ma na celu
zapewnienia bezpieczeństwa danych cudzoziemców, a w przypadku użytkowników
instytucjonalnych – ponadto zapewnienia prawidłowej współpracy między krajowym zbiorem
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców a systemem teleinformatycznym
użytkownika instytucjonalnego.
W celu nadania, zmiany lub cofnięcia uprawnień do dostępu do krajowego zbioru
rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców i wydania osobistego
i niepowtarzalnego identyfikatora dla użytkownika indywidualnego, organ będzie występował
do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z pisemnym wnioskiem, którego wzór określa
załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia. Wniosek ten będzie następnie podlegał weryfikacji
i w zależności od jej wyniku będą nadawane uprawnienia do dostępu do danych z krajowego
zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców, bądź też będzie
następowała odmowa nadania takich uprawnień. W przypadku odmowy Szef Urzędu do
Spraw Cudzoziemców będzie obowiązany wskazać jej przyczynę.
Cofnięcie uprawnień do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu
w sprawach cudzoziemców będzie następowało na wniosek, a sam fakt cofnięcia będzie
potwierdzany na formularzu. Wzór potwierdzenia cofnięcia uprawnień do dostępu do
krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców określa załącznik
nr 2 do projektu rozporządzenia.
W przypadku nadania uprawnień do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców użytkownikowi indywidualnemu Szef Urzędu do Spraw
Cudzoziemców będzie wydawał upoważnienie, którego wzór określa załącznik nr 3 do
projektu rozporządzenia.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia zmniejszą ryzyko wystąpienia nadużyć
w tym zakresie oraz przyczynią się do zwiększenia przejrzystości zasad nadawania uprawnień
do dostępu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców.
Rozporządzenie wchodzi w życie … .
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
8