Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
projekt dotyczy ujednolicenia zasad przyznawania osobom prowadzącym gospodarstwo rolne (pracującym w gospodarstwie) świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1443
- Data wpłynięcia: 2013-04-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1443
rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej zdefiniowanego w
art. 3 pkt 22 ww. ustawy.
Konsekwencją wprowadzenia wyżej wymienionych zmian jest wykreślenie z katalogu
przesłanek negatywnych w art. 16a zapisu, że podleganie obowiązkowo ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowemu z innego tytułu powoduje brak prawa do specjalnego zasiłku
opiekuńczego. Oznaczać to będzie, że podleganie obowiązkowemu ubezpieczeniu
emerytalnemu i rentowemu w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, nie będzie
skutkowało brakiem możliwości otrzymywania specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Ponadto, w związku z rozbieżnościami interpretacyjnymi, dotyczącymi obowiązku
alimentacyjnego, którego instytucja została uregulowanego w ustawie Kodeks rodzinny
i opiekuńczy, proponuje się doprecyzowanie przepisów dotyczących specjalnego zasiłku
opiekuńczego, poprzez wskazanie w art. 16 a w ust. 1 ustawy, że specjalny zasiłek opiekuńczy
przysługuje osobom na którym ciąży obowiązek alimentacyjny, w tym także małżonkom.
Zgodnie z art. 128 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego obowiązek dostarczania
środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek
alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo. Natomiast mając
na uwadze art. 130 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego obowiązek jednego małżonka
do dostarczania środków utrzymania drugiemu małżonkowi po rozwiązaniu lub unieważnieniu
małżeństwa albo po orzeczeniu separacji wyprzedza obowiązek alimentacyjny krewnych tego
małżonka.
W
związku z powyższym, skoro małżonek jest pierwszą osobą z kręgu zobowiązanych
do alimentacji po ustaniu, unieważnieniu lub orzeczeniu separacji małżeństwa (odpowiednio
art. 60 § 1-3, art. 21 i 614 § 4 Kodeksu rodzinnego
i opiekuńczego), to tym bardziej jest on pierwszym zobowiązanym do dostarczania środków
utrzymania współmałżonkowi w trakcie trwania małżeństwa na podstawie art. 27 Kodeksu
rodzinnego i opiekuńczego (Andrzejewski M. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Lex
2010).
Proponowane
zmiany
mogą spowodować wzrost wydatków budżetu państwa, jednakże
jego wielkość nie powinna znacząco wpływać na poziom wydatków, które budżet państwa
ponosi na świadczenia rodzinne. Wobec ograniczonej liczby danych i krótkiego okresu
obowiązywania przepisów dotyczących specjalnego zasiłku opiekuńczego nie jest możliwe
dokładne określenie wspomnianego wzrostu wydatków.
Warszawa, 10 kwietnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-853/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Henryk Smolarz)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 16a oraz art. 17 ustawy z dnia 28
listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz.
992, ze zmianami). Proponowana zmiana dotyczy zasad przyznawania
specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2014 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie Unii Europejskiej w dziedzinie świadczeń rodzinnych należy
wskazać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z
dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.4.2004 r., str. 1, ze zmianami: Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 5, str. 72) oraz rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r.
dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 284 z
30.10.2009 r., str. 1, ze zmianami). Rozporządzenia nie regulują zagadnienia, o
którym mowa w projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Uzasadnienie dołączone do projektu ustawy nie zawiera oświadczenia w
sprawie zgodności projektu z prawem UE, wymaganego art. 34 ust. 2 pkt 7
regulaminu Sejmu. Zgodnie z art. 34 ust. 7 regulaminu Sejmu, Marszałek Sejmu
może zwrócić wnioskodawcy projekt ustawy, jeżeli uzasadnienie dołączone do
projektu nie odpowiada wymogom określonym w art. 34 ust. 2.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 10 kwietnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-854/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Henryk Smolarz) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 16a oraz art. 17 ustawy z dnia 28
listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz.
992, ze zmianami). Proponowana zmiana dotyczy zasad przyznawania
specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1443
› Pobierz plik