Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt ustawy dotyczy ograniczenia obowiązku składania deklaracji w podatku VAT wyłącznie do deklaracji składanych za okresy, w których wystąpiły transakcje podlegające opodatkowaniu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 908
- Data wpłynięcia: 2008-06-23
- Uchwalenie: wycofany dnia 08-01-2009
908
Druk nr 908
Warszawa, 18 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-41-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Paweł Poncyljusz.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z
dnia
2008
r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 97:
a) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie lub
zwrot kaucji po upływie 12 miesięcy, za które podatnik rozliczał się terminowo
z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym jako płatnik podatku
dochodowego od osób fizycznych.”,
b) uchyla się ust. 15;
2) w art. 99 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3 i 8, nie mają obowiązku składać deklaracji
podatkowych za okresy, w których nie powstał u nich obowiązek podatkowy, oraz
nie zamierzają dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.
UZASADNIENIE
1.Wyjaśnienie celu ustawy.
Proponowana zmiana art. 99 nakierowana jest na dostosowanie wymogów składania
deklaracji VAT do rzeczywistych celów, jakim ten obowiązek służy. Przedstawiony projekt
idzie w kierunku zmiany przepisów prawa podatkowego, tak aby ograniczyć obowiązki
podatników o charakterze czysto biurokratycznym.
2. Przedstawienie stanu obecnego.
W obecnym stanie prawnym art. 99 nakłada na podatnika obowiązek składania deklaracji
VAT za każdy okres rozliczeniowy, nawet w przypadku, gdy w danym okresie nie dokonywał
żadnych transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Związane jest to z nie
znajdującymi uzasadnienia obowiązkami o charakterze wyłącznie biurokratycznym.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Projektowana zmiana art. 99 przewiduje, że obowiązek składania deklaracji VAT wyłącznie
za okresy, w których u podatnika wystąpiły transakcje podlegające opodatkowaniu. Warto
podkreślić, iż prawo do składania deklaracji przysługiwać będzie podatnikowi również w
przypadku braku takich transakcji w danym okresie, w szczególności w celu wykazania
podatku naliczonego.
W związku z brakiem obowiązku składania deklaracji podatkowej za każdy miesiąc,
konieczne jest uchylenie przepisów uzależniających termin zwrotu nadwyżki podatku
naliczonego nad należnym wykazanej w deklaracji VAT od 12 – miesięcznego okresu
(4 kwartałów) składania deklaracji podatkowych oraz regulacji przewidującej wykreślenie z
rejestru podatników VAT UE podmiotu, który przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne
kwartały nie złożył deklaracji podatkowej.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przedsiębiorcy w Polsce obarczeni są znaczną ilością nieuzasadnionych obowiązków
biurokratycznych. Przyjęcie proponowanych zapisów dostosuje przedmiotowe przepisy do
realiów gospodarczych, co przełoży się na polepszenie warunków prowadzenia działalności
gospodarczej. Trzeba podkreślić, że otoczenie prawne biznesu jest ważne z punktu widzenia
warunków rozwoju przedsiębiorczości, bez którego nie ma mowy o rozwoju cywilizacyjnym i
podnoszeniu jakości życia.
Zmiana art. 99 nie spowoduje kosztów po stronie budżetu państwa, a jednocześnie ograniczy
niepotrzebny ciężar administracyjny zarówno po stronie podatników jak i organów
podatkowych.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 22 lipca 2008 r.
BAS – WAEM – 1784/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Paweł Poncyliusz)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
możliwości wystąpienia do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie lub
zwrot kaucji oraz uchylenia obowiązku złożenia deklaracji podatkowej.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).
3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.