Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych
projekt dotyczy ustanowienia polskich jednostek oceny technicznej (JOT) oraz określenia stopnia rzeczywistego nadzoru nad nimi ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1330
- Data wpłynięcia: 2013-02-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 898
1330
Projekt ustawy przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, JOT, o
których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011. Wyznaczenie JOT ma być
możliwe pod warunkiem spełnienia przez zgłoszoną jednostkę wymogów
określonych w tabeli 2 załącznika IV do rozporządzenia 305/2011. Jednocześnie
projekt ustawy nakłada na właściwego ministra obowiązek monitorowania
działania i kompetencji wyznaczonych jednostek. W przypadku stwierdzenia, że
jednostka przestała spełniać wskazane wyżej wymagania, Minister ma być
jedynie uprawniony, a nie obowiązany do ograniczenia zakresu właściwości
jednostki lub uchylenia decyzji wyznaczającej JOT. Proponowane w projekcie
rozwiązanie jest niezgodne z rozporządzeniem 305/2011 w zakresie, w jakim
przyznaje organowi uznanie co do ograniczenia/pozbawienia JOT uprawnień.
Rozporządzenie posługuje się w art. 30 ust. 3 trybem imperatywnym („państwo
członkowskie odwołuje”), więc również kompetencja organu powinna mieć
charakter związany.
b.
Wyznaczenie punktu kontaktowego
Artykuł 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 nakłada na państwa członkowskie
obowiązek wyznaczenia punktów kontaktowych ds. wyrobów budowlanych.
Zasadniczym zadaniem punktu kontaktowego ma być dostarczanie informacji o
przepisach obowiązujących na terytorium tego państwa członkowskiego,
mających na celu spełnienie podstawowych wymagań dotyczących obiektów
budowlanych znajdujących zastosowanie do zamierzonego zastosowania
każdego wyrobu budowlanego. W myśl art. 10 ust. 4 rozporządzenia 305/2011,
punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych mają możliwość wykonywania
swoich zadań w sposób pozwalający na unikanie konfliktów interesów,
zwłaszcza w kwestii procedur uzyskiwania oznakowania CE.
W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011, obowiązek
prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o którym mowa
w tym przepisie, powierza się w projekcie ustawy Głównemu Inspektorowi
Nadzoru Budowlanego (GINB). Analiza obowiązków GINB, określonych w
ustawie o wyrobach budowlanych, pozwala przyjąć, że organ ten spełnia
wymogi wynikające z rozporządzenia.
c.
Uznanie wyrobów budowlanych
wprowadzonych do obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011 za
nadające się do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych
Rozporządzenie 305/2011 reguluje stosowanie oznakowania „CE” w przypadku
wyrobów budowlanych zharmonizowanych lub zgodnych z wydaną dla nich
3
europejską normą techniczną, dla których producent sporządził deklarację
właściwości użytkowych. Państwo członkowskie nie zakazuje ani nie utrudnia
udostępniania na rynku, ani stosowania wyrobów budowlanych noszących
oznakowanie „CE”, jeśli deklarowane właściwości użytkowe odpowiadają
wymaganiom dla takiego zastosowania w danym państwie członkowskim (art. 8
rozporządzenia). Do oznakowania „CE” mają jednocześnie zastosowanie reguły
ogólne, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
765/2008.
Projekt ustawy wprowadza zmianę w treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o wyrobach
budowlanych, polegającą na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych
symbolem „CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy
wykonywaniu robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do
obrotu zgodnie z rozporządzeniem 305/2011. W konsekwencji, w świetle art. 4
ustawy o wyrobach budowlanych, wyroby te mogą być wprowadzane do obrotu
zgodnie z ustawą o wyrobach budowlanych w zakresie odpowiadającym ich
właściwościom użytkowym i przeznaczeniu. W tym zakresie zmiana jest więc
zgodna z rozporządzeniem 305/2011. Pozostałe zmiany są konsekwencją
powyższej zmiany oraz uchylenia dyrektywy 89/106.
4. Konkluzja
Projektowany art. 5a ust. 6 ustawy o wyrobach budowlanych jest niezgodny z
rozporządzeniem 305/2011 w zakresie, w jakim przyznaje ministrowi
właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa kompetencję uznaniową w odniesieniu do
ograniczenia zakresu właściwości JOT lub uchylenia decyzji wyznaczającej JOT
w przypadku stwierdzenia, że jednostka przestała spełniać wskazane w
rozporządzeniu 305/2011 wymagania. Artykuł 30 ust. 3 rozporządzenia
305/2011 przewiduje w takiej sytuacji obowiązek odwołania wyznaczenia tej
jednostki dla odpowiedniej grupy wyrobów.
W pozostałym zakresie projekt ustawy nie narusza prawa UE.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: wyroby budowlane, akredytacja, oznakowanie CE
4
Warszawa, 20 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-510/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o wyrobach budowlanych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Józef Racki) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
1. Treść projektu
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy o wyrobach budowlanych (Dz. U. z
2004 r. Nr 92, poz. 881 ze zmianami) w celu dostosowania jej do wymogów
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającym zharmonizowane warunki
wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającym dyrektywę Rady
89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 4.4.2011, str. 5, dalej: rozporządzenie
305/2011). Projekt przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, jednostek
oceny technicznej (JOT), o których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011.
Projekt ustawy przewiduje również utworzenie Komitetu Technicznego
Budownictwa jako podmiotu wspierającego ministra w zakresie monitorowania
działania JOT. W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 w
projekcie ustawy powierza się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego
obowiązek prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o
którym mowa w tym przepisie.
Projekt wprowadza też zmiany w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych,
modyfikując brzmienie ust. 1 pkt 1 i skreślając ustępy od 2 do 5. Zmiana ust. 1
pkt 1 polega na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych symbolem
„CE” jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy wykonywaniu
robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do obrotu zgodnie
z rozporządzeniem 305/2011. Ustępy 2-5 tego artykułu dotyczą oznakowania
wyroby symbolem „CE” oraz wytycznych do europejskich aprobat technicznych
EOTA. Projekt ustawy przewiduje ponadto skreślenie art. 6 i art. 7 ustawy o
wyrobach budowlanych. Art. 6 przewiduje, że oznakowanie „CE” wyrobu
budowlanego wprowadzonego do obrotu na podstawie ustawy o wyrobach
budowlanych wskazuje, że wyrób budowlany spełnia wymagania zasadnicze,
określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności. Art.
7 określa metody dokonywania oceny zgodności z normą zharmonizowaną albo
europejską aprobatą techniczną bądź krajową specyfikacją techniczną, o której
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 obecnie obowiązującej ustawy o wyrobach
budowlanych.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 5 ustawy o wyrobach
budowlanych, która ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
2. Wykonywane akty prawa UE
Projekt ustawy zmierza do wykonania następujących obowiązków wynikających
z rozporządzenia 305/2011:
- w myśl art. 8 ust. 4 rozporządzenia 305/2011 państwo członkowskie nie
zakazuje ani nie utrudnia, na swoim terytorium lub w zakresie swojej
odpowiedzialności, udostępniania na rynku ani stosowania wyrobów
budowlanych noszących oznakowanie CE, jeśli deklarowane właściwości
użytkowe odpowiadają wymaganiom dla takiego zastosowania w danym
państwie członkowskim. Obowiązująca ustawa o wyrobach budowlanych
wymaga zmian, ponieważ określa warunki stosowania oznakowania CE w
sposób niezgodny z rozporządzeniem 305/2011,
- w myśl art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 państwa członkowskie
wyznaczają punkty kontaktowe ds. wyrobów budowlanych zgodnie z art. 9
rozporządzenia (WE) nr 764/2008. Projekt ustawy powierza prowadzenie
punktu kontaktowego Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.
Wskazane wyżej przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.
Projekt ustawy może zostać uznany przez Marszałka Sejmu za projekt ustawy
wykonujący prawo Unii Europejskiej.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: wyroby budowlane, akredytacja, oznakowanie CE
Warszawa, 23 kwietnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-955/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Józef Racki)
w wersji uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy o wyrobach budowlanych (Dz. U. z
2004 r. Nr 92, poz. 881 ze zmianami) w celu dostosowania jej do wymogów
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającym zharmonizowane warunki
wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającym dyrektywę Rady
89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 4.4.2011, str. 5, dalej: rozporządzenie
305/2011). Projekt przewiduje upoważnienie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa do wyznaczenia, w drodze decyzji administracyjnej, jednostek
oceny technicznej (JOT), o których mowa w art. 29 rozporządzenia 305/2011.
Projekt ustawy przewiduje również utworzenie Komitetu Technicznego
Budownictwa jako podmiotu wspierającego ministra w zakresie monitorowania
działania JOT. W celu wykonania art. 10 ust. 1 rozporządzenia 305/2011 w
projekcie ustawy powierza się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego
obowiązek prowadzenia punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o
którym mowa w tym przepisie.
Projekt wprowadza też zmiany w art. 5 ustawy o wyrobach budowlanych,
modyfikując brzmienie ust. 1 pkt 1 i skreślając ustępy od 2 do 5. Zmiana ust. 1
pkt 1 polega na zastąpieniu wyrobów budowlanych oznakowanych symbolem
„CE”, jako kategorii wyrobów nadających się do stosowania przy wykonywaniu
robót budowlanych, przez wyroby budowlane wprowadzone do obrotu zgodnie
z rozporządzeniem 305/2011. Ustępy 2-5 tego artykułu dotyczą oznakowania
wyrobów symbolem „CE” oraz wytycznych do europejskich aprobat
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1330
› Pobierz plik