Poselski projekt ustawy o uzgodnieniu płci
projekt dotyczy stworzenia odrębnej procedury sądowej umożliwiającej uznanie tożsamości płciowej jako podstawy określenia płci osób, u których występuje niezgodność między tożsamością płciową a płcią metrykalną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1469
- Data wpłynięcia: 2013-01-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1496
po uzgodnieniu. Zgodnie z art. 9 ust. 1 projektu ustawy jeżeli płeć stanowi istotne kryterium
dla ustalenia warunków przyznania świadczenia z ubezpieczenia społecznego, kryterium to
określa się na podstawie prawomocnego postanowienia sądu o uzgodnieniu płci. Do ustalenia
wymiaru tych świadczeń stosuje się podstawy obliczeń z okresu przed uprawomocnieniem się
tego postanowienia. Zróżnicowanie pozycji wnioskodawcy ze względu na fakt, że osoba ta
dokonała uzgodnienia płci, stanowiłby bowiem przykład dyskryminacji ze względu na płeć
w świetle unijnych przepisów zakazujących dyskryminacji kobiet i mężczyzn w systemach
ubezpieczeń społecznych.
W art. 10 projektowanej ustawy wprowadza się ponadto obowiązek wydania nowych
dokumentów uwzględniające zmienione imię i nazwisko oraz płeć zarówno przez instytucje
publiczne, jak i prywatne. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim szkół, uczelni wyższych,
a także pracodawców. Dla osób ubiegających się o uzgodnienie płci niezwykle ważne jest
bowiem uzyskanie poświadczenia ich dotychczasowego wykształcenia, zdobytych
kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego. Wydanie tych dokumentów powinno odbyć się
na bez dodatkowych opłat i niezwłocznie. Biorąc pod uwagę skalę zjawiska, jakim jest
transseksualność, nieracjonalne jest twierdzenie, że wydanie nowych dokumentów przez
organy publiczne spowoduje dodatkowe koszty. Należy oczekiwać, że nawet w przypadku
nieznacznego zwiększenia się liczby spraw zakończonych prawomocnym orzeczeniem
o uzgodnieniu płci z uwagi na mniejszą uciążliwość przewidywanego w projekcie ustawy
nieprocesowego trybu postępowania, liczba wydawanych nowych dokumentów będzie
nieznaczna.
W celu zachowania poufności dokonania sądowego uzgodnienia płci wobec osób
trzecich projekt ustawy zakazuje ujawniania płci metrykalnej, a także imion i nazwisk
wnioskodawcy bez jego zgody z wyjątkiem sytuacji, gdy wymaga tego szczególny interes
prawny lub społeczny. Zawinione złamanie tego zakazu stanowi przykład naruszenia dóbr
osobistych.
Projekt ustawy zakazuje także nieodwracalnych interwencji medycznych w stosunku
do osób małoletnich. Mowa tu przede wszystkim o zabiegach medycznych przeprowadzanych
najczęściej po urodzeniu się dziecka lub we wczesnym dzieciństwie, które mają na celu
nadanie żeńskich lub męskich cech płciowych osobom interseksualnym. W praktyce
wprowadzony przez projekt ustawy zakaz powinien dotyczyć kosmetycznych interwencji
chirurgicznych, które nie są konieczne dla leczenia chorób innych niż same zaburzenia
32
rozwoju płci, aż do momentu gdy osoba jest w stanie sama zrozumieć skutki wyrażenia zgody
na zabieg. Do takich kosmetycznych interwencji zalicza się przykładowo zabiegi epispadii
pierwszego stopnia lub hipospadii, waginoplastii, usunięcia lub zmniejszenia warg
sromowych czy klitorektomii. Natomiast anomalie w budowie narządów płciowych, które
stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia, powinny podlegać jak najwcześniejszym
interwencjom medycznym. Uzasadnieniem powyższego stanowiska jest założenie, że dzieci
z niezagrażającymi ich życiu czy zdrowiu anomaliami interseksualnymi mogą funkcjonować
aż do osiągnięcia dojrzałości pod warunkiem oczywiście, że będą jednocześnie objęte
specjalistyczną opieką lekarską, zwłaszcza terapią psychiatryczną i endokrynologiczną.
Niektóre z nich już w okresie przed dojrzewaniem płciowym mogą świadomie podjąć decyzję
o zmianie roli społecznej i podjęciu terapii, która będzie stymulowała proces dojrzewania
zgodne z przyjętą płcią społeczną. Założenia projektu ustawy są w tym zakresie zgodne ze
stanowiskiem m.in. Towarzystwa Osób Interseksualnych Ameryki Północnej (Intersex
Society of North America, ISNA), które głosi, że dla dzieci interseksualnych dopiero
w wieku około wieku dojrzewania powinny być stworzone możliwości chirurgicznych
i hormonalnych interwencji medycznych, pod warunkiem uzyskania świadomej zgody
zainteresowanej osoby na tego rodzaju interwencję oraz o jej czasie. Podobne stanowisko
prezentuje niemiecka Rada ds. Etyki z dnia 23 lutego 2012 r. Istotne rozróżnienie
proponowane w tym stanowisku dotyczy zabiegów ujednolicających i zabiegów
dopasowujących – te pierwsze mają na celu korektę dysfunkcji biochemicznych
i hormonalnych osób z zaburzeniami rozwoju płci, która ogólnie służy poprawie zdrowia
pacjenta, a te drugie dopasowują osobę do określonej płci.
Przepis art. 7 projektu ustawy jest jedynym przepisem dotyczącym kwestii
medycznych. W projekcie ustawy celowo zostały pominięte inne zagadnienia dotyczące
medycznych aspektów korekty płci, gdyż uznano, że nie wymagają uregulowania w tym
samym akcie prawnym z uwagi na fakt, że nie są podstawą prawnego uznania tożsamości
płciowej. Natomiast za wprowadzeniem zakazu nieodwracalnych interwencji medycznych
w projekcie ustawy przemawia pilna konieczność obowiązywania tego zakazu w Polsce.
Projekt ustawy przyjmuje zasadę wyrażania zgody na leczenie przez osobę małoletnią po
ukończeniu przez nią 13 roku życia. Jest w tym zakresie podobny do unormowań innych
ustaw, np. ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu
8 Dostęp: http://www.isna.org/node/138
9 Dostęp: http://oiiinternational.com/blog/1386/deutscher-ethikrat-releases-opinion-document-press-release-
inquiry-intersex-germany/
33
komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 169, poz. 1411, ze zm.), która wymaga zgody
małoletniego powyżej lat 13 na pobranie od niego szpiku (art. 12 ust. 3) czy ustawy z dnia
7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach
dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, ze zm.), która uzależnia
przerwanie ciąży u małoletniej powyżej 13 roku życia od jej pisemnej zgody (oprócz zgody
przedstawiciela ustawowego), a małoletniej poniżej lat 13 przyznaje prawo wyrażenia własnej
opinii wobec sądu opiekuńczego powołanego do wyrażenia zgody na zabieg (art. 4a ust. 4)
czy kodeksu postępowania cywilnego, który przewiduje możliwość pobrania krwi w celach
dowodowych wyłącznie za zgodą dawcy, a jedynie u małoletnich poniżej 13 roku życia – za
zgodą ich przedstawiciela ustawowego (art. 306 k.p.c). Projekt ustawy uznaje, że przyjęte
przez prawodawcę w innych aktach normatywnych założenie, że dopiero ukończenie przez
pacjenta 16 lat gwarantuje nabycie przez niego dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej,
niezbędnej do zrozumienia informacji medycznej i udzielenia objaśnionej, niewadliwej zgody
na leczenie, jest w przypadku osób interseksualnych zbyt wysoką granicą wieku z uwagi na
proces dojrzewania płciowego, który w wieku 16 lat jest z reguły na tyle zaawansowany, że
utrudnia ewentualną interwencję hormonalną zgodną z tożsamością płciową pacjenta.
6. Skutki finansowe
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy w zakresie, który przewiduje stworzenie sądowej procedury
uzgodnienia płci nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy w swoich
założeniach jest natomiast zgodny z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka i unijnymi standardami ochrony osób przed dyskryminacją ze względu na płeć
wynikającymi m.in. z dyrektyw wprowadzających zasadę równego traktowania w różnych
obszarach (m.in. w obszarze ubezpieczeń społecznych) oraz orzecznictwa Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
34
UZASADNIENIE
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektowanej ustawy o uzgodnieniu płci (dalej: projekt ustawy) jest stworzenie
odrębnej procedury sądowej umożliwiającej uznanie tożsamości płciowej jako podstawy
określenia płci osób, u których występuje niezgodność między tożsamością płciową a płcią
metrykalną. Projekt ustawy wyczerpująco określa także skutki prawne postanowienia sądu o
uzgodnieniu płci zarówno w odniesieniu do sfery publicznoprawnej, jak i sfery stosunków
cywilnych.
W obecnym stanie prawnym płeć człowieka zostaje ustalona przy urodzeniu na podstawie
zewnętrznych cech płciowych i następnie wpisana do aktu urodzenia w oparciu o zgłoszenie,
o którym mowa w art. 40 ustawy z dnia 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu
cywilnego (Dz. U. Nr 212, poz. 1264). Tak określona płeć stanowi, obok imienia i nazwiska,
element tożsamości prawnej osoby oraz służy do jej identyfikacji. Przynależność do
określonej płci ujawnia nie tylko nadany numer PESEL, ale także dowody tożsamości i inne
dokumenty urzędowe. W przypadku, gdy płeć ustalona przy urodzeniu, nie odpowiada
wewnętrznemu poczuciu i indywidualnemu doświadczaniu płci społecznej, a więc płci
rozumianej jako kategoria społeczna, a nie tylko biologiczna, rozbieżność ta powoduje
znaczne utrudnienia w normalnym funkcjonowaniu jednostki zarówno w stosunkach z
instytucjami publicznymi, jak i instytucjami i osobami prywatnymi. Jest też bezpośrednią
przyczyną dyskryminacji, wykluczenia oraz poniżającego traktowania.
Projekt ustawy dotyczy osób, które odczuwają swoją płeć jako sprzeczną z ich płcią
metrykalną. Celem projektowanej ustawy jest umożliwienie tym osobom pełnej identyfikacji
prawnej z płcią odczuwaną psychicznie poprzez stworzenie procedury uzgodnienia płci.
Skutkiem wykorzystania tej procedury jest doprowadzenie do zgodności między tożsamością
płciową a płcią wpisaną do aktu urodzenia.
Projekt ustawy przyjmuje, że należy usunąć różnicę między stanem ujawnionym w akcie
urodzenia a rzeczywistym stanem osobowym wnioskodawcy na podobieństwo uzgodnienia
treści ksiąg wieczystych na mocy art. 10 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych
i hipotece (Dz. U. Nr 124, poz. 1361). W przypadku niezgodności między stanem
ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba, której prawo nie
jest wpisane, jest wpisane błędnie lub jest dotknięte wpisem nie istniejącego obciążenia lub
ograniczenia, może żądać usunięcia niezgodności czyli uzgodnienia treści księgi wieczystej.
W projektowanej ustawie termin uzgodnienie oznacza również usunięcie niezgodności w
określeniu płci w akcie urodzenia i oznaczenie jej zgodnie z rzeczywistością społeczną. W
tym przypadku sąd w postępowaniu nieprocesowym uzgadnia płeć, a więc określa płeć osoby
na podstawie jej tożsamości płciowej. Tak więc poza terminem „uzgodnienie” i celem tej
instytucji analogia do powództwa o usunięcie niezgodności między stanem prawnym a
stanem rzeczywistym nie występuje.
U podstaw projektowanej ustawy leży konieczność zagwarantowania poszanowania godności
jednostek, zwłaszcza osób należących do mniejszości, oraz ich ochrona przed arbitralnym
traktowaniem przez organy państwa. Przyjmując, że przyrodzona i niezbywalna godność
człowieka ma fundamentalne znaczenie dla całego porządku prawnego w Polsce, gdyż jest
źródłem wszelkich innych praw i wolności jednostki, a organy władzy publicznej mają
obowiązek ją szanować i chronić, projekt ustawy koncentruje się na tzw. godności osobowej,
określanej też jako prawo osobistości. Godność osobowa obejmuje wartości życia
psychicznego każdego człowieka oraz takie wartości, które stanowią o pozycji jednostki w
społeczeństwie i które składają się na szacunek należny każdej osobie. Celem ustawy jest
ochrona osób, których tożsamość płciowa różni się od płci metrykalnej, przed naruszeniami
ich godności osobowej. W tym znaczeniu projekt ustawy czyni zadość obowiązkom
ustawodawcy, polegających na przyjęciu takich instytucji prawnych, które stwarzają z jednej
strony możliwość ochrony godności, a z drugiej – możliwość ochrony innych
konstytucyjnych wartości – takich jak wolność, cześć, dobre imię i prywatność, a także
małżeństwo, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo. Potrzebie prawnej regulacji kwestii
uznania tożsamości płciowej towarzyszy także potrzeba zagwarantowania ochrony praw i
interesów osób trzecich przed próbami zmiany tożsamości z innych względów niż wskazane
w ustawie. Próby takie mogłyby służyć na przykład ukryciu tożsamości w celu uniknięcia
odpowiedzialności karnej, cywilnej czy dyscyplinarnej, a także uchylenia się od wykonania
obowiązków ustawowych lub wynikających z umów.
Projekt ustawy zakłada, że sądowe uzgodnienie płci nie może tworzyć dodatkowych barier w
uznaniu przynależności danej osoby do określonej płci zgodnie z jej tożsamością płciową. W
obecnym stanie prawnym brak jest odpowiedniego unormowania tych zagadnień w ustawach,
a podstawą działania organów państwa jest orzecznictwo sądowe. Wypracowany przez
judykaturę tryb korekty rozbieżności między tożsamością płciową a płcią metrykalną polega



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei