Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Karnego, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 9 września 2002 r.
projekt ustawy dotyczy wyrażenia zgody na ratyfikację dokumentu przez Prezydenta RP a Umowa dotyczy określenia przywilejów i immunitetów Międzynarodowego Trybunału Karnego, którego misją jest ściganie i karanie sprawców najpoważniejszych przestępstw objętych jego jurysdykcją. Ponadto umowa przewiduje szereg przywilejów i immunitetów osobom, których funkcje są związane z jego działalnością
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 896
- Data wpłynięcia: 2008-08-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Karnego, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 9 września 2002 r.
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1430
896
3
Umowa przewiduje ułatwienia w zakresie podróży określonych kategorii osób.
Państwa-Strony MTK Umowy są zobowiązane do uznawania i akceptacji
laissez-passer ONZ lub dokumentów podróży wydawanych przez MTK
sędziom, Prokuratorowi, Wiceprokuratorom, Sekretarzowi, Zastępcy
Sekretarza, pracownikom MTK oraz do szybkiego i nieodpłatnego załatwiania
wniosków wizowych ww. osób oraz osób określonych w art. 18 – 22 Umowy.
Artykuł 26 ust. 2 lit. a) – i) określa tryb zrzeczenia się przywilejów i immunitetów
określonych w art. 15 – 22. Można je uchylić zgodnie z treścią art. 48 ust. 5
Statutu Rzymskiego oraz na podstawie art. 26 Umowy. Uchylenie przywilejów
i immunitetów jest obowiązkowe w sytuacji, gdyby utrudniały one wymiar
sprawiedliwości, o ile nie pociąga to za sobą uszczerbku dla celów, w jakich
zostały przyznane.
Pozostałe postanowienia Umowy odnoszą się do kwestii rozstrzygania sporów
ze stronami trzecimi (art. 31), sporów co do wykładni
lub stosowania Umowy (art. 32), zmiany Umowy (art. 36) oraz jej wypo-
wiedzenia (art. 37).
Umowa była otwarta do podpisu do dnia 30 czerwca 2004 r. w siedzibie
Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku. Podlega ona ratyfikacji,
przyjęciu lub zatwierdzeniu przez Państwa-Sygnatariuszy i zgodnie z jej art. 35
ust. 1 wchodzi w życie po upływie trzydziestu dni od dnia złożenia u Sekretarza
Generalnego ONZ dziesiątego dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia
lub przystąpienia.
Wejście w życie Umowy nastąpiło dnia 22 lipca 2004 r.
Dla państwa, które ratyfikowało, przyjęło, zatwierdziło albo przystąpiło
do
przedmiotowej Umowy po złożeniu dziesiątego dokumentu ratyfikacji,
przyjęcia, zatwierdzenia albo przystąpienia, wchodzi ona w życie trzydziestego
dnia po złożeniu u Sekretarza Generalnego ONZ dokumentu ratyfikacji,
przyjęcia, zatwierdzenia albo przystąpienia przez to państwo.
Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską Umową nie będzie miało wpływu na
sytuację gospodarczą i społeczną państwa. Ratyfikacja przedmiotowej Umowy
nie będzie wymagała wprowadzenia zmian do polskiego prawa i nie spowoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa.
4
Umowa może dotyczyć obywateli polskich, o ile będą oni uczestniczyć
w postępowaniu przed MTK lub będą sprawować funkcje urzędowe w tej
instytucji.
Postanowienia Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego
Trybunału Karnego zawierają normy, które dotyczą wolności, praw
i obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej oraz spraw uregulowanych w ustawie (art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej). Przywileje i immunitety określone w Umowie
dotyczą m.in. spraw z zakresu prawa karnego, prawa finansowego, prawa
o cudzoziemcach, prawa celnego.
W związku z powyższym, związanie Umową powinno nastąpić w trybie
art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w drodze ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Konsekwencją zastosowania takiego
trybu będzie możliwość bezpośredniego stosowania Umowy po jej ogłoszeniu
w
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (art. 91 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej) oraz pierwszeństwo Umowy przed ustawą, jeśli
ustawy nie da się pogodzić z Umową (art. 91 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej).
Związanie się przedmiotową Umową, będzie stanowić logiczną konsekwencję
dotychczasowych działań Rzeczypospolitej Polskiej na arenie międzynarodowej
na rzecz zapewnienia i zwiększenia bezpieczeństwa międzynarodowego oraz
będzie wyrazem kontynuacji dotychczasowego stanowiska Rzeczypospolitej
Polskiej, która konsekwentnie popierała ideę utworzenia Międzynarodowego
Trybunału Karnego.
47/07/BS
Załącznik nr 1
Wykaz Państw-Sygnatariuszy
Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Karnego
Stan na dzień 4 czerwca 2008 r.
Liczba Państw: 62
Księstwo Andory
Republika Argentyńska
Republika Austrii
Wspólnota Bahamów
Królestwo Belgii
Belize
Republika Beninu
Republika Boliwii
Federacyjna Republika Brazylii
Republika Bułgarii
Burkina Faso
Republika Chorwacji
Republika Cypryjska
Królestwo Danii
Republika Ekwadoru
Republika Estońska
Republika Finlandii
Republika Francuska
Republika Ghany
Republika Grecka
Republika Gwinei
Królestwo Hiszpanii
Republika Islandii
Irlandia
Jamajka
Jordańskie Królestwo Haszymidzkie
Kanada
Republika Kolumbii
Republika Korei
1
Republika Kostaryki
Republika Litewska
Wielkie Księstwo Luksemburga
Republika Łotewska
Republika Madagaskaru
Republika Mali
Mongolia
Republika Namibii
Królestwo Niderlandów
Republika Federalna Niemiec
Królestwo Norwegii
Nowa Zelandia
Republika Panamy
Republika Paragwaju
Republika Peru
Rzeczpospolita Polska
Republika Portugalska
Rumunia
Republika Senegalu
Republika Serbii
Republika Sierra Leone
Republika Słowacka
Republika Słowenii
Konfederacja Szwajcarska
Królestwo Szwecji
Zjednoczona Republika Tanzanii
Republika Trynidadu i Tobago
Republika Ugandy
Wschodnia Republika Urugwaju
Boliwariańska Republika Wenezueli
Republika Węgierska
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Republika Włoska
2
Załącznik nr 2
Wykaz Państw-Stron
Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Karnego
Stan na dzień 4 czerwca 2008 r.
Liczba Państw: 52
Republika Albanii
Księstwo Andory
Republika Argentyńska
Republika Austrii
Królestwo Belgii
Belize
Republika Beninu
Republika Boliwii
Republika Bułgarii
Burkina Faso
Republika Chorwacji
Republika Cypryjska
Republika Czarnogóry
Królestwo Danii
Republika Ekwadoru
Republika Estońska
Republika Finlandii
Republika Francuska
Republika Grecka
Kooperacyjna Republika Gujany
Republika Islandii
Irlandia
Kanada
Demokratyczna Republika Konga
Republika Korei
1 Z następującym wyłączeniem terytorialnym:
„…O ile nie zostanie inaczej notyfikowane, Umowa nie stosuje się do Wysp Owczych”
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
896
› Pobierz plik