Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy wdrożenia przepisów UE oraz wprowadzenie kilku zmian w przepisach aktualizujących ustawę (m.in. wprowadzenie definicji "artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego" )
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 891
- Data wpłynięcia: 2008-08-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1346
891
„Rozdział 5. Przepisy karne i kary pieniężne”;
13) w art. 40:
a) w ust. 1:
– uchyla
się pkt 1 i 2,
–
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nie zgłasza wojewódzkiemu inspektorowi pod-
jęcia albo prowadzenia lub zaprzestania pro-
wadzenia działalności w zakresie produkcji,
składowania, konfekcjonowania lub obrotu ar-
tykułami rolno-spożywczymi”,
b) ust. 2. otrzymuje brzmienie:
„2. Kto:
1) nie prowadzi klasyfikacji jaj zgodnie z art. 4
rozporządzenia Komisji (WE) nr 589/2008
z dnia 23 czerwca 2008 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wykonywania rozporzą-
dzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie
norm handlowych w odniesieniu do jaj
(Dz. Urz. UE L 163 z 24.06.2008, str. 6,
z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 589/2008”, oraz częścią A rozdziału II za-
łącznika XIV do rozporządzenia Rady (WE)
nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r.
ustanawiającego wspólną organizację rynków
rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące
niektórych produktów rolnych (rozporządzenie
o jednolitej wspólnej organizacji rynku)
10
(Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1), zwa-
nego dalej „rozporządzeniem nr 1234/2007”,
2) nie
klasyfikuje,
nie
pakuje lub nie znakuje jaj
zgodnie z art. 6 rozporządzenia nr 589/2008,
3) nie znakuje opakowań transportowych zgodnie
z art. 7 rozporządzenia nr 589/2008,
4) wprowadza do obrotu na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej jaja nieoznakowane zgodnie
z art. 8 ust. 5 rozporządzenia nr 589/2008,
5) nie znakuje jaj kodem producenta zgodnie
z art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 589/2008,
6) będąc producentem, nie prowadzi ewidencji
zgodnie z art. 20 rozporządzenia nr 589/2008,
7) prowadząc punkt odbioru, nie prowadzi ewi-
dencji zgodnie z art. 21 rozporządzenia
nr 589/2008,
8) prowadząc zakład pakowania, nie prowadzi
ewidencji zgodnie z art. 22 rozporządzenia
nr 589/2008
– podlega
karze
grzywny.”,
c) uchyla
się ust. 3,
d) w ust. 4b:
–
w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) części B załącznika V do rozporządzenia
nr 1234/2007 lub”,
–
w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
11
„a) części A załącznika V do rozporządzenia
nr 1234/2007 lub”,
–
w pkt 3 uchyla się lit. c,
e) w ust. 4c:
–
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) nie poddaje klasyfikacji lub ustalaniu masy
tusz wieprzowych zgodnie z wymaganiami
określonymi w części B załącznika V do roz-
porządzenia nr 1234/2007,”,
– pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) nie znakuje tusz wieprzowych zgodnie
z art. 43 lit. m rozporządzenia nr 1234/2007,
5) nie
dopełnia obowiązku, o którym mowa
w art. 15a ust. 3c lub 3d, w terminie określo-
nym w art. 15a ust. 3e”,
f) w ust. 4d:
–
w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) części A załącznika V do rozporządzenia
nr 1234/2007,”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nie dopełnia obowiązku, o którym mowa
w art. 15a ust. 3c lub 3d, w terminie określo-
nym w art. 15a ust. 3e”,
g) po ust. 4d dodaje się ust. 4e w brzmieniu:
„4e. Kto:
1) prowadząc rzeźnię, nie klasyfikuje bydła
w
wieku do dwunastu miesięcy zgodnie
12
z pkt II załącznika XIa do rozporządzenia
nr 1234/2007,
2) nie znakuje zgodnie z pkt IV załącznika XIa
do rozporządzenia nr 1234/2007 mięsa,
o którym mowa w pkt I załącznika XIa do
tego rozporządzenia
– podlega
karze
grzywny.”,
h) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa
w ust. 1 – 4e, następuje w trybie przepisów Ko-
deksu postępowania w sprawach o wykrocze-
nia.”;
14) po art. 40 dodaje się art. 40a w brzmieniu:
„Art. 40a. 1. Kto:
1) uniemożliwia organowi Inspekcji lub or-
ganowi Inspekcji Handlowej przeprowa-
dzanie kontroli, o których mowa w usta-
wie, lub kontroli przeprowadzanych na
podstawie przepisów odrębnych, podlega
karze pieniężnej w wysokości do dwu-
dziestokrotnego przeciętnego wynagro-
dzenia miesięcznego w gospodarce naro-
dowej za rok poprzedzający, ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Staty-
stycznego w Dzienniku Urzędowym Rze-
czypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
na podstawie przepisów o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Spo-
13
łecznych, zwanego dalej „przeciętnym
wynagrodzeniem”;
2) utrudnia organowi Inspekcji lub organo-
wi Inspekcji Handlowej przeprowadzanie
kontroli, o których mowa w ustawie, lub
kontroli przeprowadzanych na podstawie
przepisów odrębnych, podlega karze pie-
niężnej w wysokości do piętnastokrotne-
go przeciętnego wynagrodzenia;
3) wprowadza do obrotu artykuły rolno-
-spożywcze nieodpowiadające jakości
handlowej określonej w przepisach o ja-
kości handlowej lub deklarowanej przez
producenta w oznakowaniu tych artyku-
łów, podlega karze pieniężnej w wysoko-
ści do pięciokrotnej wartości korzyści
majątkowej uzyskanej lub która mogłaby
zostać uzyskana przez wprowadzenie
tych artykułów rolno-spożywczych do
obrotu, nie niższej jednak niż 500 zł;
4) wprowadza do obrotu artykuły rolno-
-spożywcze zafałszowane, podlega karze
pieniężnej w wysokości nie wyższej niż
10% przychodu osiągniętego w roku roz-
liczeniowym poprzedzającym rok nało-
żenia kary, nie niższej jednak niż 1000
zł;
5) nie poddaje klasyfikacji lub ustalaniu
masy tusz wieprzowych lub wołowych,
podlega karze pieniężnej w wysokości
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
891
› Pobierz plik