Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1054
- Data wpłynięcia: 2013-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 311
1054
w ustawie o płatnościach w tym zakresie ograniczono do:
1) zmiany definicji „płatności uzupełniających” (art. 2 pkt 10 ustawy o płatnościach),
przywołując jako podstawę ich stosowania art. 133a rozporządzenia nr 73/2009
w miejsce art. 132 rozporządzenia nr 73/2009,
2) zmiany przepisów art. 7 ust. 4, art. 22b ust. 3, art. 24ab ust. 6, art. 24ac ust. 6 ustawy
o płatnościach, zgodnie z którymi wysokość płatności ustala się przy uwzględnieniu
art. 132 ust. 2 rozporządzenia nr 73/2009 (art. 132 rozporządzenia nr 73/2009 miał
zastosowanie do 2012 r., w odniesieniu do roku 2013 należy uwzględnić art. 133a
ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009),
3) uchylenia lit. b w art. 17 ust. 1 pkt 1, dodania pkt 1b w art. 17 ust. 1 oraz zmiany
brzmienia art. 24ab ust. 9 i art. 24ac ust. 9 ustawy o płatnościach z uwagi na zmianę
podstawy prawnej wydawania przez Komisję Europejską decyzji zatwierdzających
maksymalną wysokość środków finansowych dla płatności niezwiązanej do tytoniu
oraz płatności niezwiązanej do skrobi oraz z uwagi na przejściowy charakter wsparcia
(w stosunku do pierwotnego brzmienia ww. przepisów usunięto wyraz „corocznie”
oraz zastąpiono wyraz „określa” wyrazem „określi”, ponieważ – ze względu na
jednorazowy charakter przejściowego wsparcia krajowego – stawki płatności zostaną
określone wyłącznie na rok 2013).
Dzięki temu wsparcie będzie kierowane do tych samych sektorów, a warunki
przyznawania płatności pozostaną identyczne, zapewniając zgodność przepisów ustawy
z rozporządzeniem nr 73/2009. Oznacza to, że wsparcie krajowe w 2013 r. będzie
realizowane w następujących sektorach: sektor I (który obejmuje m.in. zboża, rośliny oleiste,
wysokobiałkowe i motylkowate), sektor upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych
(sektor, w którym stosowano tzw. płatność zwierzęcą), sektor chmielu, sektor skrobi
ziemniaczanej i sektor tytoniu.
Zgodnie z motywem 2 rozporządzenia nr 671/2012, w celu utrzymania kwot płatności
bezpośrednich w roku kalendarzowym 2013 na poziomie podobnym do poziomu z roku 2012,
właściwe jest ustanowienie mechanizmu dostosowania płatności bezpośrednich na 2013 r.,
mającego podobny skutek jak modulacja.
W przypadku nowych państw członkowskich innych niż Bułgaria i Rumunia, a więc
również w przypadku Polski, mechanizm dostosowania polega na zmniejszeniu każdej kwoty
2
płatności bezpośrednich przyznanej rolnikowi w roku kalendarzowym 2013 powyżej kwoty
300 000 euro o 4%.
Modulacja
była stosowana na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 73/2009,
natomiast mechanizm dostosowania płatności, który zastąpi modulację, będzie stosowany na
podstawie art. 10a rozporządzenia nr 73/2009. Stąd wynika potrzeba zmiany brzmienia części
wspólnej w art. 7 ust. 4, art. 19 ust. 2 pkt 3 oraz art. 22b ust. 3 ustawy o płatnościach.
W porównaniu do wersji projektu przekazanej do konsultacji społecznych i do
konsultacji międzyresortowych projekt rozszerzono o zmianę brzmienia art. 39 ustawy
o płatnościach, uwzględniając uwagę zgłoszoną przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa. Projektowana zmiana wynika z konieczności dostosowania art. 39
ustawy o płatnościach do zmienionych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego
(kpa) oraz zmienionych przepisów ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.).
Nowelizacją kpa, która weszła w życie z dniem 11 kwietnia 2011 r., zmieniono m.in.
przepis art. 155 kpa dotyczący uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej, na mocy której
strona nabyła prawo. Obecnie kompetencje w tym zakresie posiada tylko organ, który wydał
tę decyzję (do czasu nowelizacji był to zarówno organ, który wydał decyzję, jak i organ
wyższego stopnia). Zgodnie natomiast z obecnym brzmieniem art. 39 ustawy o płatnościach
kompetencja taka przysługuje organowi wyższego stopnia.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że od dnia 1 sierpnia 2012 r. w art. 29 ustawy
z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zmienionym
przez art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 27 stycznia 2012 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 243),
dopuszczona została możliwość ustalenia kwoty nienależnie pobranych środków finansowych
również w decyzji w sprawie przyznania płatności. To zaś oznacza, że gdyby art. 39 ustawy
o płatnościach nie został zmieniony, a zaistniałyby przesłanki do jego zastosowania, właściwe
do zmiany jednej decyzji byłyby dwa różne instancyjnie organy: organ wyższego stopnia –
w odniesieniu do sprawy przyznania płatności oraz organ, który wydał decyzję ostateczną –
w odniesieniu do sprawy ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności.
Uzasadniona jest zatem zmiana art. 39 ustawy o płatnościach przez określenie jako
organu właściwego do zmiany decyzji w sprawie przyznania płatności, w przypadku,
o którym mowa w art. 155 kpa, organu, który wydał decyzję ostateczną.
3
Projektowany art. 2 wprowadza przepisy umożliwiające stosowanie dotychczasowych
regulacji w odniesieniu do postępowań w sprawach wszczętych i niezakończonych decyzją
ostateczną.
Projektowany art. 3 umożliwi wydanie nowej decyzji na podstawie dotychczasowych
przepisów, w przypadku wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną do dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy.
Projektowany art. 4 zachowuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a, art. 24ab ust. 9, art. 24ac ust. 9 oraz art. 24c ustawy
wymienionej w projektowanym art. 1. Dzięki temu, w przypadku wznowienia postępowania
zakończonego decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, będzie
możliwe wydanie nowej decyzji o przyznaniu płatności uzupełniających na podstawie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych upoważnień.
Projektowany art. 4 ust. 2 umożliwia wprowadzanie zmian w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. a oraz art. 24c ustawy wymienionej
w projektowanym art. 1.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), oraz na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nikt nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie powyższej ustawy.
W dniu 5 lipca 2012 r. wystąpiono do Rady Ministrów z wnioskiem o umieszczenie
projektu ustawy w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Decyzją Zespołu do
spraw Programowania Prac Rządu z dnia 13 listopada 2012 r. projekt ustawy został włączony
do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie przepisów Unii Europejskiej, w związku z tym
nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projektowana ustawa będzie oddziaływała na rolników będących beneficjentami
krajowych płatności uzupełniających, umożliwiając stosowanie wsparcia krajowego w tych
samych sektorach i na tych samych warunkach co w 2012 r.
Ponadto projektowana ustawa będzie oddziaływała na rolników otrzymujących
płatności w kwotach wymagających zastosowania mechanizmu dostosowania, którego skutek
będzie podobny do skutku stosowania modulacji w 2012 r.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został przesłany do konsultacji z następującymi organizacjami
społecznymi:
1)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych,
2)
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
3)
Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność”,
4)
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”,
5)
Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej,
6)
Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
7)
Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”,
8)
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
9)
Federacją Związków Pracodawców Dzierżawców i Właścicieli Rolnych,
10)
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników,
11)
Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych,
12)
Krajową Radą Izb Rolniczych,
13)
Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego,
14)
Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”,
15)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
5
16)
Forum Związków Zawodowych,
17)
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
18)
Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej,
19)
Związkiem Rzemiosła Polskiego,
20)
Business Centre Club,
21)
Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”,
22)
Krajową Radą Spółdzielczą,
23)
Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
24)
Radą Gospodarki ywnościowej,
25)
Polskim Związkiem Ogrodniczym,
26)
Polską Izbą Ogrodniczą,
27)
Związkiem Sadowników RP,
28)
Związkiem Sadowników Polskich,
29)
Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych,
30)
Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa,
31)
Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce,
32)
Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej,
33)
Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów,
34)
Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie,
35)
Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu,
36)
Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile,
37)
Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.,
38)
Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.,
39)
Polskim Związkiem Producentów Chmielu,
40)
Związkiem Polskich Producentów Chmielu,
41)
Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu,
42)
Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1054
› Pobierz plik