eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy wdrożenia przepisów UE oraz wprowadzenie kilku zmian w przepisach aktualizujących ustawę (m.in. wprowadzenie definicji "artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego" )

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 891
  • Data wpłynięcia: 2008-08-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1346

891

Ostatecznie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, biorąc pod uwagę za-
sadność uwag KZSM, poprosiło Radę Gospodarki ywnościowej (której
członkiem jest również KZSM) oraz Polską Federację Producentów ywno-
ści o zajęcie ostatecznego stanowiska w kwestii wprowadzenia przepisów
umożliwiających wojewódzkiemu inspektorowi wydawanie decyzji o wyco-
faniu z obrotu zafałszowanych artykułów rolno-spożywczych oraz sankcji
ustalonych w art. 40a ust. 1 pkt 3 projektu ustawy.
Zarówno RG , jak i PFP , opowiedziały się ostatecznie za wykreśleniem
przepisu art. 29 ust. 1 pkt 3 o wydawaniu decyzji nakazujących wycofanie za-
fałszowanego artykułu oraz pozostawieniem kary w wysokości pięciokrotnej
wartości zakwestionowanej ilości zafałszowanego artykułu rolno-spo-
żywczego oraz wprowadzeniu jedynie kary grzywny w przypadku pozosta-
łych niezgodności z wymaganiami jakości handlowej oraz deklaracji produ-
centa.
Taki kierunek zmian przepisów nie jest możliwy do zaakceptowania przez
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, gdyż we wszystkich wystąpieniach
i na spotkaniach przedstawiciele przemysłu spożywczego podkreślają ko-
nieczność wyeliminowania powtarzających się i nasilających praktyk fałszo-
wania żywności oraz wskazują na zbyt małą efektywność działań inspekcji,
wynikającą z małych możliwości stosowania większych sankcji niż kara
grzywny. Zaproponowane ostatecznie przez przedstawicieli przemysłu spo-
żywczego rozwiązania prawne w projekcie ustawy nie zmienią aktualnej sy-
tuacji. Dlatego też Ministerstwo, pozostając w rozbieżności ze stanowiskiem
przedstawicieli przemysłu spożywczego, wprowadziło w projekcie propozy-
cję wysokich sankcji za fałszowanie żywności oraz kary pieniężne za pozo-
stałe niezgodności artykułu rolno-spożywczego z wymaganiami jakości han-
dlowej oraz deklaracjami producenta. Proponowana przez przedstawicieli
przemysłu spożywczego kara grzywny, która była stosowana do tej pory, ob-
ciąża osoby fizyczne, a nie przedsiębiorstwo.

17
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przepisy projektowanej ustawy mogą mieć wpływ na budżet państwa, ponie-
waż obejmują nie tylko zmiany doprecyzowujące w odniesieniu do znakowa-
nia artykułów rolno-spożywczych i organizacji sposobu uznawania kwalifi-
kacji rzeczoznawców, ale również przewidują wprowadzenie kar pieniężnych
za niektóre przewinienia producentów. Kary pieniężne będą stanowiły do-
chód budżetu państwa.
rednia wysokość mandatu nakładanego przez Inspekcję Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych wyniosła w 2007 r. 221 zł. rednia wartość
kwestionowanych w 2007 r. partii produkcyjnych wyniosła 3 085,76 zł. Sza-
cunkowa wysokość mandatów karnych nakładanych na podstawie art. 40a
ust. 1 pkt 3 zmienionej ustawy wyniesie około 7 000 zł.
Przy założeniu, że organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych, na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 1 i 2 zmienionej ustawy, na-
kładać będą kary pieniężne w wysokości połowy maksymalnej dopuszczalnej
kwoty, wyniosą one szacunkowo odpowiednio 30 000 zł i 22 500 zł.
Oszacowanie wysokości kar pieniężnych nakładanych na podstawie art. 40a
ust. 1 pkt 4 zmienionej ustawy jest obecnie niemożliwe, gdyż dane dotyczące
przychodów kontrolowanych podmiotów nie były do tej pory udostępniane
organom Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Podkreślenia wymaga fakt, że mandaty nakładane przez Inspekcję Jakości
Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz decyzje wydawane na pod-
stawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, obok funkcji kar-
nej, mają również znaczenie prewencyjne, które dzięki podniesieniu kwot kar
pieniężnych znacznie wzrośnie. W związku z powyższym, po krótkotrwałym
wzroście sumy nakładanych kar pieniężnych, należy spodziewać się znaczne-
go ich spadku, spowodowanego wzrostem świadomości producentów.

18
Należy również zaznaczyć, że z inicjatywą podniesienia wysokości kar pie-
niężnych wychodzą również sami przedsiębiorcy, uzasadniając to potrzebą
wyeliminowania przejawów nieuczciwej konkurencji.
Przepisy nie będą miały wpływu na budżety jednostek samorządu terytorial-
nego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje objęte projektem ustawy mogą mieć pozytywny wpływ na rynek
pracy poprzez fakt, że na żywność produkowaną zgodnie z wymaganiami do-
stosowanymi do wymagań wspólnotowych zwiększać się będzie zapotrzebo-
wanie zarówno konsumentów krajowych, jak i zagranicznych. Efekty tego
typu oddziaływań odnotowywane są od okresu rozpoczęcia dostosowywania
prawa krajowego do przepisów wspólnotowych. Zwiększenie popytu na żyw-
ność krajową powoduje aktywizację po stronie organizacji i tworzenia no-
wych miejsc pracy, a także rozwój krajowego rolnictwa.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projektowana ustawa, dostosowując wymagania krajowe do standardów
obowiązujących w Unii Europejskiej, może wpłynąć na większą konkuren-
cyjność krajowego przemysłu spożywczego również na rynkach europejskich.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy mogą mieć pozytywny wpływ
na sytuację i rozwój gospodarczy regionów, ponieważ produkowana żywność
będzie odpowiadała wymogom jakościowym żywności wspólnotowej, co
powinno spowodować zwiększenie popytu oraz produkcji.
7. Wpływ regulacji na konkurencję przedsiębiorców oraz ochronę konsumentów
Regulacje przewidziane projektem przyczynią się do bardziej precyzyjnego
określenia wymagań w zakresie znakowania żywności, w tym jaj i mięsa
z bydła w wieku do dwunastu miesięcy, oraz wprowadzenia wyższych niż do
tej pory kar za niektóre czynności mające wpływ na jakość handlową artyku-

19
łów rolno-spożywczych, co powinno w większym stopniu zapobiegać stoso-
waniu nieuczciwych praktyk handlowych. Tym samym regulacje te pozwolą
na skuteczniejsze zapewnianie bezpieczeństwa ekonomicznego konsumen-
tów.
W zakresie przepisów odnoszących się do nazwy i innych wymogów doty-
czących oznakowania artykułów rolno-spożywczych określonych w art. 1
pkt 2 i 3 projektu ustawy nie zostały wprowadzone żadne dodatkowe wyma-
gania dla przedsiębiorców w porównaniu do obowiązujących do tej pory.
Obecna propozycja nadania nowego brzmienia art. 6 i 7 ustawy o jakości han-
dlowej artykułów rolno-spożywczych ma na celu uporządkowanie tych prze-
pisów, skorelowanie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych z brzmieniem przepisów art. 45 – 49 ustawy z dnia 25 listopada
2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225)
oraz ich doprecyzowanie zgodnie z wytycznymi dyrektywy 2000/13/WE Par-
lamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia
ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i
reklamy środków spożywczych.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie zmieniają się obciążenia administracyjne
związane z ww. projektowanymi wymogami.
08/10rch

20
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: