Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
WZÓR LEGITYMACJI KONSULA HONOROWEGO
Legitymacja ofoliowana, wykonana na papierze ze znakiem wodnym umiejscowionym –
„Orzeł”, z zabezpieczeniem chemicznym, z włóknami widocznymi w VIS, z włóknami
niewidocznymi w VIS i świecącymi w UV.
6
Załącznik nr 5
WZÓR ZA WIADCZENIA
awers
RZECZPOSPOLITA POLSKA
MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH
ZA WIADCZENIE
Imię
Nazwisko
Data wydania
Data ważności
Dyrektor Protokołu Dyplomatycznego
rewers
Legitymacja ofoliowana, wykonana na papierze ze znakiem wodnym umiejscowionym –
„Orzeł”, z zabezpieczeniem chemicznym, z włóknami widocznymi w VIS, z włóknami
niewidocznymi w VIS i świecącymi w UV.
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 47 ustawy z
dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 oraz z 2007 r. Nr
120, poz. 818 i Nr 165, poz. 1170 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr ..., poz. ...). Przepis
upoważnia ministra właściwego do spraw zagranicznych, do wydania rozporządzenia
określającego dokumenty potwierdzające pełnienie funkcji szefów i członków personelu misji
dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego
państw obcych oraz innym osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub powszechnie
ustalonych zwyczajów międzynarodowych, a także ich status, wzory tych dokumentów oraz
oznaczenie wiz wydawanych ww. osobom.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra
Spraw Zagranicznych z dnia 16 listopada 2003 r. w sprawie dokumentów i wiz dla szefów i
członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i członków
personelu konsularnego państw obcych oraz innych osób (Dz. U. Nr 225, poz. 2234, z 2007 r. Nr
163, poz. 1163 oraz z 2008 r. Nr 48, poz. 287). W związku ze zmianą przepisu upoważniającego
do wydania przedmiotowego rozporządzenia (dotychczas był to przepis art. 51 ust. 1 ustawy z
dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach) konieczne było wydanie nowego rozporządzenia.
W projekcie rozporządzenia przewidziano uchylenie dotychczasowego rozporządzenia
Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 16 listopada 2003 r. w sprawie dokumentów i wiz dla
szefów i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i
członków personelu konsularnego państw obcych oraz innych osób.
Określony w projekcie termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych będą oddziaływać na
szefów i członków personelu misji dyplomatycznych, kierowników urzędów konsularnych i
członków personelu konsularnego państw obcych oraz inne osoby zrównane z nimi na podstawie
ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych.
8
2. Obowi zek przeprowadzenia konsultacji:
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw zagranicznych. W procesie
uzgodnień międzyresortowych zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków i
nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, gdyż wprowadzane wzory dokumentów nie ulegają zmianie w stosunku do
dotychczas obowiązujących.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
06/12zb
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia …………………...........
w sprawie wiz dla cudzoziemców
Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z
2006 r. Nr 234, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) oznaczenie wiz, z wyłączeniem wiz wydawanych szefom i członkom personelu misji
dyplomatycznych, kierownikom urzędów konsularnych i członkom personelu
konsularnego państw obcych oraz innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw,
umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych oraz członków ich
rodzin;
2) wzór wizy krajowej;
3) wzór blankietu wizowego;
4) wzory formularzy wniosków o wydanie wizy lub jej przedłużenie oraz liczbę fotografii i
wymogi dotyczące fotografii dołączanych do wniosków;
5) sposób odnotowywania przyjęcia wniosku wizowego;
6) sposób przekazywania przez konsula Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców danych z
wypełnionego formularza wniosku o wydanie wizy w celu przeprowadzenia konsultacji,
o których mowa w art. 39 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, zwanej
dalej „ustawą”, lub przekazania informacji, o których mowa w art. 40 ustawy;
7) sposób zamieszczania wizy krajowej w dokumencie podróży oraz anulowania wizy
krajowej wydawanej w toku postępowań: o przedłużenie wizy, wydanie zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE;
8) sposób odnotowywania przez komendanta placówki Straży Granicznej lub komendanta
oddziału Straży Granicznej wydania decyzji o odmowie wydania wizy lub unieważnieniu
wizy w dokumencie podróży.
§ 2. 1. Wizy oznacza się następującymi symbolami:
1) wizę jednolitą tranzytową uprawniającą do:
a) przejazdu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innych państw obszaru
Schengen w drodze na terytorium innego państwa niż państwa obszaru Schengen,
pod warunkiem że tranzyt nie przekracza 5 dni - „A”;
b) pobytu w strefie tranzytowej lotniska międzynarodowego - „B”;
2) wizę jednolitą pobytową - „C”;
3) wizę krajową - „D”;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr
165, poz. 1170 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr ..., poz. ...