Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
odniesieniu do personelu kolejowego.
W szczególności w przypadkach, gdy
Art. 18d.
ośrodek
szkoleniowy
prowadzi
1. Pracownikom
przewoźników
szkolenia
zarówno
dla
osób
kolejowych ubiegających się o certyfikat
zatrudnionych w podmiocie będącym
bezpieczeństwa zapewnia się możliwość
właścicielem tego ośrodka, jak również
uczestniczenia
w
szkoleniach
dla
dla
innych
osób,
szkolenia
są
maszynistów i drużyn pociągowych oraz
prowadzone w sposób niezależny od
swobodny i niedyskryminujący dostęp do
interesów
tego
podmiotu,
z
zaplecza szkoleniowego, jeżeli szkolenie
zachowaniem
bezstronnego
takie
jest
warunkiem
uzyskania
traktowania wszystkich uczestników.
certyfikatu bezpieczeństwa.
Ośrodki szkoleniowe stosują takie
2. Szkolenie
powinno
obejmować
same zasady zarówno w odniesieniu
znajomość tras pociągu i procedur,
do osób zatrudnionych w podmiocie
systemu sterowania ruchem kolejowym i
będącym właścicielem tego ośrodka,
sygnalizacji oraz sposobu postępowania
jak i dla pozostałych uczestników.
w sytuacjach awaryjnych.
Państwa
członkowskie
zapewniają
3. Pracownikom zarządcy wykonującym
podjęcie odpowiednich środków w
istotne
zadania
dotyczące
celu ochrony tej zasady.
bezpieczeństwa zapewnia się możliwość
uczestniczenia
w
szkoleniach
oraz
niedyskryminujący dostęp do zaplecza
szkoleniowego.
4. Szkolenia, o których mowa w ust. 1‐3,
organizują przewoźnicy kolejowi oraz
zarządcy,
którzy
ponoszą
odpowiedzialność za poziom wyszkolenia
i kwalifikacji pracowników wykonujących
prace związane z bezpieczeństwem.
5. Jeżeli
przewoźnik
kolejowy
lub
zarządca
nie
ma
warunków
do
organizowania szkoleń, o których mowa
w
ust.
1‐3,
lub
przeprowadzania
egzaminów,
kieruje
odpłatnie
pracownika do innego przewoźnika
kolejowego lub zarządcy. Opłata za
szkolenie lub egzamin stanowi dochód
7
podmiotów prowadzących szkolenie lub
egzamin.
6. Opłata za szkolenie i egzamin powinna
uwzględniać
wyłącznie
uzasadnione
koszty
oraz
niewielki
zysk,
nieprzekraczający 10 % tych kosztów.
Opłatę
tę
ustala
się
na
niedyskryminujących zasadach.
7. Przewoźnik kolejowy lub zarządca
organizujący
szkolenie lub
egzamin
wydaje
zainteresowanym
dokument
potwierdzający odbycie szkolenia lub
złożenie egzaminu.
8. Nadzór nad szkoleniami i egzaminem
w zakresie zgodności z wymaganiami
dotyczącymi bezpieczeństwa sprawuje
Prezes UTK.
Art. 66 pkt 3 lit. b – kary pieniężne
3) zarządca, przewoźnik kolejowy lub
użytkownik bocznicy kolejowej, który:
b)
uniemożliwia
szkolenie
lub
dostęp do zaplecza szkoleniowego
pracownikom
innego
przewoźnika
kolejowego, zarządcy lub użytkownika
bocznicy kolejowej;
Art. 4 ust. 1 i Artykuł 4
T
Art. 22a ust. 5 pkt 5a i 5b oraz art. 5. Działalność, o której mowa w ust. 4,
2
Wymagane kwalifikacje
22a ust. 11 ustawy o transporcie
może prowadzić przedsiębiorca:
1. Wnioskodawca wykazuje swoje
kolejowym
„5)
który
prowadzi
szkolenia
na
kwalifikacje techniczne i operacyjne,
podstawie programów szkoleń, o których
jak również odpowiednie do czynności
mowa
odpowiednio
w
przepisach
szkoleniowych możliwości w zakresie
wydanych na podstawie ust. 11 pkt 6 i
organizacji kursów. Musi posiadać
art. 22b ust. 21 pkt 2;”,
odpowiednią kadrę i wyposażenie oraz
po pkt 5 dodaje się pkt 5a i 5b w
działać w otoczeniu stosownym do
brzmieniu:
celów
szkoleń
służących
„5a) który spełnia wymagania określone
przygotowaniu
maszynistów
do
w przepisach wydanych na podstawie
8
egzaminów zwieńczonych uzyskaniem
ust. 11,
bądź zachowaniem ważności licencji
5b) zapewniający prowadzenie:
maszynisty i świadectw zgodnie z
a) szkoleń przez instruktorów, którzy:
dyrektywą 2007/59/WE.
spełniają wymagania dotyczące
2. W szczególności wnioskodawca
instruktorów określone w przepisach
zobowiązany jest:
wydanych na podstawie ust. 11,
a)
wykazać
sprawną
strukturę
są wpisani do wykazu, o którym
zarządzania,
zapewniającą
mowa w ust. 8 pkt 2,
odpowiednie
kwalifikacje
i
b) egzaminów przez egzaminatorów,
doświadczenie
instruktorów
w
którzy:
zakresie prowadzenia szkoleń zgodnie
spełniają wymagania dotyczące
z wymogami określonymi dyrektywą
egzaminatorów
określone
w
2007/59/WE;
przepisach wydanych na podstawie
b)
posiadać
niezbędne
kadry,
ust. 11,
urządzenia,
wyposażenie
i
są wpisani do wykazu, o którym
pomieszczenia
stosowne
do
mowa w ust. 8 pkt 2,
prowadzonych
szkoleń
i
złożyli
pisemną
deklarację
przewidywanej liczby adeptów;
prowadzenia egzaminów w sposób
c) wykazać, że szkolenie praktyczne
bezstronny i niedyskryminujący;”,
jest prowadzone przez instruktorów
Art. 22a ust. 11 pkt 9 i 10
posiadających zarówno ważną licencję
11. Minister
właściwy
do
spraw
maszynisty, jak i ważne świadectwo
transportu
określi,
w
drodze
obejmujące przedmiot szkolenia lub
rozporządzenia:
dotyczące podobnego typu linii lub
1) szczegółowe wymagania w stosunku
taboru, oraz co najmniej trzyletnie
do przedsiębiorców ubiegających się
doświadczenie
zawodowe
w
o
wpis
do
rejestru
ośrodków
prowadzeniu pojazdów kolejowych. W
szkolenia i egzaminowania;
razie gdy instruktor nie posiada
2) wymagania
kwalifikacyjne
dla
ważnego
świadectwa
dla
instruktorów
i
egzaminatorów
odpowiedniego typu infrastruktury lub
wykonujących czynności w ośrodku
taboru, szkolenie wymaga asysty
szkolenia i egzaminowania, a także
maszynisty
posiadającego
ważne
rodzaje
dokumentów
świadectwo w zakresie odpowiedniej
potwierdzających ich kwalifikacje i
infrastruktury bądź taboru, zgodnie z
wykształcenie;
art. 4 ust. 2 lit. e) dyrektywy
§ 5. projektu rozporządzenia w
§ 5. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o
2007/59/WE;
sprawie ośrodków szkolenia
wpis do rejestru powinien:
9
d) przedłożyć opracowaną metodykę
i egzaminowania maszynistów
1) w zakresie warunków lokalowych
nauczania, którą zamierza stosować, w
oraz kandydatów na maszynistów
posiadać:
celu zapewnienia treści, organizacji i
a) pomieszczenie
przeznaczone
do
czasu trwania kursu, harmonogramów
obsługi
osób
i
przechowywania
szkoleń i zestawów umiejętności;
dokumentacji
związanej
z
e) wykazać zapewnienie systemów
prowadzeniem szkolenia kandydatów na
rejestracji szkoleń, w szczególności
maszynistów i maszynistów,
danych o uczestnikach, instruktorach,
b) co najmniej jedną salę:
liczbie i przedmiocie zajęć;
– o powierzchni nie mniejszej niż 25 m2,
f)
udokumentować
funkcjonujący
– wyposażoną
w
stoliki
i
miejsca
system
zarządzania
jakością
lub
siedzące dla każdej osoby biorącej udział
równorzędne
procedury
w szkoleniu,
monitorowania przestrzegania oraz
– oświetloną,
ogrzewaną
i
odpowiedniego zakresu systemów i
przewietrzaną,
procedur gwarantujących, że szkolenia
– odizolowaną od innych pomieszczeń,
spełniają
wymogi
dyrektywy
c) toaletę zlokalizowaną w pobliżu sali, o
2007/59/WE;
której mowa w lit. b;
g)
udokumentować
zarządzanie
2)
w
zakresie
wyposażenia
kompetencjami,
kształcenie
dydaktycznego posiadać:
ustawiczne i inne środki umożliwiające
a) tablicę do pisania,
instruktorom
odświeżanie
b) makietę lub programy komputerowe
umiejętności zawodowych;
imitujące sytuacje występujące w ruchu
h)
stosować
procedury
służące
kolejowym,
aktualizowaniu metod szkoleniowych,
c) tablice poglądowe z zakresu szkolenia,
narzędzi
i
wyposażenia,
ze
programy komputerowe, prezentacje
szczególnym
uwzględnieniem
multimedialne
lub
filmy
wideo
podręczników,
oprogramowania
prezentujące: zasady prowadzenia ruchu
szkoleniowego,
dokumentacji
kolejowego i
sygnalizacji, budowę i
udostępnianej
przez
zarządcę
obsługę
pojazdów
kolejowych
z
infrastruktury w rodzaju podręczników
napędem, zagadnienia z zakresu
zasad ruchu, sygnałów i systemów
bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
bezpieczeństwa.
zasad
udzielania
pierwszej
pomocy
ofiarom zdarzenia kolejowego,
d) obowiązujące teksty aktów prawnych,
a także instrukcji i wytycznych, o których
mowa w art. 13 ust. 1a pkt 10 ustawy, w
10
zakresie
odnoszącym
się
do
bezpieczeństwa ruchu
kolejowego,
e) urządzenia umożliwiające korzystanie
z pomocy określonych w lit. b i c;
3) zapewniać możliwość prowadzenia
zajęć w warsztatach utrzymaniowych,
lokomotywowniach,
na
stacjach
techniczno‐postojowych lub w innych
punktach obsługi
taboru
kolejowego;
4)
posiadać
wdrożony
system
zarządzania
jakością
potwierdzony
odpowiednim
certyfikatem
lub
wewnętrzne
procedury
służące
zapewnieniu
odpowiedniej
jakości
prowadzonych szkoleń i egzaminów;
5) prowadzić i przechowywać przez okres
10 lat rejestr wydawanych dokumentów
potwierdzających ukończenie szkolenia i
zdanie egzaminu, a także dokumentację
przebiegu szkolenia (dzienniki zajęć);
6)
udostępniać
Prezesowi
Urzędu
Transportu Kolejowego, zwanemu dalej
„Prezesowi UTK”, dane, o których mowa
w § 3 pkt 4‐7;
7) opracować dokument zawierający
metodykę prowadzenia szkoleń, a także
sposób i harmonogram ich realizacji, z
uwzględnieniem
wymaganego
czasu
trwania
i
zakresu
tematycznego
programów szkolenia, określonych w
przepisach wydanych na podstawie
odpowiednio art. 22a ust. 11 pkt 6 i art.
22b ust. 21 pkt 2 ustawy;
8) organizować, nie rzadziej niż raz do
roku, z zastrzeżeniem ust. 2, szkolenie dla
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik