Rządowy projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
projekt dotyczy wprowadzenia podatku od wydobycia miedzi i srebra; stawki podatkowe będą ustalane odrębnie dla jednej tony wydobytej miedzi oraz dla jednego kilograma wydobytego srebra a podstawą ich ustalania będzie cena miedzi i srebra (wynikająca z cen tych surowców na rynkach światowych) oraz kurs złotówki do dolara
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 144
- Data wpłynięcia: 2012-01-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 362
144
z dnia. 2012 r. (poz. )
Wzór
Ewidencja ilości urobku rudy miedzi, od którego zapłacono podatek
Lp Data
Ilość
Ilość miedzi i srebra Ilość urobku Ilość miedzi i srebra
Ilość
Ilość miedzi i srebra
operacji
przyjętego w przyjętym urobku
rudy
w urobku rudy
koncentratu
w otrzymanym
gospodarczej
urobku
rudy
przekazana
przekazana do
otrzymanego
koncentracie
rudy [w t]
do przerobu
przerobu
w wyniku
miedzi
srebra
[w t]
miedzi
srebra
przerobu
miedzi
srebra
[w t]
[w kg]
[w t]
[w kg]
urobku rudy
[w t]
[w kg]
[w t]
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1)
z dnia 2012 r.
zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie urzędowego sprawdzenia
Na podstawie art. 64 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168,
poz. 1323, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego
sprawdzenia (Dz. U. Nr 222, poz. 1757 oraz z 2011 r. Nr 182, poz. 1084) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w § 3 w pkt 7 średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 8 w brzmieniu:
„8) przyjmowania wydobytego urobku rudy miedzi i przerobu jego w koncentrat w procesie
wzbogacania wydobytej rudy miedzi.”;
2) po §10 dodaje się § 10a w brzmieniu:
„10a. W toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą
w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 8, dokonuje się sprawdzenia:
1)
zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2)
oznakowania i stanu urządzeń oraz miejsc przeznaczonych do prowadzenia
działalności gospodarczej polegającej na przyjmowaniu wydobytego urobku rudy
miedzi i przerobie jego w koncentrat w procesie wzbogacania wydobytej rudy
miedzi;
3)
wymaganych dowodów legalizacji - w przypadku przyrządów pomiarowych
podlegających legalizacji;
4)
sposobu i formy prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością podlegającą
kontroli, w szczególności ewidencji pomiarów wymaganej na podstawie
odrębnych przepisów.”;
3) w § 14:
a) w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zmianie sposobu lub formy prowadzenia dokumentacji i ewidencji, o których mowa
w § 6 pkt 4, § 10 pkt 3 i 4 oraz § 10a pkt 4, w terminie co najmniej 7 dni przed
planowanym dokonaniem zmian.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku gdy zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą dokumentów
określonych w § 4 ust. 3 pkt 1 i 2, sposobu lub formy prowadzenia dokumentacji i
ewidencji, o których mowa w § 6 pkt 4, § 10 pkt 3 i 4 oraz § 10a pkt 4, właściwy
naczelnik urzędu celnego przeprowadza urzędowe sprawdzenie w zakresie tych zmian, z
zastrzeżeniem ust. 4.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
Minister Finansów
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. z 2011 r. Nr 248, poz. 1481).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz.1540, z 2010 Nr 182, poz.
1228, z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 73, poz. 390, Nr 117, poz. 677 i Nr 134, poz. 779 oraz z 2012 r. poz.
….).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie urzędowego sprawdzenia
wynika ze zmian wprowadzonych w ustawie z dnia o podatku od wydobycia niektórych
kopalin (Dz. U. poz. ).
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168,
poz. 1323, z późn. zm.) w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą podlegającą
kontroli, właściwy organ Służby Celnej przeprowadza urzędowe sprawdzenie, które polega na
wykonaniu czynności w celu ustalenia czy są zapewnione warunki i środki do sprawnego
przeprowadzania kontroli.
Ustawa z dnia o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz. U. z 2012 r. Nr …, poz.),
w art. 21 dokonała szeregu zmian w ustawie o Służbie Celnej, w tym:
− w art. 30 - obejmując kontrolą działalność polegającą na wydobyciu urobku rudy miedzi
lub produkcji koncentratu,
− w art. 64 ust. 2 pkt 1 - obejmując urzędowym sprawdzeniem podmioty przed
rozpoczęciem działalności gospodarczej polegającej na wydobyciu urobku rudy miedzi
lub produkcji koncentratu.
Ponadto, urzędowym sprawdzeniem, stosownie do art. 22 ustawy o podatku od wydobycia
niektórych kopalin, zostały objęte także podmioty prowadzące działalność powyższą w dniu
wejścia w życie ustawy. Urzędowe sprawdzenie w tym przypadku zostanie przeprowadzone
w terminie do 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy o podatku od wydobycia niektórych
kopalin.
Biorąc powyższe pod uwagę należało dokonać zmiany w § 3 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz. U. Nr 222, poz.
1757 oraz z 2011 r. Nr 182, poz. 1084), obejmując urzędowym sprawdzeniem podmioty
prowadzące działalność polegającą na wydobyciu rudy miedzi oraz przetwarzaniu jej w
koncentrat w procesie wzbogacania.
W konsekwencji w § 10a określono zakres urzędowego sprawdzenia, obejmując tym
sprawdzeniem:
a) zgodność zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym – wymaganym na
podstawie art. 64 ust 3 ustawy o Służbie Celnej.
Zakres zgłoszenia oraz dokumentacji dołączanej do zgłoszenia określa § 2 rozporządzenia w
sprawie urzędowego sprawdzenia, wydanego na podstawie delegacji ustawowej określonej w
art. 64 ust. 9 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej. W przypadku podmiotów prowadzące działalność
polegającą na przyjmowaniu wydobytego urobku rudy miedzi i przerobie jego w koncentrat w
procesie wzbogacania wydobytej rudy miedzi, weryfikacja zgłoszenia i załączanej
dokumentacji obejmuje sprawdzenie ich kompletności i poprawności oraz porównanie ze
stanem faktycznym w zakresie:
− miejsca prowadzenia działalności, opisu pomieszczeń oraz znajdujących się w
tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów,
− numeracji i nazw przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i
zakresu użytkowania,
2
− opisu procesu technologicznego i postępowania technicznego, instrukcji
wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej oraz
inwentaryzacji wyrobów,
− osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w
zakresie objętym kontrolą,
− dokumentów wymaganych na podstawie przepisów odrębnych związanych z
działalnością gospodarczą podlegającą kontroli.
b) oznakowanie i stan urządzeń oraz miejsc przeznaczonych do prowadzenia działalności
gospodarczej polegającej na przyjmowaniu wydobytego urobku rudy miedzi i przerobie
jego w koncentrat w procesie wzbogacania wydobytej rudy miedzi.
Stosownie do art. 30 ust. 2 pkt 4 lit. a i b ustawy o Służbie Celnej, podmiot prowadzący
działalność gospodarczą polegającą na przyjmowaniu wydobytego urobku rudy miedzi i
przerobie jego w koncentrat w procesie wzbogacania wydobytej rudy miedzi ma obowiązek
oznaczyć urządzenia i miejsca służące do tej działalności oraz przechowywać osobno
pochodzące z różnych źródeł rudy miedzi i koncentrat.
Ponadto, jest obowiązany zapewnić możliwość przechowywania osobno pochodzących z
różnych źródeł rudy miedzi i koncentrat,
c) dowody legalizacji - w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających prawnej
kontroli metrologicznej na podstawie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach
(Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.).
Podatnicy wydobywający urobek rudy miedzi oraz produkujący z tego urobku koncentrat –
stosownie do treści art. 14 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin – obowiązani
są do pomiaru ilości wydobytego urobku rudy miedzi oraz wyprodukowanego koncentratu z
zastosowaniem przyrządów podlegających prawnej kontroli metrologicznej.
Biorąc pod uwagę charakter działalności polegający w na pomiarze masy wyrobów podstawę
kontroli stanowić mogą wagi automatyczne przenośnikowe oraz wagi nieautomatyczne. W
przypadku tych przyrządów pomiarowych prawna kontrola metrologiczna obejmuje
wyłącznie legalizację ponowną po ich wprowadzeniu do obrotu lub użytkowania po
dokonaniu oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami na podstawie ustawy z dnia 30
sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn. zm.).
Prawnej kontroli metrologicznej podlegają także inne przyrządy pomiarowe używane do
pomiarów ilości wydobytego urobku rudy miedzi oraz wyprodukowanego koncentratu oraz
do określania wysokości zobowiązania podatkowego.
d) sposób i formę prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością podlegającą
kontroli, w szczególności ewidencji pomiarów wymaganej na podstawie art. 15 ustawy o
podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Stosownie do art. 15 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin podmiot jest
zobowiązany do prowadzenia ewidencji pomiarów, o których mowa w art. 14 cyt ustawy.
Ewidencja ta może być prowadzone w formie elektronicznej, po uprzednim poinformowaniu
właściwego naczelnika urzędu celnego o sposobie jej prowadzenia.
Zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o Służbie Celnej podmiot jest zobowiązany do
zapewnienia warunków i środków do sprawnego przeprowadzania kontroli, w tym jest
3
obowiązany prowadzić dodatkowo dokumentację związaną z działalnością podlegającą
kontroli jeżeli dokumentacja podmiotu nie zawiera danych niezbędnych do kontroli.
Jednocześnie, mając na uwadze obowiązek informowania właściwego naczelnika urzędu
celnego o zmianach w stosunku do stanu stwierdzonego podczas urzędowego sprowadzenia,
w szczególności w zakresie formy i sposobu prowadzenia przez podmiot dokumentacji, w §
14 w ust. 1 pkt 3 i ust. 3 rozporządzenia w sprawie urzędowego sprawdzenia rozszerzono ten
obowiązek na ewidencję pomiarów oraz pozostałą dokumentację związaną z działalnością
podlegającą kontroli.
Z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie umieszczony na
stronie internetowej Ministerstwa Finansów, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Projektowana regulacja nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
144
› Pobierz plik