Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia rozliczania podatku VAT, zniesienia ograniczeń formalnoprawnych, dostosowania przepisów krajowych do wymogów unijnych oraz uwzględnienia wyroków TK, które zapadły w 2007 r. Projekt przewiduje m. in.: rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które polega na odejściu od wymogu, aby był to oddział samodzielnie sporządzający bilans i powiązanie wyłączenia w podatku VAT z regulacjami w zakresie następstwa prawnego w Ordynacji podatkowej w tego rodzaju transakcjach, podniesienie limitu do 10 zł tzw. małego prezentu, zmiany w przepisach dotyczących zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, a także magazynów konsygnacyjnych i rozwiązań w zakresie opodatkowania towarów przemieszczanych między państwami UE do takich magazynów. Projekt przewiduje uproszczenie rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i likwidację zakazu odliczania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 819
- Data wpłynięcia: 2008-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
819
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie w sprawie deklaracji importowej dla podatku
od towarów i usług, miejsca i sposobu jej składania oraz właściwości miejscowej naczelnika
urzędu celnego jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 33b ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004
r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Konieczność wprowadzenia możliwości rozliczania podatku od towarów i usług w deklaracji
importowej wynika z wejścia w życie od dnia 1 stycznia 2009 r. nowelizacji przepisów
rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia
Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Na podstawie przepisów
ww. rozporządzenia, organy celne mogą zezwolić na złożenie zgłoszenia celnego w urzędzie
celnym innym niż urząd, w którym towary są przedstawiane lub udostępniane do kontroli. Dotyczy
to przypadku gdy towary mają być objęte procedurą celną przez posiadacza pojedynczego
pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu.
Projekt rozporządzenia określa wzór deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług wraz z
załącznikiem, o której mowa w art. 33b ustawy o podatku od towarów i usług. Deklaracja ta
przeznaczona jest dla podatników dokonujących importu towarów na ww. zasadach, tj. dla
podatników posiadających i stosujących pozwolenie pojedyncze na stosowanie zgłoszenia
uproszczonego lub procedury w miejscu. Deklaracja importowa umożliwi podatnikom rozliczenie
należnego podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów w przypadku stosowania przez
nich pozwoleń pojedynczych.
Projekt ten określa również sposób i miejsce składania deklaracji importowej. Deklaracja
importowa będzie składana do właściwego naczelnika urzędu celnego w dwóch egzemplarzach.
Naczelnik urzędu celnego zobowiązany będzie do potwierdzenia przyjęcia deklaracji importowej, a
następnie zwrócenia podatnikowi potwierdzonego egzemplarza. Otrzymany przez podatnika
egzemplarz deklaracji importowej będzie podstawą do odliczenia podatku z tytułu importu
towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy.
Projekt rozporządzenia określa także właściwość naczelnika urzędu celnego do złożenia deklaracji
importowej. Projekt przewiduje, że naczelnikiem urzędu celnego właściwym w sprawach
związanych z rozliczaniem podatku z tytułu importu towarów w deklaracji importowej będzie
naczelnik urzędu celnego, w którym towary zostały przedstawione lub udostępnione do kontroli.
Przedmiot rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa wspólnotowego.
6
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Przedmiot rozporządzenia ma charakter techniczny. Wejście w życie przedmiotowego
rozporządzenia nie wiąże się ze zwiększeniem wydatków lub zmniejszeniem dochodów budżetu
państwa, jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływała na podmioty posiadające pojedyncze pozwolenia.
6. Wyniki konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia nie wymaga konsultacji społecznych, gdyż zawarte regulacje w projekcie
rozporządzenia nie będą powodować skutków społecznych.
11/07/BS
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie wyznaczenia jednostki, w której funkcjonuje biuro wymiany informacji o
podatku VAT
Na podstawie art. 42 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Biuro wymiany informacji o podatku VAT funkcjonuje w Izbie Skarbowej w
Poznaniu.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
Minister Finansów
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756,
Nr 143, poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187
i Nr 192, poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.
UZASADNIENIE
Rozporządzenie wydaje się w związku z wejściem w życie ustawy z dnia ...........................
2008r. o zmienie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz.U. Nr , poz. ). Konieczność wydania rozporządzenia jest konsekwencją
dodania ww. nowelą w art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
ust. 17 zawierającego upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych
do wyznaczenia w drodze rozporządzenia jednostki, w której funkcjonuje biuro wymiany
informacji o podatku VAT. Przedmiotowe rozporządzenie wydaje się w celu realizacji tego
upoważnienia.
W projekcie rozporządzenia wskazano Izbę Skarbową w Poznaniu, w ramach której
funkcjonuje biuro wymiany informacji o podatku VAT.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r., Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania do uzgodnień z
członkami Rady Ministrów.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.
Projektowane rozporządzenie wpływa na podatników podatku od towarów i usług
oraz inne podmioty, które kontaktują się z biurem wymiany informacji o podatku
VAT.
2. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sektor finansów publicznych.
Przedmiot rozporządzenia ma charakter techniczny i nie powoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa.
3. Wpływ projektowanego aktu prawnego na rynek pracy.
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4.
Wpływ projektowanego aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie nie spowoduje skutków mających wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6.
Konsultacje społeczne.
Przedmiot rozporządzenia nie wymaga konsultacji społecznych, gdyż zawarte w
rozporządzeniu regulacje mają charakter techniczny i nie będą powodowały skutków
społecznych.
7.
Źródła finansowania.
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w projektowanym rozporządzeniu nie
wymaga dodatkowych nakładów finansowych.
10/07/BS
3