Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy dostępu przedsiębiorców do danych zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (OEWiUDO) w celu możliwości zweryfikowania danych klientów, które dotyczą informacji adresowych i dowodów osobistych. Projekt zakłada, m. in., że każda zmiana stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska oraz inne zmiany w aktach stanu cywilnego będą przekazywane przez kierowników urzędów stanu cywilnego nie tylko do organów ewidencji ludności, ale również do organu, który wydał dowód osobisty
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 827
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 195, poz. 1198
827
07/24-KT
26
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia
w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z ewidencji ludności,
zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych
Na podstawie art. 44h ust. 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności
i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 i Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr
21, poz. 125 oraz z ........ r. Nr ...., poz. .....) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) wzór wniosku o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL oraz
ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych;
2) wzór wniosku o udostępnienie danych w trybie weryfikacji za pomocą urządzeń
teletransmisji w oparciu o dane zawarte w zbiorze PESEL oraz ogólnokrajowej
ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
§ 2.
1. Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1, zawiera:
1) nazwę organu do którego kierowany jest wniosek oraz oznaczenie zbioru z którego
będą udostępnione dane;
2) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) wnioskodawcy, jego adres (siedzibę), miejsce
zamieszkania, numer identyfikacyjny Powszechnego Ewidencyjnego Systemu
Elektronicznej Ewidencji Ludności lub numer identyfikacyjny rejestru podmiotów
gospodarki narodowej REGON;
3) zakres żądanych danych ze zbioru;
4) podstawę prawną upoważniającą do otrzymania danych lub uzasadnioną potrzebę
żądania udostępnienia danych;
5) wskazanie przeznaczenia udostępnionych danych;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i administracji kieruje działem administracja rządowa – sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
1
6) informacje umożliwiające wyszukanie żądanych danych;
7) zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania udostępnionych danych zgodnie z ich
przeznaczeniem wskazanym we wniosku.
2. Wzór formularza wniosku o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL,
ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 3.
1. Wzór wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 2, zawiera:
1) nazwę organu do którego kierowany jest wniosek oraz oznaczenie zbioru z którego
będą udostępnione dane;
2) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) wnioskodawcy, jego adres (siedzibę), miejsce
zamieszkania, numer identyfikacyjny Powszechnego Ewidencyjnego Systemu
Elektronicznej Ewidencji Ludności lub numer identyfikacyjny rejestru podmiotów
gospodarki narodowej REGON;
3) podstawę prawną upoważniającą do otrzymania danych;
4) uzasadnienie żądania udostępnienia danych, w tym wskazanie przeznaczenia
udostępnionych danych;
5) zakres żądanych danych ze zbioru;
6) zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania udostępnionych danych zgodnie z ich
przeznaczeniem wskazanym we wniosku.
2. Wzór formularza wniosku o udostępnienie danych w trybie weryfikacji za pomocą
urządzeń teletransmisji w oparciu o dane zawarte w zbiorze PESEL oraz ogólnokrajowej
ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI
2
UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt rozporządzenie ma na celu określenie wzoru formularza
wniosku o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL, ewidencji wydanych
i unieważnionych dowodów osobistych oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych
i unieważnionych dowodów osobistych, a także wzoru formularza wniosku o udostępnienie
danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych
dowodów osobistych w trybie weryfikacji za pomocą urządzeń teletransmisji.
Określenie wzoru wniosku o udostępnienie danych z ewidencji ludności zbioru
PESEL, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz ogólnokrajowej
ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych wynika z potrzeby ujednolicenia
i doszczegółowienia dotychczas stosowanego wniosku oraz usprawnienia procesu
udostępniania danych z tych zbiorów.
Określenie wzoru wniosku o udostępnienie danych ze zbioru PESEL oraz
ogólnokrajowej ewidencji wydanych i
unieważnionych dowodów osobistych w
trybie
weryfikacji za pomocą urządzeń teletransmisji podyktowane jest koniecznością ujednolicenia
składanych wniosków i usprawnienia procesu udostępniania danych.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Przepisy projektowanego rozporządzenia dotyczą podmiotów upoważnionych
do pozyskiwania danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL, ewidencji wydanych
i unieważnionych dowodów osobistych oraz ewidencji wydanych i unieważnionych
dowodów osobistych oraz podmiotów uprawnionych do pobierania, ze zbioru PESEL
oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych,
danych adresowych i danych dotyczących dowodów osobistych w drodze weryfikacji,
za pomocą urządzeń teletransmisji.
Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych.
3
b) rynek pracy
Niniejsze rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wejście w życie niniejszego projektu rozporządzenia nie wpłynie na zwiększenie
konkurencyjności gospodarki.
d) sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7-28-dg
4