eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1292
  • Data wpłynięcia: 2012-10-09
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013

1292

6. Ocena skutków regulacji

A. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny


Zakres podmiotowy projektu ustawy obejmuje:
 pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą na terenach wiejskich i w
małych miejscowościach,
 mali przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą na terenach
wiejskich lub w małych miejscowościach,
 mali przedsiębiorcy już istniejący, którzy utworzą nowe miejsca pracy i
zatrudnią osoby w wieku do 35 roku życia,
 pracowników (szczególnie kobiety), wychowujące małoletnie dzieci,
zatrudnionych w zakładach położonych na terenach wiejskich lub w małych
miejscowościach w niepełnym wymiarze czasu pracy lub zatrudnionych na
pełnym etacie, ale otrzymujących relatywnie niskie uposażenie.


B. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych

Finansowanie możliwych zadań Programu odbywać się będzie wewnątrz ze środków
publicznych, które zostaną uzyskane poprzez usprawnienie efektywności fiskalnej systemu
podatkowego. Realizacja projektu wiąże się z usunięciem luk oraz błędnych przepisów, które
dopuszczają możliwość uchylania się od opodatkowania. rodki te przeznaczone będą na
wspieranie zatrudnienia ludzi młodych oraz rozwój infrastruktury publicznej sprzyjającej
tworzeniu nowych miejsc pracy. Odrębnym źródłem dochodów będą składki na Fundusze
utworzone na podstawie tej ustawy.
Dotyczy to zwłaszcza zmian w ustawach:
1)
ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2)
ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych,
3)
ustawa o podatku od towarów i usług,
4)
ustawa o podatku akcyzowym.
Przewidywany jednoroczny skutek tych zmian dla budżetu państwa (w podatkach
wymienionych w punktach 1 i 2 występują udziały jednostek samorządu terytorialnego)

160
wynosi około 2,3 mld zł (w warunkach porównywalnych z roku 2011), co z naddatkiem
zrównoważy koszty fiskalne Programu finansowane bezpośrednio z budżetu państwa. Łączny
efekt dodatni dla budżetu państwa tych zmian w ciągu okresu trwania nowego programu
wyniesie nominalnie ok. 25 mld zł.
Fundusze utworzone na podstawie tej ustawy będą - obok dotacji budżetowych - zasilane
składkami i opłatami o charakterze fiskalnym, które również będą finansowały ten Program.
Prawdopodobne wpływy tych Funduszy (poza dotacjami) przekroczą w całym dziesięcioleciu
ponad 70 mld zł, z czego większość będzie przeznaczona na udzielanie kredytów i pożyczek.
Stworzenie w ciągu 10 lat realizacji Programu 1 200 000 miejsc pracy da oczywisty, dodatni
efekt fiskalny w postaci wzrostu wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych,
składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, a pośrednio również z podatku od towarów i
usług i akcyzy. Zakładając nawet, że w zdecydowanej większości nowozatrudnieni młodzi
pracownicy będą zarabiać w granicach niewiele większych niż najniższe wynagrodzenie a
czasowy nakład powstających nowych miejsc pracy będzie miał charakter prognozowany
dodatnie skutki fiskalne tych zdarzeń będą większe niż wielkość wydatków budżetowych na
realizację tego Programu.
Szacunkowy koszt fiskalny Programu wyniesie nominalnie w ciągu całego 10-letniego okresu
realizacji około 39 mld zł., z tego:
1)
ok. 23 mld zł wynosić będą skutki ujemne w postaci bezpośredniego spadku
dochodów budżetowych w wyniku zastosowania instrumentów przewidzianych
w ustawie,
2)
16 mld zł wynosić będą wydatki bezzwrotne ze środków publicznych, które
zostaną poniesione w celu realizacji tego programu.

Istotna część instrumentów prawnych w tej ustawie będzie mieć cechy pomocy publicznej.
Przedsiębiorcy korzystający z tych instrumentów będą mogli wykorzystać je wyłącznie
w granicach pomocy de minimis (do 200 tys. euro w ciągu 3 lat).
Pozytywne skutki dla budżetu to przede wszystkim spadek bezrobocia - prognozuje się, że w
okresie trwania Programu powstanie ok. 1 200 000 nowych miejsc pracy. Spadek bezrobocia
nie będzie równomierny w skali całego kraju, ale będzie dotyczył przede wszystkim obszarów
zdegradowanych ekonomicznie. W związku z utworzeniem nowych miejsc pracy prognozuje
się wzrost wpływów w szczególności z tytułu podatku dochodowego od osób fizyczny
zarówno do budżetu państwa, jak i do poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego
(zwłaszcza na obszarach zdegradowanych ekonomicznie). W związku ze znacznym wzrostem

161
zatrudnienia zwiększeniu ulegną również wpływy z tytułu składek na ubezpieczenia
społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

C. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Konsekwencją wejścia w życie ustawy będzie promocja zatrudnienia ludzi młodych i
stworzenie, a w szczególności promocja zatrudnienia:
1) na terenach wiejskich oraz w małych ośrodkach miejskich,
2) przez małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające ludzi młodych,
3) przez tworzenie nowych przedsiębiorstw z udziałem ludzi młodych,
4) przez bezpośrednie wsparcie ekonomiczne absolwentów szkół oraz uczelni
zatrudnianych w gminach i miastach zdegradowanych ekonomicznie,
zwłaszcza we wsiach popegeerowskich, miastach o zniszczonym przemyśle
oraz regionach zagrożonych wyludnieniem.

D. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy oraz na sytuację i rozwój regionalny

W latach 2013-2022 musi powstać dodatkowo co najmniej 1 mln 200 tys. nowych miejsc
pracy, które dają szanse młodym ludziom na życie i rozwój w naszym kraju.

E. Wpływ aktu normatywnego na system prawa krajowego

Wprowadzenie w życie koncepcji podatku od dochodu z działalności rolniczej będzie
wymagało wprowadzenia nowelizacji szeregu ustaw, w tym w szczególności:
1) Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z
2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.),
2) Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.),
3) Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r., Nr
41, poz. 214 ze zm.),
4) Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.),

162
5) Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2009 r., Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
6) Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r.,
Nr 144, poz. 930 ze zm.),
7) Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.),
8) Ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułów wypadków lub
chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. z
2002 r., Nr 199, poz. 1674 ze zm.),
9) Ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. z
2003 r., Nr 65, poz. 594 ze zm.),
10) Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.),
11) Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011
r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.),
12) Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
13) Ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2006 r., Nr 158, poz. 1121 ze zm.),
14) Ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z
2006 r., Nr 157, poz. 1119 ze zm.),
15) Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr
108, poz. 626 ze zm.).

F. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.








163






164
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: