eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

egzaminatorów 
przeprowadzających 
egzaminy  na  infrastrukturze  tego 
państwa. 
Art. 9 
Wspólne kryteria dotyczące organizacji 
 
Art. 22a ust. 11 pkt 7, ust. 12 oraz 
Art. 22a ust. 11 pkt 7, ust. 12 
egzaminów 
art. 22b ust. 21 pkt 3 ustawy o 
„11. Minister 
właściwy 
do 
spraw 
Egzaminy  organizowane  w  celu  oceny 
transporcie kolejowym 
transportu 
określi, 

drodze 
umiejętności  i  wiedzy  maszynistów 
 
rozporządzenia: 
zgodnie 

art. 
25 
dyrektywy 
 
7) sposób,  formę  i  tryb  przygotowania  oraz 
2007/59/WE  spełniają  następujące 
 
przeprowadzania 
egzaminów 
dla 
kryteria: 
 
kandydatów 
na 
maszynistów 
a) 

przypadku 
egzaminów 
 
ubiegających 
się 

licencję 
prowadzonych  przez  jedną  lub  dwie 
 
maszynisty,  a  także   tryb  pracy 
osoby 
przynajmniej 
jeden 

 
komisji egzaminacyjnej;” 
prowadzących  egzamin  musi  być 
 
„12. 
Minister 
właściwy 
do 
spraw 
uznanym  egzaminatorem  w  myśl 
 
transportu 
wyda 
rozporządzenie, 

przepisów niniejszej decyzji; 
 
którym mowa w  ust. 
11, 
mając 
na 
b)  w  przypadku  części  praktycznej 
 
uwadze: 
egzaminu  sprawdzającej  umiejętność 
 
1)   obowiązujące w tym zakresie przepisy 
prowadzenia 
pojazdu 
kolejowego 
 
Unii Europejskiej; (…) 
egzaminator  musi  legitymować  się 
 
art. 22b ust. 21 pkt 3 
licencją  maszynisty  i  świadectwem 
 
„21. 
Minister 
właściwy 
do 
spraw 
uprawniającym 
do 
korzystania 

 
transportu 
określi, 

drodze 
infrastruktury 
oraz 
prowadzenia 
 
rozporządzenia: 
taboru 
zgodnie 

przedmiotem 
 
3)
sposób, formę oraz tryb przygotowania 
egzaminu lub dla podobnego typu linii 
 
i przeprowadzania egzaminów dla kandydatów 
lub 
taboru. 

przypadku 
 
na  maszynistów  ubiegających  się  o 
egzaminatora, który nie  legitymuje  się 
 
uzyskanie 
świadectwa  maszynisty 
ważnym  świadectwem  dotyczącym 
 
oraz tryb pracy komisji egzaminacyjnej 
typu 
infrastruktury 
lub 
taboru 
 
przeprowadzającej te egzaminy. 
będących 
przedmiotem 
egzaminu, 
 
 mając na uwadze (…) obowiązujące 
egzamin  wymaga  asysty  maszynisty 
 
w  tym  zakresie  przepisy  Unii 
posiadającego  ważne  świadectwo  w 
 
Europejskiej(…), 
zakresie  odpowiedniej  infrastruktury 
 
 
bądź taboru, zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. 
§ 4‐6 rozporządzenia w sprawie 
§  4.  1.  Egzamin  dla  kandydatów  na 
e) dyrektywy 2007/59/WE; 
świadectwa maszynisty 
maszynistów 
ubiegających 
się 

c)  egzaminy  prowadzone  są  na 
 
uzyskanie świadectwa maszynisty, zwany 
 
17 
zasadach 
przejrzystości 

trwają 
 
dalej  „egzaminem”,  składa  się  z  części 
odpowiednio 
długo, 
by 
 
teoretycznej oraz części praktycznej. 
zagwarantować 
odpowiednio 
 
2. 
Część 
teoretyczną 
egzaminu 
udokumentowane pokrycie wszystkich 
obejmującą 
sprawdzenie 
wiedzy 

objętych  egzaminem  przedmiotów 
umiejętności 
dotyczących 
taboru 
ujętych  w  załącznikach  do  dyrektywy 
kolejowego  i  infrastruktury  kolejowej, 
2007/59/WE; 
przeprowadza się w formie: 
d)  w  przypadkach  gdy  w  egzaminie 
1) testu pisemnego składającego się z 50 
bierze  udział  egzaminator,  który  był 
pytań 
dotyczących 
infrastruktury 
również  instruktorem  prowadzącym 
kolejowej, 
ze 
szczególnym 
szkolenie 
dla 
maszynistów 
lub 
uwzględnieniem  zagadnień  z  zakresu 
kandydatów 
na 
maszynistów 

techniki prowadzenia ruchu kolejowego i 
zakresie 
przedmiotu 
egzaminu, 
sygnalizacji. 
Do 
każdego 
pytania 
egzaminatorem  prowadzącym  musi 
przyporządkowane są cztery odpowiedzi, 
być 
drugi 
egzaminator, 
z których tylko jedna jest prawidłowa. Za 
niezaangażowany 

szkolenia 
każdą  prawidłową  odpowiedź  uzyskuje 
przygotowujące; 
się 1 punkt; 
e)  egzamin  przygotowuje  się  ze 
2) dwóch ustnych zadań egzaminacyjnych 
szczególną  troską  o  poufność  pytań 
z  zakresu  konstrukcji  i  obsługi  pojazdów 
egzaminacyjnych. 
kolejowych  z  napędem,  za  które  można 
 
uzyskać maksymalnie 50 punktów, po 25 
punktów z każdego z nich. 
3. Część teoretyczna egzaminu trwa: 
  1)   90 minut ‐ w przypadku, o którym 
mowa w ust. 2 pkt 1; 
  2)   40  minut  ‐  w  przypadku,  o  którym 
mowa w ust. 2 pkt 2. 
4. Część teoretyczną egzaminu uważa się 
za  zdaną  jeżeli  suma  punktów  z    testu 
pisemnego, o którym mowa w ust. 2  pkt 
1, oraz ustnych zadań egzaminacyjnych, o 
których mowa w ust. 2 pkt 2, wyniosła co 
najmniej 75 punktów. 
5.   Część praktyczna  egzaminu  polega na 
sprawdzeniu, 
za 
pomocą 
jazd 
praktycznych 
na 
sieci 
kolejowej, 
 
18 
umiejętności 
prowadzenia 
pojazdu 
kolejowego  oraz,  jeżeli  to  możliwe,  z 
wykorzystaniem  symulatorów,  w  celu 
oceny  stosowania  zasad  eksploatacji  i 
działań 
maszynisty 

szczególnie 
trudnych sytuacjach. 
6. Warunkiem  dopuszczenia  kandydata 
na  maszynistę  do  zdawania  części 
praktycznej  egzaminu  jest  zdanie  przez 
niego części teoretycznej egzaminu. 
§ 5. 1. Osoba upoważniona przez ośrodek 
szkolenia  i  egzaminowania  maszynistów 
oraz kandydatów na maszynistów, zwany 
dalej 
„ośrodkiem 
szkolenia 

egzaminowania”: 
1)  powołuje  komisję  egzaminacyjną,  w 
skład  której  wchodzi  co  najmniej 
trzech  egzaminatorów  wpisanych  do 
wykazu,  o  którym  mowa  w  art.  22a 
ust.  8  pkt  1  ustawy,  z  których  jeden 
pełni 
funkcje 
egzaminatora 
prowadzącego, z zastrzeżeniem ust. 5; 
2) wyznacza sekretarza komisji; 
3)  zapewnia  obsługę  administracyjną 
komisji egzaminacyjnej. 
2. Egzaminator prowadzący: 
1)  wyznacza termin i miejsce egzaminu; 
2)  powołuje  zespoły  egzaminacyjne 
spośród  egzaminatorów  wchodzących 
w  skład  komisji  egzaminacyjnej  do 
przeprowadzenia: 
a) części teoretycznej egzaminu, 
b) części praktycznej egzaminu; 
3) powiadamia  pisemnie  Prezesa  UTK  o 
terminie  i  miejscu  przeprowadzenia 
egzaminu 
oraz 

liczbie 
 
19 
egzaminowanych,  nie  później  niż  w 
terminie  14  dni  przed  planowanym 
terminem egzaminu; 
4)  zapewnia  opracowanie  wymaganej 
liczby 
testowych 
pytań 
egzaminacyjnych; 
5) 
określa 
tematy 
ustnych 
zadań 
egzaminacyjnych; 
   6) dopuszcza do egzaminu kandydatów 
na  maszynistów  ubiegających  się  o 
świadectwo maszynisty. 
3. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa 
w  ust.  2  pkt  2  lit.  a  składa  się  z  co 
najmniej trzech egzaminatorów z których 
jeden 
pełni 
funkcję 
egzaminatora 
prowadzącego 
część 
teoretyczną 
egzaminu. 
4. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa 
w  ust.  2  pkt  2  lit.  b  składa  się  z  co 
najmniej 
dwóch 
egzaminatorów, 

których jeden pełni funkcję egzaminatora 
prowadzącego 
część 
praktyczną 
egzaminu. 
5. 
Egzaminator 
prowadzący 
część 
praktyczną  egzaminu  powinien  posiadać 
licencję  maszynisty  oraz  świadectwo 
maszynisty uprawniające do prowadzenia 
typu  pojazdu  kolejowego  i  określonej 
infrastruktury  kolejowej,  których  dotyczy 
egzamin. 
6. W razie braku możliwości zapewnienia 
egzaminatora, 
który 
posiada 
uprawnienia,  o  których  mowa  w  ust.  5, 
część  praktyczna  egzaminu  powinna  być 
przeprowadzona  przy  udziale  maszynisty 
posiadającego takie uprawnienia. 
 
20 
7.  Przepisów  ust.  5  i  6  nie  stosuje  się  w 
przypadku, gdy egzamin dotyczy: 
1)  nowego typu pojazdu kolejowego; 
2)  zmodernizowanego  typu  pojazdu 
kolejowego,  dla  którego  wydawane 
jest nowe zezwolenie na dopuszczenie 
do eksploatacji; 
3)  nowo  wybudowanej  infrastruktury 
kolejowej; 
4)  istniejącej  infrastruktury  kolejowej  o 
zmienionych  parametrach  techniczno‐
eksploatacyjnych. 
8.  Sposób  przeprowadzania  egzaminu,  w 
przypadkach,  o  których  mowa  w  ust.  7, 
określają 
ośrodki 
szkolenia 

egzaminowania 

porozumieniu 

zarządcą  infrastruktury  kolejowej,  po 
której  ma  być  przeprowadzony  ten 
egzamin oraz Prezesem UTK. 
9. Funkcji egzaminatora prowadzącego, o 
którym mowa w ust. 2‐4, nie może pełnić 
egzaminator,  który  uprzednio  pełnił 
funkcję 
instruktora 
prowadzącego 
szkolenie 
dla 
kandydatów 
na 
maszynistów 
przystępujących 
do 
egzaminu. 
10. W przypadku nie zdania którejkolwiek 

części 
egzaminu, 
egzaminator 
prowadzący  wyznacza  termin  egzaminu 
poprawkowego. 
11.  Jeżeli  kandydat  na  maszynistę 
ubiegający  się  o  świadectwo  maszynisty 
trzykrotnie  złożył  egzamin  z  wynikiem 
negatywnym,  ponownie  przechodzi  on 
szkolenie  w  pełnym  wymiarze  godzin 
określonym 

programie 
szkolenia 
 
21 
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: