eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

Art. 1 pkt 4 
4) w art. 17a w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: 
 
„1a)  umożliwiały  prowadzenie  ruchu  kolejowego,  eksploatację  pojazdów 
kolejowych, urządzeń i budowli oraz wykonywane czynności na określonych 
stanowiskach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego w oparciu o 
spójne  i  jednolite  regulacje  wewnętrzne,  przy  uwzględnieniu  warunków 
określonych  w  instrukcjach  i  wytycznych,  o  których  mowa  w  art.  13 ust.  1a 
pkt 10;”; 
Art. 1 pkt 5 
5) w art. 18: 
Art.  1  pkt  4  lit.  a  –  projektodawca,  mając  także  na  względzie  konieczność 
lit. a 
a)  w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: 
zapewnienia zgodności z prawem UE w tym zakresie (zob. uwagi do art. 1 pkt 
„ 2)  przewoźnika kolejowego do: 
1  lit.  a),  zaproponował,  aby  działalność  polegającą  na  zapewnieniu  obsługi 
 
 
  a) uzyskania dostępu do infrastruktury kolejowej, 
maszynistów mogli wykonywać  wyłącznie przewoźnicy kolejowi posiadający 
 
  b) świadczenia usług trakcyjnych 
ważny certyfikat bezpieczeństwa. 
 jest certyfikat bezpieczeństwa;”, 
 
Art. 1 pkt 6 
5) w art.. 18b w ust. 8 dodaje się pkt 3 w brzmieniu” 
 
„3) naruszył warunki określone w instrukcjach i wytycznych, o których mowa 
w art. 13 ust. 1a pkt 10;”; 
Art. 1 pkt 7 
6) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  7  ‐  projektowany  przepis  ma  na  celu  upoważnienie  ministra 
„Art.  20a.  Minister  właściwy  do  spraw  transportu  określi,  w  drodze  właściwego  do  spraw  transportu  do  określenia,  w  drodze  rozporządzenia, 
rozporządzenia, wykaz instrukcji i wytycznych, o których mowa w art. 13 ust.  wykazu  instrukcji  i  wytycznych  wydawanych  przez  Prezesa  Urzędu 
1a  pkt  10,  których  wprowadzenie  do  stosowania  jest  niezbędne  z  uwagi  na  Transportu  Kolejowego,  których  wprowadzenie  do  stosowania  jest 
potrzebę  zapewnienia  jednolitych  warunków  wykonywania  działalności  na  niezbędne dla zapewnienia jednolitych warunków wykonywania działalności 
sieci  kolejowej  Rzeczypospolitej  Polskiej  przez  przewoźników  kolejowych  i  na sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej przez przewoźników kolejowych i 
zarządców,  przepisy  Unii  Europejskiej  dotyczące  bezpieczeństwa  kolei  oraz  zarządców  infrastruktury  kolejowej.  Obecnie  każdy  przewoźnik  kolejowy  i 
obowiązujące TSI.”; 
zarządca  infrastruktury  kolejowej  jest  obowiązany  do  opracowania 
przeciętnie  od  13  do  36  wewnętrznych  procedur  operacyjnych 
dostosowanych  do  specyfiki  funkcjonowania  określonego  podmiotu, 
regulujących  techniczne  zagadnienia  związane  z  realizacją  procesu 
przewozowego.  Są  to  głównie  procedury  dotyczące  eksploatacji  pojazdów 
kolejowych, ich podzespołów i urządzeń istotnych dla bezpieczeństwa ruchu 
kolejowego. W ocenie projektodawcy minister właściwy do spraw transportu 
powinien  w  drodze  rozporządzenia  określać  wykaz  instrukcji  i  wytycznych 
wydawanych przez Prezesa UTK, mając na uwadze konieczność eliminowania 
potencjalnych rozbieżności, które mogą negatywnie oddziaływać na poziom 
bezpieczeństwa ruchu kolejowego w skali całej sieci kolejowej. 
Art. 1 pkt 8 
a) w art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
Art.  1  pkt  6  lit.  a  –  zmiana  wynikająca  z  wprowadzenia  art.  1  pkt  1 
„1.  Prezes  UTK  jest  organem  właściwym  do  wydawania,  przedłużania  (wskazanie, że Prezes UTK jest organem właściwym do przywracania licencji 
 
27 
lit. a 
ważności,  zawieszania,  przywracania  i  cofania  licencji  maszynisty  oraz  maszynisty). 
aktualizacji danych zawartych w licencji i wydawania jej wtórników.”, 
 
Art. 1 pkt 8 
Art. 1 pkt 6 lit. b –  Program szkolenia na licencję maszynisty jest zasadniczo 
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a‐2f w brzmieniu: 
lit. b 
przeznaczony 
dla 
kandydatów 
na 
maszynistów 
nieposiadających 
„2a. Z obowiązku odbycia szkolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, zwalnia  wykształcenia  kierunkowego.  Mając  na  uwadze  powyższe  uwarunkowania 
się  kandydatów  na  maszynistów  ubiegających  się  o  uzyskanie  licencji 
 
oraz 
konieczność 
wprowadzania 
rozwiązań 
stymulujących 
wzrost 
maszynisty, którzy: 
zainteresowania  kierunkami  kształcenia  w  zawodach  związanych  z 
1)  posiadają  dyplom  albo  inny  dokument  potwierdzający  kwalifikacje  transportem kolejowym,  w ocenie projektodawcy, w przypadku osób, które 
zawodowe  w  zawodach,  w  których  programy  kształcenia  zawierają  legitymują się odpowiednim wykształceniem kierunkowym, zasadne jest, aby 
zagadnienia  z  zakresu  budowy  pojazdów  szynowych,  ruchu  kolejowego  i  mogły one przystępować do egzaminu w celu uzyskania licencji maszynisty 
sygnalizacji kolejowej, lub   
bez konieczności uprzedniego przechodzenia szkolenia. 
2)  ukończyli  studia  wyższe  na  kierunkach  zawierających  w  programach   
studiów  zagadnienia  z  zakresu  budowy  pojazdów  szynowych,  ruchu   
kolejowego i sygnalizacji kolejowej. 
 
2b.  Niekaralność  w  zakresie,  o  którym  mowa  w  ust.  2  pkt  1,  powinna  być   
potwierdzona  złożeniem  przez  kandydata  na  maszynistę  ubiegającego  się  o   
uzyskanie  licencji  maszynisty  oświadczenia  o  niekaralności.  Składający   
oświadczenie  jest  obowiązany  do  zawarcia  w  nim  klauzuli  następującej   
treści:  "Jestem  świadomy  odpowiedzialności  karnej  za  złożenie  fałszywego   
oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności   
karnej za składanie fałszywych zeznań. 
Projektowany przepis art. 22 ust. 2c ustawy o transporcie kolejowym określa, 
2c. Licencja maszynisty stanowi własność osoby, dla której została wydana. 
że  właścicielem  licencji  maszynisty  jest  jej  posiadacz,  w  odróżnieniu  od 
2d.  W  celu  zachowania  ważności  licencji  jej  właściciel  przechodzi  badania  świadectwa stanowiącego własność pracodawcy maszynisty. Ponadto w art. 
lekarskie i psychologiczne oraz uzyskuje orzeczenie lekarskie potwierdzające  22  ust.  2d‐2f  określono  częstotliwość  przeprowadzania  badań  okresowych 
spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, określonych w  maszynistów  związanych  z  posiadaną  licencją,  od  wyników  których  zależy 
przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2. 
 
zachowanie ważności tego dokumentu. 
2e.  Badania, o których mowa w ust. 2d, przeprowadza się co: 
 
 
   
1)  24 miesiące – do ukończenia 55. roku życia, 
 
       
2)  12 miesięcy – po ukończeniu 55. roku życia 
 
         chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin. 
Wprowadzono  zasadę,  iż  posiadanie  ważnego  orzeczenia  lekarskiego 
2f.  Maszynista  posiadający  aktualne  orzeczenie  lekarskie  potwierdzające  związanego  ze  świadectwem  maszynisty  i  warunkującego  dopuszczenie  do 
spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, określonych  wykonywania  pracy  na  stanowisku  maszynisty,  zwalnia  z  obowiązku 
w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  22b  ust.  22  pkt  1,  jest  przechodzenia badań w celu zachowania ważności licencji.   
zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 2d.”, 
 
Art. 1 pkt 8 
c) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie: 
Art.  1  pkt  8 lit.  c  –  przeredagowano  treść art.  22  ust. 5 w  taki  sposób,  aby 
„5. Licencja maszynisty jest wydawana w drodze decyzji na okres 10 lat. Po  wynikająca  z  niego  norma  wskazywała,  iż  Prezes  UTK  przedłuża  ważność 
 
28 
lit. c 
upływie  tego  okresu,  Prezes  UTK  na  wniosek  właściciela  licencji,  w  drodze  licencji po upływie 10 lat od jej wydania sprawdzając uprzednio w rejestrze 
decyzji, przedłuża jej ważność, wydając nowy dokument na kolejne 10 lat od  licencji  czy  maszynista  posiada  ważne  orzeczenie  lekarskie  wydane  w  celu 
 
dnia  upływu  terminu  ważności  dotychczasowej  licencji,  po  uprzednim  zachowania ważności licencji lub ważne orzeczenie lekarskie wydane w celu 
sprawdzeniu  czy  właściciel  licencji  posiada  aktualne  orzeczenie  lekarskie  zachowania ważności świadectwa. W zmienianym art. 22 ust. 6 wskazano, iż 
potwierdzające spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,  przyczyną  zawieszenia  licencji  maszynisty  może  być  czasowe  niespełnianie 
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2 lub  wymogów zdrowotnych określonych dla licencji lub świadectwa maszynisty. 
art. 22b ust. 22 pkt 1. 
 
 6. Prezes UTK, w drodze decyzji, zawiesza licencję maszynisty w przypadku 
stwierdzenia, że jej właściciel nie złożył w terminie zawiadomienia, o którym 
mowa  w  ust.  8a,  lub  przestał  czasowo  spełniać  wymagania  zdrowotne, 
fizyczne  i  psychiczne,  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art. 
22a ust. 11 pkt 2 lub art. 22b ust. 22 pkt 1.”, 
Art. 1 pkt 8 
d) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  8  lit.  d  –  wskazanie,  iż  przesłanką  przywrócenia  zawieszonej 
lit. d 
„6a. Prezes  UTK,  w  drodze  decyzji,  przywraca  licencję  maszynisty,  która  licencji  maszynisty  jest  uzyskanie  przez  maszynistę  po  okresie  czasowej 
została  zawieszona,  jeżeli  jej  właściciel  uzyskał  orzeczenie  lekarskie  niezdolności  do  pracy,  orzeczenia  lekarskiego  potwierdzającego  spełnianie 
potwierdzające spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,  wymogów zdrowotnych koniecznych do uzyskania albo zachowania ważności 
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2 lub  licencji lub świadectwa maszynisty. 
art. 22b ust. 22 pkt 1.”, 
 
Art. 1 pkt 8 
e) ust. 8 otrzymuje brzmienie: 
Art. 1 pkt 6 lit. e – z uwagi na konieczność zminimalizowania okresu przerwy 
lit. e 
„8. Decyzjom, o których mowa w ust. 6, 6a, 7 i 12, Prezes UTK nadaje rygor  w  wykonywaniu  czynności  zawodowych  przez  maszynistę,  którego  licencja 
natychmiastowej wykonalności.”, 
została  zawieszona,  określono,  iż  decyzji  o  przywróceniu  licencji  maszynisty 
Prezes UTK będzie nadawał rygor natychmiastowej wykonalności. 
Art. 1 pkt 8 
f) po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  8  lit.  f  –  nałożenia  na  właściciela  licencji  obowiązku 
lit. f 
„8a. Posiadacz licencji maszynisty jest obowiązany zawiadomić Prezesa UTK o  poinformowania  Prezesa  UTK  o  utracie,  zniszczeniu  licencji  maszynisty  lub 
utracie  tego  dokumentu,  jego  zniszczeniu  w  stopniu  powodującym  zmianie  stanu  faktycznego  powodującego  konieczność  zmiany  danych 
nieczytelność,  a  także  o  zmianie  stanu  faktycznego  wymagającego  ujętych w tym dokumencie. 
aktualizacji  danych  w  nim  zawartych,  w  terminie  30  dni  od  dnia  zaistnienia   
tego zdarzenia.”, 
Art. 1 pkt 8 
g) ust. 9 otrzymuje brzmienie: 
Art. 1 pkt 8 lit. g – wskazanie, iż w przypadku utraty, zniszczenia lub zmiany 
lit. g 
„9.  W  przypadkach,  o  których  mowa  w  ust.  8a,  Prezes  UTK,  na  podstawie  stanu faktycznego powodującego konieczność zmiany danych ujętych w tym 
wniosku,  wydaje  wtórnik  licencji  maszynisty  na  okres  pozostający  do  końca  dokumencie,  Prezes  UTK  wydaje  wtórnik  dokumentu  do  końca  10‐letniego 
okresu ważności licencji, dla której wydawany jest ten wtórnik.”, 
terminu ważności, który wynikał z uprzednio wydanego dokumentu licencji. 
 
Art. 1 pkt 8 
h) po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  8  lit.  h  –  nałożenia  na  właściciela  licencji  obowiązku  zwrotu 
„9a.  Posiadacz  licencji  maszynisty,  który  po  wydaniu  wtórnika  odzyskał  dokumentu  licencji,  który  odzyskał  po  wydaniu  wtórnika  w  celu 
lit. h 
utracony  dokument,  jest  obowiązany  zwrócić  ten  dokument  Prezesowi  wyeliminowania  z  obiegu  dwóch  egzemplarzy  licencji  maszynisty  wydanych 
 
29 
UTK.”; 
tej samej osobie. 
Art. 1 pkt 9 
w art. 22a: 
Art. 1 pkt 9 lit. a – Nazwa „ośrodek szkolenia i egzaminowania maszynistów 
a) ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie: 
oraz  kandydatów  na  maszynistów”  jest  tożsama  z  nazwą  stosowaną  w 
lit. a 
„2)  rejestr ośrodków szkolenia i egzaminowania; 
decyzji Komisji nr 2011/765/UE, z tym że ten akt prawny odnosi ją tylko do 
3)  listę  podmiotów  uprawnionych  do  przeprowadzania  badań  lekarskich  i  szkolenia maszynistów, a jednolite nazewnictwo w prawie krajowym i prawie 
 
psychologicznych  oraz  orzekania,  w  celu  sprawdzenia  spełniania  wymagań  UE ułatwi stosowanie tych przepisów. 
zdrowotnych,  fizycznych  i  psychicznych,  niezbędnych  do  uzyskania  licencji   
oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności.”, 
Art. 1 pkt 9 
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: 
Art. 1 pkt 9 lit. b – katalog podmiotów uprawnionych do dostępu do danych 
„1a. Prezes UTK udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa  ujętych w rejestrze licencji obejmuje podmioty wskazane w ust. 4 załącznika 
lit. b 
w ust. 1 pkt 2, na wniosek: 
I do decyzji Komisji nr 2010/17/WE. Wprowadzono również zapis wskazujący 
1)  Państwowej  Komisji  Badania  Wypadków  Kolejowych,  na  zasadach  na niewyczerpujący charakter wyliczenia zawartego w art. 22a ust. 1a ustawy 
 
określonych w art. 28h oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m; 
zmienianej,  mając  na  uwadze  obowiązek  udostępniania  określonych 
2) Agencji – w celu przeprowadzenia oceny procesu przyznawania uprawnień  informacji zawartych w rejestrach wynikający z przepisów prawa krajowego. 
maszynistom w Unii Europejskiej; 
3)  przewoźnika  kolejowego,  zarządcy  lub  innego  podmiotu,  u  którego 
maszynista  jest  zatrudniony  lub  na  rzecz  którego  świadczy  usługi  –  w  celu 
sprawdzenia statusu licencji maszynisty; 
4)  właściwego  organu  innego  państwa  członkowskiego  Unii  Europejskiej,  w 
zakresie  dotyczącym  maszynistów  prowadzących  pociągi  po  infrastrukturze 
kolejowej tego państwa, w celu: 
 
a) kontroli pociągów kursujących na obszarze jego jurysdykcji, 
b)  prowadzenia  postępowań  odnoszących  się  do  przestrzegania 
przepisów  Unii  Europejskiej  dotyczących  przyznawania  uprawnień 
maszynistom, 
c)  prowadzenia  postępowania  w  sprawie  poważnego  wypadku, 
wypadku lub incydentu; 
5)  innego  podmiotu  jeżeli  obowiązek  udostępnienia  danych  wynika  z 
odrębnych przepisów.”, 
Art. 1 pkt 9 
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
Art.  1  pkt  9  lit.  c  –  w  związku  z  określeniem  wysokości  opłaty  za  wpis  do 
„3. Za czynności Prezesa UTK w zakresie wpisu do rejestru, o którym mowa w  rejestru,  i  w  celu  zapewnienia  spójności  z  przepisami  ustawy  o  swobodzie 
lit.  c  w 
ust. 1 pkt 2 oraz wpisu na listę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, pobierana jest  działalności  gospodarczej,  jednoznacznie  wskazano,  że  opłata  skarbowa  od 
zakresie art. 
opłata w wysokości stanowiącej równowartość w złotych 200 euro, ustalonej  wniosku  o  wpis  do  rejestru  ośrodków  szkolenia  i  egzaminowania  nie  jest 
przy  zastosowaniu  kursu  średniego,  ogłaszanego  przez  Narodowy  Bank  pobierana. 
22a ust. 3 
Polski,  obowiązującego  w  dniu  wpisu  na  listę.  Opłaty  stanowią  dochód   
budżetu państwa.”, 
 
30 
Art. 1 pkt 9 
f) ust. 6‐8 otrzymują brzmienie 
Art.  1  pkt  9  lit.  f  w  zakresie  ust.  6  ‐  konsekwentnie  należy  wskazać,  iż 
„6.  Badania  lekarskie  i  psychologiczne  w  celu  sprawdzenia  spełnienia  podmioty uprawnione do przeprowadzania badań w służbie medycyny pracy 
lit. f 
wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania  zajmujące się zadaniami medycyny kolejowej  mogą przeprowadzać  badania 
licencji oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności mogą  psychologiczne. 
prowadzić  podmioty  uprawnione  do  wykonywania  badań  w  służbie   
medycyny pracy, zajmujące się zadaniami medycyny kolejowej. 
 
7. Wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, a także na listę, o której  Ust. 7 i 8 ‐ zmiany o charakterze porządkującym. 
mowa  w  ust.  1  pkt  3,  jest  dokonywany  na  pisemny  wniosek   
zainteresowanego podmiotu zawierający następujące dane: 
1) 
firmę podmiotu; 
2) 
oznaczenie  siedziby  i  adresu  albo  miejsca  zamieszkania  i  adresu 
podmiotu; 
3) 
numer podmiotu w odpowiednim rejestrze; 
4)      numer  identyfikacji  podatkowej  (NIP),  o  ile  podmiot  taki  numer 
posiada; 
5)  zakres  czynności,  o  których  mowa  w  ust.  4c  –  w  przypadku  wpisu  do 
rejestru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2. 
8. Przedsiębiorca ubiegający się o wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1 
pkt 2, wraz z wnioskiem składa: 
1)  wykaz  zawierający  imiona  i  nazwiska  instruktorów  oraz  egzaminatorów 
wraz  z  kserokopiami  dokumentów  potwierdzających  ich  kwalifikacje  i 
wykształcenie; 
2) deklaracje, o których mowa w ust. 5 pkt 5b lit. b tiret trzecie; 
3) pisemne oświadczenie następującej treści: 
„Oświadczam, że: 
1)dane  zawarte  we  wniosku  o  wpis  do  rejestru  ośrodków  szkolenia  i 
egzaminowania są kompletne i zgodne z prawdą; 
2) 
spełniam  warunki  wykonywania  działalności  gospodarczej  w  zakresie 
prowadzenia  ośrodka  szkolenia  i  egzaminowania  maszynistów  oraz 
kandydatów na maszynistów, określone w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o 
transporcie kolejowym.”.”, 
Art. 1 pkt 9 
j) ust. 10 otrzymuje brzmienie 
Art. 1 pkt 9 lit. j i k – w projektowanym art. 22 ust. 10 określono przesłanki 
„10.  Prezes  UTK  wykreśla  ośrodek  szkolenia  i  egzaminowania  z  rejestru,  o  wykreślenia  ośrodka  szkolenia  i  egzaminowania  z  rejestru  tych  podmiotów 
lit. j i k 
którym mowa w ust. 1 pkt 2, w przypadku: 
prowadzonego przez Prezesa UTK. 
1)  określonym  w  art.  71  ustawy  z  dnia  2  lipca  2004  r.  o  swobodzie   
działalności gospodarczej; 
 
 
31 
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: