Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
e)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. W celu zachowania ważności świadectwa maszynisty, maszynista
przechodzi okresowe badania lekarskie i psychologiczne oraz uzyskuje orzeczenie
lekarskie potwierdzające spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych
i psychicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 22 pkt 1
oraz przechodzi okresowe sprawdziany wiedzy i umiejętności, w trybie i na
warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 21 pkt 4.”,
f)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a–7g w brzmieniu:
„7a. Badania, o których mowa w ust. 7, przeprowadza się co:
1) 24
miesiące – do ukończenia 55. roku życia,
2) 12
miesięcy – po ukończeniu 55. roku życia
chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
7b. Badania w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego potwierdzającego
spełnienie przez maszynistów wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
niezbędnych do zachowania ważności świadectwa maszynisty, poza terminami
określonymi w ust. 7a, przeprowadza się:
1) po
każdym wypadku przy pracy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu
społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
2) po
każdej przerwie w pracy spowodowanej wypadkiem z udziałem osób,
w którym uczestniczył maszynista;
3) w przypadku czasowej niezdolności do pracy spowodowanej chorobą,
trwającej dłużej niż 30 dni;
4)
w przypadku powrotu maszynisty do pracy po przerwie trwającej dłużej niż
6 miesięcy;
5)
w razie uzasadnionego podejrzenia utraty zdolności fizycznej lub psychicznej
do kierowania pojazdem kolejowym lub pociągiem;
6)
w przypadku określonym w ust. 16;
7)
w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.
7c. Badania, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7 i 7b, są wykonywane,
z zastrzeżeniem ust. 7a oraz przepisów wydanych na podstawie ust. 22, w zakresie
– 16 –
i na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)).
7d. Przejście przez maszynistę badań, o których mowa w ust. 1a pkt 3, ust. 7
i
7b, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków pracownika
w zakresie wykonywania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich,
o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
7e. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy nie mogą dopuścić do pracy na
stanowisku maszynisty osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego
potwierdzającego spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
niezbędnych do uzyskania świadectwa maszynisty albo zachowania jego ważności,
z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 18 pkt 4 w odniesieniu do kandydatów
na maszynistów.
7f. Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy są obowiązani do:
1) kierowania maszynistów na badania lekarskie i psychologiczne w celu
uzyskania świadectwa maszynisty lub zachowania jego ważności;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych, o których mowa
w pkt 1;
3) przechowywania
orzeczeń lekarskich maszynistów na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
7g. Spełnienie przez przewoźników kolejowych i zarządców obowiązku,
o którym mowa w ust. 7f pkt 1 i 2, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem
obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych, okresowych
i kontrolnych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu
pracy.”,
g) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378
oraz z 2012 r. poz. 908 i 1110.
– 17 –
„11. W przypadku, o którym mowa w ust. 10, przewoźnik kolejowy
i zarządca wydają maszyniście odpis uzyskanego świadectwa maszynisty, którego
wzór określa załącznik III do rozporządzenia (UE) nr 36/2010, oraz inne
dokumenty potwierdzające uzyskane kwalifikacje.”,
h) ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy prowadzą rejestry wydawanych przez
siebie świadectw maszynistów.”,
i)
po ust. 14 dodaje się ust. 14a w brzmieniu:
„14a. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy udostępniają dane zgromadzone
w rejestrze, o którym mowa w ust. 14, oraz informację o treści wydanych
świadectw maszynisty:
1) Prezesowi
UTK;
2) Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych zgodnie z art. 28h
ust. 2 pkt 2 oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m;
3) właściwym organom innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
w przypadku wykonywania przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę
działalności transgranicznej;
4) innym podmiotom, jeżeli obowiązek udostępnienia danych wynika
z odrębnych przepisów.”,
j)
ust. 18 i 19 otrzymują brzmienie:
„18. W przypadku:
1) zakłóceń w ruchu kolejowym w wyniku prowadzonych robót na torach lub
powodujących konieczność odstępstw od wykonywania przewozów
kolejowych na podstawie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów, zgodnie
z ustaleniami zarządcy,
2)
jednorazowych przewozów kolejowych, za zgodą zarządcy,
3)
dostawy lub prezentacji nowego pociągu lub pojazdu kolejowego,
4)
szkolenia lub egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów,
5)
wykonywania przewozów technologicznych
– jeżeli maszynista albo kandydat na maszynistę ubiegający się o świadectwo
maszynisty nie posiada znajomości odcinków linii kolejowych, na których ma
prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg, może go prowadzić, pod warunkiem że
– 18 –
podczas jazdy obok niego znajduje się inny maszynista lub przedstawiciel zarządcy
posiadający udokumentowaną znajomość tych odcinków.
19. W przypadkach, o których mowa w ust. 18, w razie braku możliwości
zapewnienia obecności osób, o których mowa w tym przepisie, maszynista może
prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg wyłącznie po spełnieniu warunków
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7.”,
k) uchyla
się ust. 20,
l)
po ust. 20 dodaje się ust. 20a i 20b w brzmieniu:
„20a. Maszynista jest obowiązany niezwłocznie powiadomić przewoźnika
kolejowego lub zarządcę, na rzecz którego świadczy pracę lub usługi, o:
1) okolicznościach dotyczących jego stanu zdrowia mających wpływ na
zdolność prawidłowego realizowania przez niego uprawnień wynikających
z posiadanego świadectwa maszynisty;
2)
zawarciu umowy, na podstawie której świadczy on pracę lub usługi na rzecz
innego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej
lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
20b. Przepis ust. 20a stosuje się odpowiednio do prowadzącego pojazdy
kolejowe, który świadczy pracę lub usługi na rzecz użytkownika bocznicy
kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy
kolejowej.”,
m) ust. 21 i 22 otrzymują brzmienie:
„21. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres wiedzy i umiejętności dotyczących pojazdu kolejowego i infrastruktury
kolejowej, objętych szkoleniem i egzaminem, które są niezbędne do
uzyskania świadectwa maszynisty,
2) program oraz czas trwania szkolenia kandydatów na maszynistów
ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty,
3) sposób,
formę oraz tryb przygotowania i przeprowadzania egzaminów dla
kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa
maszynisty oraz tryb pracy komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej te
egzaminy,
4) tryb oraz szczegółowe warunki i minimalną częstotliwość przeprowadzania
sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów,
– 19 –
5) zakres danych dotyczących infrastruktury kolejowej ujęty w świadectwie
maszynisty,
6) szczegółowe warunki i sposób prowadzenia rejestru świadectw maszynistów,
zakres danych w nim ujętych, a także okres ich przechowywania, wzór tego
rejestru oraz tryb udostępniania danych ujętych w rejestrze podmiotom,
o których mowa w ust. 14a
– mając na uwadze zakres wiedzy i umiejętności niezbędny do zapewnienia
właściwych kwalifikacji maszynistów, konieczność uwzględnienia w programie
szkolenia niezbędnej liczby godzin stażu stanowiskowego, szkolenia teoretycznego
i praktycznego oraz prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem, konieczność
przeprowadzenia teoretycznej i praktycznej części egzaminu dla kandydatów na
maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty,
zagwarantowania właściwej organizacji i odpowiedniego poziomu merytorycznego
tych egzaminów, a także zapewnienia jednakowych warunków ich
przeprowadzenia, konieczność zapewnienia ciągłości realizacji procesu
doskonalenia zawodowego maszynistów i monitorowania posiadanych przez nich
uprawnień oraz przepisy Unii Europejskiej dotyczące rejestru świadectw
maszynistów.
22. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne, jakie powinny spełniać osoby
ubiegające się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności,
2)
sposób i zakres oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się
o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności oraz tryb
orzekania o tej zdolności,
3) wzory dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną osób
ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności
mając na uwadze konieczność przeprowadzenia badań niezbędnych dla
właściwej oceny zdolności fizycznej i psychicznej do prowadzenia pojazdów
kolejowych, konieczność uwzględnienia specyfiki pracy na stanowisku maszynisty
przy określeniu wymagań zdrowotnych, a także sprawność procedury wydawania
dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną osób ubiegających
się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności.”;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik