eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie

projekt dotyczy: dostosowania prawa do wyroków Trybunału Konstytucyjnego - w zakresie w jakim stwierdzono niezgodność z Konstytucją, ponadto projekt ustawy wprowadza nowelizację przepisów dotyczących zasad przeprowadzania naboru na aplikacje adwokacką, radcowską i notarialną

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 953
  • Data wpłynięcia: 2008-09-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy - Prawo o notariacie
  • data uchwalenia: 2009-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 37, poz. 286

953

sędziego sądu okręgowego w pierwszej stawce awansowej. Zróżnicowanie
wynagrodzenia przewodniczącego i pozostałych członków komisji kwalifikacyjnej wiąże
się z większym nakładem pracy i obowiązków przewodniczącego komisji
kwalifikacyjnej.
Projekt rozporządzenia określa również rodzaj dokumentów, o których mowa w art.
74a § 4 pkt 4 - 7 ustawy.
Zgodnie z projektem rozporządzenia przewodniczący komisji kwalifikacyjnej
wyznacza miejsce przeprowadzenia egzaminu wstępnego i notarialnego oraz godziny
rejestracji kandydatów na aplikację notarialną oraz zdających.
Egzamin wstępny i notarialny przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach
zapewniających kandydatom samodzielną pracę. Przed wejściem na salę kandydaci są
zobowiązani do okazania dokumentu zawierającego zdjęcie, potwierdzające ich
tożsamość. Egzamin wstępny i notarialny rozpoczyna się w dniu i o godzinie
wyznaczonej przez Ministra Sprawiedliwości. Z chwilą rozpoczęcia egzaminu wstępnego
i notarialnego następuje otwarcie przesyłki zawierającej zestawy pytań testowych w
obecności kandydatów, przy czym kopertę zawierającą wykaz prawidłowych odpowiedzi
otwiera się nie wcześniej niż 1 godzinę po zakończeniu egzaminu wstępnego i
notarialnego. Przed otwarciem przesyłki przewodniczący komisji kwalifikacyjnej
sprawdza, czy przesyłka nie została uszkodzona w sposób umożliwiający dostęp do
zestawów pytań testowych i wykazu prawidłowych odpowiedzi lub zadań. Egzamin
wstępny trwa 2,5 godziny, liczone od momentu rozdania zestawów pytań testowych
wszystkim kandydatom. Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej odnotowuje w
protokole liczbę niewykorzystanych zestawów pytań testowych wraz z kartami
odpowiedzi. Przed
rozpoczęciem egzaminu wstępnego przewodniczący komisji
kwalifikacyjnej informuje kandydatów o:
1) sposobie przeprowadzenia egzaminu wstępnego;
2) przepisach porządkowych obowiązujących w trakcie przeprowadzania egzaminu
wstępnego;
3) zasadach udzielania odpowiedzi oraz sposobie wypełniania karty odpowiedzi;
4) sposobie ogłoszenia wyników egzaminu wstępnego oraz o sposobie doręczania
uchwał komisji kwalifikacyjnej ustalających wyniki egzaminu wstępnego.

14


Zgodnie z projektem rozporządzenia prace egzaminacyjne oznacza się
indywidualnym kodem. Każdy kandydat otrzymuje wraz z zestawem pytań testowych
wylosowaną przez siebie kopertę, na której widnieje numer kodu, przygotowaną przez
komisję testową. Numer kodu kandydat wpisuje w prawym górnym rogu na pierwszej
stronie zestawu pytań testowych i na każdej stronie karty odpowiedzi. W kopercie
umieszczona jest czysta kartka, na której kandydat zapisuje swoje imię i nazwisko,
a następnie umieszcza ją z powrotem w kopercie, zakleja i oddaje członkowi komisji
kwalifikacyjnej. Zestawy pytań testowych wraz z kartami odpowiedzi rozkodowywane
są po sprawdzeniu wszystkich zestawów pytań testowych i kart odpowiedzi, a
następnie dołącza się je do akt osobowych kandydatów.

Przepisy projektu rozporządzenia przewidują możliwość niewpuszczenia na salę,
w której przeprowadzany jest egzamin wstępny kandydata, który stawi się na egzamin
wstępny po jego rozpoczęciu. W trakcie egzaminu wstępnego kandydat może opuścić
salę, jedynie w wyjątkowej sytuacji, po uzyskaniu zgody przewodniczącego komisji
kwalifikacyjnej, pod nadzorem członka komisji kwalifikacyjnej wskazanego przez
przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej. Ponadto przewodniczący komisji
kwalifikacyjnej może wykluczyć z egzaminu wstępnego kandydata, który podczas
egzaminu wstępnego korzystał z pomocy innej osoby, posługiwał się niedozwolonymi
materiałami lub urządzeniami, pomagał pozostałym kandydatom lub w inny sposób
zakłócał przebieg egzaminu wstępnego.
Po upływie 2,5 godziny, liczonych od momentu rozdania zestawów pytań testowych
wszystkim kandydatom, członkowie komisji zbierają zestawy pytań testowych wraz z
kartami odpowiedzi.
Czas trwania egzaminu notarialnego w przypadku jego pierwszej części wynosi 120
minut, zaś w przypadku pozostałych części wynosi 6 godzin liczonych od momentu
rozdania wszystkim zdającym egzemplarzy zestawu pytań testowych lub zadania z
dziedziny prawa przewidzianej na dany dzień. Przed rozpoczęciem egzaminu
notarialnego przewodniczący komisji egzaminacyjnej informuje zdających o:

1)
sposobie
przeprowadzenia egzaminu notarialnego;

2)
przepisach
porządkowych obowiązujących w trakcie przeprowadzania egzaminu
notarialnego;

15

3) zasadach udzielania odpowiedzi na pytania zawarte w zestawie pytań testowych
oraz sposobie wypełniania karty odpowiedzi;
4) zasadach dokonywania oceny rozwiązań zadań z drugiej i trzeciej części
egzaminu notarialnego;

5)
sposobie
ogłoszenia wyników egzaminu notarialnego;

6) terminie i miejscu przeprowadzenia kolejnych części egzaminu notarialnego.
Zgodnie z projektem rozporządzenia zestaw pytań testowych i kartę odpowiedzi
oraz zadania oznacza się indywidualnym kodem. Każdy zdający otrzymuje wylosowaną
przez siebie kopertę, na której widnieje numer kodu, przygotowany przez komisję.
Numer kodu zdający wpisuje w prawym górnym rogu na pierwszej stronie egzemplarza
zadnia oraz na każdej ze stron pracy pisemnej. W kopercie umieszczona jest czysta
kartka, na której zdający zapisuje swoje nazwisko, a następnie umieszcza ją z
powrotem w kopercie, zakleja i oddaje członkowi komisji egzaminacyjnej. Prace
pisemne rozkodowywane są po sprawdzeniu wszystkich prac, a następnie dołącza się je
do akt osobowych zdających.
W trakcie egzaminu notarialnego zdający może opuścić salę, jedynie w wyjątkowej
sytuacji, po uzyskaniu zgody przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej, pod nadzorem
członka komisji egzaminacyjnej wskazanego przez przewodniczącego komisji
kwalifikacyjnej. Po upływie czasu określonego w § 20 ust. 1 liczonych od momentu
rozdania wszystkim zdającym egzemplarzy zestawów pytań testowych lub zadania z
dziedziny prawa przewidzianej na dany dzień, członkowie komisji kwalifikacyjnej
zbierają egzemplarze zestawów pytań testowych i karty odpowiedzi lub zadań wraz z
pracą pisemną.
Według projektu rozporządzenia siedzibą komisji kwalifikacyjnej jest siedziba rady
właściwej izby notarialnej. W ramach obsługi administracyjnej i technicznej komisji
kwalifikacyjnej właściwa rada:
1) zapewnia obsługę organizacyjną i administracyjno-biurową;
2) przygotowuje właściwe warunki przeprowadzenia egzaminu wstępnego i
notarialnego oraz pracy komisji kwalifikacyjnej;
3) przygotowuje
dokumentację do przeprowadzenia egzaminu wstępnego i
notarialnego;

16

4) udziela komisji kwalifikacyjnej pomocy w sporządzeniu dokumentacji z egzaminu
wstępnego i notarialnego;
5) zapewnia przechowanie dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminu
wstępnego i notarialnego.

Właściwa rada nie później niż na 35 dni przed wyznaczonym terminem
egzaminu wstępnego i notarialnego przygotowuje i przedkłada Ministrowi
Sprawiedliwości wstępny preliminarz, zawierający określone przez Ministra
Sprawiedliwości pozycje wydatków związanych z obsługą administracyjną i techniczną
komisji kwalifikacyjnej, w celu zatwierdzenia. Przy zatwierdzaniu preliminarza Minister
Sprawiedliwości, mając na względzie zasadę racjonalności i celowości wydatków, może
dokonać korekty planowanych wydatków. W razie nieprzedłożenia ostatecznego
preliminarza przed terminem egzaminu wstępnego i notarialnego, uznaje się, że
właściwa rada jest w stanie zapewnić obsługę administracyjną i techniczną właściwej
komisji kwalifikacyjnej we własnym zakresie. Minister Sprawiedliwości dokonuje
ostatecznego rozliczenia wydatków związanych z obsługą administracyjną i techniczną
komisji w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia egzaminu wstępnego, na podstawie
sprawozdania finansowego właściwej rady, opartego na zatwierdzonym przez Ministra
Sprawiedliwości preliminarzu. Wydatki ujęte w sprawozdaniu finansowym należy
udokumentować odpowiednio rachunkami lub fakturami. W razie nieprzedłożenia
sprawozdania finansowego przez właściwą radę w terminie 2 miesięcy od dnia
zakończenia egzaminu wstępnego, Minister Sprawiedliwości może zmniejszyć do 50 %
środki finansowe przeznaczone na obsługę administracyjną i techniczną właściwej
komisji kwalifikacyjnej, w odniesieniu do kwot ujętych w zatwierdzonym preliminarzu.
Przewiduje się, że projekt rozporządzenia wejdzie w życie z dniem wejścia w życie
ustawy upoważniającej do jego wydania.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. 239, poz. 2039 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 65 poz. 597).

17

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub uzgodnienia.

Ocena Skutków Regulacji
I. Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia:
1) Minister Sprawiedliwości;
2) Organy samorządu notarialnego;
3) prezesów sądów apelacyjnych;
4) dziekanów wydziałów prawa w szkołach wyższych w Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk;
5) prokuratorów apelacyjnych;
6) członków komisji kwalifikacyjnej;
7) kandydatów na aplikantów notarialnychch.
II. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji .
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym oraz
konsultacjom społecznym.
III. Skutki finansowe.
Przepisy projektu nie wprowadzają rozwiązań, które spowodowałyby nowe skutki
finansowe w budżecie państwa w części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości.
IV. Przepisy projektu nie będą miały wpływu na rynek pracy.


08/19-kt

18

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 63 . [ 64 ] . 65 ... 68

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: