Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
infrastruktury w ramach ich własnej
działalności w zakresie transportu
towarów;
d) odcinki torów, które są tymczasowo
zamknięte dla normalnego ruchu ze
względu na konserwację i naprawy,
odnawianie lub modernizację systemu
kolejowego.
Art. 37 ust.
Artykuł 37
T
Art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25
w art. 3:
2‐3
Stopniowe wprowadzanie w życie i
czerwca 2009 r. o zmianie ustawy
1) w ust. 1 wyrazy „1 grudnia 2017 r.”
okresy przejściowe
o transporcie kolejowym (Dz. U.
zastępuje się wyrazami „29
Niniejsza
dyrektywa
będzie
Nr 214, poz.1658)
października 2018 r.”,
wprowadzana w życie stopniowo
(art. 2 pkt 1‐3 ustawy
2) w ust. 3 wyrazy „1 grudnia 2017 r.”
zgodnie z poniższymi przepisami.
zmieniającej)
zastępuje się wyrazami „29
2. a) Nie później niż dwa lata od
października 2018 r.”,
przyjęcia podstawowych parametrów
3) dodaje się ust. 4‐6 w brzmieniu:
rejestrów przewidzianych w art. 22
„4. Osoby, które przed dniem 29
ust. 4 świadectwa i licencje są
października 2013 r. rozpoczęły szkolenie
wydawane
zgodnie
z
niniejszą
na stanowisko maszynisty pojazdów
dyrektywą maszynistom wykonującym
trakcyjnych, maszynisty zakładowego,
przewozy transgraniczne, kabotażowe
kierowcy lokomotywy spalinowej o mocy
lub towarowe w innym państwie
do 300 KM, kierowcy drezyny i wózka
członkowskim, lub pracującym w co
motorowego,
maszynisty
najmniej
dwóch
państwach
wieloczynnościowych i ciężkich maszyn
członkowskich, bez uszczerbku dla
do kolejowych robót budowlanych i
przepisów pkt 3.
kolejowej sieci trakcyjnej, z wyłączeniem
Od powyższej daty wszyscy maszyniści
maszyn
do
kolejowych
robót
wykonujący
wspomniane
rodzaje
budowlanych,
które
nie
są
przewozów, łącznie z tymi, którzy nie
przystosowane do jazdy po czynnych
posiadają
jeszcze
licencji
lub
torach stacyjnych i szlakowych, na
świadectwa wydanych zgodnie z
podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której
niniejszą dyrektywą, są poddawani
mowa
w
art.
1
mogą
nabywać
okresowym kontrolom przewidzianym
uprawnienia na te stanowiska na
w art. 16.
podstawie tych przepisów.
1 Przyjęcie podstawowych parametrów rejestrów nastąpiło w decyzji Komisji nr 2010/17/WE z dnia 29 października 2009 r. w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów
rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59WE (Dz. Urz. UE L 8 z 13.01.2010, str. 17).
2
b) W okresie dwóch lat od utworzenia
5. Osoby,
które
przed
dniem
29
rejestrów, o których mowa w ust. 1,
października 2013 r. rozpoczęły szkolenie
wszystkie nowe licencje i świadectwa
albo
nabyły
uprawnienia
do
są wydawane zgodnie z niniejszą
wykonywania czynności na stanowisku
dyrektywą,
bez
uszczerbku
dla
pomocnika
maszynisty
pojazdów
przepisów pkt 3.
trakcyjnych, mogą nabywać uprawnienia
c) W okresie siedmiu lat od utworzenia
maszynisty pojazdów trakcyjnych na
rejestrów, o których mowa w pkt 1,
podstawie
przepisów
wydanych
na
wszyscy maszyniści zobowiązani są
podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której
posiadać licencję i świadectwo wydane
mowa w ust. 1.
zgodnie
z
niniejszą
dyrektywą.
6. Czynności na stanowisku pomocnika
Podmiot
wydający
uwzględnia
maszynisty pojazdów trakcyjnych mogą
wszelkie nabyte już przez każdego
być wykonywane nie dłużej niż do dnia
maszynistę kwalifikacje zawodowe w
29 października 2018 r.”.
taki sposób, aby wymóg ten nie
stwarzał
niepotrzebnych
obciążeń
§ 18 projektu rozporządzenia w
§ 18. 1. Prezes UTK, w trybie określonym
administracyjnych i finansowych. W
sprawie licencji maszynisty
w § 3 ust. 3‐7 wydaje licencję maszynisty
miarę możliwości należy utrzymać
osobie, która posiada uprawnienia do
uprawnienia do kierowania pojazdem
wykonywania czynności na stanowisku
kolejowym
uprzednio
przyznane
maszynisty
pojazdów
trakcyjnych,
maszyniście.
W
odniesieniu
do
maszynisty
zakładowego,
kierowcy
poszczególnych maszynistów lub ich
lokomotywy spalinowej o mocy do 300
grup organy wydające mogą jednak
KM,
kierowcy
drezyny
i
wózka
zadecydować, że do uzyskania licencji
motorowego,
lub
maszynisty
lub świadectw zgodnie z przepisami
wieloczynnościowych i ciężkich maszyn
niniejszej dyrektywy konieczne jest
do kolejowych robót budowlanych i
przejście dodatkowych egzaminów lub
kolejowej
sieci
trakcyjnej,
bez
szkoleń.
konieczności odbycia przez tę osobę
3. Maszyniści, którym zezwolono na
szkolenia i złożenia egzaminu, o których
kierowanie
pojazdem
kolejowym
mowa w art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy, oraz
zgodnie z przepisami stosowanymi w
uzyskania orzeczenia lekarskiego, o
okresie poprzedzającym rozpoczęcie
którym mowa w załączniku nr 2, na jej
stosowania pkt 2 lit. a) lub b), mogą
wniosek, jeżeli przedstawi ona:
nadal wykonywać swoje czynności
1) kopię prawa kierowania pojazdem
zawodowe
na
podstawie
swoich
kolejowym;
uprawnień i bez stosowania przepisów
2) kopię
aktualnego
zaświadczenia
3
niniejszej dyrektywy w okresie siedmiu
lat od utworzenia rejestrów, o których
mowa w pkt 1.
W przypadku praktykantów, którzy
rozpoczęli zatwierdzone kształcenie i
program szkoleniowy lub zatwierdzony
kurs
szkoleniowy
w
okresie
poprzedzającym
rozpoczęcie
stosowania pkt 2 lit. a) lub b), państwa
członkowskie
mogą
przyznawać
świadectwa
tym
praktykantom
zgodnie z obowiązującymi przepisami
2. Termin kolejnych badań wynika z
krajowymi.
posiadanego zaświadczenia lekarskiego.
Właściwy organ lub zainteresowane
organy
mogą
w
wyjątkowych
przypadkach zwolnić maszynistów i
praktykantów, o których mowa w
niniejszym
punkcie,
z
wymagań
zdrowotnych określonych w załączniku
II. Ważność licencji wydanej przy
zastosowaniu takiego zwolnienia jest
ograniczona do terytorium danego
państwa członkowskiego.
DECYZJA Komisji nr 2011/765/UE
Art. 1
Przedmiot i zakres stosowania
N
‐‐‐
‐‐‐
Niniejsza decyzja określa kryteria
uznawania ośrodków szkoleniowych
oferujących szkolenia zawodowe dla
maszynistów
i
kandydatów
na
maszynistów,
kryteria
uznawania
egzaminatorów
maszynistów
i
kandydatów na maszynistów, jak
również
kryteria
organizowania
egzaminów zgodnie z dyrektywą
4
2007/59/WE.
Przepisy decyzji stosuje się do:
a)
ośrodków
szkoleniowych
oferujących szkolenia zawodowe dla
maszynistów
i
kandydatów
na
maszynistów w zakresie czynności
szkoleniowych określonych w art. 23
dyrektywy 2007/59/WE;
b)
egzaminatorów
maszynistów
uprawnionych
do
weryfikowania
kompetencji
kandydatów
na
maszynistów
lub
maszynistów,
wymagających certyfikacji zgodnie z
art. 25 dyrektywy 2007/59/WE.
Artykuł 2
N
‐‐‐‐
‐‐‐‐
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się
następujące definicje:
a) "wnioskodawca" oznacza jednostkę
bądź osobę fizyczną prowadzącą
działalność gospodarczą, która składa
wniosek
o
uznanie
do
celów
oferowania
szkoleń
obejmujących
czynności szkoleniowe, o których
mowa w art. 23 ust. 5 i 6 dyrektywy
2007/59/WE, w tym także osobę
ubiegającą się o uznanie w charakterze
egzaminatora, o którym mowa w art.
25 ust. 1 i 2 dyrektywy 2007/59/WE;
b)
"instruktor"
oznacza
osobę
posiadającą stosowne umiejętności i
kompetencje
w
zakresie
przygotowania,
organizowania
i
prowadzenia szkoleń;
c)
"egzaminator"
oznacza
osobę
posiadającą stosowne umiejętności i
5
kompetencje,
uznaną
do
celów
prowadzenia i oceny egzaminów do
celów dyrektywy 2007/59/WE;
d) "egzamin" oznacza procedurę
weryfikacji wiedzy i umiejętności
maszynisty
lub
kandydata
na
maszynistę
w
myśl
dyrektywy
2007/59/WE za pomocą jednego lub
więcej
sprawdzianów
pisemnych,
ustnych i praktycznych;
e) "ośrodek egzaminacyjny" oznacza
jednostkę organizacyjną powołaną w
celu przeprowadzania egzaminów na
maszynistów
zgodnie
z
art.
25
dyrektywy 2007/59/WE;
f)
"uznanie"
oznacza
urzędowe
potwierdzenie kwalifikacji osoby bądź
jednostki organizacyjnej w zakresie
prowadzenia szkoleń i egzaminów
wydane przez organ wyznaczony w
tym celu przez państwo członkowskie;
g) "właściwy organ" oznacza właściwy
organ zgodnie z definicją zawartą w
art. 3 dyrektywy 2007/59/WE lub
każdą inną jednostkę organizacyjną
wskazaną przez państwo członkowskie
lub upoważnioną przez właściwy organ
w drodze delegowania kompetencji do
sprawowania
funkcji
uznawania
ośrodków
szkoleniowych
i
egzaminatorów.
Artykuł 3
T
art. 18d oraz art. 66 pkt 3 lit. b
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o
Niezależność i bezstronność
ustawy o transporcie kolejowym
transporcie kolejowym zawiera przepisy
Ośrodki
szkoleniowe
prowadzą
zapewniające
realizację
zasady
szkolenia na zasadach bezstronności w
bezstronności
i
niezależności
przy
stosunku do wszystkich uczestników
wykonywaniu czynności szkoleniowych w
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik