Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie powoływania do zawodowej służby wojskowej, przebiegu tej służby, podstawowych uprawnień i obowiązków służbowych żołnierzy zawodowych, otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez żołnierzy zawodowych, zwalniania z zawodowej służby wojskowej oraz przebiegu służby wojskowej kandydatów na żołnierzy zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1278
- Data wpłynięcia: 2013-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1355
1278-cz-II
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 90, poz. 593, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
16 września 2010 r. sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa
(Dz. U. Nr 184, poz. 1237 i Nr 205, poz. 1356).
Projektowany akt prawny jest zasadniczo powtórzeniem rozwiązań uchylanego
rozporządzenia. Konieczność jego opracowania wynika z dostosowania do konstytucyjnych
wymogów upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 8 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych. Jedyna różnica w porównaniu do zastępowanego
rozporządzenia dotyczy usunięcia z treści rozporządzenia określenia, że żołnierzom pełniącym
służbę poza granicami państwa przysługują uprawnienia wynikające z ustawy, jako przepis
powtarzający rozwiązania ujęte w tym akcie.
14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej, żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy
zawodowych.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ nie wprowadzają
zmian w tej kwestii do obowiązującego obecnie stanu prawnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych
Projekt uzgodniono z dowódcami różnych szczebli dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentantem żołnierzy, tj. Konwentem Dziekanów
Korpusu Oficerów WP.
7. Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
03/32rch
15
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie opiniowania żołnierzy zawodowych
Na podstawie art. 26 ust. 18 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb opiniowania oraz sposób oceniania żołnierza zawodowego, doręczania
i zapoznawania go z treścią opinii służbowej, wnoszenia i rozpatrywania od niej odwołania
oraz weryfikowania opinii ostatecznych;
2) tryb udostępniania opinii służbowej;
3) wzór arkusza opinii służbowej.
§ 2. 1. Opinię służbową sporządza się na arkuszu opinii służbowej, zwanym dalej
„arkuszem”, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2.
2. Opinię służbową o żołnierzu zawodowym wyznaczonym do pełnienia służby poza
granicami państwa sporządza się według trybu i wzoru obowiązującego w strukturze, w której
żołnierz pełni służbę.
3. Za żołnierza zawodowego wyznaczonego do pełnienia służby poza granicami państwa
uznaje się również żołnierza zawodowego wyznaczonego lub skierowanego do pełnienia
zawodowej służby wojskowej bezpośrednio w strukturze międzynarodowej poza granicami
państwa lub wyznaczonego do pełnienia zawodowej służby wojskowej bezpośrednio
w strukturze międzynarodowej lub wielonarodowej na terenie kraju.
4. Przed przekazaniem arkusza opiniującemu wypełnia się dane osobowe opiniowanego
i dane stanowiska służbowego zajmowanego przez żołnierza.
5. Opiniowany może wpisać w arkuszu własne propozycje dotyczące dalszego przebiegu
służby.
§ 3. 1. Opiniujący sporządza opinię służbową bez względu na okres, w jakim pełni on
obowiązki przełożonego.
2. Opiniujący może z własnej inicjatywy lub na wniosek opiniowanego przeprowadzić z nim
rozmowę.
§ 4. 1. W ramach opiniowania służbowego opiniujący ocenia:
1) wywiązywanie się opiniowanego z obowiązków na stanowisku służbowym według
następujących kryteriów:
− jakość,
− terminowość,
− efektywność,
− samodzielność i inicjatywa,
− planowanie i organizowanie pracy;
2) kompetencje i predyspozycje opiniowanego:
− odpowiedzialność,
− determinacja w dążeniu do celu,
− odporność na stres,
− dostosowywanie się do norm i reguł,
− kultura osobista i dbałość o wygląd zewnętrzny,
− dbałość o sprzęt i mienie (zarządzanie zasobami materialnymi),
− komunikatywność,
− umiejętność pracy w zespole,
− rozwój własny i podnoszenie kwalifikacji,
− podejmowanie decyzji.
§ 5. 1. Kryteria wywiązywania się z obowiązków służbowych na stanowisku ocenia się
następująco:
1) znacznie przewyższa wymagania – 16 pkt,
2) przewyższa wymagania – 12 pkt,
3) spełnia wymagania – 8 pkt,
4) spełnia w ograniczonym zakresie – 4 pkt,
5) nie spełnia wymagań – 0 pkt.
2. Łączna liczba punktów za wywiązywanie się z obowiązków służbowych na stanowisku
jest równa sumie punktów uzyskanych za poszczególne kryteria.
§ 6. 1. Kompetencje i predyspozycje ocenia się następująco:
1) znacznie przewyższa wymagania – 4 pkt,
2) przewyższa wymagania – 3 pkt,
3) spełnia wymagania – 2 pkt,
4) spełnia w ograniczonym zakresie – 1 pkt,
5) nie spełnia wymagań – 0 pkt.
2. Łączna liczba punktów za kompetencje i predyspozycje jest równa sumie punktów
uzyskanych za poszczególne kompetencje i predyspozycje.
§ 7. 1. Ogólną ocenę opiniowanego ustala się na podstawie sumy liczb punktów, o których
mowa w § 5 ust. 2 i § 6 ust. 2, w sposób następujący:
1) 6 (wzorowa) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego wynosi powyżej
105 punktów;
2) 5 (bardzo dobra) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się
w przedziale 76 ÷ 105 punktów;
2) 4 (dobra) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się w przedziale
46 ÷ 75 punktów;
3) 3 (dostateczna) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się w przedziale
16 ÷ 45 punktów;
4) 2 (niedostateczna) – jeżeli suma punktów uzyskana przez opiniowanego jest nie większa niż
15 punktów.
2. W przypadku, gdy opiniowany uzyskał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu sprawności
fizycznej lub nie przystąpił do tego sprawdzianu, chyba że został zwolniony ze sprawdzianu na
podstawie art. 50a ust. 3 ustawy, a suma punktów uzyskana przez opiniowanego mieści się
w przedziale wartości odpowiadającym ogólnym ocenie wzorowej, bardzo dobrej lub dobrej,
ustala się ogólną ocenę dostateczną.
2
§ 8. 1. Po przeprowadzeniu opiniowania służbowego opiniujący podpisuje oryginał opinii
służbowej i wpisuje datę jej sporządzenia, a także doręcza opiniowanemu jej potwierdzoną kopię.
2. Fakt otrzymania kopii opinii służbowej opiniowany potwierdza własnoręcznym podpisem
w arkuszu.
3. W przypadku odmowy przyjęcia przez opiniowanego kopii opinii służbowej, fakt
przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 26 ust. 10 ustawy, opiniujący potwierdza
własnoręcznym podpisem w arkuszu.
§ 9. 1. Odwołanie od opinii służbowej opiniowany wnosi na piśmie do wyższego
przełożonego, za pośrednictwem opiniującego.
2. Opiniujący, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania, przesyła opinię służbową,
wraz z odwołaniem i swoim stanowiskiem w sprawie, do wyższego przełożonego.
3. Wyższy przełożony w przypadku:
1) utrzymania w mocy opinii służbowej – w arkuszu dokonuje adnotacji o utrzymaniu w mocy
opinii służbowej;
2) zmiany lub uzupełnienia opinii służbowej – dokonuje zmian lub uzupełnień w arkuszu
pismem odręcznym w kolorze czerwonym, potwierdzając je podpisem, oraz w arkuszu
dokonuje adnotacji o zmianie lub uzupełnieniu opinii służbowej;
3) uchylenia i wydania nowej opinii służbowej – w arkuszu dokonuje adnotacji o uchyleniu
opinii służbowej, przekreśla wszystkie strony arkusza kolorem czerwonym, dokonując zapisu
o uchyleniu opinii, dołącza ją do teczki akt personalnych opiniowanego i wydaje nową
opinię służbową;
4) uchylenia opinii służbowej, jeżeli brak było podstaw prawnych do jej sporządzenia
– w arkuszu dokonuje adnotacji o uchyleniu opinii służbowej z powodu braku podstaw
prawnych do jej sporządzenia, przekreśla wszystkie strony arkusza kolorem czerwonym,
dokonując zapisu o uchyleniu opinii, i dołącza ją do teczki akt personalnych opiniowanego.
4. Wyższy przełożony w trakcie rozmowy służbowej informuje opiniowanego oraz
opiniującego o sposobie rozpatrzenia odwołania oraz doręcza opiniowanemu potwierdzoną kopię
ostatecznej opinii służbowej, potwierdzając fakt rozmowy i doręczenia własnoręcznym podpisem
w arkuszu.
5. Przy wydaniu nowej opinii służbowej przepisy § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 10. 1. Wniosek o weryfikację ostatecznej opinii służbowej opiniowany wnosi na piśmie do
dowódcy jednostki wojskowej w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z ostateczną opinią
służbową.
2. Jeżeli opiniowany nie złożył odwołania od opinii służbowej, w której przełożony ustalił
ogólną ocenę niedostateczną, termin, o którym mowa w ust. 1, biegnie od dnia, w którym opinia
stała się ostateczna.
3. Dowódca jednostki wojskowej w przypadku:
1) utrzymania w mocy opinii służbowej – w arkuszu dokonuje adnotacji o utrzymaniu w mocy
opinii służbowej;
2) zmiany lub uzupełnienia opinii służbowej – dokonuje zmian lub uzupełnień w arkuszu
pismem odręcznym w kolorze czerwonym, potwierdzając je podpisem, oraz w arkuszu
dokonuje adnotacji o zmianie lub uzupełnieniu opinii służbowej;
3) uchylenia i wydania nowej opinii służbowej – w arkuszu dokonuje adnotacji o uchyleniu
opinii służbowej, przekreśla wszystkie strony arkusza kolorem czerwonym, dokonując zapisu
o uchyleniu opinii, dołącza ją do teczki akt personalnych opiniowanego i wydaje nową
opinię służbową;
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1278-cz-II
› Pobierz plik

-
1278-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei