Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
projekt dotyczy ochrony zdrowia dzieci w wieku szkolnym poprzez ograniczenie dostępu na terenie placówek szkolnych i wychowawczych do produktów żywnościowych zawierających znaczne ilości składników szkodliwych dla ich rozwoju
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1127
- Data wpłynięcia: 2012-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 35
1127
Druk nr 1127
Warszawa, 28 września 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o bezpieczeństwie
żywności i żywienia.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jana Burego.
(-) Edmund Borawski; (-) Krzysztof Borkowski; (-) Jan Bury; (-) Marek Gos;
(-) Jarosław Górczyński; (-) Eugeniusz Tomasz Grzeszczak; (-) Jan Łopata;
(-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Ozga; (-) Janusz Piechociński;
(-) Marek
Sawicki;
(-) Henryk
Smolarz;
(-) Zbigniew
Sosnowski;
(-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa Tokarska;
(-) Piotr Zgorzelski; (-) Stanisław elichowski.
p r o j e k t
USTAWA
z dnia ___________ 2012 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tj.
Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 ust. 3 dodaje się pkt 11a i 11b w brzmieniu:
„11a) syntetyczne substancje słodzące – otrzymane syntetycznie związki
chemiczne używane w celu nadania słodkiego smaku środkom
spożywczym lub jako słodziki stołowe, w szczególności substancje
(numery według systemu oznaczeń Unii Europejskiej): E 420, E 421,
E 950, E 951, E 952, E 953, E 954, E 955, E 957, E 959, E 961, E
962, E 965, E 966, E 967, E 968;
11b) kwasy tłuszczowe trans – wszystkie izomery kwasów tłuszczowych,
o 14,16,18, 20 lub 22 atomach węgla i jednym lub większej liczbie
wiązań podwójnych o konfiguracji trans, tj. izomery trans kwasów
tłuszczowych C14:1, C16:1, C18:1, C18:2, C18:3, C20:1, C20:2,
C22:1, C22:2 oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe z wiązaniami
podwójnymi o konfiguracji trans oddzielonymi grupą metylenową.”
2) po rozdziale 7 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:
„Rozdział 7a
ywność w szkołach
Art. 28a. 1. Na terenach przedszkoli, szkół podstawowych, szkół
gimnazjalnych oraz innych zakładów i placówek oświatowo-
1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2010, Nr 21, poz. 105, Nr 182, poz. 1228 i nr
230, poz. 1511 oraz z 2011 r., Nr 106, poz. 622, Nr 122,poz. 692 i Nr 171, poz. 1016.
wychowawczych oraz opiekuńczo-wychowawczych zabrania się
sprzedaży, podawania, reklamy lub prezentacji żywności oraz
napojów zawierających:
1) więcej niż 1,25g soli na 100 g produktu;
2) więcej niż 0,5g sodu na 100g produktu;
3) wzmacniacze smaku, w tym E621-glutaminian sodu, E627-
guanlan disodowy, E631-inzonian disodowy;
4) syntetyczne substancje słodzące i preparaty słodzące
zawierające fruktozę;
5) więcej niż 1 g kwasów tłuszczowych trans na 100g produktu;
6) więcej niż 10 g cukrów prostych na 100g produktu.
2. Dyrektor przedszkola, szkoły podstawowej, szkoły gimnazjalnej
oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych
oraz opiekuńczo-wychowawczych, w przypadku stwierdzenia
naruszenia zakazu, o którym mowa w ust. 1, jest uprawniony do
rozwiązania, bez zachowania terminów wypowiedzenia, umów
łączących przedszkole, szkołę podstawową, szkołę gimnazjalną
lub inny zakład bądź placówkę oświatowo-wychowawczą lub
opiekuńczo-wychowawczą z podmiotem naruszającym zakaz z
winy tego podmiotu, bez odszkodowania.
Art. 28b. Minister właściwy do spraw zdrowia przedstawia Sejmowi raz na
dwa lata, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po
dwuletnim okresie, szczegółowe sprawozdanie z realizacji
przepisów Rozdziału 7a ustawy, a w szczególności o liczbie
stwierdzonych naruszeń ustawy oraz wpływu stosowania art. 28a
na zdrowie i zwyczaje żywieniowe dzieci i młodzieży w wieku
szkolnym.”
3) w art. 103 w ust. 1 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
2
„8. nie przestrzega zakazu określonego w art. 28a ust. 1;”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel wydania ustawy.
Projekt niniejszej ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
bezpieczeństwie żywności i żywienia (tj. Dz. U. z 2010 r., Nr 136, poz. 914 z późn. zm.).
Planowana regulacja ma na celu ochronę zdrowia dzieci w wieku szkolnym poprzez
ograniczenie dostępu na terenie placówek szkolnych i wychowawczych do produktów
żywnościowych zawierających znaczne ilości składników szkodliwych dla ich rozwoju.
Według danych wiatowej Organizacji Zdrowia aż 29 proc. polskich 11-latków ma
nadwagę. Spośród przebadanych 39 krajów Polska znalazła się dopiero na miejscu
siódmym od końca. Jak pokazują badania przeprowadzone zarówno w Polsce, jak i w
innych krajach europejskich, wskaźnik nadwagi i otyłości społeczeństwa, szczególnie w
grupie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym rośnie w zastraszającym tempie. Zjawisko to
jest związane przede wszystkich z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi, jak również
z coraz mniejszą aktywnością fizyczną. Niedoborowe lub źle zbilansowane żywienie w
okresie dojrzewania może spowodować nieodwracalne zahamowania tempa rozwoju
dziecka. Sposób żywienia dzieci i młodzieży powinien być więc zgodny z ich aktualnym
stadium rozwojowym i fizjologicznym. W wieku dojrzewania ma miejsce szczególnie
szybki wzrost i rozwój organizmu, czego wyrazem jest między innymi skok wzrostowy.
Zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe w tym okresie są wyższe aniżeli w
jakimkolwiek innym okresie życia (podwojenie wagi ciała, przyrost długości ciała o ok.
7cm. ). Zaspokojenie potrzeb żywieniowych młodzieży w tym wieku warunkuje zarówno
prawidłowy przebieg dynamicznych procesów rozwojowych, jak również sprzyja
zapewnieniu dobrego zdrowia w przyszłości, z większym prawdopodobieństwem chroniąc
przed rozwojem chorób cywilizacyjnych, tj. np. miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy
2 ródło: Ziemlański .: Podstawy prawidłowego żywienia człowieka. Zalecenia żywieniowe dla ludności w
Polsce. Warszawa, Instytut Danone, 1998
3
osteoporoza. Istnieją bowiem liczne dowody naukowe potwierdzające wpływ czynników
żywieniowych na rozwój chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, otyłość czy
cukrzyca. Aby realizować skuteczną profilaktykę przewlekłych chorób dietozależnych,
należy ograniczyć – w pierwszej kolejności - promowanie artykułów spożywczych
zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie
jest niewskazana, w szczególności tłuszcze, nasycone kwasy tłuszczowe, izomery trans
nienasyconych kwasów tłuszczowych, cukry proste oraz sól. Do grupy tej zaliczono przede
wszystkim - wyroby cukiernicze, i ciastkarskie, margaryny twarde (kostkowe), żywność
typu fast-food (np. frytki, pizza, hamburgery), słone przekąski (m.in. chipsy, słone paluszki,
popcorn), napoje słodzone (gazowane i niegazowane) czy napoje energetyzujące.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom wiatowa Organizacja Zdrowia oraz
Komisja Europejska, a także rządy wielu państw europejskich apelują do producentów
żywności o ograniczenie w produkowanych wyrobach składników szkodliwych takich jak:
tłuszcz, kwasy tłuszczowe nasycone, izomery kwasów tłuszczowych, nadmiar cukru czy
sód oraz prowadzenie w sposób odpowiedzialny marketingu tych produktów, w
szczególności w miejscach, w których różne formy reklamy wpływają w sposób
największy na szczególne grupy konsumentów jakimi są dzieci i młodzież tj. m. in. w
przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach gimnazjalnych oraz innych placówkach
oświatowych i opiekuńczych. Autorzy niniejszego projektu w pełni popierają powyższe
postulaty, które w ich opinii zasługują na jak najszybsze uwzględnienie.
Z
powyżej wskazanych powodów w opinii projektodawców uzasadnione jest
wdrożenie odpowiednich działań zapobiegawczych, skutkujących zmianą zwyczajów
żywieniowych wśród dzieci i młodzieży polegającą przede wszystkim na zwiększeniu
spożycia warzyw i owoców, produktów zbożowych z pełnego przemiału, mleka i
produktów mlecznych, a także ryb, przy równoczesnym ograniczaniu spożycia tłuszczy,
zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego, cukru i słodyczy oraz soli kuchennej. Niewątpliwie
równie ważną kwestią jest zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie zasad
zdrowego i odpowiedzialnego odżywiania się i stylu życia.
Planowana regulacja ma doprowadzić do wyeliminowania sprzedaży i podawania
produktów spożywczych i napojów zawierających jeden z wymienionych poniżej
3 Ibidem
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1127
› Pobierz plik