eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

kandydatów 
na 
maszynistów 
ubiegających 
się 

świadectwo 
maszynisty. 
6.  1.  Z  przeprowadzenia  egzaminu 
komisja 
egzaminacyjna 
sporządza 
protokół, który zawiera: 
1)   oznaczenie 
ośrodka 
szkolenia 

egzaminowania  przeprowadzającego 
egzamin; 
  2)   datę  i  miejsce  przeprowadzenia 
egzaminu  oraz  czas  rozpoczęcia  i 
zakończenia egzaminu; 
3)   datę 

miejsce 
sporządzenia 
protokołu; 
4)   wskazanie 
składu 
komisji 
egzaminacyjnej, 
zespołów 
egzaminacyjnych  oraz  egzaminatorów 
prowadzących; 
5)  liczby  kandydatów  na  maszynistów 
dopuszczonych do: 
      a) części teoretycznej egzaminu, 
      b) części praktycznej egzaminu; 
  6) wykaz kandydatów na maszynistów, 
którzy złożyli egzamin z wynikiem: 
     a)  pozytywnym, 
     b)  negatywnym; 
  7) wykaz kandydatów na maszynistów, 
którzy złożyli egzamin z wynikiem 
negatywnym; 
  8) podpisy 
członków 
komisji 
egzaminacyjnej. 
2. Kopię  protokołu,  o  którym  mowa  w 
ust. 
6, 
ośrodek 
szkolenia 

egzaminowania przekazuje: 
1)  przewoźnikowi  kolejowemu  albo 
zarządcy  infrastruktury,  u  którego 
 
22 
kandydat 
na 
maszynistę 
jest 
zatrudniony lub świadczy usługi; 
2) 
Prezesowi 
Urzędu 
Transportu 
Kolejowego. 
3. Ośrodek  szkolenia  i  egzaminowania 
prowadzi 
rejestr 
przeprowadzonych 
egzaminów 
oraz 
zapewnia 
przechowywanie 
dokumentacji 
przeprowadzonych 
egzaminów 
przez 
okres 10 lat. 
Art. 10 
Nowe lub nowo wyposażone linie oraz 
 
§ 5 ust. 7 i 8 rozporządzenia w 
7.  Przepisów  ust.  5  i  6  nie  stosuje  się  w 
tabor nowo wprowadzany do użytku 
sprawie świadectwa maszynisty 
przypadku, gdy egzamin dotyczy: 
W  odniesieniu  do  nowych  bądź  nowo 
 
1)  nowego typu pojazdu kolejowego; 
wyposażonych  linii  lub  taboru  nowo 
2)  zmodernizowanego  typu  pojazdu 
wprowadzanego  do  użytku  państwo 
kolejowego,  dla  którego  wydawane 
członkowskie  może  określić  warunki, 
jest nowe zezwolenie na dopuszczenie 
na 
jakich 
uznany 
egzaminator 
do eksploatacji; 
prowadzi 
egzaminy 

drodze 
3)  nowo  wybudowanej  infrastruktury 
odstępstwa od art. 9. 
kolejowej; 
Korzystanie 
ze 
wspomnianego 
4)  istniejącej  infrastruktury  kolejowej  o 
odstępstwa 
musi 
być 
ściśle 
zmienionych  parametrach  techniczno‐
ograniczone  do  przypadków,  gdy  brak 
eksploatacyjnych. 
jeszcze  egzaminatorów  posiadających 
8.  Sposób  przeprowadzania  egzaminu,  w 
stosowne  świadectwa  dla  obsługi 
przypadkach,  o  których  mowa  w  ust.  7, 
nowych bądź nowo wyposażonych linii 
określają 
ośrodki 
szkolenia 

lub nowego taboru. 
egzaminowania 

porozumieniu 

Egzaminatorzy 
muszą 
wypełniać 
zarządcą  infrastruktury  kolejowej,  po 
wszelkie pozostałe wymogi art. 4 ust. 2 
której  ma  być  przeprowadzony  ten 
lit.  c)  w  odniesieniu  do  licencji 
egzamin oraz Prezesem UTK. 
maszynisty i świadectw w myśl art. 14 i 
15 
dyrektywy 
2007/59/WE 
oraz 
wykazać 
się 
doświadczeniem 
zawodowym 

wymaganym 
wymiarze. 
Art. 11 

przypadku 
przedsiębiorstwa 
 
Art. 4 ustawy zmieniającej 
Art.  4. 1. Osoby, które  w  dniu  wejścia  w 
 
kolejowego 
lub 
zarządcy 
życie 
niniejszej 
ustawy 
prowadzą 
 
23 
infrastruktury, którzy dokonali wyboru 
egzaminy 
praktyczne 

zakresie 
egzaminatorów do celów prowadzenia 
prowadzenia  pojazdu  kolejowego  u 
egzaminów dla własnych pracowników 
przewoźników kolejowych lub zarządców 

myśl 
przepisów 
krajowych 

infrastruktury, 
oraz 
posiadają 
stosownych 
wymogów 
uprawnienia  do  prowadzenia  pojazdu 
obowiązujących  przed  wejściem  w 
kolejowego, wydane na podstawie art. 22 
życie  niniejszej  decyzji,  państwo 
ust. 2  ustawy,  o której  mowa w  ust. 1  w 
członkowskie  może  zadecydować,  że 
brzmieniu  obowiązującym  do  dnia  3 
egzaminatorów  tych  dopuszcza  się  do 
grudnia  2010  r.,  mogą  prowadzić 
prowadzenia 

dalszym 
ciągu 
egzaminy  oraz  sprawdziany  wiedzy  i 
egzaminów,  jednak  z  zachowaniem 
umiejętności  w  zakresie  dotyczącym 
następujących warunków: 
świadectwa maszynisty, bez konieczności 
a) 
wybór 
egzaminatorów 
przez 
posiadania 
licencji 
maszynisty 

przedsiębiorstwo 
kolejowe 
lub 
świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej 
zarządcę 
infrastruktury 
został 
niż do dnia 29 października 2018 r. 
dokonany 

ramach 
procedury 
2.  Osoby,  które  w  dniu  wejścia  w  życie 
udzielania certyfikatów lub autoryzacji 
niniejszej  ustawy  prowadzą  szkolenia 
w  zakresie  bezpieczeństwa  zgodnie  z 
praktyczne  w  zakresie  prowadzenia 
dyrektywą 
2004/49/WE 
oraz 

pojazdu  kolejowego  u  przewoźników 
ramach 
ograniczeń 
zakresu 
kolejowych lub zarządców infrastruktury, 
określonych  przez  właściwy  organ,  a 
oraz  posiadają  ważne  uprawnienia  do 
także 
do 
czasu 
wygaśnięcia 
prowadzenia 
pojazdu 
kolejowego, 
odpowiedniego 
certyfikatu 
lub 
wydane  na  podstawie  art.  22  ust.  2 
autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa;
ustawy,  o  której  mowa  w  ust.  1  w 
b)  przedsiębiorstwo  kolejowe  lub 
brzmieniu  obowiązującym  do  dnia  3 
zarządca 
infrastruktury 
weryfikuje 
grudnia  2010  r.,  mogą  prowadzić 
spełnianie  wymogów  ustanowionych 
szkolenia 

zakresie 
dotyczącym 
niniejszą  decyzją  w  odniesieniu  do 
świadectwa maszynisty, bez konieczności 
wybranych 
przez 
siebie 
posiadania 
licencji 
maszynisty 

egzaminatorów; 

razie 
gdy 
świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej 
egzaminator 
nie 
spełnia 
danego 
niż do dnia 29 października 2018 r. 
wymogu,  przedsiębiorstwo  kolejowe 
lub  zarządca  infrastruktury  podejmuje 
odpowiednie kroki w celu zapewnienia 
spełnienia  wymogów  obowiązujących 
egzaminatorów. 
 
24 
 
Art. 12 
Stosowanie 

 
Art.  3.  1. Z  dniem  wejścia  w  życie 
Niniejszą  decyzję  stosuje  się  od  dnia 
niniejszej 
ustawy 
lista 
podmiotów 
15 maja 2012 r. 
uprawnionych 
do 
szkolenia 


odniesieniu 
do 
ośrodków 
egzaminowania  osób  ubiegających  się  o 
szkoleniowych 
prowadzących 
licencje 

świadectwa 
maszynisty 
szkolenia  w  dniu,  od  którego  stosuje 
prowadzona  przez  Prezesa  UTK    na 
się  niniejszą  decyzję,  jej  przepisy 
podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o 
obowiązują od dnia 1 lipca 2013 r. 
której mowa w art. 1, staje się rejestrem 
 
ośrodków  szkolenia  i  egzaminowania 
maszynistów 
oraz 
kandydatów 
na 
maszynistów.  Przedsiębiorcy  prowadzący 
te  ośrodki    wystąpią,  w  terminie  do dnia 
1  lipca  2013  r.,    z  wnioskiem  o  zmianę 
danych  ujętych  we  wpisie  w  zakresie 
wynikającym z niniejszej ustawy. Wnioski 
o zmianę wpisów są wolne od opłat. 
Art. 13 
Adresaci 

‐‐‐ 
‐‐‐ 
 
Niniejsza decyzja skierowana jest do 
państw członkowskich 
 
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU USTAWY 
 
Jedn. red. 
Treść przepisu projektu krajowego 
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu 
Art. 1 pkt 1 
1)  w art. 4: 
Art. 1 pkt 1 lit. a – wprowadzono definicję pojazdu kolejowego specjalnego, 
lit. a 
a) po pkt 6e dodaje się pkt 6f w brzmieniu: 
którym  ustawodawca  posługuje  się  m.in.  przy  określaniu  kategorii 
„6f)  pojazd  kolejowy  specjalny  –  pojazd  kolejowy  przeznaczony  do  świadectwa maszynisty (art. 22b ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym). 
 
wykonywania przewozów technologicznych;” 
 
 
Art. 1 pkt 1 
b)  pkt 9a otrzymuje brzmienie: 
Art.  1  pkt  1  lit.  b  –  nowa  definicja  usługi  trakcyjnej  wynika  ze  zmian 
lit. b 
 
„9a)  usługa  trakcyjna  –  działalność  przewoźnika  kolejowego  polegająca  wprowadzonych w art. 1 pkt 4 ustawy zmieniającej i stanowi  w tym zakresie 
na zapewnieniu  pojazdu  kolejowego  z  napędem  wraz  z  obsługą  dostosowanie  prawa  polskiego  do  prawa  Unii  Europejskiej  (dyrektywa 
 
maszynistów do wykonywania przewozu 
kolejowego 
albo 
wyłącznie  2004/49/WE) 
obsługi maszynistów do prowadzenia pojazdu kolejowego z napędem;”; 
 
 
Art. 1 pkt 2 
2) w art. 13: 
Przepis  art.  13  ust.  1a  pkt  2  uzupełniono  poprzez  określenie,  iż  do  zadań 
 
25 
lit. a tiret 
a)  w ust. 1a: 
Prezesa UTK należy także przywracanie licencji maszynisty. 
pierwsze 
 pkt 2 otrzymuje brzmienie: 
 
„2)  wydawanie,  przedłużanie  ważności,  zawieszanie,  przywracanie  i 
 
cofanie  licencji  maszynisty,  aktualizacja  danych  zawartych  w  licencji, 
wydawanie  wtórników  licencji  oraz  prowadzenie  i  aktualizacja  rejestru 
tych dokumentów;”, 
 
Art. 1 pkt 2 
 pkt 5 otrzymuje brzmienie: 
 
Art.  1  pkt  2  lit.a  tiret  drugie  i  trzecie–  w  przepisie  wprowadzono  zmiany 
lit. a tiret 
„5)  nadzór  nad  ośrodkami  szkolenia  i  egzaminowania  maszynistów  oraz  wynikające  z  ujednolicenia  nazewnictwa podmiotu  wykonującego  czynności 
drugie i 
kandydatów  na  maszynistów,  zwanymi  dalej  „ośrodkami  szkolenia  i  w zakresie szkolenia i egzaminowania maszynistów (por. uwagi do art. 1 pkt 
trzecie 
egzaminowania”, 
3 lit. a).   
 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu: 
 
 
„5a) prowadzenie i aktualizacja: 
  a) rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania, 
  b)  listy  podmiotów  uprawnionych  do  przeprowadzania  badań  w  celu 
uzyskania  licencji  maszynisty  oraz  świadectwa  maszynisty,  a  także 
zachowania ich ważności;”, 
 
Art. 1 pkt 2 

Art.  1  pkt  2  lit.  a  tiret  czwarte  –  w  związku  z  licznymi  przypadkami 
w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu: 
lit. a tiret 
rozbieżności  w  przepisach  wewnętrznych  wydawanych  przez  przewoźników 
„10) opracowywanie procedur w formie instrukcji i zaleceń, określających: 
czwarte 
 
kolejowych  regulujących  zagadnienia  związane  z  bezpieczeństwem  w 
a) szczegółowe warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, 
 
transporcie  kolejowym,  w  tym  m.in.  w  zakresie  obowiązków  personelu 
b)  warunki  i  sposób  wykonywania  czynności  na  stanowiskach  maszynisty  i 
 
kolejowego,    do  katalogu  zadań  wykonywanych  przez  Prezesa  UTK  dodano 
dyżurnego ruchu, 
 
wydawanie  instrukcji  i  wytycznych  w  zakresie  określonych  obszarów 
c)  szczegółowe  warunki  techniczne  eksploatacji  i  utrzymania  pojazdów  tematycznych  bezpośrednio  związanych  z  bezpieczeństwem  w  transporcie 
kolejowych,  hamulców  kolejowych  oraz  urządzeń  radiołączności  i  kolejowym w celu ujednolicenia rozwiązań stosowanych przez przewoźników 
zabezpieczenia ruchu   
     
kolejowych. 
kolejowego.”, 
 
Art. 1 pkt 2 
b) po ust. 7c dodaje się ust. 7d w brzmieniu: 
Art.  1  pkt  2  lit.  b  –  w  celu  zapewnienia  powszechnej  dostępności  do 
lit. b 
„7d. Prezes UTK podaje do publicznej wiadomości procedury, o których 
instrukcji  i  zaleceń  opracowywanych  przez  Prezesa  UTK,  wprowadzono 
mowa w ust. 1a pkt 10, poprzez zamieszczenie ich w Biuletynie Informacji 
obowiązek  ich  publikacji  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie 
 
Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego.”;   
podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego. 
 
Art. 1 pkt 3 
3) w art. 16 w ust. 2 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie: 
Art.  1  pkt  3  –  zmiana  porządkowa  w  związku  ze  zmianą  nazwy  podmiotu 
„a) ośrodkami szkolenia i egzaminowania,”; 
wykonującego czynności szkolenia i egzaminowania maszynistów. 
 
26 
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: