Rządowy projekt ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
projekt dotyczy wprowadzenia podatku od wydobycia miedzi i srebra; stawki podatkowe będą ustalane odrębnie dla jednej tony wydobytej miedzi oraz dla jednego kilograma wydobytego srebra a podstawą ich ustalania będzie cena miedzi i srebra (wynikająca z cen tych surowców na rynkach światowych) oraz kurs złotówki do dolara
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 144
- Data wpłynięcia: 2012-01-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 362
144
zwiększenie kosztów produkcji miedzi oraz srebra jednak wpłynie na zmniejszenie zysku
podmiotów wydobywających miedź oraz srebro. Ustalenie poziomu pomniejszenia zysku jest
trudne do oszacowania w chwili obecnej, co zostało stwierdzone w OSR do przedmiotowego
projektu ustawy.
W przypadku minimów cenowych zastosowanie znajdzie stawka podatkowa w wysokości
0,5 % ceny surowca. Stawka podatkowa na okres załamania rynku będzie należeć zatem do
jednych z najniższych na świecie. Kwota podatku obliczona z zastosowaniem tej stawki
będzie również niższa od kwoty uiszczanych obecnie opłat eksploatacyjnych, zatem
w przypadku dekoniunktury na rynku metali podmioty wydobywające miedź oraz srebro nie
będą ponosiły nieadekwatnego obciążenia fiskalnego.
Wpływ podatku na decyzje przedsiębiorcy. Oczywiste jest, że każdy przedsiębiorca
opracowuje plany inwestycyjne związane z prowadzoną działalnością. Fakt ten nie może być
jednak argumentem przeciwko wprowadzeniu jakiegokolwiek podatku, a ewentualne plany
inwestycyjne powinny zostać dostosowane do nowych regulacji podatkowych, a nie
odwrotnie. W OSR projektu wskazano, że przedmiotowy projekt będzie wpływał na
podmioty wydobywające rudy miedzi, tym samym oczywiste jest, że może wpływać na
akcjonariuszy/udziałowców tych podmiotów. Nie wydaje się jednak właściwe dywagowanie
w dokumencie rządowym, jakim jest niniejszy projekt, o wysokości ewentualnej dywidendy
wypłacanej przez podmiot wydobywający surowce naturalne. Należy mieć na względzie, iż
wypracowanie zysku nie jest warunkiem per se wypłacenia dywidendy, zatem wskazywanie
przedmiotowego podatku jako elementu ograniczającego prawa akcjonariuszy wydaje się być
argumentem nietrafionym.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
– Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981) własność górnicza przysługuje
Skarbowi Państwa, a nie akcjonariuszom podmiotu, który eksploatuje złoże na podstawie
udzielonej koncesji. Projektowana ustawa w żaden sposób nie zabrania, ani nie limituje
możliwości wypłacania dywidendy, dlatego też nie znajduje uzasadnienia teza o naruszeniu
prawa własności akcjonariuszy.
Decyzja o przerzuceniu części podatku na nabywców produkowanej miedzi i srebra
należy do podmiotu wydobywającego/produkującego te metale. Podatek został
zaprojektowany w ten sposób, aby w każdym przypadku zysk podmiotu wydobywającego
miedź oraz srebro był większy od stawki podatkowej. Formuła obliczania podatku
37
przewiduje, że zyski rosną wraz ze wzrostem cen surowców, po czym od pewnego przedziału
cenowego następuje progresja zysku. Ewentualne decyzje o uwzględnieniu przedmiotowego
podatku w cenie sprzedawanych metali należą zatem do podmiotów wydobywających miedź
oraz srebro.
Pozostałe podmioty biorące udział w konsultacjach społecznych nie zgłosiły uwag do
przedmiotowego projektu ustawy.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wprowadzenie podatku tworząc nowe, stałe źródło przychodów dla budżetu państwa będzie
wspierać zachowanie równowagi budżetowej i pozytywnie wpłynie na zmniejszenie
państwowego długu publicznego.
Wielkość dochodów budżetowych z tytułu podatku od wydobycia niektórych kopalin
uzależniona będzie od trzech czynników, tj. od wartości surowców na rynku światowym, od
kursu dolara amerykańskiego, w którym miedź i srebro są notowane na giełdzie, oraz od
wolumenu wydobycia. O nieprzewidywalności notowań miedzi oraz srebra może świadczyć
fakt, że w 1999 r. miedź kosztowała średnio 1574 USD/t, w 2005 r. 3684 USD/t, a w roku
następnym kosztowała już 6731 USD/t. W 2009 r. nastąpił spadek ceny miedzi do blisko
5000 USD/t. Również kurs USD zmieniał się znacząco: w 2000 r. średni kurs USD wynosił
4,35 PLN, w 2004 r. 3,65 PLN, w 2008 r. 2,41 PLN. Od 2009 r. zaobserwować można wzrost
kursu dolara amerykańskiego do złotego. Ilość wydobytej miedzi również jest zmienna:
w 2004 r. wynosiła ponad 600 tys. t, natomiast w 2009 r. poniżej 500 tys. t. Taką samą
zmiennością charakteryzują się notowania srebra. Biorąc pod uwagę ww. dane, szacując
średnią cenę miedzi na około 25 500 zł/t oraz srebra na około 3000 zł/kg oraz datę wejścia
w życie ustawy (przypuszczalnie będzie to marzec) wpływy z podatku w 2012 r. powinny
kształtować się na poziomie około 1,8 mld złotych (w ujęciu rocznym byłoby to ok. 2,4 mld).
W przypadku wejścia w życie ustawy w miesiącu późniejszym niż marzec 2012 r., wpływy
budżetowe z tego podatku będą proporcjonalnie niższe. W latach następnych, uwzględniając
możliwą aprecjację złotego, wpływy mogą być niższe; powinny kształtować się na poziomie
około 2,2 mld złotych.
38
Można zakładać, że udział państwa w rencie surowcowej wyniesie przy cenie miedzi
25500 zł/t miedzi oraz cenie srebra 3000 zł/kg około 44 %. Przy wyższych cenach surowców
udział ten będzie wzrastał, aż do momentu osiągnięcia maksymalnych stawek podatkowych.
Z uwagi na nieuznanie podatku od wydobycia niektórych kopalin za koszt uzyskania
przychodu w podatkach dochodowych, wprowadzenie tego podatku będzie neutralne dla
jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wpływów z tych podatków od podmiotów
wydobywających kopaliny.
W pozostałym zakresie wprowadzenie przedmiotowego podatku również nie będzie miało
wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowana ustawa nakłada nowe zadania na Ministra Finansów (wydawanie obwieszczeń
o cenach metali, nadzór i interpretacja) oraz Służbę Celną (kontrola, prowadzenie rejestrów,
modyfikacja systemu informatycznego). Projektowana ustawa będzie też oddziaływać na
organy kontroli skarbowej. Wdrożenie i realizacja projektowanej ustawy nastąpi w ramach
obecnych kosztów funkcjonowania administracji publicznej.
Po 2 latach obowiązywania ustawy Ministerstwo Finansów dokona przeglądu oraz analizy
wpływu na sektor finansów publicznych przedmiotowej regulacji.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się, aby rozwiązania zaproponowane w projekcie miały wpływ na rynek
pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie podatku od wydobycia niektórych kopalin będzie miało ujemny wpływ na
finanse firm posiadających koncesje i prowadzących działalność w zakresie wydobycia
miedzi i srebra. Zysk roczny zostanie zmniejszony o kwotę planowanych wpływów z tego
podatku, jednakże w jakim zakresie zysk ten zostanie zmniejszony, jest na chwilę obecną
trudne do oszacowania. Zauważyć należy, że zyski tych podmiotów mogą pochodzić też
z innych tytułów niż działalność polegająca na wydobyciu tych bogactw naturalnych.
Dotychczas wydano łącznie 26 koncesji na wydobywanie, poszukiwanie i rozpoznawanie rud
miedzi dla 9 podmiotów.
Projektowana ustawa nałoży na podmioty prowadzące działalność w zakresie wydobycia
miedzi i srebra dodatkowe koszty administracyjne, takie jak np. dodatkowa sprawozdawczość
lub prowadzenie ewidencji pomiarów.
39
d) sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt ustawy nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. ródła finansowania
Nie przewiduje się wydatków budżetowych, które nie mogłyby być sfinansowane ze środków
budżetu państwa w ramach limitu wydatków określonego w części budżetu, którą dysponuje
Minister Finansów.
5. Opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Materia regulowana przedmiotowym projektem ustawy nie jest objęta zakresem prawa Unii
Europejskiej.
01/41rch
40
projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2012 r.
w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych,
których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy s właściwi w zakresie spraw dotycz cych
podatku od wydobycia niektórych kopalin
Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia o podatku od wydobycia niektórych
kopalin (Dz. U. poz. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wykaz urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są
właściwi w zakresie spraw dotyczących podatku od wydobycia niektórych kopalin, a także
terytorialny zasięg ich działania określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
Minister Finansów
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. z 2011 r. Nr 248, poz. 1481).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
144
› Pobierz plik