Rządowy projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
projekt dotyczy wprowadzenia podatku od wydobycia miedzi i srebra; stawki podatkowe będą ustalane odrębnie dla jednej tony wydobytej miedzi oraz dla jednego kilograma wydobytego srebra a podstawą ich ustalania będzie cena miedzi i srebra (wynikająca z cen tych surowców na rynkach światowych) oraz kurs złotówki do dolara
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 144
- Data wpłynięcia: 2012-01-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 362
144
art. 75a zostaje ustanowiona sankcja za niedokonywanie pomiaru zawartości miedzi oraz
srebra w wydobytym urobku rudy miedzi lub koncentracie wyprodukowanym z jego urobku
lub dokonywanie pomiaru z naruszeniem zasad określonych w art. 14 ustawy o podatku od
wydobycia niektórych kopalin skutkujące narażeniem na uszczuplenie tego podatku.
Wprowadza się również sankcję karną za niedokonywanie pomiaru ilości wydobytego urobku
rudy miedzi lub koncentratu lub dokonywanie pomiaru z naruszeniem zasad określonych
w art. 14 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin, skutkujące w efekcie
narażeniem na uszczuplenie tego podatku. Wysokość sankcji karnej ustalono w postaci kary
grzywny do 720 stawek dziennych albo kary pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tych kar
łącznie. Natomiast, zgodnie z wprowadzanym do Kodeksu karnego skarbowego art. 75b,
podatnik, który wbrew obowiązkowi nie prowadzi ewidencji pomiarów zawartości miedzi
oraz srebra w wydobytym urobku rudy miedzi lub w koncentracie oraz pomiaru ilości
wydobytego urobku rudy miedzi lub wyprodukowanego koncentratu, o której mowa w art. 15
ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin, podlega karze grzywny do 720 stawek
dziennych. Z kolei za nierzetelne prowadzenie tej ewidencji grozi kara grzywny do 360
stawek dziennych. Jednakże wymiar wymienionych wyżej w art. 75b kar podlega redukcji do
kary grzywny za wykroczenie skarbowe, w przypadku mniejszej wagi takiego czynu
zabronionego lub w przypadku wadliwego prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 15.
Ponadto dodanie art. 75c w Kodeksie karnym skarbowym (analogicznego do art. 69
i art. 107a) wynika z rozszerzenia obowiązku przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia na
podmioty prowadzące działalność w zakresie wydobycia miedzi oraz srebra. Natomiast
zmiany w art. 133 k.k.s. są konsekwencją dodania art. 75a – 75c i powierzenia prowadzenia
spraw o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe penealizowane w tych przepisach
urzędom celnym jako finansowym organom postępowania przygotowawczego.
Zgodnie z art. 21 projektu ustawy dokonuje się zmian w ustawie o Służbie Celnej. Rozszerza
się zakres zadań Służby Celnej zawarty w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej przez
wskazanie, iż do zadań Służby Celnej należy wymiar i pobór podatku od wydobycia
niektórych kopalin.
Ponadto projektowane zmiany przepisów ustawy o Służbie Celnej mają na celu
wprowadzenie regulacji, na mocy których Służba Celna będzie właściwa, ze względu na
kontrolę przestrzegania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od wydobycia
niektórych kopalin.
22
W związku z tym wprowadza się zmianę brzmienia art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b, przez wskazanie,
iż do zadań Służby Celnej należy wykonywanie kontroli wywiązywania się podmiotów
z obowiązków w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Z uwagi na usytuowanie złóż, z których wydobywa się kopaliny podlegające
opodatkowaniu, oraz umiejscowienie siedzib podatników podatku od wydobycia niektórych
kopalin, a także potrzebę sprawnego wykonywania zadań, celowe jest umożliwienie
wyznaczenia w rozporządzeniu organów Służby Celnej do wykonywania zadań Służby Celnej
w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz określenie terytorialnego zasięgu
ich działania. Centralizacja wykonywania zadań Służby Celnej w zakresie podatku od
wydobycia niektórych kopalin przyczyni się do racjonalizacji wykorzystania zasobów
kadrowych w Służbie Celnej.
Zadania dotyczące wymiaru, poboru i kontroli podatku od wydobycia niektórych kopalin
będą należały do zakresu działania dyrektora izby celnej oraz naczelnika urzędu celnego,
a zatem wprowadza się zmianę art. 20 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej.
Projektowane zmiany dotyczą także zakresu przedmiotowego kontroli przeprowadzanych
przez Służbę Celną, który jest zawarty w art. 30 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej.
Przedmiotowa zmiana będzie polegała na dodaniu w tym przepisie kolejnego punktu, zgodnie
z którym kontroli podlegać będzie przestrzeganie przepisów prawa podatkowego w zakresie
wydobycia urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu, w szczególności przyjmowania
wydobytego urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu. Jednocześnie wprowadza się
przepis art. 30 ust. 3 pkt 1a ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którym kontroli będzie
podlegała prawidłowość i terminowość wpłat podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Aby kontrola podmiotów mogła być przeprowadzana sprawnie i efektywnie, dzięki czemu nie
byłaby uciążliwa dla podmiotu, który podlega tej kontroli, wprowadza się zmianę przepisu
art. 34 ust. 1 ustawy (przez dodanie pkt 4), zgodnie z którą podmioty prowadzące działalność
w zakresie wydobywania urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu będą obowiązane
zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzania kontroli.
Obowiązek wprowadzany w przepisie pkt 4 lit. a jest związany z potrzebą oznaczenia
urządzeń i miejsc służących do tej działalności.
Przepis pkt 4 lit. b ma na celu wprowadzenie obowiązku wyodrębnienia miejsc
przechowywania, w szczególności w przypadku gdy w tym samym zakładzie będzie
produkowany koncentrat zarówno z bezpośrednio wydobytego urobku rudy miedzi, jak
również z urobku zakupionego i opodatkowanego już podatkiem od niektórych kopalin,
23
tj. w przypadku przerobu w tym samym zakładzie urobku rudy miedzi o dwóch statusach
podatkowych. Powyższe będzie miało również zastosowanie do koncentratów
wyprodukowanych z wydobytych urobków rud miedzi o różnym statusie podatkowym.
Z powyższego przepisu wynika ponadto obowiązek osobnego przechowywania koncentratu
zakupionego i wyprodukowanego.
Natomiast w celu przeprowadzenia obrachunku ilości miedzi oraz srebra, zawartych
w wydobytym urobku rudy miedzi, stanowiącej podstawę opodatkowania, konieczne jest
prowadzenie przez podmiot dokumentacji rejestrującej operacje gospodarcze, które mają
wpływ na te ustalenia, oraz zamknięcie prowadzonej dokumentacji w celu porównania stanu
rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym (pkt 4 lit. c i d).
Przepis art. 51a ustawy o Służbie Celnej zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do
spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu kontroli,
o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 4 i ust. 3 pkt 1a ustawy o Służbie Celnej, jak również
rodzajów prowadzonej dokumentacji, jej wzorów, a także sposobu prowadzenia tej
dokumentacji. Upoważnienia te są niezbędne do wydania przepisów wykonawczych, które
precyzyjnie ustalą tryb tych kontroli, procedury oraz sposoby postępowania w czasie
wykonywania czynności kontrolnych.
W przepisie art. 64 ustawy o Służbie Celnej, który dotyczy urzędowego sprawdzenia
przeprowadzanego w podmiotach podlegających kontroli organów Służby Celnej, w ust. 2
tego przepisu wprowadza się zmianę, na mocy której urzędowe sprawdzenie będzie
przeprowadzane przed rozpoczęciem działalności w zakresie wydobywania urobku rudy
miedzi lub produkcji koncentratu, jak również po przerwie trwającej dłużej niż 3 miesiące.
Zmiana przepisu art. 235 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej jest konsekwencją zmian
wprowadzanych w przepisie art. 30 ustawy o Służbie Celnej. Z uwagi na specyfikę kontroli
wykonywanej przez Służbę Celną w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin,
istotne znaczenie ma wprowadzenie regulacji, która umożliwi funkcjonariuszom celnym
prowadzenie, na zasadach takich, jakie obecnie mają zastosowanie np. do kontroli wyrobów
akcyzowych, kontroli wydobytych rud zawierających miedź oraz srebro i ich koncentratu
wytworzonego w procesie wzbogacania tych rud.
Zgodnie z proponowanym w art. 22 przepisem przejściowym, urzędowe sprawdzenie będzie
przeprowadzone w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zaproponowane
zmiany są efektem wysokiej oceny dotychczasowego funkcjonowania instytucji urzędowego
sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą podlegającą kontroli
24
w trybie ustawy o Służbie Celnej. Weryfikacja warunków i środków do sprawnego
wykonywania kontroli w ww. podmiotach na etapie urzędowego sprawdzenia pozwala na
uniknięcie potencjalnych problemów, które mogłyby pojawić się w trakcie kontroli
podmiotów gospodarczych. Dotyczy to w szczególności warunków technicznych panujących
w podmiocie (np. wskazanie legalizowanych wag stosowanych do pomiarów ilość
wydobytego urobku rudy miedzi lub koncentratu). Także podmiot, w którym zostanie
przeprowadzone urzędowe sprawdzenie, uzyska pewność, iż spełnia on kryteria zapewniające
sprawne przeprowadzanie kontroli, a w konsekwencji zwiększy swoją pewność poprawności
prowadzonej działalności. Proponowany termin 3 miesięcy na przeprowadzenie urzędowego
sprawdzenia w podmiotach funkcjonujących w dniu wejścia w życie ustawy, jest niezbędny
dla zachowania wszystkich trybów wynikających z ustawy o Służbie Celnej i Ordynacji
podatkowej.
W celu dokonania urzędowego sprawdzenia, podmioty dokonujące wydobycia miedzi oraz
srebra w dniu wejścia w życie ustawy będą zobowiązane do przesłania, w terminie 30 dni od
dnia jej wejścia w życie, zgłoszenia oraz dokumentacji, o których mowa w art. 64 ust. 3
ustawy o Służbie Celnej.
Art. 23 analogicznie do art. 11 ustawy przewiduje zgromadzenie informacji o koncesjach
w zakresie wydobycia miedzi oraz srebra aktualnych w dniu wejścia w życie ustawy dla
celów rejestracji podatników.
Zgodnie z art. 24 projektu przepisy ustawy nie mają zastosowania do miedzi i srebra
zawartych w koncentracie wyprodukowanym od dnia wejścia w życie ustawy z rudy miedzi
wydobytej przed dniem wejścia w życie ustawy.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia – art. 25 projektu ustawy.
W przypadku wejścia w życie niniejszej ustawy w dniu innym niż pierwszy dzień miesiąca,
do ustalania średniej ceny miedzi oraz srebra będzie miał zastosowanie art. 8 odnoszący się
w tym przypadku do wszystkich dziennych notowań w całym miesiącu wejścia w życie
ustawy.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm
i aktów prawnych.
25
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt oddziaływać będzie na podmioty wykonujące działalność podlegającą opodatkowaniu
podatkiem od wydobycia niektórych kopalin oraz na organy Służby Celnej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin był przedmiotem konsultacji
społecznych. Projekt został przesłany do opinii:
– Business Centre Club,
– Związkowi Rzemiosła Polskiego,
– Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
– Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
– Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”,
– Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
– Forum Związków Zawodowych,
– Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych,
– Krajowej Izbie Gospodarczej,
– Krajowej Radzie Doradców Podatkowych,
– Polskiej Radzie Biznesu,
– Związkowi Zawodowemu Pracowników Przemysłu Miedziowego,
– Giełdzie Papierów Wartościowych,
– Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego.
Projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia-
łalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) oraz Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl).
Zgłoszenie lobbingowe, które wpłynęło od KGHM Polska Miedź S.A., zostało umieszczone
w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów
(www.mf.gov.pl) zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
144
› Pobierz plik