Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia rozliczania podatku VAT, zniesienia ograniczeń formalnoprawnych, dostosowania przepisów krajowych do wymogów unijnych oraz uwzględnienia wyroków TK, które zapadły w 2007 r. Projekt przewiduje m. in.: rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które polega na odejściu od wymogu, aby był to oddział samodzielnie sporządzający bilans i powiązanie wyłączenia w podatku VAT z regulacjami w zakresie następstwa prawnego w Ordynacji podatkowej w tego rodzaju transakcjach, podniesienie limitu do 10 zł tzw. małego prezentu, zmiany w przepisach dotyczących zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, a także magazynów konsygnacyjnych i rozwiązań w zakresie opodatkowania towarów przemieszczanych między państwami UE do takich magazynów. Projekt przewiduje uproszczenie rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i likwidację zakazu odliczania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 819
- Data wpłynięcia: 2008-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
819
obowiązkowy przegląd techniczny kasy.
11. Prowadzący serwis kas jest obowiązany współpracować ze wskazanymi przez
naczelnika urzędu skarbowego pracownikami tego urzędu w zakresie znajomości
zastosowanych przez producenta procedur pracy kasy, przede wszystkim pod względem ich
sprawdzalności.
12. Serwis kas musi być podjęty nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia
awarii kasy przez użytkownika kasy.
13. Serwisant kas musi legitymować się identyfikatorem nadanym przez producenta albo
importera. Identyfikator ważny jest przez rok od daty jego wydania i po upływie tego okresu
wymaga przedłużenia jego ważności.
14. Dane identyfikacyjne serwisanta kas oraz serwisanta kas upoważnionego do
zastępczego wykonywania serwisu danej kasy zostają wpisane do książki kasy. Serwisant
kas zastępczo wykonujący serwis kas musi każdorazowo posiadać upoważnienie do
wykonywania serwisu kasy, które zostaje wpisane i dołączone do książki kasy.
15. Informacje o treści wpisów dokonywanych przez serwisanta kas określa wzór książki
kasy.
16.
Wszystkich wpisów w książce kasy należy dokonywać czytelnie, a
wpisy o
wykonanym serwisie kas muszą być czytelnie podpisane przez serwisanta kas i
ostemplowane jego pieczęcią.
17. Serwisant kas wykonujący serwis kas, który dopuszcza się naruszenia warunków jej
wykonywania lub, wykonując taki serwis, umożliwia podatnikowi niezgodne z prawdą,
nierzetelne ewidencjonowanie dokonanych transakcji przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
traci upoważnienie do wykonywania serwisu kas i jego prowadzenia bez możliwości jego
ponownego wykonywania i prowadzenia.
31/07/BS
- 2 -
Załącznik nr 8
WZÓR IDENTYFIKATORA SERWISANTA KAS
Rewers
........................................................................................
(imię i nazwisko serwisanta kas)
...............................................................
(typ kasy rejestrującej)
..............................................................................................
(adres)
..............................................................................................
..................................................
(pieczęć punktu serwisu kas)
..............................................
(data wystawienia)
ważność legitymacji 1 rok
.................................................
( pieczęć i podpis
producenta lub importera)
Awers
LEGITYMACJA
SERWISANTA
KAS REJESTRUJĄCYCH
.....................................
(numer identyfikatora)
...................................
(podpis technika)
Dopuszcza się zmiany w stosunku do wzoru: formatu, rozmieszczenia zapisów oraz z tytułu
zastosowanych zabezpieczeń dokumentu.
32/07/BS
Uzasadnienie
Konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych,
którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez
podatników związana jest ze zmianą formy delegacji ustawowej dla Ministra Finansów do
wydawania tego aktu prawnego
Niniejszy projekt rozporządzenia uwzględnia również zmieniony układ delegacji dla Ministra
Finansów zawarty w art. 111 ust. 9 ustawy. Niniejszy projekt jest co do zasady
odzwierciedleniem wcześniejszego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia reguluje kwestie archiwizowania kopii dokumentów kasowych
emitowanych przez kasy, mające szczególne znaczenie u podatników, którzy dokonują
znacznej ilości transakcji.
Projekt zawiera również cały blok przepisów, które określają kryteria i warunki stosowania
nowego typu kas, które umożliwiają sporządzanie kopii drukowanych dokumentów, na
informatycznych nośnikach danych.
W projekcie rozporządzenia zawarto również określone regulacje związane z koniecznością
przystosowania kas do ewidencji obrotów po ewentualnym przystąpieniu Polski do
stosowania wspólnej waluty euro.
Dla nowego rodzaju kas rejestrujących konstrukcyjnie dostosowanych do sporządzania kopii
drukowanych dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w postaci zapisu na informatycznych
nośnikach danych, w projekcie rozporządzenia m.in. przewidziano następujące dodatkowe
wymogi:
- paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy, faktura VAT powinny zawierać numer kontrolny
(§ 5 ust. 1 pkt 2),
- wszystkie rejestracje wykonywane przez kasę podlegają zapisowi w pamięci podręcznej
kopii do momentu wykonania dobowego raportu fiskalnego (§ 5 ust. 1 pkt 5),
- informatycznych nośników danych, na których archiwizuje się kopie dokumentów kasowych
nie traktuje się jako część składową kasy rejestrującej (§ 5 ust. 1 pkt 8),
- w kasie wydziela się jako odrębny (od programu kasy) program archiwizujący, który
dodatkowo objęty jest autoryzacją przez podmiot wprowadzający kasę do obrotu i
którego część może być, na określonych warunkach, odrębnie dostarczona przez ten
podmiot użytkownikowi kasy i na określonych warunkach zmieniana przez ten podmiot
(§ 5 ust. 2 – 4, § 8),
- transmisja danych pomiędzy kasą a systemem wykonywania kopii na informatycznych
nośnikach danych, powinna być realizowana w postaci zaszyfrowanej (§ 5 ust. 2 pkt 1),
- system programowych zabezpieczeń zastosowanych w programie kasy oraz programie
archiwizującym opiera się na odpowiedniej konfiguracji w stosowaniu tzw. sumy kontrolnej,
numeru kontrolnego, niesymetrycznego algorytmu kryptograficznego (np. SHA-1),
wprowadzeniu zasady narastającego sumowania obrotów i kwot podatku m.in. przy
rejestracji raportów dobowych (§ 5 ust. 1 i 2),
- na jednym informatycznym nośniku danych mogą być archiwizowane kopie wydruków,
- z jednej, jak i z wielu kas tego samego typu,
- specjalna część programu archiwizującego kasy powinna zapewnić szybki odczyt kopii
dokumentów kasowych i realizację określonych funkcji sortujących (§ 5 ust. 2 pkt 20).
W projekcie rozporządzenia utrzymano prawie w całości uregulowania dotyczące warunków
stosowania kas przez podatników.
W rozporządzeniu uzupełniono warunki, jakie powinien spełniać wniosek o wydanie
potwierdzenia o spełnieniu przez kasę warunków technicznych. Przy wydawaniu potwierdzeń
będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, a samo
potwierdzenie będzie decyzją w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
W projekcie przewiduje się również regulacje związane z faktem ewentualnego przejścia na
stosowanie wspólnej waluty EURO. Regulacje przewidują m. in.:
- w paragonie powinno być zastosowane oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej
kwocie należności, w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży (§ 4 ust. 1 pkt 6 lit. o),
- program pracy kasy powinien m. in. posiadać funkcję dającą użytkownikowi kasy możliwość
zmiany nazwy waluty, w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży oraz funkcję
zaprogramowania dla potrzeb informacyjnych klienta przeliczenia kwoty należności w
relacji złoty/euro lub euro/złoty (§ 4 ust.4).
Fakt przejścia na inną walutę ewidencyjną w kasie będzie rejestrowany w jej pamięci.
Wprowadzenie powyższego rozwiązania z jednej strony jest konieczne dla zabezpieczenia
interesów klientów otrzymujących paragon, a z drugiej strony ograniczy w sposób
zasadniczy konieczność wymiany przez użytkownika kas lub ich programów,
Miałoby to miejsce w przypadkach kiedy na skutek braku takich przepisów w programie
działania kasy zastosowano jedynie oznaczenia walutowe zł lub PLN.
Ocena skutków regulacji:
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na grupy podatników podatku od towarów i
usług prowadzących sprzedaż towarów i usług, o której mowa w art. 111 ustawy. Należy przy
tym zwrócić uwagę, na pozytywne skutki dla tych grup podmiotów, które wybiorą metodę
archiwizowania kopii dokumentów na informatycznych nośnikach danych (i
stosownie do tego odpowiednią kasę), uznając, że jest to dla nich dogodniejsza forma
ewidencji pod względem technicznym oraz ponoszonych kosztów.
Analiza wpływu aktu normatywnego na sektor finansów publicznych.
Wprowadzenie projektowanych rozwiązań nie powinno spowodować
ujemnych
skutków budżetowych. Należy bowiem zauważyć, że podatnicy prowadzący już działalność
i stosujący kasy, którzy zechcą skorzystać z proponowanego nowego sposobu
archiwizowania kopii dokumentów kasowych nie są (poza nielicznymi wyjątkami) nowymi
podmiotami, którym stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
przysługiwałoby prawo zwrotu wydatków poniesionych z tytułu zakupu kasy.
Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki, sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie wpłynie pozytywnie i stabilizująco na rynek pracy (w sektorze
produkcji kas) i obsługi tej sfery działalności gospodarczej (serwis) poprzez wykorzystanie
nowych technologii stosowanych w tych urządzeniach.
Projektowane rozporządzenie nie wpływa na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
Projektowany akt prawny jest neutralny z punktu widzenia wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
Konsultacje.
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem szerokich konsultacji społecznych.
Równolegle ze skierowaniem do uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
33/07/BS
2