eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin

Rządowy projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin

projekt dotyczy wprowadzenia podatku od wydobycia miedzi i srebra; stawki podatkowe będą ustalane odrębnie dla jednej tony wydobytej miedzi oraz dla jednego kilograma wydobytego srebra a podstawą ich ustalania będzie cena miedzi i srebra (wynikająca z cen tych surowców na rynkach światowych) oraz kurs złotówki do dolara

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 144
  • Data wpłynięcia: 2012-01-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin
  • data uchwalenia: 2012-03-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 362

144

projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1)

z dnia 2012 r.
w sprawie kontroli niektórych kopalin

Na podstawie art. 51a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr
168, poz. 1323 , z późn. zm.2) ) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
1) podmiot - rozumie się podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
2) ustawa – rozumie się ustawę z dnia….…o podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Rozdział 2
Szczegółowy sposób kontroli niektórych kopalin oraz prowadzonej dokumentacji

§ 2.
Kontrola jest wykonywana doraźnie i polega na:
1) bezpośrednim uczestniczeniu funkcjonariusza celnego, w czynnościach związanych
z działalnością objętą kontrolą;
2) kontroli dokumentacji;
3) pobieraniu i badaniu prób oraz kontroli zgodności poboru prób z obowiązującymi
normami.

§ 3. Kontrola przestrzegania przez podmiot przepisów o podatku od wydobycia niektórych
kopalin w zakresie wydobycia oraz przerobu urobku rudy miedzi obejmuje w szczególności
realizację obowiązków pomiaru i ewidencji pomiarów, o których mowa w art. 14 i 15 ustawy.

§ 4.
1. W przypadku przerobu urobku rudy miedzi, od której zapłacono podatek
na wcześniejszym etapie, podmiot prowadzi ewidencję zakupu i przerobu według wzoru
stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
2. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację czynności
związanych z działalnością objętą kontrolą, przy zachowaniu ciągłości zapisów

i poprawności stosowanych metod obliczeniowych.



1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. z 2011 r. Nr 248, poz. 1481). 
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 182, poz.
1228 z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 73, poz. 390, Nr 117 , poz. 677, Nr 134, poz. 779 i Nr 171, poz. 1016, oraz z
2012 r. Nr poz. 
3. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w
ewidencji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a
każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub
poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia.
4. Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej
wpisaniu.
5. Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot dokonuje zamknięcia ewidencji i sporządza
podsumowanie miesięczne.
6. Ewidencja, z wyjątkiem ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej, powinna być
zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu
celnego, a poszczególne karty – kolejno ponumerowane.

§ 5. 1. Ewidencja, o której mowa w § 4, może być prowadzona w formie elektronicznej,
zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:
1) umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych
danych przed zniekształceniem lub utratą;
2) umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej
korekty oraz daty jej dokonania;
3) pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;
4) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
2. Podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną
na informatycznych nośnikach danych lub w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem

Minister Finansów
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

UZASADNIENIE
 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji art. 51a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r o Służbie Celnej i określa sposób kontroli przestrzegania przepisów prawa
podatkowego w zakresie wydobycia i przerobu niektórych kopalin, o których mowa w
ustawie z dnia o podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej kontroli podlega przestrzeganie
przepisów prawa podatkowego w zakresie wydobycia i przerobu niektórych kopalin, należące
do zadań właściwego naczelnika urzędu celnego.

W § 2 projektu rozporządzenia wskazano, iż mając na uwadze konieczność zapewnienia
skutecznej kontroli, z drugiej zaś strony zminimalizowanie uciążliwości dla podmiotów w
związku z jej wykonywaniem, postanowiono o realizacji kontroli w trybie doraźnym. Z istoty
kontroli przeprowadzanych przez organy Służby Celnej wynika, że są one realizowane w
oparciu o analizę ryzyka, nie mają zatem charakteru kontroli permanentnej. W § 2 pkt 1
sposób kontroli ograniczono do możliwości bezpośredniego uczestniczenia funkcjonariusza
celnego w czynnościach związanych z działalnością objęta kontrolą, kontroli dokumentacji
oraz możliwości pobierania i badania prób, jak również zgodności poboru prób
z obowiązującymi normami. Zgodnie z zapisami ustawy pomiary zawartości miedzi oraz
srebra w wydobytym urobku rudzie miedzi oraz koncentracie muszą być dokonywane
zgodnie z normami i procedurami badawczymi zatwierdzonymi przez krajową jednostkę
akredytującą, co przemawia za realizacją kontroli zgodności poboru prób z obowiązującymi
normami.

Biorąc pod uwagę konstrukcję podatku, w szczególności uzależnienie podstawy
opodatkowania od ilości wydobytej miedzi oraz srebra zawartych w wyprodukowanym
koncentracie lub też odpowiednio w wydobytym urobku rudy miedzi, zasadnym jest
ukierunkowanie kontroli na przestrzeganiu przez podmiot realizacji obowiązków pomiaru
oraz ewidencji pomiarów, o których mowa w art. 14 i 15 ustawy, o czym stanowi zapis § 3
projektu rozporządzenia. Ilość wydobytej miedzi oraz srebra zawarta w koncentracie lub w
urobku rudy miedzi uzależniona jest od ilości wyprodukowanego koncentratu lub ilości
wydobytej miedzi, a także od zawartości w nich miedzi oraz srebra. Podmiot ma ustawowy
obowiązek dokonywania pomiarów w powyższym zakresie oraz ewidencjonowania ich
wyników.

Dla potrzeb skutecznej kontroli określono w § 4 sposób prowadzenia ewidencji zakupu
i przerobu urobku rudy miedzi, od której zapłacono podatek na wcześniejszym etapie. Jest to
zgodne z zapisem art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o Służbie Celnej, który przewiduje osobne
przechowywanie urobku rudy miedzi i koncentratu pochodzących z różnych źródeł.
Rozwiązanie to pozwala na skuteczniejszą i sprawną kontrole wpłat podatku z tytułu
wydobycia kopalin. W celu właściwego zabezpieczenia interesów budżetu państwa
wprowadzono również obowiązek rejestracji oraz urzędowego zabezpieczenia prowadzonej
dokumentacji przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
Zgodnie z § 5 projektu rozporządzenia ewidencja może być prowadzona w formie
elektronicznej, wówczas powinna posiadać pisemną instrukcję obsługi programu
komputerowego. Sposób prowadzenia ewidencji musi umożliwiać wgląd w treść
dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub
utratą, dokonywanie korekty danych, uzyskiwanie czytelnego wydruku wpisów w porządku
chronologicznym oraz chronić przed usuwaniem wpisów. Podmiot prowadzący ewidencję w
formie elektronicznej zobowiązany jest do przechowywania jej kopii zapisanej na
informatycznych nośnikach danych lub w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

Termin wejścia w życie rozporządzenia został określony na dzień w związku
z koniecznością jego korelacji z terminem wejścia w życie ustawy o podatku od wydobycia
niektórych kopalin.

Zagadnienia regulowane niniejszym projektem rozporządzenia nie są objęte prawem Unii
Europejskiej.

Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl) - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
Dz. U. z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 622) oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji – zgodnie z przepisami uchwały Nr 49
Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz.
221, z późn. zm.).




OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Przedmiotowe rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty, wykonujące działalność
podlegającą opodatkowaniu podatkiem od wydobycia niektórych kopalin oraz Służbę Celną.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z . Wyniki
przeprowadzonych konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu w OSR
3. Wpływ aktu normatywnego na:
a) na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego.
Przedmiotowe rozporządzenie będzie miało wpływ na sektor finansów publicznych, gdyż
powinno przyczynić się do zwiększenia wpływów do budżetu Państwa z tytułu nowego
podatku od wydobycia miedzi oraz srebra, poprzez efektywną realizację kontroli.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego
a) Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
b) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
c) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania.
Wprowadzenie regulacji zawartych w rozporządzeniu finansowane będzie z wydatków
bieżących przewidzianych w planie finansowym jednostek organizacyjnych Służby Celnej.
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: