Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
przeprowadzających
egzaminy na infrastrukturze tego
państwa.
Art. 9
Wspólne kryteria dotyczące organizacji
Art. 22a ust. 11 pkt 7, ust. 12 oraz
Art. 22a ust. 11 pkt 7, ust. 12
egzaminów
art. 22b ust. 21 pkt 3 ustawy o
„11. Minister
właściwy
do
spraw
Egzaminy organizowane w celu oceny
transporcie kolejowym
transportu
określi,
w
drodze
umiejętności i wiedzy maszynistów
rozporządzenia:
zgodnie
z
art.
25
dyrektywy
7) sposób, formę i tryb przygotowania oraz
2007/59/WE spełniają następujące
przeprowadzania
egzaminów
dla
kryteria:
kandydatów
na
maszynistów
a)
w
przypadku
egzaminów
ubiegających
się
o
licencję
prowadzonych przez jedną lub dwie
maszynisty, a także tryb pracy
osoby
przynajmniej
jeden
z
komisji egzaminacyjnej;”
prowadzących egzamin musi być
„12.
Minister
właściwy
do
spraw
uznanym egzaminatorem w myśl
transportu
wyda
rozporządzenie,
o
przepisów niniejszej decyzji;
którym mowa w ust.
11,
mając
na
b) w przypadku części praktycznej
uwadze:
egzaminu sprawdzającej umiejętność
1) obowiązujące w tym zakresie przepisy
prowadzenia
pojazdu
kolejowego
Unii Europejskiej; (…)
egzaminator musi legitymować się
art. 22b ust. 21 pkt 3
licencją maszynisty i świadectwem
„21.
Minister
właściwy
do
spraw
uprawniającym
do
korzystania
z
transportu
określi,
w
drodze
infrastruktury
oraz
prowadzenia
rozporządzenia:
taboru
zgodnie
z
przedmiotem
3)
sposób, formę oraz tryb przygotowania
egzaminu lub dla podobnego typu linii
i przeprowadzania egzaminów dla kandydatów
lub
taboru.
W
przypadku
na maszynistów ubiegających się o
egzaminatora, który nie legitymuje się
uzyskanie
świadectwa maszynisty
ważnym świadectwem dotyczącym
oraz tryb pracy komisji egzaminacyjnej
typu
infrastruktury
lub
taboru
przeprowadzającej te egzaminy.
będących
przedmiotem
egzaminu,
mając na uwadze (…) obowiązujące
egzamin wymaga asysty maszynisty
w tym zakresie przepisy Unii
posiadającego ważne świadectwo w
Europejskiej(…),
zakresie odpowiedniej infrastruktury
bądź taboru, zgodnie z art. 4 ust. 2 lit.
§ 4‐6 rozporządzenia w sprawie
§ 4. 1. Egzamin dla kandydatów na
e) dyrektywy 2007/59/WE;
świadectwa maszynisty
maszynistów
ubiegających
się
o
c) egzaminy prowadzone są na
uzyskanie świadectwa maszynisty, zwany
17
zasadach
przejrzystości
i
trwają
dalej „egzaminem”, składa się z części
odpowiednio
długo,
by
teoretycznej oraz części praktycznej.
zagwarantować
odpowiednio
2.
Część
teoretyczną
egzaminu
udokumentowane pokrycie wszystkich
obejmującą
sprawdzenie
wiedzy
i
objętych egzaminem przedmiotów
umiejętności
dotyczących
taboru
ujętych w załącznikach do dyrektywy
kolejowego i infrastruktury kolejowej,
2007/59/WE;
przeprowadza się w formie:
d) w przypadkach gdy w egzaminie
1) testu pisemnego składającego się z 50
bierze udział egzaminator, który był
pytań
dotyczących
infrastruktury
również instruktorem prowadzącym
kolejowej,
ze
szczególnym
szkolenie
dla
maszynistów
lub
uwzględnieniem zagadnień z zakresu
kandydatów
na
maszynistów
w
techniki prowadzenia ruchu kolejowego i
zakresie
przedmiotu
egzaminu,
sygnalizacji.
Do
każdego
pytania
egzaminatorem prowadzącym musi
przyporządkowane są cztery odpowiedzi,
być
drugi
egzaminator,
z których tylko jedna jest prawidłowa. Za
niezaangażowany
w
szkolenia
każdą prawidłową odpowiedź uzyskuje
przygotowujące;
się 1 punkt;
e) egzamin przygotowuje się ze
2) dwóch ustnych zadań egzaminacyjnych
szczególną troską o poufność pytań
z zakresu konstrukcji i obsługi pojazdów
egzaminacyjnych.
kolejowych z napędem, za które można
uzyskać maksymalnie 50 punktów, po 25
punktów z każdego z nich.
3. Część teoretyczna egzaminu trwa:
1) 90 minut ‐ w przypadku, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1;
2) 40 minut ‐ w przypadku, o którym
mowa w ust. 2 pkt 2.
4. Część teoretyczną egzaminu uważa się
za zdaną jeżeli suma punktów z testu
pisemnego, o którym mowa w ust. 2 pkt
1, oraz ustnych zadań egzaminacyjnych, o
których mowa w ust. 2 pkt 2, wyniosła co
najmniej 75 punktów.
5. Część praktyczna egzaminu polega na
sprawdzeniu,
za
pomocą
jazd
praktycznych
na
sieci
kolejowej,
18
umiejętności
prowadzenia
pojazdu
kolejowego oraz, jeżeli to możliwe, z
wykorzystaniem symulatorów, w celu
oceny stosowania zasad eksploatacji i
działań
maszynisty
w
szczególnie
trudnych sytuacjach.
6. Warunkiem dopuszczenia kandydata
na maszynistę do zdawania części
praktycznej egzaminu jest zdanie przez
niego części teoretycznej egzaminu.
§ 5. 1. Osoba upoważniona przez ośrodek
szkolenia i egzaminowania maszynistów
oraz kandydatów na maszynistów, zwany
dalej
„ośrodkiem
szkolenia
i
egzaminowania”:
1) powołuje komisję egzaminacyjną, w
skład której wchodzi co najmniej
trzech egzaminatorów wpisanych do
wykazu, o którym mowa w art. 22a
ust. 8 pkt 1 ustawy, z których jeden
pełni
funkcje
egzaminatora
prowadzącego, z zastrzeżeniem ust. 5;
2) wyznacza sekretarza komisji;
3) zapewnia obsługę administracyjną
komisji egzaminacyjnej.
2. Egzaminator prowadzący:
1) wyznacza termin i miejsce egzaminu;
2) powołuje zespoły egzaminacyjne
spośród egzaminatorów wchodzących
w skład komisji egzaminacyjnej do
przeprowadzenia:
a) części teoretycznej egzaminu,
b) części praktycznej egzaminu;
3) powiadamia pisemnie Prezesa UTK o
terminie i miejscu przeprowadzenia
egzaminu
oraz
o
liczbie
19
egzaminowanych, nie później niż w
terminie 14 dni przed planowanym
terminem egzaminu;
4) zapewnia opracowanie wymaganej
liczby
testowych
pytań
egzaminacyjnych;
5)
określa
tematy
ustnych
zadań
egzaminacyjnych;
6) dopuszcza do egzaminu kandydatów
na maszynistów ubiegających się o
świadectwo maszynisty.
3. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa
w ust. 2 pkt 2 lit. a składa się z co
najmniej trzech egzaminatorów z których
jeden
pełni
funkcję
egzaminatora
prowadzącego
część
teoretyczną
egzaminu.
4. Zespół egzaminacyjny, o którym mowa
w ust. 2 pkt 2 lit. b składa się z co
najmniej
dwóch
egzaminatorów,
z
których jeden pełni funkcję egzaminatora
prowadzącego
część
praktyczną
egzaminu.
5.
Egzaminator
prowadzący
część
praktyczną egzaminu powinien posiadać
licencję maszynisty oraz świadectwo
maszynisty uprawniające do prowadzenia
typu pojazdu kolejowego i określonej
infrastruktury kolejowej, których dotyczy
egzamin.
6. W razie braku możliwości zapewnienia
egzaminatora,
który
posiada
uprawnienia, o których mowa w ust. 5,
część praktyczna egzaminu powinna być
przeprowadzona przy udziale maszynisty
posiadającego takie uprawnienia.
20
7. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się w
przypadku, gdy egzamin dotyczy:
1) nowego typu pojazdu kolejowego;
2) zmodernizowanego typu pojazdu
kolejowego, dla którego wydawane
jest nowe zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji;
3) nowo wybudowanej infrastruktury
kolejowej;
4) istniejącej infrastruktury kolejowej o
zmienionych parametrach techniczno‐
eksploatacyjnych.
8. Sposób przeprowadzania egzaminu, w
przypadkach, o których mowa w ust. 7,
określają
ośrodki
szkolenia
i
egzaminowania
w
porozumieniu
z
zarządcą infrastruktury kolejowej, po
której ma być przeprowadzony ten
egzamin oraz Prezesem UTK.
9. Funkcji egzaminatora prowadzącego, o
którym mowa w ust. 2‐4, nie może pełnić
egzaminator, który uprzednio pełnił
funkcję
instruktora
prowadzącego
szkolenie
dla
kandydatów
na
maszynistów
przystępujących
do
egzaminu.
10. W przypadku nie zdania którejkolwiek
z
części
egzaminu,
egzaminator
prowadzący wyznacza termin egzaminu
poprawkowego.
11. Jeżeli kandydat na maszynistę
ubiegający się o świadectwo maszynisty
trzykrotnie złożył egzamin z wynikiem
negatywnym, ponownie przechodzi on
szkolenie w pełnym wymiarze godzin
określonym
w
programie
szkolenia
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik