eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz ustawy - Prawo celne

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz ustawy - Prawo celne

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca 2012 r. i nałożenia obowiązku zawiadamiania przez organy podatkowe i celne podatnika (dłużnika) o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia przed upływem tego terminu a ponadto wprowadzenia obowiązku informowania organów podatkowych i celnych o prowadzonym postępowaniu przygotowawczym karnym przez właściwy organ prowadzący to postępowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1324
  • Data wpłynięcia: 2013-04-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz ustawy - Prawo celne
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1149

1324


Druk nr 1324

Warszawa, 4 kwietnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowna Pani Marszałek

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
30. posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy


- o zmianie ustawy - Ordynacja
podatkowa, ustawy - Kodeks karny
skarbowy oraz ustawy - Prawo celne
wraz
z projektem tej ustawy.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora Leszka
Piechotę do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.

Z poważaniem

(-) Bogdan Borusewicz

U C H W A Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 4 kwietnia 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja
podatkowa, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz ustawy – Prawo celne
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o
zmianie

ustawy – Ordynacja podatkowa, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz ustawy – Prawo
celne.
Jednocześnie upoważnia senatora Leszka Piechotę do reprezentowania Senatu

w pracach nad projektem.



MARSZAŁEK SENATU



Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa, ustawy – Kodeks karny skarbowy
oraz ustawy – Prawo celne
Art. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.
poz. 749, 848, 1101, 1342 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 70 w § 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia
przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania;”;
2)
po art. 70b dodaje się art. 70c w brzmieniu:
„Art. 70c. Organ podatkowy właściwy w sprawie zobowiązania podatkowego,
z którego niewykonaniem wiąże się podejrzenie popełnienia przestępstwa skarbowego
lub wykroczenia skarbowego zawiadamia podatnika o zawieszeniu biegu terminu
przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku, o którym mowa w art. 70 § 6
pkt 1, najpóźniej z upływem terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 70 § 1, oraz
o dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz. U. z 2013 r. poz. 186) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 133 dodaje się § 3 w brzmieniu:
„§ 3. Organy, o których mowa w § 1, informują o wszczęciu i prawomocnym
zakończeniu postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe właściwe organy podatkowe lub celne, jeżeli podejrzenie popełnienia
przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem zobowiązania podatkowego
lub powstaniem długu celnego.”;
2)
w art. 134:
a)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Organy, o których mowa w § 1, informują o wszczęciu i prawomocnym
zakończeniu postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe właściwe organy podatkowe lub celne, jeżeli podejrzenie popełnienia
– 2 –
przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem zobowiązania
podatkowego lub powstaniem długu celnego.”,
b) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. Przepisy § 1, 1a, 2 i 4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy organ
określony w § 1 pkt 1–3 jest właściwy do prowadzenia postępowania
przygotowawczego w sprawie o czyn zabroniony jako przestępstwo lub
wykroczenie określone w przepisach karnych innej ustawy, który wyczerpuje
zarazem znamiona przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.”;
3)
w art. 134a dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„2. Przepis art. 134 § 1a stosuje się odpowiednio.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2004 r. Nr 68,
poz. 622, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 65 w ust. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie
skarbowe, o którym dłużnik został zawiadomiony;”;
2)
po art. 65b dodaje się art. 65c w brzmieniu:
„Art. 65c. Organ celny zawiadamia dłużnika o zawieszeniu biegu terminu
przedawnienia kwoty należności w przypadku, o którym mowa w art. 65 ust. 10 pkt 1,
najpóźniej z upływem terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 65 ust. 7,
oraz o dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.”.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209,
poz. 1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 673, z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 254, poz. 1529 oraz z 2012 r. poz. 908, 1116 i 1529.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 17 lipca 2012 r. (sygn. akt P 30/11) dotyczącego ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749). Jego sentencja została
ogłoszona dnia 24 lipca 2012 r. w Dz. U. poz. 848, a pełny tekst wraz z uzasadnieniem
w OTK ZU Nr 7A, poz. 81.
Proponuje się nowelizację nie tylko Ordynacji podatkowej, lecz także Prawa celnego
oraz Kodeksu karnego skarbowego. Projekt przewiduje, że wszczęcie postępowania karnego
(karnoskarbowego, wykroczeniowoskarbowego) „w sprawie” będzie powodowało
zawieszenie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego lub celnego, jeżeli podatnik
(dłużnik) zostanie poinformowany o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia przed
upływem tego terminu.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK orzekł, że art. 70 § 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja
podatkowa, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 58 ustawy z dnia 12 września 2002 r.
o
zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
w zakresie, w jakim wywołuje skutek w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia
zobowiązania podatkowego w związku z wszczęciem postępowania karnego lub
postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym to
postępowaniu podatnik nie został poinformowany najpóźniej z upływem terminu wskazanego
w art. 70 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - jest niezgodny z zasadą ochrony zaufania
obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 Konstytucji.
2.2. Ordynacja podatkowa w art. 70 § 1 przewiduje, że „Zobowiązanie podatkowe
przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął
termin płatności podatku”. Kwestionowany przepis § 6 pkt 1 (od 1 stycznia 2003 r.)
przewidywał jednak, że „Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony z dniem (…)
wszczęcia postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub
wykroczenie skarbowe”. Oznaczało to, że jeżeli wszczęto postępowanie „w sprawie” bieg
terminu ulegał zawieszeniu. Podatnik nie wiedział nic o zawieszeniu biegu, ponieważ
o wszczęciu postępowania „w sprawie” nie jest informowany. O postępowaniu dowiaduje się
on bowiem dopiero, gdy jest ono prowadzone „przeciw” niemu. Po upływie 5 lat podatnik żył
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: