eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy stworzenia w strukturze Głównego Inspektoratu Drogowego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz określa cele, strukturę oraz kompetencje Centrum, projekt zakłada również podniesienie wysokości kar za naruszenie przepisów ruchu drogowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 925
  • Data wpłynięcia: 2008-06-24
  • Uchwalenie:

925

b) zadań inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania
i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Inspekcji Transportu Drogowego
oraz Policji, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług.
4. Kwota wypłat z Funduszu Nadzoru określona w Programie Finansowania BRD wynosi:
1) w zakresie zadań, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a, dotyczących sieci dróg
krajowych – nie mniej niż 25% środków finansowych pozostałych po pokryciu wydatków,
o których mowa w ust. 3 pkt 1;
2) w zakresie zadań, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a, dotyczących sieci dróg
samorządowych – nie mniej niż 25% środków finansowych pozostałych po pokryciu
wydatków, o których mowa w ust. 3 pkt 1.
Art. 140a7. 1. Projekt Programu Finansowania BRD opracowuje na podstawie założeń
zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw transportu na okres od roku do lat sześciu
Główny Inspektor Transportu Drogowego działający w porozumieniu z:
1)
Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad – w zakresie zadań, o których mowa
w art. 140a6 ust. 3 pkt 2 lit. a, dotyczących dróg krajowych;
2) Sekretariatem
Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – w zakresie pozostałych
zadań, o których mowa w art. 140a6 ust. 3 pkt 2 lit. a;
3) Komendantem
Głównym Policji – w zakresie zadań, o których mowa w art. 140a6 ust. 3
pkt 2 lit. b, dotyczących Policji;
2. Projekt Programu Finansowania BRD określa poszczególne zadania oraz przewidywaną
wysokość źródeł ich finansowania, z zastrzeżeniem art. 140a6 ust. 4.
3. Program Finansowania BRD zatwierdza Rada Ministrów. Zatwierdzony Program
ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Art. 140a8. 1. Okresowo wolne środki Funduszu Nadzoru, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
Bank Gospodarstwa Krajowego może lokować:
1)
w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski;
2)
w papiery wartościowe gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa;
3)
na rachunkach lokat terminowych w bankach posiadających fundusze własne w wysokości
nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 10 000 000 euro, przeliczonej według
kursu średniego ogłaszanego przez NBP;
4) w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w ustawie
z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.6)).
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w jednym banku lub grupie banków
powiązanych kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 10% okresowo wolnych
środków Funduszu Nadzoru.
3. Wysokość środków Funduszu Nadzoru przeznaczonych na lokaty, o których mowa
w ust. 1 pkt 3, Bank Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z ministrem właściwym do spraw
transportu.
4.
rodkami Funduszu Nadzoru zarządza Zarząd Banku Gospodarstwa Krajowego.
Wypłat ze środków Funduszu Nadzoru dokonuje Bank Gospodarstwa Krajowego na wniosek
Głównego Inspektora. Dyspozycja środkami Funduszu Nadzoru wymaga kontrasygnaty
członka Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego powołanego na wniosek ministra właściwego
do spraw transportu.
5. Nadzór nad gospodarowaniem środkami Funduszu Nadzoru sprawuje Rada Nadzorcza
Banku Gospodarstwa Krajowego.
6. Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu Nadzoru opracowany
zgodnie z Programem Finansowania BRD, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw transportu;

5
2) sporządza dla Funduszu Nadzoru odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące
w skład sprawozdania finansowego tego banku;
3) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu, w terminie do końca miesiąca
następującego po każdym kwartale, informacje o realizacji planu finansowego Funduszu
Nadzoru.
7. Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera wynagrodzenie prowizyjne z tytułu
prowadzenia Funduszu Nadzoru.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia,
o którym mowa w ust. 7, oraz sposób i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku
Gospodarstwa Krajowego ponoszone w związku z prowadzeniem Funduszu Nadzoru.
9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, w drodze
rozporządzenia, sposób i terminy przekazywania kar pieniężnych po pomniejszeniu, o którym
mowa w art. 140a18, z rachunku Funduszu Nadzoru na rachunki: budżetu państwa oraz jednostek
organizacyjnych samorządu terytorialnego.
10. Minister właściwy do spraw transportu zawrze z Bankiem Gospodarstwa Krajowego
umowę określającą:
1) sposób gromadzenia w ramach Funduszu Nadzoru wpływów z kar, o których mowa
w art. 140a12;
2)
tryb przekazywania kar pieniężnych, o których mowa w art. 140a12, na rachunki: budżetu
państwa oraz jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego;
3)
sposób, tryb i terminy przekazywania środków finansowych na pokrycie kosztów związanych
z funkcjonowaniem Centrum Nadzoru;
4)
sposób i tryb dokonywania wypłat ze środków Funduszu Nadzoru;
5)
sposób, tryb i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego lokat, o których
mowa w ust. 1;
6) zasady oraz tryb ustalania numerów rachunków wskazywanych przez Centrum Nadzoru
w decyzjach o nałożeniu kary pieniężnej w sposób zapewniający możliwość identyfikacji
w systemie teleinformatycznym poszczególnych wpłat;
7)
zasady oraz tryb monitorowania przez Centrum Nadzoru w systemie teleinformatycznym
wpłat z tytułu nałożonych kar pieniężnych.

Oddział 2
Kontrola przestrzegania niektórych przepisów ruchu drogowego

Art. 140a9. 1. Centrum Nadzoru ujawnia naruszenia przepisów ruchu drogowego, w zakresie
o którym mowa w art. 140a2 ust. 1 pkt 1, za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących
położonych w pasie drogowym dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, z wyłączeniem
dróg publicznych położonych w mieście na prawach powiatu innych niż autostrady i drogi
ekspresowe, które automatycznie rejestrują w szczególności:
1)
obraz pojazdu, którym naruszono przepisy ruchu drogowego wraz z numerem rejestracyjnym
pojazdu,
2) datę, czas oraz miejsce popełnienia naruszenia,
3) prędkość z jaką poruszał się pojazd wraz z prędkością dopuszczalną w miejscu i czasie
popełnienia naruszenia
4)
numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego.
2. Centrum Nadzoru wykonuje czynności wynikające z bieżącej eksploatacji i obsługi
urządzeń rejestrujących, o których mowa w ust. 1, w tym w szczególności pobiera
z nich zarejestrowane dane.

6
3. Ujawnianie naruszeń przepisów ruchu drogowego, w zakresie o którym mowa w art. 140a2
ust. 1 pkt 1, za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących położonych w pasie drogowym
dróg gminnych oraz na drogach położonych w mieście na prawach powiatu, z wyłączeniem
autostrad i dróg ekspresowych, należy do zadań jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego
oraz straży gminnej (miejskiej).
4. Jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego oraz straż gminna (miejska):
1) wykonuje
czynności wynikające z bieżącej eksploatacji i obsługi urządzeń rejestrujących,
o których mowa w ust. 3, w tym w szczególności pobiera z nich zarejestrowane dane;
2)
przekazuje zarejestrowane dane do Centrum Nadzoru.
5. W zakresie, o którym mowa w art. 140a2 ust. 1 pkt 1, organy kontroli ruchu drogowego,
o których mowa w:
1)
art. 129 i 129b, mogą ujawniać naruszenia przepisów ruchu drogowego:
a) za
pomocą przenośnych urządzeń rejestrujących lub ruchomych urządzeń rejestrujących
zainstalowanych w pojeździe albo na statku powietrznym;
b) za
pomocą innych urządzeń kontrolno-pomiarowych;
2) art.
129a,
mogą ujawniać naruszenia przepisów ruchu drogowego za pomocą przenośnych
urządzeń rejestrujących.
6. Organy kontroli ruchu drogowego, o których mowa w art. 129-129b, przekazują
do Centrum Nadzoru:
1) dane i informacje zarejestrowane przez urządzenia rejestrujące, o których mowa
w ust. 5 pkt 1 lit. a oraz pkt 2;
2)
dane i szczegółowe informacje o naruszeniach ujawnionych za pomocą innych urządzeń
kontrolno-pomiarowych, wraz z niezbędnymi dokumentami.
Art. 140a10. 1. Minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając dokumentację
i zakres czynności niezbędnych do przeprowadzenia postępowania oraz konieczność ochrony
zarejestrowanych obrazów i informacji przed ingerencją i nieuprawnionym ujawnieniem,
określi w drodze rozporządzenia wymogi techniczne dotyczące:
1)
danych i informacji zapisywanych przez urządzenia rejestrujące,
2) sposobu
ich
rejestracji,
3) zapisywanych obrazów naruszeń, w tym w szczególności w zakresie ich jakości,
typu oraz formatu.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw administracji określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki i tryb przekazywania do Centrum Nadzoru danych i informacji
zarejestrowanych przez urządzenia rejestrujące, o których mowa w art. 140a9 ust. 5 pkt 1 lit. a
oraz pkt 2;
2)
zakres danych, informacji i niezbędnej dokumentacji o naruszeniach ujawnionych za pomocą
innych urządzeń kontrolno-pomiarowych, a także warunki i tryb ich przekazywania
do Centrum Nadzoru.
3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw transportu
uwzględni w szczególności:
1) zakres danych, informacji i dokumentacji niezbędnych dla skutecznego prowadzenia
postępowania administracyjnego w sprawach o nałożenie kary pieniężnej;
2) wykorzystanie
systemów do teletransmisji oraz możliwości przekazywania danych
i informacji Wydziałom Zamiejscowym;
3) konieczność ochrony zarejestrowanych danych przed ingerencją i ujawnieniem.

7
Art. 140a11. 1. Centrum Nadzoru ustala wpisanego do dowodu rejestracyjnego
posiadacza pojazdu, którym dokonano naruszenia przepisów ruchu drogowego, a w przypadku
jego braku - właściciela pojazdu, w oparciu o dane i informacje:
1) określone w art. 140a9 ust. 1 i 6;
2)
z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców na podstawie ich kopii
okresowo aktualizowanych i przechowywanych przez Centrum Nadzoru;
3) uzyskane
w
związku z prowadzonym postępowaniem, w szczególności od polskich
i zagranicznych organów rejestrujących pojazd.
2. Administrator danych przetwarzający dane osobowe na potrzeby Centrum Nadzoru
jest zwolniony z obowiązku informacyjnego określonego w art. 25 ust. 1 ustawy, o której mowa
w art. 80b ust. 4.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi w drodze rozporządzenia
tryb oraz warunki techniczne:
1) tworzenia i aktualizowania kopii ewidencji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz
ich przechowywania przez Centrum Nadzoru,
2)
korzystania z danych i informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw
wewnętrznych uwzględni w szczególności konieczność ochrony zarejestrowanych danych
i informacji przed nieuprawnioną ingerencją oraz ujawnieniem.

Oddział 3
Kary pieniężne za naruszenie niektórych przepisów ruchu drogowego

Art. 140a12. 1. Kierujący pojazdem naruszający przepisy ruchu drogowego w zakresie
dopuszczalnej prędkości podlega karze pieniężnej.
2. Wysokość kary pieniężnej wynosi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6 oraz art. 140a16 ust. 2:
1)
za przekroczenie w obszarze zabudowanym dopuszczalnej prędkości określonej przepisami
ustawy lub za pomocą znaków drogowych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4:
a)
o 5 km/godz. do 10 km/godz. włącznie – 100 zł,
b) o
więcej niż 10 km/godz. do 20 km/godz. włącznie – 200 zł,
c) o
więcej niż 20 km/godz. do 30 km/godz. włącznie – 400 zł,
d) o
więcej niż 30 km/godz. do 40 km/godz. włącznie – 600 zł,
e) o
więcej niż 40 km/godz. do 50 km/godz. włącznie – 800 zł,
f) o
więcej niż 50 km/godz. – 1 000 zł;
2) za przekroczenie poza obszarem zabudowanym dopuszczalnej prędkości określonej
przepisami ustawy lub za pomocą znaków drogowych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4:
a)
o 10 km/godz. do 20 km/godz. włącznie – 200 zł,
b) o
więcej niż 20 km/godz. do 30 km/godz. włącznie – 300 zł,
c) o
więcej niż 30 km/godz. do 40 km/godz. włącznie – 500 zł,
d) o
więcej niż 40 km/godz. do 50 km/godz. włącznie – 700 zł,
e) o
więcej niż 50 km/godz. – 900 zł;
3) za przekroczenie na drodze ekspresowej dopuszczalnej prędkości określonej przepisami
ustawy lub za pomocą znaków drogowych:
a)
o 10 km/godz. do 20 km/godz. włącznie – 100 zł,
b) o
więcej niż 20 km/godz. do 30 km/godz. włącznie – 200 zł,
c) o
więcej niż 30 km/godz. do 40 km/godz. włącznie – 400 zł,
d) o
więcej niż 40 km/godz. do 50 km/godz. włącznie – 600 zł,
e) o
więcej niż 50 km/godz. – 800 zł;

8
4) za przekroczenie na autostradzie dopuszczalnej prędkości określonej przepisami ustawy
lub za pomocą znaków drogowych:
a)
o 10 km/godz. do 20 km/godz. włącznie – 100 zł,
b) o
więcej niż 20 km/godz. do 30 km/godz. włącznie – 200 zł,
c) o
więcej niż 30 km/godz. do 40 km/godz. włącznie – 300 zł,
d) o
więcej niż 40 km/godz. do 50 km/godz. włącznie – 500 zł,
e) o
więcej niż 50 km/godz. – 700 zł;
3. Karę pieniężną jest:
1) nakładana w drodze decyzji administracyjnej;
2)
uiszczana na podstawie dobrowolnego poddania się karze.
4. Tej samej karze podlega wskazany w dowodzie rejestracyjnym posiadacz pojazdu,
a w razie jego braku właściciel pojazdu, w przypadku, gdy w drodze postępowania
administracyjnego prowadzonego na zasadach określonych w niniejszej ustawie nie ustalono
tożsamości kierującego pojazdem.
5. W przypadku dobrowolnego poddania się karze, kara pieniężna ulega pomniejszeniu
o kwotę równą 15% należnej wysokości określonej w ust. 2.
6. W przypadku nałożenia w okresie 6 miesięcy od dnia popełnienia naruszenia kary
pieniężnej za pięć kolejnych naruszeń lub za mniejszą liczbę naruszeń, za które razem z pierwszym
naruszeniem zostały nałożone kary pieniężne łącznie na kwotę 5.000,00 zł. lub w wyższej
wysokości, kary pieniężne za kolejne naruszenia w okresie 6 miesięcy od popełnienia ostatniego
naruszenia lub nałożenia ostatniej kary pieniężnej nakładane będą w podwójnej wysokości.
7. Jeżeli czyn będący naruszeniem przepisów, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje
jednocześnie znamiona wykroczenia, stosuje się wyłącznie przepisy niniejszej ustawy.
Art. 140a13. 1. Postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej wszczyna
się na podstawie:
1) zarejestrowanego
przez
urządzenie rejestrujące obrazu pojazdu, którym naruszono przepisy
ruchu drogowego;
2) zawiadomienia uprawnionych do kontroli ruchu drogowego organów, o których mowa
w art. 129-129b, o ujawnionym naruszeniu przepisów ruchu drogowego.
2. Postępowania administracyjnego nie wszczyna się, a wszczęte umarza w przypadku:
1)
w terminie dwóch lat od dnia popełnienia naruszenia z mocy ustawy;
2)
gdy na obrazie naruszenia zarejestrowano pojazd, który używany był wbrew woli właściciela
(posiadacza) pojazdu, a w sprawie tej zostało wszczęte postępowanie karnie;
3) gdy zarejestrowany obraz naruszenia nie zawiera danych i informacji niezbędnych
do przeprowadzenia postępowania o nałożenie kary, w tym w szczególności zarejestrowany
numer rejestracyjny pojazdu jest nieczytelny albo niekompletny w stopniu uniemożliwiającym
identyfikację pojazdu, lub też właściciela (posiadacza) pojazdu na podstawie
zarejestrowanych danych i informacji jest niemożliwe.
3. Decyzję o umorzeniu postępowania podejmuje Główny Inspektor. Umorzenie
postępowania w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, następuje w oparciu o dokumenty
załączone przez właściciela (posiadacza) pojazdu do odpowiedzi, o której mowa w 140a14 ust. 3.
4. Jeżeli na podstawie zarejestrowanego przez urządzenie rejestrujące obrazu, stwierdzone
zostanie istnienie uzasadnionego podejrzenia popełnienia wykroczenia lub przestępstwa,
Główny Inspektor Transportu Drogowego zawiadamia o tym właściwe organy.
Art. 140a14. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 140a13 ust. 1 pkt 1, wysyłane
jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego do:
1)
posiadacza pojazdu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, albo
2) właściciela pojazdu, w razie braku posiadacza, o którym mowa w pkt 1.

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: