Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
4) w art. 17a w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) umożliwiały prowadzenie ruchu kolejowego, eksploatację pojazdów
kolejowych, urządzeń i budowli oraz wykonywane czynności na określonych
stanowiskach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego w oparciu o
spójne i jednolite regulacje wewnętrzne, przy uwzględnieniu warunków
określonych w instrukcjach i wytycznych, o których mowa w art. 13 ust. 1a
pkt 10;”;
Art. 1 pkt 5
5) w art. 18:
Art. 1 pkt 4 lit. a – projektodawca, mając także na względzie konieczność
lit. a
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
zapewnienia zgodności z prawem UE w tym zakresie (zob. uwagi do art. 1 pkt
„ 2) przewoźnika kolejowego do:
1 lit. a), zaproponował, aby działalność polegającą na zapewnieniu obsługi
a) uzyskania dostępu do infrastruktury kolejowej,
maszynistów mogli wykonywać wyłącznie przewoźnicy kolejowi posiadający
b) świadczenia usług trakcyjnych
ważny certyfikat bezpieczeństwa.
jest certyfikat bezpieczeństwa;”,
Art. 1 pkt 6
5) w art.. 18b w ust. 8 dodaje się pkt 3 w brzmieniu”
„3) naruszył warunki określone w instrukcjach i wytycznych, o których mowa
w art. 13 ust. 1a pkt 10;”;
Art. 1 pkt 7
6) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 7 ‐ projektowany przepis ma na celu upoważnienie ministra
„Art. 20a. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze właściwego do spraw transportu do określenia, w drodze rozporządzenia,
rozporządzenia, wykaz instrukcji i wytycznych, o których mowa w art. 13 ust. wykazu instrukcji i wytycznych wydawanych przez Prezesa Urzędu
1a pkt 10, których wprowadzenie do stosowania jest niezbędne z uwagi na Transportu Kolejowego, których wprowadzenie do stosowania jest
potrzebę zapewnienia jednolitych warunków wykonywania działalności na niezbędne dla zapewnienia jednolitych warunków wykonywania działalności
sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej przez przewoźników kolejowych i na sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej przez przewoźników kolejowych i
zarządców, przepisy Unii Europejskiej dotyczące bezpieczeństwa kolei oraz zarządców infrastruktury kolejowej. Obecnie każdy przewoźnik kolejowy i
obowiązujące TSI.”;
zarządca infrastruktury kolejowej jest obowiązany do opracowania
przeciętnie od 13 do 36 wewnętrznych procedur operacyjnych
dostosowanych do specyfiki funkcjonowania określonego podmiotu,
regulujących techniczne zagadnienia związane z realizacją procesu
przewozowego. Są to głównie procedury dotyczące eksploatacji pojazdów
kolejowych, ich podzespołów i urządzeń istotnych dla bezpieczeństwa ruchu
kolejowego. W ocenie projektodawcy minister właściwy do spraw transportu
powinien w drodze rozporządzenia określać wykaz instrukcji i wytycznych
wydawanych przez Prezesa UTK, mając na uwadze konieczność eliminowania
potencjalnych rozbieżności, które mogą negatywnie oddziaływać na poziom
bezpieczeństwa ruchu kolejowego w skali całej sieci kolejowej.
Art. 1 pkt 8
a) w art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 6 lit. a – zmiana wynikająca z wprowadzenia art. 1 pkt 1
„1. Prezes UTK jest organem właściwym do wydawania, przedłużania (wskazanie, że Prezes UTK jest organem właściwym do przywracania licencji
27
lit. a
ważności, zawieszania, przywracania i cofania licencji maszynisty oraz maszynisty).
aktualizacji danych zawartych w licencji i wydawania jej wtórników.”,
Art. 1 pkt 8
Art. 1 pkt 6 lit. b – Program szkolenia na licencję maszynisty jest zasadniczo
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a‐2f w brzmieniu:
lit. b
przeznaczony
dla
kandydatów
na
maszynistów
nieposiadających
„2a. Z obowiązku odbycia szkolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, zwalnia wykształcenia kierunkowego. Mając na uwadze powyższe uwarunkowania
się kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie licencji
oraz
konieczność
wprowadzania
rozwiązań
stymulujących
wzrost
maszynisty, którzy:
zainteresowania kierunkami kształcenia w zawodach związanych z
1) posiadają dyplom albo inny dokument potwierdzający kwalifikacje transportem kolejowym, w ocenie projektodawcy, w przypadku osób, które
zawodowe w zawodach, w których programy kształcenia zawierają legitymują się odpowiednim wykształceniem kierunkowym, zasadne jest, aby
zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i mogły one przystępować do egzaminu w celu uzyskania licencji maszynisty
sygnalizacji kolejowej, lub
bez konieczności uprzedniego przechodzenia szkolenia.
2) ukończyli studia wyższe na kierunkach zawierających w programach
studiów zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu
kolejowego i sygnalizacji kolejowej.
2b. Niekaralność w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, powinna być
potwierdzona złożeniem przez kandydata na maszynistę ubiegającego się o
uzyskanie licencji maszynisty oświadczenia o niekaralności. Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej
treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych zeznań.
Projektowany przepis art. 22 ust. 2c ustawy o transporcie kolejowym określa,
2c. Licencja maszynisty stanowi własność osoby, dla której została wydana.
że właścicielem licencji maszynisty jest jej posiadacz, w odróżnieniu od
2d. W celu zachowania ważności licencji jej właściciel przechodzi badania świadectwa stanowiącego własność pracodawcy maszynisty. Ponadto w art.
lekarskie i psychologiczne oraz uzyskuje orzeczenie lekarskie potwierdzające 22 ust. 2d‐2f określono częstotliwość przeprowadzania badań okresowych
spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, określonych w maszynistów związanych z posiadaną licencją, od wyników których zależy
przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2.
zachowanie ważności tego dokumentu.
2e. Badania, o których mowa w ust. 2d, przeprowadza się co:
1) 24 miesiące – do ukończenia 55. roku życia,
2) 12 miesięcy – po ukończeniu 55. roku życia
chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
Wprowadzono zasadę, iż posiadanie ważnego orzeczenia lekarskiego
2f. Maszynista posiadający aktualne orzeczenie lekarskie potwierdzające związanego ze świadectwem maszynisty i warunkującego dopuszczenie do
spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, określonych wykonywania pracy na stanowisku maszynisty, zwalnia z obowiązku
w przepisach wydanych na podstawie art. 22b ust. 22 pkt 1, jest przechodzenia badań w celu zachowania ważności licencji.
zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 2d.”,
Art. 1 pkt 8
c) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
Art. 1 pkt 8 lit. c – przeredagowano treść art. 22 ust. 5 w taki sposób, aby
„5. Licencja maszynisty jest wydawana w drodze decyzji na okres 10 lat. Po wynikająca z niego norma wskazywała, iż Prezes UTK przedłuża ważność
28
lit. c
upływie tego okresu, Prezes UTK na wniosek właściciela licencji, w drodze licencji po upływie 10 lat od jej wydania sprawdzając uprzednio w rejestrze
decyzji, przedłuża jej ważność, wydając nowy dokument na kolejne 10 lat od licencji czy maszynista posiada ważne orzeczenie lekarskie wydane w celu
dnia upływu terminu ważności dotychczasowej licencji, po uprzednim zachowania ważności licencji lub ważne orzeczenie lekarskie wydane w celu
sprawdzeniu czy właściciel licencji posiada aktualne orzeczenie lekarskie zachowania ważności świadectwa. W zmienianym art. 22 ust. 6 wskazano, iż
potwierdzające spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, przyczyną zawieszenia licencji maszynisty może być czasowe niespełnianie
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2 lub wymogów zdrowotnych określonych dla licencji lub świadectwa maszynisty.
art. 22b ust. 22 pkt 1.
6. Prezes UTK, w drodze decyzji, zawiesza licencję maszynisty w przypadku
stwierdzenia, że jej właściciel nie złożył w terminie zawiadomienia, o którym
mowa w ust. 8a, lub przestał czasowo spełniać wymagania zdrowotne,
fizyczne i psychiczne, określone w przepisach wydanych na podstawie art.
22a ust. 11 pkt 2 lub art. 22b ust. 22 pkt 1.”,
Art. 1 pkt 8
d) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 8 lit. d – wskazanie, iż przesłanką przywrócenia zawieszonej
lit. d
„6a. Prezes UTK, w drodze decyzji, przywraca licencję maszynisty, która licencji maszynisty jest uzyskanie przez maszynistę po okresie czasowej
została zawieszona, jeżeli jej właściciel uzyskał orzeczenie lekarskie niezdolności do pracy, orzeczenia lekarskiego potwierdzającego spełnianie
potwierdzające spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, wymogów zdrowotnych koniecznych do uzyskania albo zachowania ważności
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2 lub licencji lub świadectwa maszynisty.
art. 22b ust. 22 pkt 1.”,
Art. 1 pkt 8
e) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 6 lit. e – z uwagi na konieczność zminimalizowania okresu przerwy
lit. e
„8. Decyzjom, o których mowa w ust. 6, 6a, 7 i 12, Prezes UTK nadaje rygor w wykonywaniu czynności zawodowych przez maszynistę, którego licencja
natychmiastowej wykonalności.”,
została zawieszona, określono, iż decyzji o przywróceniu licencji maszynisty
Prezes UTK będzie nadawał rygor natychmiastowej wykonalności.
Art. 1 pkt 8
f) po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 8 lit. f – nałożenia na właściciela licencji obowiązku
lit. f
„8a. Posiadacz licencji maszynisty jest obowiązany zawiadomić Prezesa UTK o poinformowania Prezesa UTK o utracie, zniszczeniu licencji maszynisty lub
utracie tego dokumentu, jego zniszczeniu w stopniu powodującym zmianie stanu faktycznego powodującego konieczność zmiany danych
nieczytelność, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego ujętych w tym dokumencie.
aktualizacji danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia
tego zdarzenia.”,
Art. 1 pkt 8
g) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 8 lit. g – wskazanie, iż w przypadku utraty, zniszczenia lub zmiany
lit. g
„9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8a, Prezes UTK, na podstawie stanu faktycznego powodującego konieczność zmiany danych ujętych w tym
wniosku, wydaje wtórnik licencji maszynisty na okres pozostający do końca dokumencie, Prezes UTK wydaje wtórnik dokumentu do końca 10‐letniego
okresu ważności licencji, dla której wydawany jest ten wtórnik.”,
terminu ważności, który wynikał z uprzednio wydanego dokumentu licencji.
Art. 1 pkt 8
h) po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 8 lit. h – nałożenia na właściciela licencji obowiązku zwrotu
„9a. Posiadacz licencji maszynisty, który po wydaniu wtórnika odzyskał dokumentu licencji, który odzyskał po wydaniu wtórnika w celu
lit. h
utracony dokument, jest obowiązany zwrócić ten dokument Prezesowi wyeliminowania z obiegu dwóch egzemplarzy licencji maszynisty wydanych
29
UTK.”;
tej samej osobie.
Art. 1 pkt 9
w art. 22a:
Art. 1 pkt 9 lit. a – Nazwa „ośrodek szkolenia i egzaminowania maszynistów
a) ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
oraz kandydatów na maszynistów” jest tożsama z nazwą stosowaną w
lit. a
„2) rejestr ośrodków szkolenia i egzaminowania;
decyzji Komisji nr 2011/765/UE, z tym że ten akt prawny odnosi ją tylko do
3) listę podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich i szkolenia maszynistów, a jednolite nazewnictwo w prawie krajowym i prawie
psychologicznych oraz orzekania, w celu sprawdzenia spełniania wymagań UE ułatwi stosowanie tych przepisów.
zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji
oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności.”,
Art. 1 pkt 9
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
Art. 1 pkt 9 lit. b – katalog podmiotów uprawnionych do dostępu do danych
„1a. Prezes UTK udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa ujętych w rejestrze licencji obejmuje podmioty wskazane w ust. 4 załącznika
lit. b
w ust. 1 pkt 2, na wniosek:
I do decyzji Komisji nr 2010/17/WE. Wprowadzono również zapis wskazujący
1) Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, na zasadach na niewyczerpujący charakter wyliczenia zawartego w art. 22a ust. 1a ustawy
określonych w art. 28h oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m;
zmienianej, mając na uwadze obowiązek udostępniania określonych
2) Agencji – w celu przeprowadzenia oceny procesu przyznawania uprawnień informacji zawartych w rejestrach wynikający z przepisów prawa krajowego.
maszynistom w Unii Europejskiej;
3) przewoźnika kolejowego, zarządcy lub innego podmiotu, u którego
maszynista jest zatrudniony lub na rzecz którego świadczy usługi – w celu
sprawdzenia statusu licencji maszynisty;
4) właściwego organu innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w
zakresie dotyczącym maszynistów prowadzących pociągi po infrastrukturze
kolejowej tego państwa, w celu:
a) kontroli pociągów kursujących na obszarze jego jurysdykcji,
b) prowadzenia postępowań odnoszących się do przestrzegania
przepisów Unii Europejskiej dotyczących przyznawania uprawnień
maszynistom,
c) prowadzenia postępowania w sprawie poważnego wypadku,
wypadku lub incydentu;
5) innego podmiotu jeżeli obowiązek udostępnienia danych wynika z
odrębnych przepisów.”,
Art. 1 pkt 9
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 9 lit. c – w związku z określeniem wysokości opłaty za wpis do
„3. Za czynności Prezesa UTK w zakresie wpisu do rejestru, o którym mowa w rejestru, i w celu zapewnienia spójności z przepisami ustawy o swobodzie
lit. c w
ust. 1 pkt 2 oraz wpisu na listę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, pobierana jest działalności gospodarczej, jednoznacznie wskazano, że opłata skarbowa od
zakresie art.
opłata w wysokości stanowiącej równowartość w złotych 200 euro, ustalonej wniosku o wpis do rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania nie jest
przy zastosowaniu kursu średniego, ogłaszanego przez Narodowy Bank pobierana.
22a ust. 3
Polski, obowiązującego w dniu wpisu na listę. Opłaty stanowią dochód
budżetu państwa.”,
30
Art. 1 pkt 9
f) ust. 6‐8 otrzymują brzmienie
Art. 1 pkt 9 lit. f w zakresie ust. 6 ‐ konsekwentnie należy wskazać, iż
„6. Badania lekarskie i psychologiczne w celu sprawdzenia spełnienia podmioty uprawnione do przeprowadzania badań w służbie medycyny pracy
lit. f
wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania zajmujące się zadaniami medycyny kolejowej mogą przeprowadzać badania
licencji oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności mogą psychologiczne.
prowadzić podmioty uprawnione do wykonywania badań w służbie
medycyny pracy, zajmujące się zadaniami medycyny kolejowej.
7. Wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, a także na listę, o której Ust. 7 i 8 ‐ zmiany o charakterze porządkującym.
mowa w ust. 1 pkt 3, jest dokonywany na pisemny wniosek
zainteresowanego podmiotu zawierający następujące dane:
1)
firmę podmiotu;
2)
oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu
podmiotu;
3)
numer podmiotu w odpowiednim rejestrze;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile podmiot taki numer
posiada;
5) zakres czynności, o których mowa w ust. 4c – w przypadku wpisu do
rejestru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
8. Przedsiębiorca ubiegający się o wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1
pkt 2, wraz z wnioskiem składa:
1) wykaz zawierający imiona i nazwiska instruktorów oraz egzaminatorów
wraz z kserokopiami dokumentów potwierdzających ich kwalifikacje i
wykształcenie;
2) deklaracje, o których mowa w ust. 5 pkt 5b lit. b tiret trzecie;
3) pisemne oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:
1)dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru ośrodków szkolenia i
egzaminowania są kompletne i zgodne z prawdą;
2)
spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie
prowadzenia ośrodka szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz
kandydatów na maszynistów, określone w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o
transporcie kolejowym.”.”,
Art. 1 pkt 9
j) ust. 10 otrzymuje brzmienie
Art. 1 pkt 9 lit. j i k – w projektowanym art. 22 ust. 10 określono przesłanki
„10. Prezes UTK wykreśla ośrodek szkolenia i egzaminowania z rejestru, o wykreślenia ośrodka szkolenia i egzaminowania z rejestru tych podmiotów
lit. j i k
którym mowa w ust. 1 pkt 2, w przypadku:
prowadzonego przez Prezesa UTK.
1) określonym w art. 71 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej;
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik