Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1054
- Data wpłynięcia: 2013-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 311
1054
Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie,
44)
Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie,
45)
Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie,
46)
Izbą Zbożowo-Paszową,
47)
Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
Do projektu uwagi zgłosiło Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A.
w Łomży oraz Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. w Łomży wnioskowało
o utrzymanie stosowania płatności związanej do skrobi lub ewentualnie zmianę okresu
referencyjnego dla płatności niezwiązanej z produkcją z 2007/2008 na 2011 r. lub 2012 r.
Uwaga nie została uwzględniona. Zgodnie z harmonogramem określonym
w załączniku XI do rozporządzenia nr 73/2009, pomoc produkcyjna dla producentów
ziemniaków na skrobię przewidziana w tytule IV rozdział 1 sekcja 2 może być stosowana co
najwyżej do 2011 r. Ponieważ zgodnie z art. 132 ust. 8 rozporządzenia nr 73/2009 krajowe
płatności uzupełniające nie są udzielane z tytułu działalności rolniczej, w odniesieniu do
której płatności bezpośrednie nie są przewidziane w państwach członkowskich innych niż
nowe państwa członkowskie, a stosowana w Polsce płatność związana do skrobi była krajową
płatnością uzupełniającą i mogła być stosowana co najwyżej do 2011 r., tj. do czasu
stosowania w państwach UE–15 pomocy produkcyjnej w tym sektorze.
Realizacja
płatności związanej do skrobi nie jest też możliwa w ramach przejściowego
wsparcia krajowego w 2013 r. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 133a ust. 3
rozporządzenia nr 73/2009 warunki przyznawania przejściowego wsparcia krajowego są
identyczne z warunkami przyznawania krajowych płatności uzupełniających na rok 2012.
Jednocześnie należy zauważyć, że wprowadzanie zmian w okresach referencyjnych
spowodowałoby, że płatności de facto utraciłyby charakter historyczny, ponieważ decyzje
produkcyjne rolników uwzględniałyby oczekiwania w zakresie „przesuwania” okresów
referencyjnych. Płatności bezpośrednie nie spełniałyby wówczas swojego nadrzędnego celu,
którym jest wspieranie dochodów rolniczych (a nie powodowanie zachęt do zwiększania
produkcji), a sektor rolny obniżyłby swoją konkurencyjność, ponieważ rolnicy
dostosowywaliby swoją produkcję, kierując się w większym stopniu wysokością płatności
w
poszczególnych sektorach. Tym samym struktura produkcji w mniejszym stopniu
odzwierciedlałaby faktyczne zapotrzebowanie rynku.
7
Krajowa Rada Izb Rolniczych wnioskowała o wprowadzenie do projektu ustawy
przepisu zobowiązującego Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do
obowiązkowego powiadamiania rolnika o dokonanym przelewie płatności na rachunek
bankowy lub ewentualnym wystawieniu decyzji w sprawie przyznania płatności w sposób
wskazany przez rolnika (np. telefonicznie, pocztą elektroniczną lub sms-em).
Uwaga nie została uwzględniona. Zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia nr 73/2009
płatności są przekazywane w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 30 czerwca kolejnego roku
kalendarzowego. Znany jest więc generalny termin wypłaty płatności. Nakładanie
dodatkowych obowiązków informacyjnych na Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa nie jest uzasadnione. Oznaczałoby to skomplikowanie procedur, wiązałoby się ze
zwiększonymi nakładami administracyjnymi i mogłoby spowodować opóźnienia w realizacji
płatności.
Krajowa Rada Izb Rolniczych wnosiła ponadto o zmianę brzmienia art. 19 ust. 11
ustawy o płatnościach, tak aby rolnik mógł wystąpić do Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa z żądaniem doręczenia decyzji, która uwzględnia w całości żądanie
rolnika i nie określa zmniejszeń lub wykluczeń oraz nie ustala kwot podlegających
odliczeniu, w dowolnym terminie.
Uwaga nie została uwzględniona. Należy jednak podkreślić, że rolnik może,
w każdym terminie, złożyć do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa wniosek o udostępnienie decyzji spełniającej żądanie rolnika. Wzór
takiego wniosku został opracowany przez tę Agencję i jest dostępny na stronie internetowej
)
z dnia
w sprawie stawek płatności uzupełniających za 2013 r.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 oraz z 2013 r.
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Stawka płatności uzupełniającej za 2013 r. na 1 ha powierzchni:
1) uprawy roślin określonych w § 2 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością
uzupełniającą oraz szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty
płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 40, poz. 326,
z 2010 r. Nr 39, poz. 217, z 2011 r. Nr 48, poz. 251, z 2012 r. poz. 280 i 1287 oraz
z 2013 r. poz. …) oraz powierzchni gruntów ornych określonych w § 2a tego
rozporządzenia – wynosi … zł;
2) uprawy roślin przeznaczonych na paszę uprawianych na trwałych użytkach zielonych
określonych w § 2 ust. 2 rozporządzenia wymienionego w pkt 1 – wynosi … zł;
3) uprawy chmielu, o której mowa w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r.
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego – wynosi … zł.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17 ust. 1
pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 oraz z 2013 r. poz. …). Na podstawie wyżej
wymienionego przepisu minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, stawki
płatności uzupełniających do poszczególnych upraw i do powierzchni gruntów ornych, na
których nie jest prowadzona uprawa roślin, mając na względzie możliwość zróżnicowania
stawek w zależności od preferowanych kierunków rozwoju produkcji rolnej, jak również
założenia do ustawy budżetowej na dany rok.
W projekcie rozporządzenia stawki płatności uzupełniających za 2013 r. na 1 ha
powierzchni upraw ustalono, uwzględniając:
1) decyzję Komisji Europejskiej z dnia
… zatwierdzającą przyznanie przejściowego
wsparcia krajowego w Polsce za rok 2013, zgodnie z którą maksymalna kwota płatności
nie może przekroczyć:
– dla roślin określonych w § 2 ust. 1 i 3 oraz powierzchni gruntów ornych określonych
w § 2a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 marca 2009 r.
w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych
warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. Nr 40, poz. 326, z 2010 r. Nr 39, poz. 217, z 2011 r. Nr 48,
poz. 251, z 2012 r. poz. 280 i 1287 oraz z 2013 r. poz. …) (Sektor I) – … euro
(… euro/ha),
– dla upraw roślin przeznaczonych na paszę uprawianych na trwałych użytkach
zielonych, o których mowa w § 2 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia (Sektor
V) – … euro (… euro/ha),
– dla chmielu (Sektor II) – … euro;
2) powierzchnie referencyjne określone dla poszczególnych sektorów oraz podane przez
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa powierzchnie upraw, które mogą
zostać objęte płatnościami uzupełniającymi, wynikające ze złożonych przez rolników
wniosków o przyznanie płatności do gruntów rolnych:
– dla roślin określonych w § 2 ust. 1 i 3 oraz powierzchni gruntów ornych określonych
w § 2a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 marca 2009 r.
2
w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych
warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Sektor I) – … ha,
– dla upraw roślin przeznaczonych na paszę uprawianych na trwałych użytkach
zielonych, o których mowa w § 2 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia
(Sektor V; płatność zwierzęca) – … ha,
– dla chmielu (Sektor II) – … ha w przypadku płatności do uprawy chmielu, o której
mowa w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego;
3) kurs wymiany euro na walutę krajową. Wysokość stawki płatności w złotych ustalana jest
według kursu wymiany, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia
(Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że terminem
operacyjnym dla kursu wymiany jest data określona w art. 45 ust. 2 rozporządzenia Rady
(WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki
rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1, z późn. zm.), a więc ostatni kurs wymiany
walut ustalony przez Europejski Bank Centralny przed dniem 1 października roku, dla
którego pomoc została przyznana. W odniesieniu do kampanii roku 2013 zastosowany
zostanie kurs wymiany ustalony przez Europejski Bank Centralny na dzień …,
opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, który wynosi … zł za 1 EUR.
Stawkę płatności dla roślin określonych w § 2 ust. 1 i 3 oraz powierzchni gruntów
ornych określonych w § 2a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 marca
2009 r. w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych
warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego wyliczono jako iloraz kwoty w ramach pułapu określonego w decyzji Komisji
Europejskiej z dnia … i powierzchni wynikającej ze złożonych przez producentów rolnych
wniosków o przyznanie tej płatności/powierzchni referencyjnej. Stawkę płatności dla chmielu
(Sektor II) wyliczono jako iloraz kwoty w ramach pułapu określonego w decyzji Komisji
Europejskiej z dnia … i powierzchni analogicznej jak w poprzednich latach, z uwagi na fakt
że jest to płatność historyczna, a producenci rolni nie deklarują w swoich wnioskach
powierzchni związanej z tą płatnością. Stawka płatności do roślin przeznaczonych na paszę
uprawianych na trwałych użytkach zielonych została obliczona jako iloraz kwoty w ramach
3
pułapu określonego w decyzji Komisji Europejskiej z dnia … i powierzchni wynikającej ze
złożonych przez producentów rolnych wniosków o przyznanie tej płatności/ powierzchni
referencyjnej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.) i dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1054
› Pobierz plik