eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt ustawy dotyczy likwidacji Karty Kwalifikacji Kierowcy, która ma być wydawana po 10 września 2008 r. kierowcom z państwa trzecich chcącym w Polsce wykonywać zawód kierowcy; obowiązek wydania tej Karty i posiadania jej przez zainteresowanego zostanie zastąpiony obowiązkiem zamieszczania w prawie jazdy kierowcy wpisu odpowiedniego kodu unijnego potwierdzającego spełnienie wymagań uprawniających do wykonywania zawodu kierowcy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 784
  • Data wpłynięcia: 2008-07-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1574

784


Druk nr 784

Warszawa, 1 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o transporcie
drogowym oraz o zmianie ustawy -
Prawo o ruchu drogowym
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Czerwińskiego.


(-) Bożenna Bukiewicz; (-) Zbigniew Chlebowski; (-) Janusz Cichoń; (-
) Andrzej Czerwiński; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Waldy Dzikowski; (-) Artur
Gierada; (-) Paweł Graś; (-) Danuta Jazłowiecka; (-) Grzegorz Karpiński;
(-) Małgorzata Kidawa-Błońska; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Paweł
Olszewski; (-) Sławomir Rybicki; (-) Iwona ledzińska-Katarasińska.

USTAWA
z dnia …………………. 2008 r.
o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym

Art. 1. W ustawie z dnia z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 125, poz. 874 i Nr 176, poz. 1238) w rozdziale 7a wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 39f skreśla się ust. 3 – 7,
2) w art. 39i :
a) w ust. 1 skreśla się pkt 7,
b) w ust. 2 skreśla się pkt 8.

Art. 2. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wprowadza się
następujące zmiany:

1) w art. 94 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Osobie posiadającej wydane za granicą krajowe prawo jazdy co najmniej jednej
z następujących kategorii: C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E, która uzyskała
kwalifikację wstępną lub ukończyła szkolenie okresowe i ubiega się o wpis do prawa jazdy
potwierdzający spełnienie wymagań, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września
2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.) starosta, na jej
wniosek dokonuje wpisu na zasadach określonych w art. 97a ust. 3 i 4. Dodatkowym warunkiem
wymiany prawa jazdy jest złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnieniu osoby,
która będzie wykonywała lub wykonuje na jego rzecz przewozy drogowe. Do wydania prawa
jazdy nie ma zastosowania warunek, o którym mowa w art. 90 ust. 1 pkt 5.”.

2) w art. 100b skreśla się pkt 14.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 10 września 2008 r..


Uzasadnienie:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym
wprowadza zmiany, zgodnie z którymi likwiduję się dokument pod nazwą Karta Kwalifikacji
Kierowcy. Jest to nowy dokument, który miał być wydawany po dniu 10 września 2008 r.
kierowcom z państw trzecich chcącym w Polsce wykonywać zawód kierowcy. Obowiązek
wydania Karty Kwalifikacji Kierowcy i posiadania jej przez zainteresowanego zostanie
zastąpiony obowiązkiem zamieszczenia w prawie jazdy kierowcy wpisu odpowiedniego kodu
unijnego potwierdzającego spełnienie wymagań uprawniających do wykonywania zawodu
kierowcy. W wyniku zmian zostaną zrównane co do zasady i stosowanej procedury prawa
i obowiązki kierowcy polskiego i zagranicznego chcącego pracować w Polsce.

Zgodnie z przepisem Art. 10 Dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych
pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, kod wspólnotowy umieszcza się na prawie
jazdy lub na karcie kwalifikacji kierowcy. Państwa Członkowskie decydują, który sposób
potwierdzenia spełnienia wymagań implementują do prawa krajowego jako sposób potwierdzenia
uzyskania przez osobę świadectwa kwalifikacji zawodowej.

Dotychczasowe rozwiązanie w tej sprawie wynikające z przepisów ustawy o transporcie
drogowym w przypadku kierowców zagranicznych stanowi obowiązek potwierdzenia faktu
uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej poprzez wydanie Karty Kwalifikacji Kierowcy.
Przyjęte rozwiązanie wymusza produkcję i wydawanie nowego dokumentu, który zgodnie z ww.
dyrektywą ma odpowiadać wzorowi i stosowanym zabezpieczeniom dla prawa jazdy.
Zapotrzebowanie na Kartę Kwalifikacji Kierowcy szacuje się na około 2000 dokumentów
rocznie. Przy tak małej ilości dokumentów przyjęte rozwiązanie nie znajduje uzasadnienia
i potrzeby jego wprowadzenia. Ze względów ekonomicznych wprowadzenie nowego dokumentu
(nie rentowna produkcja - wysoki koszt produkcji niska urzędowa opłata za wydanie, koszt
wprowadzenia zmian w systemach informatycznych do wydawania uprawnień i systemie
centralnej ewidencji kierowców w celu wydania i ewidencjonowania wydanych kart) wygeneruje
bardzo duże straty po stronie producenta dokumentu i dostawcy wymienionych systemów
informatycznych. Ponadto ustawa w obecnym brzmieniu całkowicie niepotrzebnie różnicuje
prawa i obowiązki kierowców krajowych i zagranicznych.

Dodatkowo warto wskazać, że w ustawie nie określono zasad wyboru lub wskazania producenta
karty kwalifikacji kierowcy i nie określono źródeł finansowania produkcji tego dokumentu.
Ustawa jedynie stanowi jego końcową cenę dla kierowcy w wysokości równej opłacie za prawo
jazdy. Powstała sytuacja, w której brak jest faktycznych możliwości wprowadzenia jednolitego
dokumentu odpowiadającego warunkom ustalonym dla praw jazdy zgodnie w obowiązującym
w tym zakresie prawem unijnym.

Proponowana zmiana ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy Prawo
o
ruchu drogowym ujednolica zasady uzyskiwania wpisów potwierdzających posiadanie
świadectwa kwalifikacji zawodowej przez wszystkich kierowców. Zgodnie z projektem we
wszystkich przypadkach potwierdzenie to będzie realizowane poprzez obowiązek zamieszczania
unijnego kodu potwierdzającego kwalifikacje wyłącznie w prawie jazdy. Rozwiązanie takie jest
zgodne z prawem UE oraz tworzy równe warunki dla wszystkich kierowców. Rozwiązanie
tworzy jednolity system potwierdzania kwalifikacji kierowcy w prawie jazdy przyjazny do
wprowadzenia w pracy organów wydających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz
czytelny dla wszystkich służb kontrolnych. Rozwiązanie nie generuje dodatkowych kosztów dla
kierowców oraz likwiduje zbędny koszt po stronie producenta dokumentu i dostawcy systemów
informatycznych.

Zaproponowana data wejścia w życie przedmiotowej ustawy 10 września 2008 r. jest zbieżna
z terminem rozpoczęcia działania nowego systemu szkoleń i uzyskiwania kwalifikacji
zawodowych przez kierowców wykonujących przewóz drogowy.

Proponowane rozwiązanie jest w pełni zgodne z prawem UE w tej sprawie wynikającym
z przepisów Dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów
drogowych do przewozu rzeczy lub osób.

Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na - dochody i wydatki budżetu
i sektora publicznego.

Rozwiązanie stanowiąc jednakowe zasady postępowania z kierowcami krajowymi
i zagranicznymi w sprawie potwierdzania w prawie jazdy kwalifikacji do wykonywania zawodu
kierowcy tworzy przyjazne warunki do podejmowania pracy przez kierowców zagranicznych co
jest bardzo ważne w sytuacji występowania poważnych niedoborów wykwalifikowanych kadr
w tym zawodzie na rynku pracy.
Warszawa, 8 lipca 2008 roku
BAS-WAEM-1906/08
TRYB PILNY
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Czerwiński)
z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 roku o
transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, ze zm.). Projekt ma na celu ujednolicenie zasad uzyskiwania wpisów
potwierdzających posiadanie świadectwa kwalifikacji zawodowej przez
wszystkich kierowców – krajowych i zagranicznych. Proponowana zmiana
polega na uchyleniu przepisów dotyczących karty kwalifikacji kierowcy (art.
39f ust. 3 – 7, art. 39i ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 8 ustawy o transporcie drogowym
oraz art. 100b pkt 14 Prawa o ruchu drogowym) oraz dodaniu przepisu, zgodnie
z którym osoba, która posiada prawo jazdy wydane za granicą miałaby
uzyskiwać potwierdzenie spełnienia wymagań dotyczących kierowcy
wykonującego przewóz drogowy w drodze wpisu do prawa jazdy. Wpisu
dokonywałby starosta w trybie wymiany prawa jazdy na podstawie art. 97a ust.
3 i 4 ustawy o transporcie drogowym.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 10 września 2008 roku.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analiza projektu pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej
wymaga uwzględnienia postanowień art. 10 dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia
kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób,
zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady
91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226 z
10.9.2003, str. 4, ze zm.; dalej: dyrektywa). W myśl tego przepisu posiadanie
określonych kompetencji zawodowych jest potwierdzane kodem wspólnotowym
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: