Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
na
maszynistów
ubiegających
się
o
świadectwo
maszynisty.
6. 1. Z przeprowadzenia egzaminu
komisja
egzaminacyjna
sporządza
protokół, który zawiera:
1) oznaczenie
ośrodka
szkolenia
i
egzaminowania przeprowadzającego
egzamin;
2) datę i miejsce przeprowadzenia
egzaminu oraz czas rozpoczęcia i
zakończenia egzaminu;
3) datę
i
miejsce
sporządzenia
protokołu;
4) wskazanie
składu
komisji
egzaminacyjnej,
zespołów
egzaminacyjnych oraz egzaminatorów
prowadzących;
5) liczby kandydatów na maszynistów
dopuszczonych do:
a) części teoretycznej egzaminu,
b) części praktycznej egzaminu;
6) wykaz kandydatów na maszynistów,
którzy złożyli egzamin z wynikiem:
a) pozytywnym,
b) negatywnym;
7) wykaz kandydatów na maszynistów,
którzy złożyli egzamin z wynikiem
negatywnym;
8) podpisy
członków
komisji
egzaminacyjnej.
2. Kopię protokołu, o którym mowa w
ust.
6,
ośrodek
szkolenia
i
egzaminowania przekazuje:
1) przewoźnikowi kolejowemu albo
zarządcy infrastruktury, u którego
22
kandydat
na
maszynistę
jest
zatrudniony lub świadczy usługi;
2)
Prezesowi
Urzędu
Transportu
Kolejowego.
3. Ośrodek szkolenia i egzaminowania
prowadzi
rejestr
przeprowadzonych
egzaminów
oraz
zapewnia
przechowywanie
dokumentacji
przeprowadzonych
egzaminów
przez
okres 10 lat.
Art. 10
Nowe lub nowo wyposażone linie oraz
§ 5 ust. 7 i 8 rozporządzenia w
7. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się w
tabor nowo wprowadzany do użytku
sprawie świadectwa maszynisty
przypadku, gdy egzamin dotyczy:
W odniesieniu do nowych bądź nowo
1) nowego typu pojazdu kolejowego;
wyposażonych linii lub taboru nowo
2) zmodernizowanego typu pojazdu
wprowadzanego do użytku państwo
kolejowego, dla którego wydawane
członkowskie może określić warunki,
jest nowe zezwolenie na dopuszczenie
na
jakich
uznany
egzaminator
do eksploatacji;
prowadzi
egzaminy
w
drodze
3) nowo wybudowanej infrastruktury
odstępstwa od art. 9.
kolejowej;
Korzystanie
ze
wspomnianego
4) istniejącej infrastruktury kolejowej o
odstępstwa
musi
być
ściśle
zmienionych parametrach techniczno‐
ograniczone do przypadków, gdy brak
eksploatacyjnych.
jeszcze egzaminatorów posiadających
8. Sposób przeprowadzania egzaminu, w
stosowne świadectwa dla obsługi
przypadkach, o których mowa w ust. 7,
nowych bądź nowo wyposażonych linii
określają
ośrodki
szkolenia
i
lub nowego taboru.
egzaminowania
w
porozumieniu
z
Egzaminatorzy
muszą
wypełniać
zarządcą infrastruktury kolejowej, po
wszelkie pozostałe wymogi art. 4 ust. 2
której ma być przeprowadzony ten
lit. c) w odniesieniu do licencji
egzamin oraz Prezesem UTK.
maszynisty i świadectw w myśl art. 14 i
15
dyrektywy
2007/59/WE
oraz
wykazać
się
doświadczeniem
zawodowym
w
wymaganym
wymiarze.
Art. 11
W
przypadku
przedsiębiorstwa
Art. 4 ustawy zmieniającej
Art. 4. 1. Osoby, które w dniu wejścia w
kolejowego
lub
zarządcy
życie
niniejszej
ustawy
prowadzą
23
infrastruktury, którzy dokonali wyboru
egzaminy
praktyczne
w
zakresie
egzaminatorów do celów prowadzenia
prowadzenia pojazdu kolejowego u
egzaminów dla własnych pracowników
przewoźników kolejowych lub zarządców
w
myśl
przepisów
krajowych
i
infrastruktury,
oraz
posiadają
stosownych
wymogów
uprawnienia do prowadzenia pojazdu
obowiązujących przed wejściem w
kolejowego, wydane na podstawie art. 22
życie niniejszej decyzji, państwo
ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1 w
członkowskie może zadecydować, że
brzmieniu obowiązującym do dnia 3
egzaminatorów tych dopuszcza się do
grudnia 2010 r., mogą prowadzić
prowadzenia
w
dalszym
ciągu
egzaminy oraz sprawdziany wiedzy i
egzaminów, jednak z zachowaniem
umiejętności w zakresie dotyczącym
następujących warunków:
świadectwa maszynisty, bez konieczności
a)
wybór
egzaminatorów
przez
posiadania
licencji
maszynisty
i
przedsiębiorstwo
kolejowe
lub
świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej
zarządcę
infrastruktury
został
niż do dnia 29 października 2018 r.
dokonany
w
ramach
procedury
2. Osoby, które w dniu wejścia w życie
udzielania certyfikatów lub autoryzacji
niniejszej ustawy prowadzą szkolenia
w zakresie bezpieczeństwa zgodnie z
praktyczne w zakresie prowadzenia
dyrektywą
2004/49/WE
oraz
w
pojazdu kolejowego u przewoźników
ramach
ograniczeń
zakresu
kolejowych lub zarządców infrastruktury,
określonych przez właściwy organ, a
oraz posiadają ważne uprawnienia do
także
do
czasu
wygaśnięcia
prowadzenia
pojazdu
kolejowego,
odpowiedniego
certyfikatu
lub
wydane na podstawie art. 22 ust. 2
autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa;
ustawy, o której mowa w ust. 1 w
b) przedsiębiorstwo kolejowe lub
brzmieniu obowiązującym do dnia 3
zarządca
infrastruktury
weryfikuje
grudnia 2010 r., mogą prowadzić
spełnianie wymogów ustanowionych
szkolenia
w
zakresie
dotyczącym
niniejszą decyzją w odniesieniu do
świadectwa maszynisty, bez konieczności
wybranych
przez
siebie
posiadania
licencji
maszynisty
i
egzaminatorów;
w
razie
gdy
świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej
egzaminator
nie
spełnia
danego
niż do dnia 29 października 2018 r.
wymogu, przedsiębiorstwo kolejowe
lub zarządca infrastruktury podejmuje
odpowiednie kroki w celu zapewnienia
spełnienia wymogów obowiązujących
egzaminatorów.
24
Art. 12
Stosowanie
N
Art. 3. 1. Z dniem wejścia w życie
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia
niniejszej
ustawy
lista
podmiotów
15 maja 2012 r.
uprawnionych
do
szkolenia
i
W
odniesieniu
do
ośrodków
egzaminowania osób ubiegających się o
szkoleniowych
prowadzących
licencje
i
świadectwa
maszynisty
szkolenia w dniu, od którego stosuje
prowadzona przez Prezesa UTK na
się niniejszą decyzję, jej przepisy
podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o
obowiązują od dnia 1 lipca 2013 r.
której mowa w art. 1, staje się rejestrem
ośrodków szkolenia i egzaminowania
maszynistów
oraz
kandydatów
na
maszynistów. Przedsiębiorcy prowadzący
te ośrodki wystąpią, w terminie do dnia
1 lipca 2013 r., z wnioskiem o zmianę
danych ujętych we wpisie w zakresie
wynikającym z niniejszej ustawy. Wnioski
o zmianę wpisów są wolne od opłat.
Art. 13
Adresaci
N
‐‐‐
‐‐‐
Niniejsza decyzja skierowana jest do
państw członkowskich
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU USTAWY
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1 pkt 1
1) w art. 4:
Art. 1 pkt 1 lit. a – wprowadzono definicję pojazdu kolejowego specjalnego,
lit. a
a) po pkt 6e dodaje się pkt 6f w brzmieniu:
którym ustawodawca posługuje się m.in. przy określaniu kategorii
„6f) pojazd kolejowy specjalny – pojazd kolejowy przeznaczony do świadectwa maszynisty (art. 22b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym).
wykonywania przewozów technologicznych;”
Art. 1 pkt 1
b) pkt 9a otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 1 lit. b – nowa definicja usługi trakcyjnej wynika ze zmian
lit. b
„9a) usługa trakcyjna – działalność przewoźnika kolejowego polegająca wprowadzonych w art. 1 pkt 4 ustawy zmieniającej i stanowi w tym zakresie
na zapewnieniu pojazdu kolejowego z napędem wraz z obsługą dostosowanie prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej (dyrektywa
maszynistów do wykonywania przewozu
kolejowego
albo
wyłącznie 2004/49/WE)
obsługi maszynistów do prowadzenia pojazdu kolejowego z napędem;”;
Art. 1 pkt 2
2) w art. 13:
Przepis art. 13 ust. 1a pkt 2 uzupełniono poprzez określenie, iż do zadań
25
lit. a tiret
a) w ust. 1a:
Prezesa UTK należy także przywracanie licencji maszynisty.
pierwsze
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wydawanie, przedłużanie ważności, zawieszanie, przywracanie i
cofanie licencji maszynisty, aktualizacja danych zawartych w licencji,
wydawanie wtórników licencji oraz prowadzenie i aktualizacja rejestru
tych dokumentów;”,
Art. 1 pkt 2
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 2 lit.a tiret drugie i trzecie– w przepisie wprowadzono zmiany
lit. a tiret
„5) nadzór nad ośrodkami szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz wynikające z ujednolicenia nazewnictwa podmiotu wykonującego czynności
drugie i
kandydatów na maszynistów, zwanymi dalej „ośrodkami szkolenia i w zakresie szkolenia i egzaminowania maszynistów (por. uwagi do art. 1 pkt
trzecie
egzaminowania”,
3 lit. a).
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) prowadzenie i aktualizacja:
a) rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania,
b) listy podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań w celu
uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także
zachowania ich ważności;”,
Art. 1 pkt 2
Art. 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte – w związku z licznymi przypadkami
w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
lit. a tiret
rozbieżności w przepisach wewnętrznych wydawanych przez przewoźników
„10) opracowywanie procedur w formie instrukcji i zaleceń, określających:
czwarte
kolejowych regulujących zagadnienia związane z bezpieczeństwem w
a) szczegółowe warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
transporcie kolejowym, w tym m.in. w zakresie obowiązków personelu
b) warunki i sposób wykonywania czynności na stanowiskach maszynisty i
kolejowego, do katalogu zadań wykonywanych przez Prezesa UTK dodano
dyżurnego ruchu,
wydawanie instrukcji i wytycznych w zakresie określonych obszarów
c) szczegółowe warunki techniczne eksploatacji i utrzymania pojazdów tematycznych bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem w transporcie
kolejowych, hamulców kolejowych oraz urządzeń radiołączności i kolejowym w celu ujednolicenia rozwiązań stosowanych przez przewoźników
zabezpieczenia ruchu
kolejowych.
kolejowego.”,
Art. 1 pkt 2
b) po ust. 7c dodaje się ust. 7d w brzmieniu:
Art. 1 pkt 2 lit. b – w celu zapewnienia powszechnej dostępności do
lit. b
„7d. Prezes UTK podaje do publicznej wiadomości procedury, o których
instrukcji i zaleceń opracowywanych przez Prezesa UTK, wprowadzono
mowa w ust. 1a pkt 10, poprzez zamieszczenie ich w Biuletynie Informacji
obowiązek ich publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego.”;
podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego.
Art. 1 pkt 3
3) w art. 16 w ust. 2 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt 3 – zmiana porządkowa w związku ze zmianą nazwy podmiotu
„a) ośrodkami szkolenia i egzaminowania,”;
wykonującego czynności szkolenia i egzaminowania maszynistów.
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik