Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1493
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238
1493-cz-I
przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) rozszerzono zakres
informacji zawartych w planach zagospodarowania przestrzennego województw
oraz koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju o obszary występowania
udokumentowanych kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla
w analogiczny sposób do dotychczasowych
uregulowań dotyczących
udokumentowanych złóż kopalin.
6. Zmiana ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) wiąże się ze zmianą zakresu
koncesjonowania, przez wprowadzenie obowiązku uzyskania koncesji na
działalność w zakresie poszukiwania lub rozpoznawania kompleksów podziemnego
składowania dwutlenku węgla oraz na podziemne składowanie dwutlenku węgla.
7. Zgodnie z art. 34 dyrektywy CCS rozszerzono zakres przedmiotowy ustawy z dnia
13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U.
Nr 75, poz. 493, z późn. zm.) o działalność dotyczącą podziemnego składowania
dwutlenku węgla.
8. W celu zapewnienia bezpieczeństwa środowiska, realizacja przedsięwzięć
polegających na podziemnym składowaniu dwutlenku węgla będzie wymagać
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz na obszary Natura 2000.
W związku z tym podziemne składowanie dwutlenku węgla zostało zaliczone do
przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i będzie
wymagać uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Analogiczny
wymóg ma miejsce w przypadku przedsięwzięć polegających na podziemnym
składowaniu odpadów i podziemnym bezzbiornikowym magazynowaniu substancji.
Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
zaliczono natomiast wyłącznie poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksów
podziemnego składowania dwutlenku węgla połączone z robotami geologicznymi
wykonywanymi przy użyciu materiałów wybuchowych, odbywające się na
obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, dokonywane metodą otworową
o głębokości większej niż 100 m, jak też połączone z pilotażowym podziemnym
zatłaczaniem dwutlenku węgla. W związku z tym wprowadzono odpowiednie
zmiany w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
21
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.).
W celu objęcia tego typu działalności obowiązkiem uzyskania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach rozszerzono listę decyzji w art. 72 ustawy
o koncesje na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksów podziemnego
składowania dwutlenku węgla i podziemne składowanie dwutlenku węgla.
Dodatkowo dla inwestycji budowlanych związanych z wykonaniem instalacji do
spalania paliw w celu wytwarzania energii elektrycznej, o elektrycznej mocy
znamionowej nie mniejszej niż 300 MW, rozszerzono zakres raportu
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach. W raporcie oprócz dotychczasowych wymagań powinna się
znaleźć ocena w zakresie gotowości do wychwytywania i podziemnego składowania
dwutlenku węgla, określona na podstawie analizy dostępności do podziemnych
składowisk dwutlenku węgla, wykonalności technicznej i ekonomicznej sieci
transportowych dwutlenku węgla w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.
Gotowość ta zostanie potwierdzona w decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach. Przepisy w tym zakresie będą się odnosić do instalacji
powstałych po wejściu w życie projektowanej ustawy. Dodatkowo wprowadzono
obowiązek zamieszczania w publicznie dostępnych wykazach danych koncesji na
poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania
dwutlenku węgla i podziemne jego składowanie, protokołów z kontroli
podziemnych składowisk dwutlenku węgla oraz danych zawartych w księdze
rejestrowej rejestru obszarów górniczych i zamkniętych podziemnych składowisk
dwutlenku węgla, zgodnie z wymaganiami dyrektywy CCS. Propozycja
rozszerzenia katalogu przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na
środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
wymaga zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
Nr 213, poz. 1397).
9. W ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695) ujednolicono nazewnictwo
w zakresie zagadnień regulowanych ustawą.
10. W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. Nr 122, poz. 695)
jednoznacznie wskazano, że dwutlenek węgla przeznaczony do podziemnego
22
składowania nie może być traktowany jako odpad, na co jednoznacznie wskazuje
art. 35 dyrektywy CCS.
Przepisy końcowe
W celu umożliwienia realizacji wymagań, o których mowa w art. 33 dyrektywy CCS,
w zakresie obowiązku przeprowadzania oceny gotowości do wdrożenia technologii
CCS dla instalacji do spalania paliw w celu wytwarzania energii elektrycznej,
o elektrycznej mocy znamionowej nie mniejszej niż 300 MW, dla których pozwolenia
na budowę udzielono po dniu 25 czerwca 2009 r., albo przed dniem wejścia w życie
ustawy wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71
ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko, przewidziano, że marszałek województwa właściwy ze
względu na miejsce położenia instalacji, w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy, zobowiąże prowadzącego instalację do sporządzenia
i przedłożenia przeglądu ekologicznego, o którym mowa w przepisach prawa ochrony
środowiska.
Przegląd taki będzie zawierał ocenę gotowości przystosowania instalacji do
wychwytywania dwutlenku węgla określoną na podstawie analizy dostępności do
podziemnych składowisk dwutlenku węgla, wykonalności technicznej i ekonomicznej
sieci transportowych dwutlenku węgla oraz stopnia modernizacji technicznej obiektu
budowlanego pod kątem wychwytywania dwutlenku węgla wraz z oceną warunków
ekonomicznych tej modernizacji. W przypadku gdy przegląd będzie zawierał
pozytywną ocenę gotowości przystosowania instalacji do wychwytywania dwutlenku
węgla, marszałek województwa zobowiąże, w drodze decyzji, prowadzącego instalację
do wskazania w określonym terminie (nie dłuższym niż 3 lata od dnia wydania decyzji)
nieruchomości lub jej części, na której będą zainstalowane urządzenia niezbędne do
wychwytywania dwutlenku węgla.
Projektowane zmiany w ustawie Pgg dotyczą wyłącznie podziemnego składowania
dwutlenku węgla w ramach realizacji projektów demonstracyjnych technologii CCS.
Dopiero zrealizowanie tych projektów pozwoli na dokonanie oceny, czy jest
uzasadnione, czy też nie, dopuszczenie na skalę komercyjną prowadzenia tego rodzaju
działalności. W związku z tym minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw
23
zagranicznych został obowiązany do opracowania sprawozdania zawierającego analizę
wyników przeprowadzonych projektów demonstracyjnych wychwytu i składowania
dwutlenku węgla oraz przedłożenia go Radzie Ministrów w terminie do dnia 31 grudnia
2024 r. W przypadku gdy z ww. sprawozdania będzie wynikać zagrożenie stosowania
technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla, dla bezpieczeństwa zdrowia
i życia ludzi oraz dla środowiska, a także mała skuteczność i przydatność stosowania tej
technologii w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla, możliwe będzie, zgodnie
z projektowanymi rozwiązaniami, cofnięcie koncesji na podziemne składowanie
dwutlenku węgla (art. 37a ust. 2 pkt 4 Pgg).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt założeń, na
podstawie których opracowano niniejszy projekt ustawy, był udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska oraz Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji (Rządowy Proces Legislacji).
W trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
zainteresowanie pracami nad projektem ustawy zgłosił podmiot o nazwie Grupa
LOTOS SA z siedzibą w Gdańsku.
24
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy:
1) przyszłych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej, w tym:
a) prowadzących działalność w zakresie poszukiwania lub rozpoznawania
kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz
podziemnego składowania dwutlenku węgla,
b) emitentów dwutlenku węgla pochodzącego z przemysłu energetycznego
(m.in. elektrownie o elektrycznej mocy znamionowej wyższej niż
300 MW),
c) operatorów sieci transportowych dwutlenku węgla;
2) organów administracji publicznej:
a) ministra właściwego do spraw środowiska,
b) ministra właściwego do spraw gospodarki,
c) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
d) Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego,
e) Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
f) organów ochrony środowiska, w tym regionalnych dyrekcji ochrony
środowiska,
g) organów samorządu terytorialnego – wójtów, burmistrzów, prezydentów
miast,
h) organów administracji morskiej;
3) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
4) Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego.
2. Konsultacje
Projekt założeń projektu ustawy, na podstawie których opracowano przedmiotowy
projekt ustawy, był skierowany do konsultacji społecznych w listopadzie 2009 r.
Projekt ustawy, opracowany na podstawie założeń przyjętych przez Radę Ministrów
w dniu 15 marca 2011 r., został skierowany do konsultacji ze związkami
zawodowymi i organizacjami pracodawców, do następujących podmiotów:
1) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1493-cz-II
› Pobierz plik
-
1493-cz-I
› Pobierz plik