eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

– 20 –
11) art. 22c otrzymuje brzmienie:
„Art. 22c. 1. Przewoźnik kolejowy i zarządca może zawrzeć z kandydatem na
maszynistę umowę zobowiązującą tego kandydata do zwrotu części albo całości
kosztów poniesionych na jego szkolenie, jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy
o pracę lub innego stosunku prawnego wiążącego kandydata na maszynistę
z odpowiednio przewoźnikiem kolejowym albo zarządcą nastąpiło przed ustalonym
w tej umowie terminem, z przyczyny leżącej po stronie tego kandydata.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku szkolenia maszynisty
ubiegającego się o uzyskanie kolejnego świadectwa maszynisty.”;
12) po art. 22c dodaje się art. 22ca w brzmieniu:
„Art. 22ca. 1. Przewoźnik kolejowy, zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej
i przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, na rzecz którego
maszynista albo prowadzący pojazdy kolejowe świadczy pracę lub usługi na podstawie
jakiegokolwiek stosunku prawnego, jest obowiązany uzyskać pisemne oświadczenie o:
1)
świadczeniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego,
zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego
przewozy w obrębie bocznicy kolejowej albo
2) niewykonywaniu
czynności maszynisty albo prowadzącego pojazdy kolejowe na
rzecz innego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej
lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oświadczenie powinno zawierać
informację dotyczącą przeciętnej tygodniowej liczby godzin prowadzenia pojazdu
kolejowego lub pociągu u innego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika
bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy
kolejowej.
3. Jeżeli zostało złożone oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przewoźnik
kolejowy, zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej i przedsiębiorca wykonujący
przewozy w obrębie bocznicy kolejowej przekazuje je Prezesowi UTK, nie później niż
w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.”;
13) w art. 65 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Maszynista i prowadzący pojazdy kolejowe, który uchyla się od złożenia
oświadczenia, o którym mowa w art. 22ca ust. 1, albo zawiera w nim informacje
niezgodne ze stanem faktycznym, podlega karze grzywny.”;
– 21 –
14) w art. 66 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a i 3b w brzmieniu:
„3a) zarządca, przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej lub
przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, który nie
przekazał w terminie Prezesowi UTK oświadczeń, o których mowa w art. 22ca
ust. 1 pkt 1;
3b) przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu
usług trakcyjnych, bez dokumentów uprawniających, o których mowa w art. 18
i art. 43;”.
Art. 2. W ustawie z dnia 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
(Dz. U. Nr 214, poz. 1658) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w ust. 1 wyrazy „1 grudnia 2017 r.” zastępuje się wyrazami „29 października 2018 r.”;
2)
w ust. 3 wyrazy „1 grudnia 2017 r.” zastępuje się wyrazami „29 października 2018 r.”;
3) dodaje
się ust. 4–6 w brzmieniu:
„4. Osoby, które przed dniem 29 października 2013 r. rozpoczęły szkolenie na
stanowisko maszynisty pojazdów trakcyjnych, maszynisty zakładowego, kierowcy
lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM, kierowcy drezyny i wózka motorowego,
maszynisty wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych
i kolejowej sieci trakcyjnej, z wyłączeniem maszyn do kolejowych robót budowlanych,
które nie są przeznaczone do jazdy po czynnych torach stacyjnych i szlakowych, na
podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, mogą nabywać uprawnienia na
te stanowiska na podstawie tych przepisów.
5. Osoby, które przed dniem 29 października 2013 r. rozpoczęły szkolenie albo
nabyły uprawnienia do wykonywania czynności na stanowisku pomocnika maszynisty
pojazdów trakcyjnych, mogą nabywać uprawnienia maszynisty pojazdów trakcyjnych
na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa
w ust. 1.
6. Czynności na stanowisku pomocnika maszynisty pojazdów trakcyjnych mogą
być wykonywane nie dłużej niż do dnia 29 października 2018 r.”.
Art. 3. 1. Przewoźnicy kolejowi, którzy są uprawnieni do dostępu do infrastruktury
kolejowej na podstawie certyfikatu bezpieczeństwa, oraz zarządcy infrastruktury, którzy
zarządzają infrastrukturą kolejową na podstawie autoryzacji bezpieczeństwa, wydanych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują regulacje wewnętrzne zatwierdzone przez
– 22 –
Prezesa UTK zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18e ustawy, o której mowa
w art. 1, do wymagań określonych w instrukcjach i wytycznych, opracowanych na podstawie
art. 13 ust. 1a pkt 10 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
a następnie przekażą je Prezesowi UTK, w terminie 2 miesięcy od dnia zamieszczenia tych
instrukcji i wytycznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu
Transportu Kolejowego.
2. Prezes UTK zatwierdza, w drodze decyzji, zmienione regulacje wewnętrzne,
o których mowa w ust. 1, w terminie 2 miesięcy od dnia ich otrzymania, jeżeli stwierdzi ich
zgodność z instrukcjami i wytycznymi opracowanymi na podstawie art. 13 ust. 1a pkt 10
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
3. W przypadku stwierdzenia niezgodności zmienionych regulacji wewnętrznych,
o których mowa w ust. 1, z instrukcjami i wytycznymi opracowanymi na podstawie art. 13
ust. 1a pkt 10 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, Prezes
UTK cofa, w drodze decyzji, w całości albo w części, odpowiednio certyfikat bezpieczeństwa
albo autoryzację bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę zakres stwierdzonych niezgodności oraz
ich wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
4. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
postępowania w sprawie wydania, przedłużenia ważności, zmiany lub cofnięcia certyfikatów
bezpieczeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa prowadzi się dalej na podstawie przepisów
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 4. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy lista podmiotów uprawnionych do
szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty
prowadzona przez Prezesa UTK na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, staje się rejestrem ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz
kandydatów na maszynistów. Przedsiębiorcy prowadzący te ośrodki wystąpią, w terminie do
dnia 1 lipca 2013 r., z wnioskiem o zmianę danych ujętych we wpisie w zakresie
wynikającym z niniejszej ustawy. Wnioski o zmianę wpisów są wolne od opłat.
2. Wpisy na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób
ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty stają się wpisami do rejestru ośrodków
szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów.
3. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
postępowania w sprawie wpisania, wykreślenia i zmian na liście podmiotów uprawnionych
do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty,
– 23 –
prowadzonej na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, prowadzi się
dalej na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.
Art. 5. 1. Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzą egzaminy
praktyczne w zakresie prowadzenia pojazdu kolejowego u przewoźników kolejowych lub
zarządców infrastruktury oraz posiadają uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego,
wydane na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu
obowiązującym do dnia 3 grudnia 2010 r., mogą prowadzić egzaminy oraz sprawdziany
wiedzy i umiejętności w zakresie dotyczącym świadectwa maszynisty, bez konieczności
posiadania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej niż do dnia
29 października 2018 r.
2. Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzą szkolenia
praktyczne w zakresie prowadzenia pojazdu kolejowego u przewoźników kolejowych lub
zarządców infrastruktury oraz posiadają ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdu
kolejowego, wydane na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu
obowiązującym do dnia 3 grudnia 2010 r., mogą prowadzić szkolenia w zakresie dotyczącym
świadectwa maszynisty, bez konieczności posiadania licencji maszynisty i świadectwa
maszynisty, jednak nie dłużej niż do dnia 29 października 2018 r.
Art. 6. Przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic
kolejowych i przedsiębiorcy wykonujący przewóz w obrębie bocznicy kolejowej, którzy
w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zatrudniają lub korzystają z usług maszynistów lub
prowadzących pojazdy kolejowe, świadczących pracę lub usługi na rzecz więcej niż jednego
przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury, użytkownika bocznicy kolejowej lub
przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, przekażą Prezesowi
UTK oświadczenia, o których mowa w art. 22ca ust. 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy. Przepis stosuje się również do przewoźników kolejowych, zarządców
infrastruktury, użytkowników bocznicy kolejowej i przedsiębiorców wykonujących przewozy
w obrębie bocznicy kolejowej, którzy zatrudniają lub korzystają z usług maszynistów
pojazdów trakcyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego,
wydane na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu
obowiązującym do dnia 3 grudnia 2010 r.
– 24 –
Art. 7. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22a ust. 11
i ust. 13, art. 22b ust. 21 i ust. 22 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 i ust. 13,
art. 22b ust. 21 i ust. 22 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.







































strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: