Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece
projekt dotyczy zagwarantowania ustawowego dostępu do jawnej księgi wieczystej, przy uwzględnieniu aktualnych możliwości technicznych, w szczególności za pośrednictwem Internetu oraz wprowadzenia możliwości złożenia, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, wniosku o wydanie odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej lub zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej, prowadzonej w systemie informatycznym oraz stworzenia możliwości samodzielnego wydrukowania przez wnioskodawcę żądanego dokumentu i nadania takiemu wydrukowi mocy dokumentu wydawanego przez sąd
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1027
- Data wpłynięcia: 2013-01-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece
- data uchwalenia: 2013-05-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
1027
ZAŁ CZNIK Nr 2
KODY WYDZIAŁÓW KSI G WIECZYSTYCH S DÓW REJONOWYCH
49
ZAŁ CZNIK Nr 3
WYKAZ DOPUSZCZALNYCH ZNAKÓW PISARSKICH W SYSTEMIE
INFORMATYCZNYM
50
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie zakładania i prowadzenia
ksiąg wieczystych w systemie informatycznym stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 251 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece
(Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” w brzmieniu
nadanym przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece
(Dz. U. poz. ...), zwanej dalej „ustawą nowelizującą”. Zgodnie z tym przepisem Minister
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób zakładania oraz prowadzenia ksiąg
wieczystych w systemie informatycznym, uwzględniając strukturę księgi wieczystej
określoną w art. 25.
Projekt rozporządzenia wykonuje ponadto upoważnienie z art. 24 ust. 3 ustawy,
stanowiącego, iż Minister Sprawiedliwości określi w drodze rozporządzenia, zakładanie
i prowadzenie ksiąg wieczystych dla lokali stanowiących odrębne nieruchomości oraz dla
nieruchomości, w których wyodrębnienia dokonano, a także z art. 36 ust. 2 ustawy, zgodnie
z którym Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór zawiadomienia
o zmianie właściciela nieruchomości.
Projekt rozporządzenia stanowi również wykonanie upoważnienia zawartego
w znowelizowanym przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o księgach wieczystych
i hipotece (Dz. U. poz. …) art. 58 pkt 2 , w myśl którego Minister Sprawiedliwości określi,
w drodze rozporządzenia, m.in. czynności, które przy prowadzeniu i przechowywaniu ksiąg
wieczystych mogą spełniać samodzielnie pracownicy sądowi – uwzględniając zasady
sprawności, racjonalności i szybkiego działania sądu, zasadę jawności ksiąg wieczystych.
Dotychczas kwestie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych dla lokali
stanowiących odrębne nieruchomości oraz dla nieruchomości, w których wyodrębnienia
dokonano, wzoru zawiadomienia o zmianie właściciela nieruchomości oraz czynności, które
przy prowadzeniu i przechowywaniu ksiąg wieczystych mogą spełniać samodzielnie
pracownicy sądowi regulowało rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 września
2001 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbioru dokumentów (Dz. U. Nr 102,
poz. 1122, z późn. zm.). Przedmiotowe rozporządzenie utraci jednak moc obowiązującą
z dniem 1 grudnia 2013 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, zmieniającej
m.in. delegację zawartą w art. 58. Zgodnie bowiem z § 32 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
(Dz. U. Nr 100, poz. 908) w przypadku zmiany treści przepisu upoważniającego do wydania
51
aktu wykonawczego albo zakresu spraw przekazanych do uregulowania aktem wykonawczym
lub wytycznych dotyczących treści tego aktu, przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci
moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu
upoważniającego.
Zważywszy na treść przepisu § 32 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” konieczne jest zatem wydanie nowego
rozporządzenia w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie
informatycznym i jednoczesne uregulowanie pozostającej w związku z tą materią
problematyki objętej upoważnieniem zawartym w art. 24 ust. 3 ustawy, art. 36 ust. 2 ustawy
oraz w znowelizowanym art. 58 pkt 2.
Projektowane rozporządzenie określa: podstawy dokonywania wpisów, szczegółowe
oznaczenie i strukturę księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym,
szczegółowy sposób prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie informatycznym, a także
szczegółową treść i sposób dokonywania wpisów w księgach wieczystych prowadzonych
w systemie informatycznym.
W projektowanym rozporządzeniu zawarto ponadto regulacje dotyczące czynności,
które przy prowadzeniu i przechowywaniu ksiąg wieczystych w systemie informatycznym
mogą spełniać samodzielnie pracownicy sądowi oraz określono wzór zawiadomienia,
o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy.
Proponuje się, aby rozrządzenie weszło w życie z dniem 1 grudnia 2013 r., tj. z dniem
wejścia w życie ustawy nowelizującej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
52
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na kadrę orzeczniczą i administracyjną
wydziałów ksiąg wieczystych w sądach rejonowych, a także na uczestników postępowań
sądowych w sprawach wieczystoksięgowych.
2. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt został przekazany do konsultacji społecznych.
3. Wyniki analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego:
wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje wzrostu wydatków
z budżetu państwa w części 15 – Sądy powszechne oraz w części 37
– Sprawiedliwość, jak również z budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
b) rynek pracy:
projekt rozporządzenia nie będzie miał negatywnego wpływu na rynek pracy,
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d) sytuację i rozwój regionalny:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
4. Źródła finansowania
Projektowane rozporządzenie nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
12/29rch
53
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1027
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei