Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
projekt dotyczy wprowadzenia urlopu rodzicielskiego oraz dokonania zmian w przepisach dotyczących dodatkowego urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1172
- Data wpłynięcia: 2013-01-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-05-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 675
1172
finansowy może ulec zmniejszeniu lub przesunięciu na następne lata.
3.2. Skutki finansowe projektowanych zmian dla budżetu państwa.
Wydłużenie okresu opieki nad dzieckiem spowoduje wzrost wydatków na składki
emerytalno- rentowe za okres urlopu macierzyńskiego finansowane z budżetu państwa.
Składki te będą finansowane przez cały okres sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, co
stanowi dodatkowy koszt dla budżetu państwa. Wydatki budżetu państwa wzrosną z jednej
strony z tytułu wyższych niż prognozowane wydatki na zasiłki macierzyńskie (dłuższy
okres wypłaty) i konieczności wyższej dotacji uzupełniającej do FUS, z drugiej zaś
bezpośrednio z tytułu opłacania składek za osoby korzystające z prawa do przedłużonej
płatnej opieki nad małym dzieckiem.
Rok
Wydatki budżetu państwa z
tytułu opłacania składek po
wprowadzeniu zmiany
(w mln zł)
2013
440
2014
755
2015
796
2016
837
2017
878
2018
918
Podobnie jak w przypadku zasiłków wyniki zaprezentowane w powyższej tabeli należy
traktować jako maksymalny wzrost wydatków budżetu państwa na składki.
Przyjęcie założenia, że jedynie określony procent rodziców zdecyduje się na skorzystanie z
urlopu rodzicielskiego (z zasiłkiem macierzyńskim w zmniejszonej wysokości) oznacza, że
wzrost wydatków budżetu państwa na składki będzie jedynie określonym procentem
przedstawionych powyżej kwot maksymalnych.
Rok
50% korzystających
70% korzystających
90% korzystających
Wzrost wydatków na składki
(mln zł)
2013
220*
308*
396*
2014
378
529
680
2015
398
557
717
2016
419
586
753
2017
439
614
790
2018
459
643
826
zakładając wejście w życie przepisów od 10 czerwca 2013r.:
3.3. Skutki finansowe projektowanych zmian dla budżetów jednostek
samorządu
terytorialnego.
Projektowana zmiana nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy Projektowane zmiany będą wywierać wpływ na
rynek pracy.
Wydłużenie łącznego okresu płatnych urlopów - poprzez podwyższenie wymiaru
dodatkowego urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach urlopu
macierzyńskiego oraz wprowadzenie instytucji urlopu rodzicielskiego - może wywołać
zwiększone zapotrzebowanie na pracowników, którzy mogliby zastąpić
pracowników korzystających z takich urlopów, co oznaczałoby możliwość zwiększenia
liczby pracowników zatrudnianych na podstawie umowy o pracę na czas określony w celu
zastępstwa nieobecnego pracownika.
Jednocześnie, ze względu na możliwość skorzystania z dodatkowego urlopu
macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, a także z
urlopu rodzicielskiego zarówno przez pracownicę - matkę dziecka, jak i pracownika - ojca
dziecka, na równych zasadach, nowe rozwiązania prawne nie powinny skutkować
dyskryminacją kobiet na rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja może mieć wpływ na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przewiduje ona bowiem
nowa instytucję urlopu rodzicielskiego, który poprzez zasadę jego wykorzystywania
bezpośrednio po dodatkowym urlopie macierzyńskim (lub po dodatkowym urlopie na
warunkach urlopu macierzyńskiego) może znacznie wydłużyć okres
nieobecności w pracy pracownika korzystającego z uprawnień rodzicielskich,
uniemożliwiając pracodawcy korzystanie z jego wiedzy i umiejętności. Jednocześnie taki
pracodawca będzie zmuszony do poniesienia nowych kosztów związanych z rekrutacją
pracownika zatrudnianego na zastępstwo, a także z jego przygotowaniem do podjęcia
obowiązków służbowych. Jednak w dalszej perspektywie czasowej dla pracodawcy taka
zamiana pracowników na stosunkowo długi czas może okazać się korzystna w
prowadzeniu polityki kadrowej. Po długotrwałym zastępstwie istnieje większe
prawdopodobieństwo, że strony stosunku pracy zdecydują się na podjęcie stałej współpracy.
Należy jednak założyć, że projektowane rozwiązania dotyczące możliwości dzielenia się
dodatkowym urlopem macierzyńskim (dodatkowym urlopem na warunkach
urlopu macierzyńskiego), a także urlopem rodzicielskim między rodzicami dziecka, jak
również możliwość łączenia korzystania z takich urlopów z wykonywaniem pracy -
powinny złagodzić skutki wydłużonego okresu nieobecności pracowników korzystających z
uprawnień rodzicielskich, jakie będą mogli ponosić pracodawcy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej
Warszawa, 31 stycznia 2013 r.
BAS–WAPEiM–122/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Beata Szydło)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o
świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa przewiduje wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących
dodatkowego urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach
urlopu macierzyńskiego, a także przewiduje wprowadzenie nowej instytucji –
płatnego urlopu rodzicielskiego.
Zmiany dotyczące dodatkowego urlopu macierzyńskiego i dodatkowego
urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego mają na celu uelastycznienie
możliwości korzystania z tych urlopów, a także ich wydłużenie.
Proponowany nowy rodzaj urlopu – urlop rodzicielski byłby udzielany w
wymiarze 26 tygodni niezależnie od liczby dzieci urodzonych przy jednym
porodzie. Jego udzielenie byłoby możliwe wyłącznie bezpośrednio po
wykorzystaniu pełnego wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego (urlopu
na warunkach urlopu macierzyńskiego). Z tytułu urlopu rodzicielskiego
przysługiwałby zasiłek macierzyński. Jego wysokość wynosiłaby 60% podstawy
wymiaru zasiłku.
Projekt zawiera przepisy przejściowe. Ustawa ma wejść w życie z dniem
10 czerwca 2013 r.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1172
› Pobierz plik