Rządowy projekt ustawy o likwidacji Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
projekt dotyczy likwidacji Funduszu (z uwagi na brak zainteresowania potencjalnych beneficjentów przedmiotowym instrumentem wsparcia) i przeznaczenia jego środków na bardziej efektywne wsparcie dla samorządów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1437
- Data wpłynięcia: 2013-05-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o likwidacji Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1251
1437
na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów ww. ustawy.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy będzie miał wpływ na jednostki samorządu terytorialnego, tj.: gminy,
związki gmin, powiaty, związki powiatów, mogących ubiegać się o kredyt w ramach
Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ponadto, projektowana ustawa może oddziaływać w sposób pośredni na
przedsiębiorców działających na rynku lokalnym lub regionalnym, a także partnerów
społecznych i gospodarczych, którzy będą zaangażowani w realizację działań
z zakresu polityki rozwoju wspieranych środkami pochodzącymi ze zlikwidowanego
FRIK.
2. Wyniki konsultacji przedmiotowego projektu
Zgodnie z przepisami uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów projekt ustawy został przekazany do uzgodnień
międzyresortowych oraz konsultacji społecznych w dniu 31 stycznia 2013 r.
z następującymi podmiotami:
1) reprezentatywnymi związkami pracodawców i pracowników: Komisją Krajową
NSZZ „Solidarność”, Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Polską Konfederacją Pracodawców
Prywatnych, Konfederacją Pracodawców Polskich, Business Centre Club,
2) Marszałkami Województw,
3) Związkiem Powiatów Polskich,
4) Unią Miasteczek Polskich,
5) Związkiem Województw RP,
6) Związkiem Miast Polskich,
7) Związkiem Gmin Wiejskich,
8) Unią Metropolii Polskich.
W ramach procesu konsultacji społecznych do Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego nie wpłynęły żadne uwagi.
8
Projekt ustawy został również przekazany do opinii Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego; w dniu 27 lutego 2013 r. projekt ustawy został uznany
za uzgodniony na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,
albowiem środki Funduszu, tj. kwota około 51,9 mln zł zostanie przeznaczona na
działania z zakresu polityki rozwoju stanowiące zadania własne jednostek samorządu
terytorialnego, nieujęte w kontrakcie wojewódzkim lub regionalnym programie
operacyjnym, które trwale przyczynią się do podniesienia rozwoju oraz
konkurencyjności regionu lub pozostają w związku z działaniami realizowanymi
w ramach regionalnego programu operacyjnego (określone w art. 20a ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju), co niewątpliwie będzie
stanowiło dodatkowe wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego.
Planuje się, iż w ustawie budżetowej na 2014 rok zostaną ujęte wydatki na
finansowania działań określonych w art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w wysokości równoważnej wolnym, na
dzień wejścia w życie ustawy, środkom FRIK, które zostaną zwrócone do budżetu
państwa przez BGK. Według sprawozdania FRIK na koniec czwartego kwartału
2012 r. wolne środki FRIK na dzień 31 grudnia 2012 r. stanowią kwotę 48,7 mln zł,
a zobowiązania BGK z tytułu niewypłaconych kredytów, które je pomniejszają na
koniec roku stanowiły kwotę 1,6 mln zł. Środki pozyskane ze spłat udzielonych
kredytów, które BGK będzie zwracać do budżetu państwa po 2013 r., będą
planowane na finansowanie działań określonych w art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia
2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w ustawach budżetowych na
kolejne lata.
Środki te będą trafiać do jednostek samorządu terytorialnego w formie dotacji
celowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
W związku z tym, że środki Funduszu w kwocie około 51,9 mln zł, zostaną
przeznaczone na działania z zakresu polityki rozwoju stanowiące zadania własne
9
jednostek samorządu terytorialnego, które trwale przyczynią się do podniesienia
rozwoju oraz konkurencyjności regionu, wejście w życie projektowanej ustawy może
mieć pośredni wpływ na sytuację na lokalnym rynku pracy. Wsparte ze środków
likwidowanego FRIK działania mogą kreować nowe miejsca pracy w horyzoncie
długookresowym lub krótkookresowym, w związku z bezpośrednią ich realizacją.
Jednakże z uwagi na stosunkowo niewielkie środki przeznaczone na ten cel, jak
również różnorodność działań, które mogą uzyskać wsparcie dokładne oszacowanie
tego wpływu nie jest możliwe.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ponieważ kwota około 51,9 mln zł zostanie przeznaczona na działania z zakresu
polityki rozwoju stanowiące zadania własne jednostek samorządu terytorialnego,
nieujęte w kontrakcie wojewódzkim lub regionalnym programie operacyjnym, które
trwale przyczynią się do podniesienia rozwoju oraz konkurencyjności regionu,
wejście w życie projektowanej ustawy może mieć wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość lokalną, jednakże stopień wpływu uzależniony będzie
od tego na ile jednostka samorządu terytorialnego korzystając z udzielonego
wsparcia przeznaczy je na zadania związane z podniesieniem konkurencyjności
i przedsiębiorczości w danym regionie.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Biorąc pod uwagę, iż zainteresowanie jednostek samorządu terytorialnego
wsparciem w formie oferowanej przez FRIK jest znikome (w IV kwartale 2012 r. do
BGK nie wpłynął żaden wniosek o udzielenie kredytu z FRIK) wejście w życie
projektowanej ustawy, poprzez przeznaczenie środków zlikwidowanego Funduszu
na działania z zakresu polityki rozwoju, określone w art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia
2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, będzie miało pozytywny wpływ na
sytuację i rozwój regionalny. Wejście w życie projektowanej ustawy przełoży się na
większe wsparcie ww. obszaru poprzez bardziej efektywne wykorzystanie środków
zlikwidowanego FRIK.
Finansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z dotacji celowej
budżetu państwa w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju jest korzystniejszą formą pomocy dla jednostek
10
samorządu terytorialnego, gdyż jest to pomoc bezzwrotna i nie wpływa na
zwiększenie zadłużenia tych jednostek, co ma miejsce w przypadku korzystania ze
wsparcia w formie kredytu z FRIK. Ponadto, zakres zadań finansowanych z dotacji
celowej jest znacznie szerszy niż pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji do
projektów inwestycji komunalnych. Wsparcie uzyskać będą mogły w szczególności
działania mające charakter regionalny, ponadregionalny lub o ponadlokalnym
zakresie oddziaływania i realizujące cele określone w Krajowej Strategii Rozwoju
Regionalnego.
Obecnie, kredyty udzielane ze środków Funduszu mogą być przeznaczane na
pokrycie kosztów przygotowania przez gminy, związki gmin, powiaty i związki
powiatów dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów inwestycji
komunalnych przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej,
środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009–2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na projekty
wspierane aktualnie środkami FRIK, bowiem BGK będzie prowadził obsługę tych
kredytów do czasu ich całkowitej spłaty. W przepisach projektu ustawy
przewidziano zabezpieczenie dla BGK środków na zobowiązania z tytułu już
zawartych umów kredytowych (art. 2 ust. 4).
Poniżej przedstawiono tabelaryczne zestawienie dotyczące kredytów udzielanych ze
środków FRIK:
pozycja/rok
2007
2008
2009
2010
2011
2012
liczba wniosków
108
187
123
55
11
11
liczba umów
85
155
92
47
11
11
udzielone kredyty
14 548
22 311
15 291
7 137
843
2 653
tys. zł
wolne środki tys. zł
33 127
32 480
25 769
28 438
40 274
48 700
kapitały funduszu
47 995
48 717
48 296
48 108
48 728
51 900
tys. zł
koszty działania
447,1
567
610
642
501,13
507, 57
tys. zł
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1437
› Pobierz plik