Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej oraz udostępnienie w szerszym zakresie osobom go tworzącym środków komunikacji kolejowej i autobusowej (przez zmniejszenie kosztów korzystania z nich); ponadto zniesienia barier administracyjnych w korzystaniu z należnych kombatantom i ofiarom represji przywilejów, wprowadzenia ułatwień w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1417
- Data wpłynięcia: 2013-05-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 496
1417
wystąpić wzrost ulgi tylko dla części szeroko rozumianej społeczności kombatanckiej, tj.
weteranów, gdyż nie obejmie ona uprawnionych już dziś do niższych ulg ofiar represji
oraz wdów/wdowców po weteranach i ofiarach represji, oraz biorąc pod uwagę średni
wiek weteranów (88 lat), ich stan zdrowia znacząco ograniczający mobilność, gotowość
i wolę podróżowania, niewielki wzrost samej ulgi (14 punktów procentowych), a także
fakt, że określone uwarunkowania demograficzne obejmują całość społeczności
kombatanckiej uprawnionej do wszystkich ulg, nie wydaje się, aby koszty tego
uprawnienia spowodowały wzrost globalnej kwoty zarezerwowanej w budżecie państwa
na tego typu wydatki.
Uchylenie przepisów uniemożliwiających składanie nowych wniosków o uprawnienia
kombatanckie z tytułu walki z oddziałami ukraińskich nacjonalistów w formacjach tzw.
Istriebitielnych Batalionów nie będzie miało w zasadzie skutków dla budżetu, gdyż
liczbę takich wniosków można szacować na kilka rocznie.
Obecnie żyje za granicami Polski ok. 8,5 tys. kombatantów, z czego ok. 1 tys. już pobiera
świadczenia z organów rentowych. Gdyby wszyscy pozostali uprawnieni zdecydowali się
wystąpić o należne im świadczenia (co jest wysoce mało prawdopodobne), to w latach
2014–2023 wydatki z tego tytułu kształtowałyby się w następujący sposób:
28 501 000 zł, 32 387 000 zł, 30 541 000 zł, 28 852 000 zł, 26 937 000 zł, 25 146 000 zł,
23 217 000 zł, 21 436 000 zł, 19 572 000 zł i 17 875 000 zł. Powyższe szacunki zostały
przeprowadzone na podstawie tendencji z ostatnich lat w kształtowaniu się wysokości
świadczeń
dla
kombatantów,
przewidywanych
wartości
składników
makroekonomicznych, a także z uwzględnieniem określonych tendencji
demograficznych, skutkujących zmniejszaniem się liczby osób uprawnionych. Jednakże
obecna, warunkowana upływem czasu, demograficzna tendencja prowadząca do
zmniejszania rok do roku kosztów realizacji wypłat tych świadczeń dla kombatantów
oraz szacowany koszt realizacji ich wypłat w odniesieniu do 2013 r. prowadzi do
konkluzji, iż wielkości te w najgorszym wariancie uległyby w zasadzie zbilansowaniu.
Nawet gdyby wszyscy potencjalni uprawnieni złożyli wnioski o przyznanie świadczeń, to
koszt ich wypłaty w 2014 r. wyniósłby ok. 32 mln zł. W tym samym roku suma
wypłaconych przez organy rentowe dodatków do emerytur z tytułu realizacji ustawy
o kombatantach byłaby niższa o 34 mln zł w stosunku do sumy wypłat z roku
poprzedniego, więc należy założyć, że w 2014 r. nowe przepisy nie skutkowałyby
wzrostem wydatków organów rentowych (tendencja ta utrzymywałaby się również
10
w kolejnych latach). Koszt utworzenia w UKiOR kompletnej bazy danych kombatantów,
inwalidów wojennych, inwalidów poobozowych i ofiar represji wyniesie 50 000 zł
przeznaczonych na zakup nowego serwera bazy danych, który zostanie sfinansowany
w ramach środków posiadanych przez UKiOR.
Wydatki związane z nowym zadaniem dotyczącym przekazywania danych do tworzonej
bazy danych, o której mowa w projektowanym art. 24b, przez podmioty wymienione
w projektowanym art. 24b ust. 3 zostaną wydzielone w drodze wewnętrznych przesunięć
w ramach posiadanych środków zaplanowanych przez właściwych dla nich
dysponentów. Konkludując, w stosunku do wszystkich zaplanowanych w związku
z wejściem w życie ustawy wydatków przewiduje się bądź ich pokrycie w ramach limitu
wydatków Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (wytwarzanie
legitymacji weterana oraz utworzenie bazy danych uprawnionych z ustawy
o kombatantach) bądź ich zbilansowanie w ujęciu rok do roku (świadczenia
przekazywane za granicę oraz ulgi komunikacyjne).
Projekt nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Źródłem sfinansowania wydatków w zakresie wydawania legitymacji dla członków
tworzonego Korpusu będą środki, których dysponentem jest Szef UKiOR. Finansowanie
wydatków w zakresie wydawania legitymacji dla członków Korpusu Weteranów będzie
mieściło się w ogólnej puli wydatków Urzędu i nie spowoduje zmiany poziomu
wydatków tej jednostki w stosunku do obecnie obowiązujących regulacji. Źródłem
sfinansowania wydatków w zakresie ulgi kolejowej oraz autobusowej będzie część,
z której pokrywa się wydatki na te ulgi. Natomiast wydatki na sfinansowanie świadczeń
dla kombatantów za granicą będą finansowane ze środków będących w dyspozycji
właściwych dla ich wypłacania organów rentowych lub emerytalnych.
Trudne z kolei do precyzyjnego oszacowania są oszczędności, jakie przyniosą
rozwiązania uniemożliwiające korzystanie przez osoby nieuprawnione z uprawnień
przyznanych kombatantom, ofiarom represji, inwalidom wojennym i inwalidom
poobozowym.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
11
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
12
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia
w sprawie legitymacji członka Korpusu Weteranów Walk
o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawi)
z dnia
w sprawie szczegółowego zakresu działania, sposobu wykonywania zadań oraz organizacji
Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych
osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r. poz. 400)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, zwany dalej "Urzędem",
podejmuje działania w celu zapewnienia kombatantom oraz ofiarom represji wojennych i okresu
powojennego niezbędnej pomocy i opieki oraz należnego im szacunku i pamięci.
2. Do szczegółowego zakresu działania Urzędu należy:
1) współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego,
organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami kombatantów i osób represjonowanych w celu
organizowania pomocy socjalnej oraz opieki zdrowotnej dla kombatantów i innych osób
uprawnionych oraz członków ich rodzin;
2) organizowanie współpracy zagranicznej z rządowymi organami do spraw kombatantów
i ofiar wojny, organizacjami kombatanckimi za granicą oraz uczestniczenie w pracach
międzynarodowych organizacji kombatanckich;
3) prowadzenie badań statystyczno-organizacyjnych oraz demograficzno-socjologicznych
w środowiskach kombatanckich;
4) podejmowanie inicjatyw związanych z kultywowaniem i upowszechnianiem tradycji walk
o niepodległość i suwerenność Rzeczypospolitej Polskiej oraz pamięci o ofiarach wojny
i okresu powojennego;
5) wydawanie odpowiednich zaświadczeń osobom, którym decyzją Szefa Urzędu zostały
przyznane uprawnienia kombatanckie.
3. Urząd zapewnia wykonywanie zadań Szefa Urzędu, wynikających z ustaw:
1) z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji
wojennych i okresu powojennego, zwanej dalej "ustawą o kombatantach";
2) z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do
pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek
Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395, z 1998 r. Nr 162, poz. 1118
i z 1999 r. Nr 28, poz. 257), zwanej dalej "ustawą o świadczeniu pieniężnym";
3) z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2009 r. 153, poz. 1227 z późn. zm), zwanej dalej "ustawą o emeryturach i rentach";
4) z dnia 24 lipca 1999 r. o szczególnych zasadach, warunkach i trybie mianowania na wyższe
stopnie wojskowe żołnierzy uczestniczących w walkach o wolność i niepodległość Polski
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr 134, poz.
903, Nr 205, poz. 1365, Nr 257, poz. 1726, Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 187, poz. 1112, Nr 168,
poz. 1001, Nr 149, poz. 887, z 2012 r. Nr 118, poz. 251, 1285, 637, 664 i 1548.
podczas II wojny światowej i w okresie powojennym (Dz. U. Nr 72, poz. 804), zwanej dalej
"ustawą o mianowaniu";
5) z dnia 17 października 2003 r. o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru (Dz. U. Nr 225, poz.
2230).
§ 2. 1. Zadania, o których mowa w § 1, realizuje Szef Urzędu przy pomocy zastępcy Szefa
Urzędu, dyrektora generalnego Urzędu i dyrektorów departamentów (komórek równorzędnych).
2. Szef Urzędu wykonuje swoje zadania przez:
1) kierowanie działalnością Urzędu w sposób zapewniający realizację przepisów ustaw,
o których mowa w § 1 ust. 3;
2) opracowywanie i współuczestniczenie w przygotowywaniu projektów aktów normatywnych w
sprawach dotyczących kombatantów i osób represjonowanych;
3) podejmowanie decyzji w sprawach przyznawania i pozbawiania uprawnień, o których mowa w
ustawie o kombatantach;
4) podejmowanie decyzji w sprawach przyznawania lub odmowy przyznania świadczenia,
o którym mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym;
5) przedstawianie wniosków o nadanie orderów i odznaczeń, o których mowa w ustawie
o kombatantach;
6) przedstawianie wniosków o mianowanie kombatantów na wyższe stopnie wojskowe,
o których mowa w ustawie o mianowaniu;
7) prowadzenie spraw związanych z procedurą nadawania Krzyża Zesłańców Sybiru;
8) podejmowanie decyzji w sprawach wniosków dotyczących potwierdzenia okresów
uwzględnianych przy ustalaniu prawa do świadczeń emerytalno-rentowych;
9) organizowanie działalności informacyjnej, dokumentacyjnej i wydawniczej na potrzeby
środowisk kombatanckich.
3. Szef Urzędu, w razie potrzeby, udziela upoważnienia lub cofa upoważnienie:
1) o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o kombatantach;
2) osobom, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o świadczeniu pieniężnym.
4. Szef Urzędu może powoływać, stosownie do potrzeb, odpowiednie zespoły konsultacyjno-
doradcze.
5. Szef Urzędu występuje do właściwego organu o powołanie zastępcy Szefa Urzędu.
6. Szef Urzędu realizuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
§ 3. W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Szefa Urzędu;
2) Biuro Dyrektora Generalnego Urzędu;
3) Departament Orzecznictwa;
4) Departament Uroczystości;
5) Biuro Ewidencji i Archiwum.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 października 2001 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób
Represjonowanych (Dz. U. z 2001 r. Nr 118, poz. 1257 z późn. zm.).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1417
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei