eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.

projekt dotyczy zmiany postanowień umownych w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości polsko-singapurskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych, wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1291
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.
  • data uchwalenia: 2013-06-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 881

1291


Druk nr 1291

Warszawa, 17 kwietnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-23-13

Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Singapuru w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i
zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu wraz z Protokołem do tej
Umowy, podpisanych w Singapurze
dnia 4 listopada 2012 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych i Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki
Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się
od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy,
podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy,
podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.































04/06rch
UZASADNIENIE

I. Potrzeba i cel zawarcia nowej Umowy
Obowiązująca obecnie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu została sporządzona w Singapurze, dnia 23 kwietnia 1993 r.
W okresie od dnia zawarcia przedmiotowej umowy znacznej zmianie uległy stosunki
ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania.
Polska wynegocjowała nowe umowy m.in. z Finlandią (podpisana w dniu 8 czerwca
2009 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Finlandii w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania
w zakresie podatków od dochodu1)), z Królestwem Norwegii (podpisana w dniu
9 września 2009 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu2)), z Republiką Federalną Niemiec
(podpisana w dniu 14 maja 2003 r. Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu i od majątku3)), Szwecją (podpisana w dniu 19 listopada 2004 r.
Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji
w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od
opodatkowania w zakresie podatków od dochodu4)) oraz z Wielką Brytanią (podpisana
w dniu 20 lipca 2006 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym
Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu i od zysków majątkowych5)).
Zawarcie nowej Umowy pozwoli na zmianę szeregu postanowień umownych w celu
usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości polsko-
-singapurskiej umowy, m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek,
definicji umownych, wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych pozwalających na

1) Dz. U. z 2010 r. Nr 37, poz. 205.
2) Dz. U. z 2010 r. Nr 134, poz. 899.
3) Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90.
4) Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193.
5) Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840.

usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania.
II. Relacje gospodarcze
1. Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej Singapuru
Singapur jest przykładem kraju, który dzięki długofalowej, stabilnej polityce
gospodarczej zdołał dokonać ekonomicznej transformacji i dołączyć do najbardziej
rozwiniętych państw świata. Wg danych Banku wiatowego znajduje się on obecnie
w pierwszej dziesiątce państw o najwyższym PKB per capita na świecie, przed Stanami
Zjednoczonymi czy Szwajcarią. Singapur ma wolnorynkową gospodarkę, otwartą na
świat, sprzyjającą rozwojowi handlu i napływowi inwestycji. Zakres interwencjonizmu
państwowego jest relatywnie niewielki.
Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze
ekonomicznym
W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie Singapuru współpracą z OECD. Kraj ten
nie jest jednak obecnie zainteresowany pełnym członkostwem. Od 1999 r. Singapur
posiada status obserwatora, uczestnicząc w pracach wybranych komitetów – z akcentem
na obszar handlu, rynków finansowych i ubezpieczeniowych oraz IT. W 2009 r.
Singapur podjął długo oczekiwaną decyzję ws. przyjęcia standardów OECD w zakresie
wymiany informacji o charakterze podatkowym. Jej wynikiem są renegocjacje umów
o
unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanych przez Singapur w celu
dostosowania ich do standardów organizacji.
Singapur jest zdeklarowanym orędownikiem porozumienia w ramach WTO, stojąc na
stanowisku, że potencjalnie wysokie koszty kompromisu w dłuższej perspektywie
czasowej będą dla wszystkich opłacalne. Jednocześnie jednak realizuje szeroki program
dwustronnych FTA, traktując je z jednej strony jako uzupełnienie działań WTO,
a z drugiej jako element, którego wprowadzenie w życie jest dużo łatwiejsze niż
porozumienia w ramach rundy dauhańskiej.
Ważną rolę w polityce zagranicznej Singapuru odgrywa zaangażowanie w prace APEC
i ASEAN. Singapur, w którym znajduje się sekretariat Asia-Pacific Economic
Cooperation (APEC), jest aktywnym animatorem działalności tego ugrupowania.
W 2009 r. Singapur objął rotacyjne przewodnictwo w APEC i zorganizował 16. szczyt
tej organizacji. Dwoma głównymi obszarami, na których skupiał się Singapur w czasie
przewodniczenia w APEC, była regionalna integracja gospodarcza oraz wzmocnienie
samej organizacji. Wzmocnienie to polegało m.in. na wdrożeniu formuły wyboru
2


zawodowego szefa APEC, wybieranego w otwartym konkursie, a nie na zasadzie
rotacji, jak do tej pory.
Singapur jest również jednym z propagatorów zwiększenia integracji gospodarczej
w ramach ASEAN, aktywnie działając na rzecz stworzenia wspólnego rynku w ramach
ASEAN, co ma być pierwszym z filarów Wspólnoty Gospodarczej ASEAN (ASEAN
Economic Community – AEC). Wspólnota AEC ma zostać utworzona do 2015 r.
2. Współpraca gospodarcza Singapuru z Unią Europejską
Singapur jest największym partnerem handlowym Unii Europejskiej spośród krajów
ASEAN i piątym w całej Azji, zaś Unia jest największym partnerem handlowym
Singapuru z udziałem wynoszącym 11,6%. Szczególnie prężnie rozwija się wzajemna
wymiana usług, czyniąc Singapur szóstym pod względem wielkości partnerem Unii
w tej dziedzinie. Unia jest największym inwestorem w Singapurze, z łączną wartością
inwestycji wynoszącą 99 mld USD, wyprzedzając Stany Zjednoczone (36 mld)
i Japonię (34 mld). Z kolei Singapur zainwestował w Unii 24 mld USD, co wg danych
na koniec 2008 r. daje mu drugą po Japonii pozycję spośród azjatyckich inwestorów.
3. Stosunki dwustronne pomiędzy Polską i Singapurem
Handel zagraniczny
Największą część w wymianie towarowej zajmują wyroby klasyfikowane jako
„jednostki pływające” oraz „maszyny i urządzenia mechaniczne, sprzęt elektryczny oraz
części do nich”. Istotną pozycję w imporcie zajmują ponadto „produkty przemysłu
chemicznego i przemysłów pokrewnych”. W 2011 r. Singapur został w polskich
statystykach sklasyfikowany na 32. pozycji pod względem wartości polskiego eksportu
i na 42. pod względem wielkości importu z poszczególnych krajów.
Oprócz produktów sektora stoczniowego ważną rolę w polskim eksporcie do Singapuru
odgrywają wyroby klasyfikowane jako „maszyny i urządzenia mechaniczne, sprzęt
elektryczny oraz części do nich”.
Wciąż bardzo niska jak na polskie możliwości jest wartość polskiego eksportu towarów
spożywczych (razem ok. 5,5 mln USD). Najistotniejszymi pozycjami w tej sekcji są
alkohole i serwatka.
W imporcie z Singapuru dominują wyroby przemysłu stoczniowego oraz
elektronicznego (twarde dyski, układy scalone i mikroasemblery).


3

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: