eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt ustawy dotyczy likwidacji Karty Kwalifikacji Kierowcy, która ma być wydawana po 10 września 2008 r. kierowcom z państwa trzecich chcącym w Polsce wykonywać zawód kierowcy; obowiązek wydania tej Karty i posiadania jej przez zainteresowanego zostanie zastąpiony obowiązkiem zamieszczania w prawie jazdy kierowcy wpisu odpowiedniego kodu unijnego potwierdzającego spełnienie wymagań uprawniających do wykonywania zawodu kierowcy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 784
  • Data wpłynięcia: 2008-07-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1574

784

umieszczanym na prawie jazdy albo na karcie kwalifikacji sporządzonej zgodnie
ze wzorem określonym w dyrektywie. Państwa członkowskie mogą wybrać
jedną ze wskazanych form potwierdzenia kwalifikacji kierowcy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt przewiduje uchylenie przepisów dotyczących karty kwalifikacji
kierowcy i zastąpienie ich przepisami dotyczącymi wpisu do prawa jazdy
potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego.
Zmiana tego typu mieści się w ramach regulacyjnych, które zostały określone
przez art. 10 dyrektywy.
Należy jednak zwrócić uwagę na nieścisłości legislacyjne opiniowanego
projektu. Wątpliwości dotyczą art. 2 pkt 1 projektu (nowy art. 94 ust. 2a Prawa o
ruchu drogowym), który stanowi, że „[o]sobie posiadającej wydane za granicą
krajowe prawo jazdy co najmniej jednej z następujących kategorii (…), która
uzyskała kwalifikację wstępną lub ukończyła szkolenie okresowe i ubiega się o
wpis do prawa jazdy potwierdzający spełnienie wymagań, o których mowa w
rozdziale 7a ustawy (…) o transporcie drogowym (…) starosta, na jej wniosek
dokonuje wpisu na zasadach określonych w art. 97a ust. 3 i 4. Dodatkowym
warunkiem wymiany prawa jazdy jest złożenie przez przedsiębiorcę
oświadczenia o zatrudnieniu osoby, która będzie wykonywała lub wykonuje na
jego rzecz przewozy drogowe. Do wydania prawa jazdy nie ma zastosowania
warunek, o którym mowa w art. 90 ust. 1 pkt 5.”
Proponowane rozwiązanie opiera się na założeniu, zgodnie z którym
„osobie posiadającej wydane za granicą krajowe prawo jazdy (…) starosta (…)
dokonuje wpisu na zasadach określonych w art. 97a ust. 3 i 4.” Należy zwrócić
uwagę, że art. 97a ust. 3 i 4 ustawy o transporcie drogowym dotyczy
dokonywania wpisu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub
szkolenia okresowego w polskim krajowym prawie jazdy. Przepisy te nie
znajdują zastosowania do dokonywania wpisu do krajowego prawa jazdy
uzyskanego za granicą. Procedurę zamiany zagranicznego prawa jazdy na
polskie reguluje inny przepis - art. 94 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. W
projekcie nie ma mowy o obowiązku uzyskania polskiego prawa jazdy przez
osoby, które posiadają krajowe prawo jazdy wydane za granicą i ubiegają się do
wpis. Powstaje zatem wątpliwość, czy osoby te będą mogły uzyskać wpis na
podstawie projektowanych przepisów. Wydaje się, że uzyskanie takiego wpisu
byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby wcześniej uzyskały polskie prawo
jazdy, otrzymując je w trybie art. 94 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. Przepis
ten nie został przywołany w projekcie i w proponowana konstrukcja odwołuje
się wprost do „osób posiadających krajowe prawo jazdy wydane za granicą” (a
zatem nie dotyczy osób, które dokonały wymiany zagranicznego prawa jazdy na
polskie). Realizacja uprawnienia do uzyskania wpisu jest uzależniona od
uprzedniej realizacji obowiązku, który nie został przewidziany wprost w

2
przepisach prawa. Ponadto, zgodnie z przepisami zmienianej ustawy, karta
kwalifikacji kierowcy może towarzyszyć krajowemu prawu jazdy wydanemu za
granicą. Kierowca, który jest zainteresowany uzyskaniem takiej karty, nie jest
zatem zobowiązany do uprzedniej wymiany zagranicznego prawa jazdy na
polskie.
Kolejna trudność dotyczy określenia organu właściwego w sprawach
dokonania wpisu do prawa jazdy. Zgodnie z art. 97a ust. 3 i 4 w związku z art.
97a ust. 1 i art. 97 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, organem tym jest starosta
właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się. W
konsekwencji proponowanego rozwiązania kierowcy, którzy nie posiadają
miejsca zamieszkania na terytorium RP, nie będą mogli uzyskać wpisu (brak
właściwości organu). Innymi słowy, po raz kolejny, realizacja uprawnienia do
uzyskania wpisu została przez projektodawców uzależniona od uprzedniego
zrealizowania obowiązku, który nie został przewidziany wprost w przepisach
prawa (obowiązek posiadania miejsca zamieszkania w Polsce). Zgodnie z
przepisami, które planuje się uchylić, karta kwalifikacji kierowcy wydawana jest
przez starostę właściwego ze względu na siedzibę podmiotu, na rzecz którego
kierowca będzie wykonywał lub wykonuje przewóz drogowy (art. 39f ust. 4
ustawy o transporcie drogowym). Zmiana zamieszkania nie jest zatem na ich
gruncie konieczna.
Wskazane braki legislacyjne stawiają pod znakiem zapytania możliwość
zastosowania projektowanych przepisów oraz, tym samym, skuteczność
wykonania art. 10 dyrektywy w wersji proponowanej przez wnioskodawców.
Warunki poprawnej implementacji określone zostały przede wszystkim przez
Trybunał Sprawiedliwości. Zgodnie z jego orzecznictwem, „[t]ranspozycja
dyrektywy w krajowym porządku prawnym musi być przeprowadzona za
pomocą przepisów ustanawiających na tyle konkretną, jednoznaczną i
przejrzystą sytuację, aby jednostka mogła wiedzieć, jakie ma prawa i
obowiązki” (wyrok TS z 13 września 2001 r., Komisja v. Królestwo Hiszpanii,
sprawa nr C-417/99, pkt 38). Projekt nie spełnia tych warunków. W tym
zakresie – tj. w zakresie, w jakim art. 2 pkt 1 projektu nie odpowiada wymogom
poprawnej implementacji określonym w orzecznictwie TS – projekt jest
niezgodny z prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie
ustawy – Prawo o ruchu drogowym jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, transport, ruch drogowy, kierowcy

3
Warszawa, 8 lipca 2008 r.
BAS-WAEM-1907/08
TRYB PILNY
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej

Opinia w sprawie, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Czerwiński) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 roku o
transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, ze zm.). Projekt ma na celu ujednolicenie zasad uzyskiwania wpisów
potwierdzających posiadanie świadectwa kwalifikacji zawodowej przez
wszystkich kierowców – krajowych i zagranicznych. Proponowana zmiana
polega na uchyleniu przepisów dotyczących karty kwalifikacji kierowcy (art.
39f ust. 3 – 7, art. 39i ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 8 ustawy o transporcie drogowym
oraz art. 100b pkt 14 Prawa o ruchu drogowym) oraz dodaniu przepisu, zgodnie
z którym osoba, która posiada prawo jazdy wydane za granicą miałaby
uzyskiwać potwierdzenie spełnienia wymagań dotyczących kierowcy
wykonującego przewóz drogowy w drodze wpisu do prawa jazdy. Projekt
zawiera przepisy naruszające prawo Unii Europejskiej. Projekt nie ma na celu
wykonania prawa Unii Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski




Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, transport, ruch drogowy, kierowcy




strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: