eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

projekt dotyczy wprowadzenia mechanizmów prawno-finansowych gwarantujących gminom o ograniczonych możliwościach rozwoju ze względu na ich położenie na terenach obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych, wyrównanie ubytków w ich dochodach własnych poniesionych wskutek wprowadzenia regulacji ograniczających gospodarowanie tymi gruntami

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1192
  • Data wpłynięcia: 2013-01-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1192

Kościelny
Nowy Dwór
SOKÓLSKI
171,00
85,50
51,30
17,10
Tykocin
BIAŁOSTOCKI
159,00
79,50
47,70
15,90
Razem:
83 791,00
41 895,50 25 137,30 8 379,10

Wykres poglądowy nr 8. Szacowana ogólna wysokość subwencji w zależności od
kwoty bazowej subwencji na 1 ha obszaru parku narodowego dla poszczególnych
gmin województwa podlaskiego.


4. Skutki prawne wprowadzonej regulacji.


Przedmiotowa regulacja stanowi odzwierciedlenie realizacji trzech doniosłych
zasad ustrojowych wyrażonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej znajdujących
również szeroki odd więk w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Są to: zasada
solidaryzmu, zasada dobra ogółu (dobra wspólnego) oraz zasada sprawiedliwości
społecznej. Zgodnie z zasadą solidaryzmu, której wykładni dokonał Trybunał
Konstytucyjny m. in. w orzeczeniu z dnia 24 kwietnia 2007 r., (sygn. akt SK 49/05)
oraz w wyroku z 24 pa dziernika 2005 r.,(sygn. akt. P 13/04) na system prawny i
poszczególne jego elementy należy patrzeć nie tylko w kontekście interesów
jednostkowych, ale także interesów ogółu. W ocenie Trybunału zasada ta, mająca
swoją podstawę w samej preambule do Konstytucji RP wymusza konieczność
ponoszenia przez członków społeczeństwa istotnych kosztów związanych ze skutkami
rożnego rodzaju wydarzeń nadzwyczajnych, z uwzględnienie w równym stopniu
interesów wszystkich zainteresowanych. Zasada solidaryzmu harmonizuje z kolei z
wyrażoną w art. 1 Konstytucji RP zasadą dobra ogółu, nakazującą patrzeć na system
nie tylko w świetle interesów jednostkowych, ale i ogółu (orzeczenie TK z 24
pa dziernika 2005 r., sygn. P 13/04). Trzecia ze wskazanych zasad – zasada
sprawiedliwości społecznej – określona w art. 2 Konstytucji RP winna być celem,
który ma urzeczywistniać demokratyczne państwo prawne. Demokratyczne państwo
prawa winno realizować ideę sprawiedliwości rozumianą jako dążenie do zachowania
26 
 
równowagi w stosunkach społecznych i powstrzymywania się od kreowania
niesprawiedliwych, niepopartych obiektywnymi wymogami i kryteriami przywilejów
dla wybranych grup obywateli. Poszanowanie zasady sprawiedliwości społecznej jest
jednym z istotnych obowiązków władzy ustawodawczej. Poszanowanie zasady
sprawiedliwości społecznej jest jednym z istotnych obowiązków władzy
ustawodawczej.

Celem niniejszego uregulowania prawnego jest – w zamierzeniu
projektodawców - zapewnienie wsparcia finansowego dla gmin o ograniczonych
możliwościach rozwoju ze względu na położenie w granicach obszarów prawnie
chronionych takich jak: parki narodowe, rezerwaty przyrody czy obszary Natura 2000
poprzez ustanowienie nowego mechanizmu współfinansowania zadań własnych gmin
( ródła dochodów własnych gmin) w postaci subwencji środowiskowej należnej ze
środków budżetowych. Należy więc podkreślić – zwłaszcza w perspektywie
wskazanych powyżej regulacji Konstytucji RP i orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
– że cel ustawy stanowi realizację trzech wskazanych powyżej, konstytucyjnych zasad
naczelnych.

W opinii projektodawców, wprowadzenie mechanizmu wsparcia finansowego
gmin poprzez ustanowienie subwencji środowiskowej będzie stanowić ważny symbol
polityki państwa odwołujący się do zasady solidaryzmu społecznego w zakresie
ochrony obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych.

5. Informacja o odbytych konsultacjach społecznych.

Projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w rozumieniu art. 34 ust. 3
Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot niniejszej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Załącznik nr 1: Tabela poglądowa ilustrująca skalę problemu: liczbę gmin,
których 50% obszaru zajmują tereny chronione* oraz szacunkową ogólną kwotę
subwencji.
27 
 
*obszary parków narodowych, rezerwatów przyrody oraz obszary Natura 2000.

%
powierzchnia powierzchni
wybranych

gminy
form
przykryty
ochrony
wybranymi
Kod
przyrody w
formami
terytorialny
Powierzchnia
gminie [w
ochrony
lp. gminy
Nazwa gminy
gminy [w ha]
ha*]
przyrody*
1 1002240140 Bardo - miasto
470,87
234,6275301
50
2 1004141120 Warlubie
20083,63
10049,6888
50
3 1008050220 Górzyca
14552,16
7289,572201
50
4 1012071020 Nied wied 7413,21
3714,271708
50
5 1020021340 Wasilków - miasto
2827,23
1400,074355
50
6 1024020520 Jasienica
9153,97
4561,833158
50
Bodzentyn - obszar
7 1026040250 wiejski 15095,18
7499,065743
50
8 1028141020 Purda
31777,01
15899,40451
50
9 1002060520 Janowice
Wielkie
5781,47
2921,327671
51
Przemków - obszar
10 1002160550 wiejski 10125,94
5173,80159
51
Małomice - obszar
11 1008100552 wiejski [cz.2]
7123,86
3605,437755
51
12 1014330720 Sadowne
14466,3
7308,592701
51
13 1028180220 Dubeninki
20528,35
10549,78394
51
14 1002240740 Złoty Stok - miasto
771,93
403,3907417
52
15 1008010620 Santok
16939,6
8823,564122
52
16 1032020420 Krzęcin 14024,85
7275,090016
52
17 1012101220 Nawojowa
5016,32
2610,534243
52
18 1012190320 Kłaj 6490,09
3360,772215
52
19 1018130220 Dubiecko
15426,18
7982,902515
52
20 1028020220 Braniewo
30585,88
15916,1358
52
21 1024020621 Jaworze
[cz.1]
2102,5
1101,679688
52
Lądek-Zdrój - obszar
22 1002080850 wiejski 9686,74
5108,244314
53
23 1008100450 Iłowa - obszar wiejski
14388,95
7617,497639
53
24 1006040320 Horodło 13043,75
6893,718208
53
25 1012010320 Drwinia
10821,45
5786,735856
53
26 1014280220 Brochów
11967,05
6393,430455
53
27 1018120320 Jeżowe 12391,07
6534,483909
53
28 1022080210 Łeba 1479
781,4817549
53
29 1026080440 Pińczów - miasto
1430,92
753,6742151
53
30 1002050320 Męcinka 14772,8
8013,617343
54
31 1006190520 Urszulin
17225,67
9222,940721
54
28 
 
Wyśmierzyce - obszar
32 1014010651 wiejski [cz.1]
2301,43
1245,255388
54
33 1014240220 Obryte
13963,69
7575,862187
54
Choroszcz - obszar
34 1020020150 wiejski
14704,3
7981,547178 54
35 1024170620 Lipowa
5864,2
3165,828002
54
36 1028141120 Stawiguda
22260,47
12048,79641
54
37 1030300450 Pyzdry - obszar wiejski
12550,15
6815,624792
54
Raszków - obszar
38 1030170650 wiejski 13235,89
7138,214277
54
Trzcińsko-Zdrój - obszar
39 1032060850 wiejski 16824,89
9004,219764
54
40 1030130720 Włoszakowice 12767,25
6882,354152
54
41 1002200650 migród - obszar wiejski
28202,18
15385,93403
55
42 1030120110 Sulmierzyce
2925,89
1619,483589
55
43 1006181120 Tomaszów
Lubelski 17104,17
9471,60818
55
Międzychód - obszar
44 1030140350 wiejski 29996,7
16558,56747
55
45 1014140220 Czosnów
12831,07
7028,931963
55
46 1014150120 Baranowo
19740,62
10801,08849
55
47 1014320420 Leszno
12492,99
6821,440191 55
Rymanów - obszar
48 1018070850 wiejski 15418,95
8425,966358
55
49 1020010450 Lipsk - obszar wiejski 17935,53
9887,049219 55
50 1020020650 Łapy - obszar wiejski
11554,08
6342,927373
55
51 1020040450 Rajgród - obszar wiejski
17198,88
9386,352488
55
52 1024030310 Wisła 11001,03
6029,284513
55
Krotoszyn - obszar
53 1030120450 wiejski 23298,5
12860,72442
55
54 1002070220 Kamienna
Góra
15797,71
8806,747238
56
55 1002070420 Marciszów
8154,32
4560,897527
56
Szczytna - obszar wiejski
56 1002081451 [cz.1] 2899,41
1620,664109
56
57 1012050820 Ropa
4906,53
2729,960991
56
58 1026100320 Łączna 6158,91
3432,280165
56
59 1028060520 Kruklanki
20148,77
11346,9499
56
60 1030020520 Lubasz
16715,64
9372,854688
56
61 1026100220 Bliżyn 14104,87
8102,444341
57
62 1018210120 Baligród
15822,57
8992,319031
57
63 1030190320 Kaczory
15050,64
8646,47276 57
Kamień Pomorski -
64 1032070340 miasto 1074,51
616,7789749
57
65 1018110920 Tuszów
Narodowy
8918,66
5174,514846
58
66 1022060820 Stara
Kiszewa
21245,26
12346,72294
58
67 1030020850 Wieleń - obszar wiejski
42553,19
24850,54343
58
29 
 
Czaplinek - obszar
68 1032030150 wiejski 35108,24
20245,92943
58
69 1002070340 Lubawka - miasto
2243,53
1322,798442
59
Trzebiatów - obszar
70 1032050850 wiejski
21490,17
12581,31382 59
71 1032100140 Barlinek
-
miasto
1755,28
1030,634487
59
72 1002210820 Walim
7909,44
4734,20017
60
73 1022020320 Chojnice
45766,2
27231,28248
60
74 1006050320 Dzwola
20039,87
12087,9929
60
75 1012170110 Zakopane
8415,59
5065,632187
60
76 1012170420 Kościelisko 13649,78
8172,254454
60
77 1020010110 Augustów
(gm.
miejska)
8092,69
4823,236879
60
78 1020050620 Hajnówka
29321,22
17660,54122
60
Drawsko Pomorskie -
79 1032030250 obszar wiejski
32174,55
19228,80155
60
Odolanów - obszar
80 1030170350 wiejski 13116,88
8007,471255
61
81 1014240720 Zatory
12001,89
7297,472755
61
82 1020120320 Jeleniewo
13139,41
7996,664369
61
83 1028010320 Bartoszyce
42755,34
25941,22238
61
84 1028080220 Barciany
29383,79
17850,81554
61
Mikołajki - obszar
85 1028100250 wiejski 24727,36
15008,22112
61
86 1032140820 Marianowo
10194,71
6176,814556
61
87 1030290120 Przemęt 22501,35
13713,47383
61
88 1002081240 Radków - miasto
1502,36
928,9830474
62
89 1004020540 Górzno - miasto
342,33
211,4668432
62
90 1018130520 Krzywcza
9496,51
5868,694361 62
91 1022100520 Sztutowo
11137,52
6959,810818
62
92 1032060920 Widuchowa
20962,66
13026,0248
62
93 1032100350 Dębno - obszar wiejski
29911,44
18719,53479
63
94 1022010520 Lipnica
30846,47
19386,24302
63
Tolkmicko - obszar
95 1028040950 wiejski 20544,28
12889,59323
63
96 1032020650 Recz - obszar wiejski 16794,33
10525,9462 63
97 1032080420 Kołobrzeg 14400,99
9024,096578
63
98 1032150250 Barwice - obszar wiejski 25085,49
15778,44526
63
99 1014160720 Ostrów
Mazowiecka
28280,52
18023,44036
64
100 1024171520 Węgierska Górka
7636,8
4874,470468
64
101 1018180420 Radomyśl nad Sanem
13385,31
8660,065492
65
102 1014370140 Bieżuń - miasto
1205,28
783,1576704
65
103 1020050920 Narewka
33936,75
22204,8701
65
Ostrów Wielkopolski
104 1030170422 [cz.2] 7614,46
4925,458975
65
30 
 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: